• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Ik heb een vraag die ik maar moeilijk beantwoord krijg.

Ik heb een grote verzameling vakantie fotos uit het mooie Thailand op een resolutie van 1024x768. Deze verzameling heb ik gelukkig nog kunnen redden van een webserver, want de originelen in 5MP zijn namelijk verloren gegaan bij het crashen van een RAID 5 array.

Het was altijd al de bedoeling deze verzameling af te drukken, er zijn zelfs al tijdens de reis in Thailand hier enkele mooie en dure fotoboeken voor gekocht.

Nu heb ik eerder geleerd dat je voor het afdrukken van fotos toch wel 100 pixels per cm nodig hebt, maar er zijn toch wel degelijk online afdrukkers die beweren dat het toch een goed resultaat oplevert wanneer je een 1024x768 foto afdrukt op 10x15cm.

bron: http://nl.photobox.com/photo-numerique.php?a=faq_6

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het gaat niet zozeer erom wat een afdrukker zegt als meer welke software ze gebruiken. Goede software kan netjes interpoleren waardoor je een plaatje van 1024 misschien kan oprekken naar 1600 zonder ogenschijnlijk verlies van details. Hierdoor kan je dus een mooie/grote afdruk laten realiseren waarbij echte problemen pas te zien zijn als je er met je neus bovenop staat.

Eerlijk gezegd zou ik gewoon 5 foto's proberen af te laten drukken (kost misschien iets meer) maar dan kan je beoordelen wat de kwaliteit is. Neem dan wel foto's met veel gedoe zoals twijgjes, waterpartijen of ondergaande zonnen. Verloop/verzieking daarin kan je zeer snel constateren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Lekker zelf interpoleren met een batch in LR of PS :) Dan kun je zelf de resultaten bekijken en beoordelen wat je wel en niet doorlaat. Verder is 1024x768 geen 3:2 verhouding, maar 4:3, dus moet je niet praten over 10x15 maar 11,5x15 ;)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:15

YellowCube

Wait...what?

FGA--> FGW

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:20

breinonline

Are you afraid to be known?

MAX3400 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:18:
Het gaat niet zozeer erom wat een afdrukker zegt als meer welke software ze gebruiken. Goede software kan netjes interpoleren waardoor je een plaatje van 1024 misschien kan oprekken naar 1600 zonder ogenschijnlijk verlies van details.
Meer dan 50% bij laten verzinnen geeft vrijwel altijd een slecht ogend resultaat. Je redenering is denk ik wel goed: iets oprekken en dan laten afdrukken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini