[Geluidsoverlast buren] Hoe krijg ik de bass dreun weg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 14:23
Sinds ~8 maanden hebben we nieuwe buren met een voorliefde voor hardtrance/core/terror..
Regelmatig (2 a 3 keer/week) horen we een doffe dreun door de muur komen die op z'n zachtst gezegd irritant is. Vaak hebben ze vrienden op bezoek op zaterdag en dan gaat de dreun tot ~0:00 door. In het begin was het allemaal nog veel langer en harder maar na regelmatig klagen is het nu zo.
Wat me opvalt is dat als hij de deur open heeft staan, het geluid niet echt hard klinkt, maar dat ik de bass wel hoor in mijn huis.

Ik woon in een nieuwbouw tussenwoning met betonnen muren en vloeren. Zijn speakers (ferme zuilen met een bass pijp aan de achterkant, op 'onze gedeelde muur' gericht) staan op het laminaat zo'n 40 cm van de muur.

Volgens mij hebben we last van contactgeluid: de speakers staan te dreunen op het laminaat en daarom horen we de bass zo goed in ons huis. Kan dit kloppen?

Ik ben van plan voor te stellen dat hij de speakers op een stuk schuim, rubber of piepschuim gaat zetten om ze te ontkoppelen van de vloer, en daarna eens te testen of de bass minder is.
Zoniet dan een sok in de basspijp ofzo.

Vraag: ik ben geen audio expert: is dit type dreun contact geluid en is ontkoppelen van de speakers een kansrijke optie?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Laat spikes onder die speaker monteren; dat kan op beton/hout al heel veel schelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
anders koop je 2 stenen voor hem (vierkante) en zet je die onder de zuilen, en de zuilen zet je op voetjes (spikes)

Spuitelf

[ Voor 5% gewijzigd door DenTeD123 op 02-07-2008 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
Spikes is toch koppelen van de speaker op de ondergrond?
Is in dit geval niet juist het ontkoppelen van de speakers het belangrijkst?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:56
Ik vind dit wel interessant aangezien mijn ouders en soms mijn buren ook liggen te klagen over doordreunende bas terwijl ik zelf de muziek soms niet eens hard vind staan als ze liggen te klagen. Het lijkt net of de bas versterkt naar onder gaat of zo. Ik slaap op zolder, ook betonnen vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

boesOne schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:08:
Spikes is toch koppelen van de speaker op de ondergrond?
Is in dit geval niet juist het ontkoppelen van de speakers het belangrijkst?
http://www.audioholics.co...-2013-what2019s-the-point

Oftewel; de meningen zijn verdeeld maar afhankelijk van de ondergrond, is dus het plaatsen van een speaker belangrijker dan het loskoppelen van basspijp ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 02-07-2008 14:12 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De speakers staan nu met hun volledige onderkant op het laminaat. Stel dat die 30x30 zijn. Dan heb je al een 30cm2 aan overdracht.

Zetten je buren ze op spikes, is de overdracht naar de vloer etterlijke milimeters. Er wordt dan simpelweg veel minder geluid overgedragen aan de vloer.

De bassreflex is het volgens mij niet. Zo'n pijpie is meer om de druk binnen in weg te krijgen, dan om geluid te produceren heb ik het idee.

Zo heb ik ooit eens 2 speakers van de boekenplank af weten te blazen met speakers met de bass-reflex aan de achterkant hadden :X

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
Ik heb eerlijk gezegd ook niet het idee dat de bassreflex zo'n dreun kan veroorzaken.
Het zal dus idd contactgeluid zijn van de onderkant van de speaker op het laminaat.

Ik ga donderdag of vrijdag met ze praten en dan voorstellen om spikes te gebruiken.

Ik had al iets in deze richting voorgesteld maar dat wimpelde buurman weg.. Ikheb vandaag eens flink ingelezen maar volgens mij maakt het contact van de speakers juist erg veel uit op harde ondergronden.. ff testen met een kussen/splaapzak oid eronder is natuurlijk zo gepiept.

edit@Bumpy hieronder:
Hij vindt me inderdaad een zeikerd. We zijn wel on speaking terms. Het buurtfeestje gezamelijk Nederland-Roemenie kijken met veel bier en een BBQ heeft de zaken weer wat ontspannen.. Zat tegen elkaar ouwehoeren helpt altijd :P
Goeie tip trouwens, hem even laten luisteren bij ons.. Ga ik doen.

[ Voor 23% gewijzigd door boesOne op 02-07-2008 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-07 09:50
Als je de speakers op spikes zet en die weer op een zware steen en die weer op rubber voetjes, dan zal de speaker niet meer zoveel energie aan de vloer afgeven. Dit KAN vrij goedkoop te testen zijn. Verder zorgt een bass-reflex wel degelijk voor geluid, maar ik betwijfel of je juist daar last van hebt. Misschien staan de speakers wel op een ongunstige positie. Je kan overleggen of de speakers te verplaatsen zijn en je kan wat experimenteren met een steen en/of wat rubber en eventueel een sok ;).

succes!

Edit: Misschien is het een idee om je buren eens bij je thuis te laten luisteren. Anders wek je misschien het idee een zeur buur te zijn en dan zijn ze vast een stuk minder bereid om een oplossing te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Bumpy_NL op 02-07-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:01
Ik heb hier dus ook last van. Ik ben zelf wel hardcore/terror/speedcore liefhebber,maar ik irriteer me wel dood aan de herrie die mn buren soms weten te veroorzaken,met nota bene dezelfde muziek! Als ik hier TV zit te kijken,dan kan ik door de doffe klappen soms mn programma niet meer volgen omdat ik het gewoon niet horen kan (ik ben aan linkeroor voor 60% doof overigens). Nou heb ik hier zelf een Z-5500 staan, ook gewoon op een laminaatvloer. In hoeverre kan dit de herrie zowel van mij als de buren ontlasten,die spikes? En wat veranderen die dingen verder aan het geluidsbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263558

Ik zelf ken dit probleem ook, alleen dan kwam de overlast van mij. Ik heb vervolgens mijn studio monitors op krukjes gezet waadoor de overlast een stuk minder is geworden. Dit komt inderdaad door contact geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-07 15:49

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb zelf een Z5450 set, met een flink passieve subwoofer, en spikes hebben hier behoorlijk geholpen om de dreun door m'n laminaat aardig op te vangen.
Ik kon het testen door in de kamer naast m'n huiskamer te gaan staan. Daar is het geluid nu veel minder aanwezig. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn onderbuurvrouw claimde ook altijd over mijn geluidsoverlast en is op een gegeven moment om twee uur 's nachts komen dreigen met een mes. Sindsdien iets meer rekening mee begonnen houden maar volgens mij zouden spikes veel helpen. Ik heb zelf simpele kleine stereo boxen van Philips (afair) met een oppervlakte van ongeveer 20 op 10cm. Ik ga er deze zomer zelf naar zoeken want naar het schijnt verhuist ze :+ (en krijg ik nieuwe onderburen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:36
Ben der zelf ook wel mee bezig. Heb die B&W boekplankspeakers op piepschuim (geen gedreun meer).
En mijn zuilen staan nu op stoeptegels en spikes (werkt al heelerg). En als de silicone blokjes doorzijn gaan die er ook onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
okidoki, ben bij de buurman langsgeweest en 't erover gehad. Hij vond 't een goed idee en gaat spikes kopen. Ben benieuwd.. :) to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:06

DukeBox

loves wheat smoothies

boesOne schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 22:02:
okidoki, ben bij de buurman langsgeweest en 't erover gehad. Hij vond 't een goed idee en gaat spikes kopen. Ben benieuwd.. :) to be continued.
Wel tof dat ie zo reageerd.. daar gaat mijn vooroordeel tegen hardtrance/core/terror.. liefhebbers ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Laatst online: 29-06 03:21
Tot die de rekening door de brievenbus gooit bij BoesOne :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:18
Yippie schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 22:08:
Tot die de rekening door de brievenbus gooit bij BoesOne :+
Waarom dacht ik precies hetzelfde? :D

Maar, fijn, na al die horrorverhalen over irri buren en etc etc dat er ook nog zijn die wél meewerken! :)

Cool!

verder niks inhoudelijks te melden overigens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier spelen denk ik meer zaken dan alleen maar geluidsoverlast. Gezien de wet mag je van 10:00 tot 22:00 geluid maken. Met de tussenliggende uren dient men rekening te houden met elkaars "rust" :)

Maar spikes alleen hoeven niet te werken. Ik woon zelf in een flat en heb een 5.1 set van Klipsch met een 15" aktieve subwoofer. Heb dit getest tijdens de verhuizing, zonder bekleding en daarna met volle bekleding ( aangekleed ). Uit voorzorg had ik al een 12db werende ondervloer laten aanleggen en gezien de grote ramen partij over gordijnen genomen. Stel je het verschil voor en je bent al een heel eind.

Heeft de buurman kale wanden, heeft hij geen redelijke overgordijnen en niet een vloerkleed liggen op de vloer dan heb je dik kans dat het probleem blijft bij een bepaald volume. En mjah, na 22:00 hier gaat het volume naar een acceptabel nivo zodat de buren ook kunnen "leven" en dat is vaak het meest heikele punt, een beetje denken aan elkaar.

Maar ik vraag me af wat voor speakers hij heeft, ook dat scheelt nogal. Als je uit een speaker met een lage db toch een bas wil weergeven dan moet het volume daarvoor aardig omhoog. Maar goed, het blijft vervelend. Zelf ben ik een voorstander voor wetgeving dat iedereen die een verharde vloer wil gebruiken minimaal een 10db ondervloer aanlegd. Wat je ook vaak ziet gebeuren is dat mensen die een verharde vloer leggen niet een paar centimeter uit de wand leggen en dan zijn de rapen helemaal snel gaar want dan word hetgeluid over de hele wand gejaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:01
mja :) Gabber vooroordelen zijn er altijd wel, zullen ook niet zomaar verdwijnen. ;) We zijn ook gewoon mensen hoor, en niet allemaal aso :P Dat de muziek dat wel is, dat is wat anders :P Anyway, mijn buren hebben t wel afgeleerd hoor, na 10 uur savonds nog herrie maken...op mijn onderburen al 2x de politie gestuurd....en daar hoor je nu nix meer van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:07

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Appartementen
Bij gebruik van laminaat in appartementen dient u rekening te houden met de wettelijke eisen qua geluidsdoorgave. Uw ondervloer moet voldoen aan de TNO geluidsnorm van 10 DB naar de normen van de bouwvoorschriften, die 1 januari 2005 in werking zijn getreden. Uw ondervloer moet geleverd worden met een TNO certificaat 2005.

Let er bij aanschaf op, dat er vele 10 DB vloeren worden aangeboden, die echter niet met certificaat geleverd worden.
Ben nu zelf bezig met leggen van laminaat. En gebruik een ondervloer met 21db demping met TNO certificaat ;)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
Hij heeft magnat zuilen, meter hoog ongeveer, type ken ik niet.

Verder laminaat dus en geen vloerkleed gezien. Ik heb inderdaad het idee dat het laminaat er wellicht wat te strak in ligt, want ik hoor in alle kamers in mijn huis zijn bass. Maar goed, de betonnen wanden zijn best dik, dus volgens mij moet je met loskoppelking van de speaker en vloer een eind kunnen komen. Stap 1 is gezet. Ik heb ook gevraagd of ie ff samen met mij wil testen als hij spikes heeft (of iets anders, rubber tegel/piepschuim heb ik ook geopperd).
Dan hoort hij hoe het bij ons klinkt en weet hij ook hoever die kan gaan met zijn set..

Ben nu vooral benieuwd wanneer er iets gebeurd..

[ Voor 5% gewijzigd door boesOne op 04-07-2008 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Superdaantje schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 22:36:
[...]

Ben nu zelf bezig met leggen van laminaat. En gebruik een ondervloer met 21db demping met TNO certificaat ;)
Volgens mij is 12db het maximale voor vloeren op het moment ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:07

Daan_

Alles op zijn tijd !!

klopt :)

contactgeluidreductie van 21 dB ΔLw / 10 dB ΔLlin op basis van de Europese norm NEN-EN-ISO 717-2;1997

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 04-07-2008 23:27 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 22:37
[b][message=30351232,noline]De bassreflex is het volgens mij niet. Zo'n pijpie is meer om de druk binnen in weg te krijgen, dan om geluid te produceren heb ik het idee.
:/

Zo'n "pijpje" zorgt voor meer druk binnen in de kast, en zit er juist om geluid te produceren. Waar komt die mythe toch vandaan dat een basreflexpijp equivalent is voor "afvoerkanaal overtollige druk"?

boesOne: Met de search is hier toch een hoop over te vinden?
Overigens, wat misschien niet vanzelfsprekend lijkt is dat het ook helpt als je een betere subwoofer pakt die geen bult heeft op de frequentiecurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:17
RaZ schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:17:
De speakers staan nu met hun volledige onderkant op het laminaat. Stel dat die 30x30 zijn. Dan heb je al een 30cm2 900cm2aan overdracht.

Zetten je buren ze op spikes, is de overdracht naar de vloer etterlijke milimeters. Er wordt dan simpelweg veel minder geluid overgedragen aan de vloer.
En met spikes zal dat dus sterk afnemen qua direct contactoppervlak, klopt helemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertt500
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-10-2021
Pff herken het wel, buurman van mij zit ook met een of ander bass/subwoofer te gamen of zo. Is een tijd rustig geweest nadat ik erwat van had gezegd. Nu sinds een tijdje is het weer zo. Irritant gerommel en zelfs licht trilling via vloer. Het is dubbel irritant als je weet dat het irriteert en je hebt het er over gehad en het begint weer. Binnenkort maar weer eens praten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Robertt500 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:09:
Pff herken het wel, buurman van mij zit ook met een of ander bass/subwoofer te gamen of zo. Is een tijd rustig geweest nadat ik erwat van had gezegd. Nu sinds een tijdje is het weer zo. Irritant gerommel en zelfs licht trilling via vloer. Het is dubbel irritant als je weet dat het irriteert en je hebt het er over gehad en het begint weer. Binnenkort maar weer eens praten,
Dit is voor mij dan ook de rede dat ik geen sub in mijn installatie heb gezet. Ik woon in een betonnen flat waarbij hard praten soms als overlast kan veroorzaken.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 262853

En dit is relevante info voor een 10 jaar oud topic, want?
Neem aan dat TS het ondertussen wel opgelost heeft met zijn buren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• boesOne
Klopt, ik ben verhuisd. Gozer bleek totaal niet bereid tot water bij wijn te doen. Echt een vervelende aso. Toen ik moordneigingen kreeg zijn we maar verhuisd. Onvoorstelbaar hoe indringend geluidsoverlast is. Heb echt een haatgevoel overgehouden richting die gast. Wat een eikel. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertt500
Anoniem: 262853 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:16:
[...]

Die is net zo relevant als jouw reactie.
Ik heb er nu mee te maken en herkende zijn verhaal, vandaar dat ik reageerde.
Heb je niks anders te doen dan reacties te analyseren of ze wel in het juiste tijdschema passen.

• Robertt500
boesOne schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:11:
Klopt, ik ben verhuisd. Gozer bleek totaal niet bereid tot water bij wijn te doen. Echt een vervelende aso. Toen ik moordneigingen kreeg zijn we maar verhuisd. Onvoorstelbaar hoe indringend geluidsoverlast is. Heb echt een haatgevoel overgehouden richting die gast. Wat een eikel. :P
Ja als mensen niet willen wordt het lastig. En als ze wel willen en zeggen van alles toe, en ze doen het niet wordt het ook heel frustrerend.Moet eigenlijk niet kunnen dat de ervoor moet verhuizen. Maar snap het wel ergens, als je thuis niet meer rust kan krijgen, wordt je niet echt vrolijk van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Robertt500 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:37:
[...]

Heb je niks anders te doen dan reacties te analyseren of ze wel in het juiste tijdschema passen.
Nee, maar tussen het analyseren door draai ik af en toe de sub 180 graden, om mijn buurman te irriteren. })

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 22-11-2018 10:07 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 16:19

M14

Anoniem: 262853 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:16:
[...]

Nominatie voor schop van het jaar 8)7 ;)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Laatst online: 22-07 13:40

switchboy

-ruimte te huur-

M14 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:59:
[...]

Nominatie voor schop van het jaar 8)7 ;)
Tja wacht misschien al 10 jaar op closeure :P

En stiekem ben ik ook wel benieuwd of spikes de oplossing waren. Ik heb zelf makkelijk een leuke 5.0 set staan:
RP-260f
RP-504c
RP-160m

Deze set staat met ruberen voetjes op zwevend parket. Momenteel ervaar ik zelf op de bovenverdieping geen bass overdracht en heb de buren nog nooit horen klagen. Ik heb overgordijnen aan een zijmuur en verder kale muren en vloeren.

Nu hou ik stiekem wel van een bankschuddende bioscoopbass en zit ik te overwegen om bij deze set een subwoofer bij te plaatsen. Momenteel goede relatie met de buren en dat wil ik ook graag zo houden. Dus ik was stiekem wel benieuwd naar akoustiek/ isolatietips.

[ Voor 60% gewijzigd door switchboy op 23-11-2018 18:52 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Pagina: 1