Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Intuïtieve 3D omgeving voor documenten en weblinks

Pagina: 1
Acties:

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:09

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Ik maak al geruime tijd gebruik van online functies zoals Google Docs, Google Agenda en meer van dat, omdat ik het fantastisch vind dat ik die gegevens dan altijd online bij me heb, waar ik ook ben.

Steeds vaker heb ik de behoefte om documenten en webpagina's te 'groeperen', het liefst op een heel intuïtieve wijze.
Omdat ze toch al online staan, moet dat naar mijn gevoel langzamerhand mogelijk gaan zijn.

Ik zou de documenten als het ware willen kunnen 'vastpakken' met de muis (of met mn vingers, als ik een touchscreen zou hebben) en naar een bepaald 'aandachtsgebied' willen slepen, in een soort van driedimensionale omgeving - een lege ruimte waar je de aandachtsgebieden als object aan kunt maken waar de documenten in gesleept worden.

Wanneer je dan op een uitgezoomd aandachtsgebied klikt, komt die naar voren met de tekst van de documenten al enigszins leesbaar, en je kunt daarna uiteraard een document openen door erop te klikken.

Goole Earth schiet direct in mn gedachten als voorbeeld van hoe 'andere' informatie geografisch aan locaties gekoppeld kan worden, en waarbij je ook eenvoudig in en uit kunt zoomen.

Ik zou Google met zo'n concept willen benaderen, maar misschien is het er al lang.

Dus: is er al zo iets?
Als dat zo zou zijn, dan moet ik daar toch allang van gelezen hebben (op t.net)?
Is zoiets al realistisch?
Wie zou zoiets moeten ontwikkelen? Google? Microsoft?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 11:33
Deze applicatie schiet me te binnen: http://www.bumptop.com/
Is dit een beetje wat je bedoelt?

"Find what you love and let it kill you"

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:30

Haan

dotnetter

Ik weet dat Microsoft wel prototypes heeft van dit soort functionaliteit, dat is volgens mij wel 2D.

Ook de Surface tafel heeft iets van dit soort functionaliteit denk ik. En op de frontpage stond laatst een demo filmpje van hoe Windows 7 er uit kan komen te zien, dat werkt ook met multitouch e.d.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 23:18

beany

Meeheheheheh

Er zijn vele initiatieven geweest om 3D naar de desktop te brengen. Maar op de 1 of andere manier is het beheren van je documenten/bestanden het beste te doen in 2D, of de beste methode is nog niet bedacht/gecreeerd.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

beany schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:21:
Er zijn vele initiatieven geweest om 3D naar de desktop te brengen. Maar op de 1 of andere manier is het beheren van je documenten/bestanden het beste te doen in 2D, of de beste methode is nog niet bedacht/gecreeerd.
Omdat het altijd heel leuk klinkt, maar in de praktijk kost het je vervolgens een factor X langer om document Y te vinden. Je hebt immers alleen maar iconen om mee te spelen, terwijl je normaliter alle eigenschappen omhanden hebt (naam, datum, grootte, etc) en daar eenvoudig op kunt sorteren, filteren en zoeken. Misschien niet eens bewust met een daarvoor bedoelde functie, maar wel onbewust scant je brein dergelijke overzichten. Met een hoop leuk in 3D op elkaar gegooide objecten kan je brein nu eenmaal niks.

Dan is het leuke van de nieuwigheid er meestal snel af en ben je weer terug bij je oude vertrouwede mappenstructuur.

Als je het concept een keer wilt testen, kun je natuurlijk gewoon thuis je boekkast omflikkeren en mooie bergjes maken van boeken naar interesse gebied. Dan weet je ongeveer wat het resultaat is :P

[ Voor 34% gewijzigd door Bosmonster op 02-07-2008 17:39 ]

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Ik weet dat Microsoft wel prototypes heeft van dit soort functionaliteit, dat is volgens mij wel 2D.
Ja, 2D is ook genoeg, maar ik bedoelde eigenlijk de nadruk te leggen op het zoomen en visueel groeperen.
Ook de Surface tafel heeft iets van dit soort functionaliteit denk ik. En op de frontpage stond laatst een demo filmpje van hoe Windows 7 er uit kan komen te zien, dat werkt ook met multitouch e.d.
Ik denk dat we het daar inderdaad in ieder geval terug gaan zien, als verlengstuk van de Vista Aero functionaliteit.
Bosmonster schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:34:
[...]
Omdat het altijd heel leuk klinkt, maar in de praktijk kost het je vervolgens een factor X langer om document Y te vinden. Je hebt immers alleen maar iconen om mee te spelen, terwijl je normaliter alle eigenschappen omhanden hebt (naam, datum, grootte, etc) en daar eenvoudig op kunt sorteren, filteren en zoeken.
Maar ik denk dan niet aan iconen maar aan 'previews' van documenten, maar dat zal dan realtime gerenderd moeten worden.
Dan lijkt het me dat je het makkelijk terugvindt, net als de nieuwe kleine weergave en 3D weergave van openstaande applicaties in Vista, waar je direct ziet welke applicatie het betreft.

Misschien is zoiets met Flash mogelijk, waarbij een gedeelte van het 'dure' (in CPU belasting) gedrag bij de gebruiker ligt.

Ik ga zo het filmpje bekijken van bumptop, maar ik zag op de afbeelding al dat het iconen betreft.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

bverstee schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:50:
[...]
Maar ik denk dan niet aan iconen maar aan 'previews' van documenten, maar dat zal dan realtime gerenderd moeten worden.
Dan lijkt het me dat je het makkelijk terugvindt, net als de nieuwe kleine weergave en 3D weergave van openstaande applicaties in Vista, waar je direct ziet welke applicatie het betreft.

Misschien is zoiets met Flash mogelijk, waarbij een gedeelte van het 'dure' (in CPU belasting) gedrag bij de gebruiker ligt.

Ik ga zo het filmpje bekijken van bumptop, maar ik zag op de afbeelding al dat het iconen betreft.
Voor previews geldt natuurlijk precies hetzelfde als icons. Het is een eenzijdige weergave zonder statistische waarde voor het brein. Met foto's kan dat nog enigszins werken misschien, maar dat is dan ook een eenzijdig formaat (alleen beeld, als we voor het gemak alle meta-data niet meerekenen). En dit is ook het enige type waarvoor je dergelijke interfaces tegenwoordig al wel ziet, bijvoorbeeld op de iPhone.

Ik kan geen previews van 300 excel-documenten uit elkaar houden in ieder geval, knap als jij dat wel kan ;)

Bumptop is een leuk experiment en dat geldt voor alle 3D-desktop experimenten. Ik hoop dat er ooit iets briljants uit gaat komen. Maar als je kijkt naar Bumptop, dan was de inspiratie de puinhoop op zijn bureau.. dat lijkt me al niet zo'n best uitgangspunt :P

[ Voor 15% gewijzigd door Bosmonster op 02-07-2008 18:02 ]

• ? ?
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 131% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:51 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:00

Sebazzz

3dp

Mozilla Prism in combinatie met Compiz?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ? ?
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 105% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:51 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 19:45

TeeDee

CQB 241

era.zer schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:03:
[...]
Ik ben iemand die zijn bestanden niet deftig kan ordenen en benamen.
Er staan 193 en 182 mappen/bestanden op mijn 2 bureaubladen. Zonder te kijken in de subdirs. In "mijn documenten" staat 20GB aan brol.

Af en toe gooi ik gewoon alles op dvd en begin ik weer clean, met de beste intentie om alles mooi te sorteren, maar dat lukt gewoon niet als je zoals mij 12u per dag die laptop bij je hebt en vanalles doet en opslaat.

hetzelfde met benaming, ik trek 100 foto's per setje. Die setjes noemen bij mij:
dingen, andere, na vaderdag, warm, ...
het was blijkbaar "warm" toen ik die foto's trok :)
Sorry, maar dat ligt aan je eigen discipline c.q. verzamelwoede. Vroegah kreeg ik op mijn kop als ik meer dan 6 icoontjes op mijn desktop had staan.
I disagree. Net zoals het gebleken is dat mensen die veel zaken ongeordend op hun bureau liggen hebben, meestal intelligenter zijn, is mijn bureau een puinhoop, maar ik weet alles liggen. Geografisch gemapt in mijn hersenen.
Mijn folders weet ik ook wel zitten nu, maar ik zou het liever in 3D hebben, eenvoudiger dan zo'n boomstructuur. en gewoon "dat ligt daar links van dat enz"
Right, totdat iemand, met blijkbaar dezelfde intelligentie zoals jij, er een andere ongeordende teringzooi van maakt. Kan je het dan nog vinden? Waarschijnlijk kan je het dan net zo goed (! sarcasme) vinden dan dat het opgeruimd is.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En dit staat in PRG omdat... :?
PRG >> CSA (lijkt me :+ )

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 11:26
Zolang je scherm 2D blijft, blijft je OS ook 2D, let maar op ;)

Je kunt ook hier eens naar kijken, maar het blijft eye candy als je het mij vraagt.
http://www.real-desktop.d...lang=Language/English.txt

Homey — Critics are those without skills to create.

• beany
  • Laatst online: 30-11 23:18

beany

Meeheheheheh

WeeJeWel schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:30:
Zolang je scherm 2D blijft, blijft je OS ook 2D, let maar op ;)

Je kunt ook hier eens naar kijken, maar het blijft eye candy als je het mij vraagt.
http://www.real-desktop.d...lang=Language/English.txt
Dat is ook eye-candy ja. Heeft geen ruk met een 3D omgeving te maken anders dan dat de data in 2D vorm in een 3D jasje is gegoten... of zo, lastig te verwoorden :P

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Ziet er wel leuk uit, maar ik mis de mogelijkheid direct te zien om wel document het draait.

IMHO denk ik dat het wel is om aan de hand van voorbeeldweergaven van een document (altijd pagina 1 natuurlijk) een document te kunnen onderscheiden.
Bedenk dat ik de documenten dan zou ordenen op thema, dus dan wordt het nog gemakkelijker.
Ik kan geen previews van 300 excel-documenten uit elkaar houden in ieder geval, knap als jij dat wel kan
Dat hoeft dus ook niet; je koppelt hooguit één of twee sheets aan een thema.

Zal ik eens een voorbeeld noemen?
Op dit moment ben ik bezig met een elektronica project voor oude Retro-computers.
Een weblog hiervoor houd ik bij op www.benophetinternet.nl/hobby.
Een werkdocument staat momenteel lokaal op mn computer, maar kan ook in een (Google) online doc.
Een gebruikershandleiding zal ook gemaakt moeten worden.
Diverse sites van anderen (waaronder die van de originele bedenker van het apparaatje) gebruik ik er ook geregeld bij.
En websites van leveranciers van onderdelen worden ook vaak bezocht.
Dan zijn er nog de sites die wel eens naar mijn weblog refereren, die ik graag lees.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dat is slechts één thema.

Ik ben bijvoorbeeld ook bezig met een carpc project, en nog enkele andere dingen.

Misschien wordt nu het doel duidelijker; het gaat telkens maar om een paar documenten.
Op zich ben ik het er wel mee eens dat het in 2D ook moet kunnen, dus ga ik mn bureaublad maar eens opnieuw indelen.
Maar een meer op de mens gebaseerde 3D-omgeving zou ik wel mooier vinden.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

En wat is er mis met een duidelijke repository en mapjes met links? :P

Wat je wilt kan al gewoon met een willekeurig OS van de laatste 10 jaar. Niet in zinloos 3D, maar gewoon plat en geordend.
I disagree. Net zoals het gebleken is dat mensen die veel zaken ongeordend op hun bureau liggen hebben, meestal intelligenter zijn, is mijn bureau een puinhoop, maar ik weet alles liggen. Geografisch gemapt in mijn hersenen.
Mijn folders weet ik ook wel zitten nu, maar ik zou het liever in 3D hebben, eenvoudiger dan zo'n boomstructuur. en gewoon "dat ligt daar links van dat enz"
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit iets met intelligentie te maken heeft. Efficiency komt uit structuur, niet uit chaos, hoe graag je je eigen beperking ook als voordeel zou willen zien.
Pagina: 1