Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] raid installatie issues

Pagina: 1
Acties:

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 22:35
Ik heb een fujitsu siemens scaleo 600 die ik wil gaan voorzien van een raid setje.
Op het moederbord zit een SIS raid controller maar ik heb ook al een poging gedaan met een SIL pci controller.

Qua herkenning en het aanmaken van de raid mirror ( 1 ) gaat alles prima maar daarna ontstaan de problemen...

Bij gebruik van de SIL controller gaat alles goed ( netjes op F6 drukken tijdens de XP installatie , driver kiezen en verder met de installatie ) maar na de eerste reboot wil de machine niet verder vanaf de harde schijf ( no boot disc found .. ) ...
( een poging om fixmbr en fixboot vanuit de recovery console uit te voeren lukte deels ; fixmbr doet het maar fixboot doet niets ... )

Bij gebruik van de SIS controller gaat het direct na het kiezen van de partitie ( die gewoon zichtbaar is na het F6 driver scherm ) vrijwel meteen fout.
Er word nogmaals gevraagd naar het .sys bestand wat eerder al van de diskette werd gecopieerd.
Probleem ; het bestandje word niet meegenomen ...
Vervangen van de diskette drive ; diskette en floppy cable heeft niet mogen baten....

Iemand enig idee hoe ik alsnog een werkende installatie kan krijgen met 1 van de aanwezige raid controllers ?

( mocht dit topic niet in dit forum thuishoren , mijn excuses daarvoor )

I live in darkness , i exist in the shadow

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:32

bord4kop

maximaal 100KB!

Ken geen RAID met SATA op home PC 's, alleen met server i.c.m. SCSI Raid controllers.

Maar ik denk;

Situatie 1, de PCI controller;
Lijkt mij dat deze niet herkent wordt als 'boot' controller. Je moet deze dus instellen als boot controller.

Situatie 2. klinkt als -toch- verkeerde drivers. Of dat je XP SP2 moet hebben.

| Security Management |

• shicomm
@ situatie 1 :

De raid configuratie word goed herkend ( ook bij de start van de installatie ) en ook in de bios staat ie netjes aangegeven.

@ situatie 2: Het is de driver die ik van de fujitsu siemens site heb gehaald , bovendien gaat het bij het "F6 installeren" wél goed. Het gaat pas fout als het copyen van de windows bestanden aan de gang is...

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 18:13

William/Ax3

We are Starstuff

shicomm schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:07:
@ situatie 1 :

De raid configuratie word goed herkend ( ook bij de start van de installatie ) en ook in de bios staat ie netjes aangegeven.
Welke bios? Bios van het kaartje zelf? Wat heb je als boot devices aan staan in de bios van je moederbord?

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• shicomm
De bios van het kaartje én het moederbord.

Als boot devices heb ik cd-rom als 1 en harddisc als 2 staan.
Bij de hard disc priority zie ik de controller met de raid configuratie ook op 1 staan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat je dit eerder in de hardwarematige hoek moet gaan zoeken, het zal niet voor het eerst zijn dat twee RAID controllers (waarvan één aftermarket) lopen te bekvechten wie er bootpriority heeft - zonder dat je dat in de BIOS kunt instellen.

Maar goed: voor je driver-kopieergedoe: pak een recentere driver die je vervolgens slipstreamt in je installatieCD en probeer het daar eens mee?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• shicomm
De kopieerfout is inmiddels weg als ik een windows disc gebruikt met geslipstreamde drivers.
Echter kom ik na de 1e installatie fase niet verder door de bekende "boot disc not found" error.
Fixboot werkt maar fixmbr doet wederom niets vanuit de recovery console.

Ik heb de pci controller inmiddels ook in een ander setje ( een hp d530 ) getest maar die komt met een bsod... :(

Zou het een mbr issue kunnen zijn ??

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

shicomm schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:57:
De kopieerfout is inmiddels weg als ik een windows disc gebruikt met geslipstreamde drivers.
Echter kom ik na de 1e installatie fase niet verder door de bekende "boot disc not found" error.
Heb je de mogelijkheid om in je POST aan te geven welke startdisk/controller er gebruikt moet worden?
Ik denk namelijk dat je dat niet in je BIOS rechtstreeks kan instellen...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• shicomm
Da's het vreemde ; de bios van het mobo ziet de raid set goed !
Bij harddisc priority staat enkel bootable add-in cards als optie maar op 1 staat keurig de mirror set.

Voor de zekerheid een bios update gedaan.
Dat heeft wel een verschil gemaakt ! Er word nu in elk geval gestart vanaf de raid set ! *O*
Ik krijg nu de melding dat windows niet kan worden gestart vanwege een schijfconfiguratieprobleem... "kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen" ( wtf :? )

De vraag is ; hoe nu verder ?

[ Voor 50% gewijzigd door shicomm op 03-07-2008 10:21 ]

• shicomm
Opgelost ! :P

Voor de zekerheid ook een nieuwe xp disc gemaakt met de raid controller drivers er in en nu gaat de installatie keurig netjes verder na de 1e fase ! *O*

Pagina: 1