• audioholic
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-09-2022
Deze week mn E8400 binnengekregen, Scythe Mugen erop gezet, Arctic Silver 5 ertussen.
Lijkt me toch een coole/koele combinatie.

Vervolgens OC'en: in de BIOS de CPU frequentie van 333 naar 400 gezet, dus nu draaiende op 2x 3.6 Ghz. Voltage op 1.22 gezet. Stabiel.

Het enige probleem is dat mn CPU niet koeler wordt dan een zeldzame 48 graden, gemeten met Real Temp 2.60, die specifiek voor CD2 geschikt zou zijn.

Terwijl ik dit schrijf, en verder alleen windows media player laat draaien zijn mijn cores 62 en 56 graden.

Iemand een tip, of oplossing?

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:05
Misschien te veel pasta gebruikt? Draait de fan wel 100% of juist veelste weinig toeren?

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• audioholic
Teveel pasta betwijfel ik.. lekker uitgesmeerd met een pasje.. Ook met de stockkoeler en de daarop aanwezige pasta haalde ik zeer hoge temperaturen. Fan draait volgens mij stock en onveranderbaar op ong. 1200 toeren.
Mijn kast heeft overigens alleen een fan out, maar mobo en 3780X2 hebben wel normale temperaturen, zo rond de 40 graden.

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:05
- Koeler er goed op?
- Je zei dat stock de zelfde resultaten gaf?
- Mik er anders eens een andere fan op?
- Zet je fanspeed eens op 100% kijk dan eens
- Check je BIOS dat er niet 'per ongeluk' een OC van je vorige cpu in staat?
- Standaard snelheid is hij wel koel?

[ Voor 8% gewijzigd door Goldman op 02-07-2008 17:33 ]

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• audioholic
120mm koeler zuigt lucht, dus is ok. Kan de snelheid niet aanpassen, vim 3 pins aansluiting, dus geen fancontrol.
BIOS is prima, heeft geen andere CPU opgezeten, en is de nieuwste versie.
Koeler zit prima vast.
Stockkoeler had idd ook verrassend hoge (ongeveer dezelfde) temperaturen, vandaar een nieuwe koeler aangeschaft.

Bedankt voor je opmerkingen iig!

edit

Voor het overklokken was hij ook niet bijzonder koel. Geloof dat het maar een paar graden scheelt.
Op 1.275 volt was ie net zo warm als nu op 1.22, beide OC.

[ Voor 19% gewijzigd door audioholic op 02-07-2008 17:40 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Nu mijn mobo ook "zo rond de 40 graden zit" schiet mijn Q6600 op 3,4 ook omhoog in temperatuur. De afgelopen weken (kamertemperatuur 23 graden) werd de heetste core idle een graad of 45, nu het zo heet is hier (kamertemperatuur 29,5 graden) wordt de normaal gesproken koelste core al 50 graden Celsius, de heetste zit nu ook rond de 55.

Je zegt dat je alleen een outtake fan hebt, als de temperatuur in je kast met normaal weer al rond de 40 graden zit dan heb je gewoon niet voldoende airflow en ik vind 40 graden ook echt geen acceptabele temperatuur. Minimaal 1 intake erbij zou al moeten schelen.

• audioholic
Je zegt dus dat het

a) door het weer komt. Zal idd meespelen, had ik ook al aangedacht.
b) mijn airflow niet goed is. Akkoord, hield ik ook al rekening mee.

Het ging mij erom of de temperaturen in mijn situatie onredelijk hoog waren. Misschien waren mijn verwachtingen van de koeler wel te hoog.

Beraad me nu op het kopen van een nieuwe kast. Denk de Centurion 532, met 1 in en 1 outtake, beide 120mm. De buitentemperatuur niet meegerekend, zal dit voor een redelijke temperatuurdaling moeten zorgen, neem ik aan?

• mcdesign
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik heb dit probleem ook met dezelfde hardware, met als verschil dat ik ook nog Arctic Silver 5 en een Thermalright Bolt-Through kit (met backplate) gebruikt heb.

De heatpipes van mijn Mugen worden helemaal niet warm (niet eens lauw) wat wijst op een slechte overdracht van warmte.

In jouw geval kan het dus ook (naast de airflow) liggen aan de push-pin bevestiging die niet voldoende druk uitoefend, of net zoals bij mij aan een holle IHS.
Als dat zo is zijn er 2 opties, proberen een nieuwe te krijgen door een RMA aan te vragen, of de IHS te gaan lappen.

[ Voor 4% gewijzigd door mcdesign op 02-07-2008 18:35 ]

• audioholic
Nuttige reactie!

Zal sowieso de koeler in zijn geheel nog een keer opnieuw installeren.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 19:40
Ik heb ook hetzelfde probleem als hierboven. Ik heb alleen een AMD athlon X2 4800+ @ 2.9Ghz, maar hij wordt net zo warm als met de boxed cooler, bij mij zijn de core temps wel altijd zon 20-25 graden koeler als mijn cpu temp, dat is bij jou weer niet het geval >:) Ik ga verder geen vragen stellen anders dan steel ik het topic een beetje :)

[ Voor 27% gewijzigd door Stefanovic45 op 02-07-2008 19:24 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Had bij een vriend AFP7 opnieuw geinstalleerd, wij hadden zelfs iets te weinig koelpasta gebruikt. Opnieuw monteren lijkt me een goede optie, ik heb zelf een Mugen (toen nog Infinity) en deze koelt geweldig en heeft ook veel gladder oppervlak dan AFP7. Evengoed is het handig om bij het loshalen goed te kijken of de koeler wel contact.

Wat ik zelf nog even aanraad, voel even of het koelblok warm wordt en probeer dan een beetje bij de base te voelen. Als het warm wordt is hij iig goed (of redelijk goed) gemonteerd. Verder kun je kijken of het helpt als je de koeler aandrukt (waarbij je er wel rekening mee moet houden dat je koeler met kast open altijd een stuk koeler is). Ten slotte zou ik kijken of alle lucht die je fan verplaatst wel goed door de koeler komt, als je em te hoog monteert blaast hij veel lucht over de koeler, als er geen andere onderdelen in de weg zitten zou ik de fan zo laag mogelijk doen (ivm met airflow rondom RAM en Northbridge). Je fan zou trouwens ~1300RPM moeten doen. Succes ermee!

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Verwijderd

KneoK schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:45:
Nu mijn mobo ook "zo rond de 40 graden zit" schiet mijn Q6600 op 3,4 ook omhoog in temperatuur. De afgelopen weken (kamertemperatuur 23 graden) werd de heetste core idle een graad of 45, nu het zo heet is hier (kamertemperatuur 29,5 graden) wordt de normaal gesproken koelste core al 50 graden Celsius, de heetste zit nu ook rond de 55.

Je zegt dat je alleen een outtake fan hebt, als de temperatuur in je kast met normaal weer al rond de 40 graden zit dan heb je gewoon niet voldoende airflow en ik vind 40 graden ook echt geen acceptabele temperatuur. Minimaal 1 intake erbij zou al moeten schelen.
Jouw waarden zijn touwens prima, heb ik ook met dezelfde overclock + proc met een Gemini II waar de fans echt lekekr stil draaien.

• audioholic
Nieuwe dag, nieuwe kansen.
Misschien iets te voorbarig geweest met het open van dit topic.
Momenteel zijn mn cores 43 en 37 graden, met uitschieters naar de 50, dat dan weer wel.
Ok, kast aan 1 kant open, en het is iets koeler dan toen ik gister hier begon. Misschien is de cooler nu pas op volle kracht aan het werk.
De huidige waarden zijn voor mij acceptabel, gezien een niet erg goed gekoelde kast, warm weer, en het OC'en.
Desalniettemin streef ik naar temperaturen van rond de 30 graden idle, dus ga nog even het een en ander controleren, en eventueel toch een nieuwe case aanschaffen.

Trouwens, de heatpipes zijn niet warm, en ook het koelblok, onder de reusachtige koelvinnen, is gewoon koel te noemen. Maar ik denk dat dat normaal is, als de cores ook rond de 40 graden schommelen.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Ik vermoed dat 30 graden idle gewoon wishful thinking is, daar ga je denk ik niet aan komen. 43/37 is toch zeer acceptabel ? Dan kom je met een beetje geluk fullstressed nog onder de 60 graden Celsius uit.

Verder worden mijn heatpipes en fins (Zalman cnps9700 led) ook helemaal niet warm. Pas als ik mijn vingers voorzichtig tussen de pipes door wurm en de basis probeer aan te raken begin ik iets van warmte te voelen. De koeler is zeker goed gemonteerd, want vanuit stress naar idle zie ik de temperatuur letterlijk binnen enkele seconden ruim 10 graden dalen en zijn de temps eigenlijk niet eens te vergelijken met de stockkoeling (zóveel koeler). Die Zalman koeler heeft gewoon een vreselijk groot koeloppervlak en werkt heel efficient de warmte weg.

• audioholic
Uiteraard... misschien een beetje teveel van het goede, maar aangezien ik mn CPU nog wat verder wil kietelen blijf ik toch even bezig met t koelverhaal.
Ik verwacht geen wonderen en wil zeker niet zeuren..
Ben erg tevreden nu en wil jullie bedanken voor jullie reacties!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 12:17
Terugklokken = 30 graden idle ;) vooral bij dit weer

Verwijderd

Heb je het plasticje wel van de koeler afgehaald.... ik was dat met mijn stomme harses met dezelfde koeler vergeten en dus idd hoge temperaturen 8)7
Pagina: 1