Netwerkkaart voor oude PC

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-11 10:31
Hallo,

Ik had maar is het idee gekregen wat ouwe rommel in mekaar te steken en als homeservertje gaan te gebruiken. Ik heb al de grootste deel van mijn onderdelen kunnen regelen of had ik al liggen. Nu alleen 1 ding zit me dwars, de netwerkkaart. Ik had nog een andere gekregen van iemand (maar die weet niet zeker of ze nog correct werkt). Ik heb eerst geboot zonder, ik kreeg oznder probleem die lekker oduerwetse windows 95 op mijn scherm. Daarna heb ik die netwerkkaart eringestopt, nou de PC gaf niet eens nog beeld... Ik die erweeruit gehaald en de PC deed het weer. Ik vrees dus dat er wat schort met de netwerkkaart, of wel is ze stuk ofwel is ze te nieuw. Nu vraag ik me af hoe ik kan controleren wat voor een ethernet kaartje er zeker in zou moeten gaan. Ik heb al in de PC vanbinnen gezocht wat het moederbordtype is, maar ik kan er eerlijk gezegd niet veel van vinden. Op het moederbord steekt wel een intel pentium 3 processor. (das dan ook de enigste rommel die ik niet ga vervangen).

Het moederbord ondersteun alleen SDRAM, nu steekt er 64MB in, maar ik heb een schijfje van 256MB op de kop kunnen tikken. De harde schijf die heb ik uit een andere PC gepleurt waar ooit XP opstond en in zijn laatste levensjaren was daar een windows 95 opgezet om te testen. De schijf is nog maar z'n 4 jaar oud e, heeft 40GB.

Ik ben nu even ubuntu aan het downloaden, zodanig dat ik mijn externe schijf erop kan zetten zonder te veel ge*** met de drivers.

Ik maak het misschien wat ingewikkeld, maar mijn vraag is gewoon hoe kan ik vinden wat soort ethernet netwerkkaart erin past.
(met Windows 95 of met linux...)

Alvast bedankt,
Lorduh.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In principe zou iedere werkende netwerkkaart er gewoon in moeten passen. Ik weet niet of je een ander PCI slot geproberd hebt om die netwerkkaart werkend te krijgen. Vermoed namelijk een al even ouderwets IRQ-conflict tussen je netwerkkaart en je videokaart als je geen beeld krijgt ;)

Wat is het voor netwerkkaart eigenlijk :?

Enne, groeten enzo hoeft niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sowieso wíl je niet eens het internet/netwerk op met Windows 95 (maar dat wil je ook niet met Slackware 5). Zorg dat je moederbord recent genoeg is (PCI heef ook versies, ik denk dat de huidige PCI-kaarten versie 2.1 zijn ofzo).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doe je zelf een lol en duw er een 3Com of Intel ding in (iig iets dat niet teveel van de cpu vraagt, zoals een RTL8139). Die kaartjes kun je zo onderhand gratis vinden en werken in principe op iedere bak met een PCI slot :)

• Lorduh
Terw_Dan schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:22:
Doe je zelf een lol en duw er een 3Com of Intel ding in (iig iets dat niet teveel van de cpu vraagt, zoals een RTL8139). Die kaartjes kun je zo onderhand gratis vinden en werken in principe op iedere bak met een PCI slot :)
Jah idd, tmeot een eenvoudig kaartje zijn. Degene die ik had getest was een 3com...

Verder (de naam ontsnapt me) zei dat ene Windows 95 he niet goed is. Duh, ik ben van plan naar ene Windows server 2003 ofzo te gaan. Dei zou normaal gezien, er moeten op draaien. Maar i kben nu gewoon eerst op zoek naar de juiste hardware.

*edit*
Als ik straks niks kan vinden welk type moederbord het is zal ik morgen ene foto posten

[ Voor 7% gewijzigd door Lorduh op 02-07-2008 17:45 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lorduh schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:31:
[...]

Jah idd, tmeot een eenvoudig kaartje zijn. Degene die ik had getest was een 3com...
Juist niet. Een eenvoudig kaartje heeft een realtek chip, dat wil je juist niet. Je wil iets hebben dat zelf over enige logica beschikt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat is er zo 'duh' aan? :? Verwacht je dat wij ruiken wat je met dat systeem gaat doen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Borromini schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 18:20:
Wat is er zo 'duh' aan? :? Verwacht je dat wij ruiken wat je met dat systeem gaat doen?
Vast een verkeerd toetsenbord, gezien zn nick..

• Lorduh
Exorcist schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:21:
[...]

Vast een verkeerd toetsenbord, gezien zn nick..
Nee toch niet. Men nick is gewoon omdat Lord al niet meer beschikbaar was -_- . Maar ok nu weer ontopic... Ik heb wat zitten te googelen:

http://www.alternate.be/h...twerkadapters&Level3=PCI&

Is daar iets wat ik kan gebruiken?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Mail deze tweaker gewoon ;)
http://tweakers.net/aanbo...k-kaart-inc-boot-rom.html
Je wil een oude kaart om compatibiliteits issues met PCI versies te voorkomen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Je topicstart bevat veel woorden maar zegt niet veel. Je meldt niet wat voor een CPU je bord heeft (evt belangrijk voor OS support), welk moederbord je hebt en wat voor een chipset daarop zit, en tenslotte niet in de laatste plaats welke NIC je al geprobeerd hebt.

Mogelijk ondersteunt je moederbord slechts PCI 2.1 en vraagt je NIC PCI 2.2. Mogelijk is een van de twee dood. Mogelijk speelt heel iets anders. Trouwens, je meldt niet eens of het om een PCI kaart gaat of ISA, of EISA, of MCA of...

Begin eens voor jezelf op een rijtje te zetten wat je hebt en wat je wilt, en ga dan kijken hoe je die twee gaat verbinden. In ieder geval verwachten we een stuk meer info en eigen inzet voor je op GoT een topic opent. En verder is Overige Hardware geen dumpbak. Lees het beleid even...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.