Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een oude PDA/Smarthphone/umpc/wat dan ook om eBooks te lezen. Ik ben 15 jaar en wil geen 300-500 euro uitgeven aan een eInk reader.Natuurlijk zijn die eInk readers veel beter en natuurlijker, maar ik ben niet van plan om meer dan 2-3 uur aan een stuk een eBook te lezen, dus is het niet zo erg.
Ik let dus op de volgende punten:
-Prijs, het moet goedkoop zijn, vanaf 0 tot 80 euro, wie weet 100 euro als het echt een goeie apparaat is. Tweedehands is zeker ok, nieuw denk ik niet dat ik voor dat prijsje iets zal kunnen vinden.
- Scherm: Grootte, resolutie, leesbaarheid, brightness, liefst een scherm die zo aangenaam mogelijk lest. Ik hoef eigenlijk zelfs geen kleurenscherm, als het maar zo aangenaam mogelijk leest.
- Snelheid: Voor dat budget kan ik geen 500Mhz processor met 256MB ram vinden ofzo, maar het moet ook geen 3 seconden duren om een pagina 'om te slaan'.
-OS: Indien niet anders kan, Windows Mobile is OK, maar ik had eerder gedacht aan PalmOS, Symbian, Linux... Ik gebruik zelf voor een groot deel Linux op mijn desktopcomputer, en uit ervaring weet ik dat het stabieler is. Welke mobile OS heeft de beste eBook readers? :/

Grootte maakt niet zoveel uit, het moet ook geen bak zijn ter grootte van een kleine laptop, ik moet het zelden kunnen meenemen (alhoewel het meestal voor thuisgebruik is). Wat raden jullie mij aan? Ik ga er vooral boeken mee lezen over computers (C/C++, Netwerken, ASM, UNIX/Linux..).

Alvast bedankt, hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je al eens gekeken op Tweakers.net naar ervaringen over de PDA's en de Tweakers.net Pricewatch of Tweakers.net Vraag en Aanbod doorgekeken naar prijzen?

Zo lijkt het een kant en klaar booschappenlijstje ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Als je echt alleen e-books ermee wilt bekijken dan kun je met de simpelste pda die je kunt vinden nog uit de voeten. Ik heb hier tijdenlang een philips nino voor gebruikt en dat is zo ongeveer de allereerste pda. Ik zou dus zeggen kijk alleen naar de prijs en koop gewoon de cheapste die je kunt vinden. Ik geloof dat sommige belcomany's nog oude voorraad hebben van psion die je nieuw onder de 100 euro koopt.

Het is trouwens wel slecht voor je ogen, dus waarom gebruik je niet gewoon je pc hiervoor :?

[ Voor 10% gewijzigd door MadMan op 02-07-2008 15:59 ]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

Topicstarter
MadMan schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:58:
Als je echt alleen e-books ermee wilt bekijken dan kun je met de simpelste pda die je kunt vinden nog uit de voeten. Ik heb hier tijdenlang een philips nino voor gebruikt en dat is zo ongeveer de allereerste pda. Ik zou dus zeggen kijk alleen naar de prijs en koop gewoon de cheapste die je kunt vinden. Ik geloof dat sommige belcomany's nog oude voorraad hebben van psion die je nieuw onder de 100 euro koopt.

Het is trouwens wel slecht voor je ogen, dus waarom gebruik je niet gewoon je pc hiervoor :?
Ok, bedankt.
Het is leuk om in de zetel te kunnen lezen ofzo :p En misschien dat zo een PDA lcd wat vlotter leest dan een grote LCD voor me?

• DeTinuxNL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11 19:15
Misschien een Palm Z22? Die is 100 euro en volgens mij draait MobiPocket er gewoon op en iig een pdf reader... succes iig!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Heb je hier al gekeken?
http://tweakers.net/aanbo...aats=&max_price=0&x=0&y=0

Ik zou, zoals je zelf al aangeeft, gaan voor een Palm.Vooral de zwart-wit versies gaan lang mee op de accu/batterijen.

eBook reader software: http://www.freeware-palm.com/tag-reader.html

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je wel eens ebooks op een PDA gelezen? Ik lees wel eens een PDF'je op mijn MDA Pro, en om enigszins comfortabel te lezen moet ik de hele schermbreedte gebruiken (640 pixels) om nog iets leesbaars te krijgen.
Een 'oude' PDA heeft geen resolutie van 640x480, maar eerder 320x240, dus of je daar veel plezier aan beleeft?

Signatures zijn voor boomers.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Maasluip schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 11:07:
Heb je wel eens ebooks op een PDA gelezen? Ik lees wel eens een PDF'je op mijn MDA Pro, en om enigszins comfortabel te lezen moet ik de hele schermbreedte gebruiken (640 pixels) om nog iets leesbaars te krijgen.
Een 'oude' PDA heeft geen resolutie van 640x480, maar eerder 320x240, dus of je daar veel plezier aan beleeft?
Je hebt ook PalmOS PDA's die op 320x320 of 480x320 draaien.
Deze bijvoorbeeld:
http://link.marktplaats.nl/166654558 (480x320)
http://link.marktplaats.nl/174804969 (480x320)
http://link.marktplaats.nl/173609307 (480x320)
http://link.marktplaats.nl/169974788 (320x320)

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:52
Ik lees heerlijk e-books op mijn Palm Tx. Die heeft een groot kleurenscherm, er zijn verschillende readers voor en ik kan er via WiFi thuis ook nog het internet mee op. Ik heb geluk gehad: 75 euro op marktplaats, meestal zijn ze iets duurder. Maar met een T5 of E2 kom je ook een heel end.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

IK ben voor heel veel zaken fan van Windows Mobile, maar ebooks lezen vooralsnog het lekkerste op het Palm OS. Om de een of andere reden zijn daar betere readers voor die wel goed de regels omslaan, onthouden waar je was etc.

Dus zoek idd een cheap-ass 2de hands Palmpje en je zit prima denk ik :).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Verwijderd

Ik lees e-books op mijn 6 jaar oude Compaq (jawel, voor de HP takeover) iPAQ 3765. OS is pocketpc 2002. Gaat uitstekend, dankzij het grote 3.5? inch scherm. Mobipocket en MS reader 4 kunnen ook commerciele e-books lezen.

Je moet op deze dingen overigens geen pdfs gaan lezen, die passen zichzelf niet aan aan je scherm zoals MS of Mobipocket ebook readers doen. Met pdf moet je gaan scrollen, en da's niet prettig.

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Alvast sorry voor het redelijke hak op de tak gehalte van deze reactie...

Als eerste:
Heb je al eens gekeken naar de nokia n800 en misschien zijn oudere broertje de 770? Deze hebben een hoge resolutie scherm, wat mij een behoorlijke plus lijkt. Verder draaien ze ook linux, wat misschien ook interessant is.

Ik heb geen ervaring met die apparaten, dus ik kan je niet garanderen dat er een fijne ebookreader te vinden is, maar ik heb wel ervaring met de meeste andere gangbare pda platformen. Houd er rekening mee dat je wat consessies moet doen als je op zo'n klein scherm boeken wil lezen. Je boeken moet je op de een of andere manier ergens vandaan halen in ebookvorm. Het liefst geen PDF, zoals hierboven al genoemd.

Ook is het zo dat je de meeste kleurenschermen buiten niet of nauwelijks kunt gebruiken omdat de lamp die er in zit gewoon niet kan opboksen tegen het licht van de zon.

Per platform:

WiMo: heeft als voordeel z'n grote marktpenetratie, waardoor er volop goekope modellen te krijgen zijn op de tweedehands markt. Denk bijvoorbeeld aan de Compaq series zoals eerder genoemd. Qua software is hier ook redelijk wat te krijgen. Microsoft heeft bijvoorbeeld z'n eigen lit reader die wat beperkt is. Ook is er een officiele pdf reader verkrijgbaar, welke echter een crime is om te gebruiken.

Symbian EPOC:
Te denken valt hier aan bijvoorbeeld de Psion 5MX. Deze heeft als voordeel z'n 640x240 scherm, maar als nadeel z'n lcd flatcable en verkrijgbaarheid.

Palm OS:
Als je erg low budget wil gaan kun je een kijken naar de zwartwit palmmodellen. Deze zijn over het algemeen erg aangenaam te lezen in het zonlicht. Denk hier bijvoorbeeld aan de m500 ofzo. Ik heb lang geleden plezierig gebruik gemaakt van mijn IIIxe. Nadeel: de resolutie. De wat duurdere modellen zijn ook te overwegen, zo is de Tungsten T een zeer mooi en degelijk apparaat.

Linux/andere varianten
Deze zijn schaars en dus moeilijk te krijgen. Ik zie ook niet direct in welke voordelen deze bieden ten opzichte van de voorgaande OSen, afgezien van de bovengenoemde Nokia's

Verwijderd

MadMan schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:58:
Deze bewering wil ik graag een stap verder brengen: voor je ogen is het echt verstandig ze gewoon uit te printen.
Ik raad het merk Palm aan. (of Canon om het uit te printen :9), gezien de prijs.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:12
Verkijk je niet teveel op resolutie. Ik heb jaren van een 160x160 Palm Zire gelezen (kun je voor twee tientjes tweedehands oppikken, dus kun je bij wijze van voor de lol kopen) en dat ging uitstekend. Hij had duidelijke, niet-gealiasde letters die ik erg prettig aan het oog vond.

Ik heb een model met en een zonder backlight gehad. Zonder is rustiger aan je ogen, alleen spiegelde het schermpje wel in de zon. Met backlight (dat je zacht kan zetten) is savonds ook wel goed uit te houden, maar overdag weer niet echt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ligt een PSP in je prijsklasse? Deze is voor 150,- makkelijk te krijgen.

En misschien kan je een Rocket E-book aanschaffen, geniaal ding, accuduur van mij ligt nog op een uur. Zolang dat ding niet stuk is, koop ik geen e-book :)

Resolutie gaat het niet om, het gaat om de grootte van het scherm. Te hoge resolutie en een klein scherm en je ziet de letters niet goed, tenzij je het lettertype weer opschroeft. In principe geldt voor een e-book hoe groter het scherm qua afmeting, hoe beter.

[ Voor 36% gewijzigd door Motrax op 18-07-2008 00:03 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Pagina: 1