Toon posts:

Lage overclock e6750 op p5n32-e sli

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het probleem dat ik niet verder kan overclocken.
Op dit moment heb ik een e6750 die 3.2Ghz, maar gaat hier onmogelijk overheen?
Ik heb ontzettend veel gegoogled op zowel het mobo als CPU, een handleiding voor het mobo gevonden (niet geholpen)
Ook hier zeer veel topics door gelezen (niet geholpen)

Ik heb een Asus p5n32-e sli mobo
C2D e6750
Scythe Infinity Koeler met 2x 12cm slipstream 1600rpm vens.
2x Kingston HyperX Dual Channel NVIDIA SLI-Ready 2048 MB, PC6400 (tot. 4GB)
Bios 1404 (laatste versie voor zover ik weet)

Mijn BIOS instellingen op dit moment zijn:
AI Tuning - Manual
System Clock - PCIX1 t/m 3 vast op 100Mhz
- Spp <-> MCP Clock 200 Mhz
FSB - Mem Clock Mode - lInked (heb ook unlinked geprobeerd)
- Mem Ratio - Sync Mode = 1:1 (ook dit op verschillende manieren getest)
- FSB (QDR) - 1600 Mhz
- Mem (DDR) - 800 Mhz
Overclocking - Mem Timing Setting op 5-5-5-12
- Speard Spectrum Control alles Disabled
- De rest van Overclocking ook Disabled
- CPU Multiplier - 8.0
- LDT Frequency 5x
Over Voltage - VCore Volt. - 1.35V
- Mem Volt. - 2.100V
- Verder alles op Auto
Sli Broadcast - Disabled
NVIDIA GPU Ex - Disabled
SLI-Ready Memory - Disabled

CPU Temp op 3.2Ghz loaded +/- 56C volgens CoreTemp en 51C volgens Real Temp
CPU Temp op 3.2Ghz idle +/- 43C volgens CoreTemp en 38C volgens Real Temp
Welke programma is betrouwbaarder Real Temp heb ik de sensoren getest?
CPUz geeft trouwens een voltage van 1.456V aan

Als ik over de 1600FSB ga loopt het systeem vast, op 1600FSB loopt ie perfect (maar ik wil meer).
Doe ik dat met 4Mhz dan kan het na gewoon gebruik (geen games of andere zware apps) ongeveer 15min duren voor dat het vast loopt, verhoog ik het meer dan duurt het minder lang.
De voltage verhogen heeft iig geen zin
Ook de Timing van het geheugen aanpassen i.v.m. verhogen FSB heeft geen zin.
Kan iemand mij helpen of zie ik iets over het hoofd.

Verwijderd

Misschien je geheugen die niet verder wilt? even lagere multiplier proberen?

Ik heb zelf een vcore van 1,38v in cpuz om 3,6ghz te halen met mijn e6750

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
Vertel me eens, kan de Spp <-> MCP toevallig ook op 333 en 400 Mhz? (Gekozen zegmaar, je kan niet handmatig een aantal mhz intikken?)

Zoja, zet die eens op 400, en kijk eens of je dan wat verder komt? (Let wel op je RAM speed, die kan zomaar vreemde waardes geven. Geen paniek, dat hoort :P Maar je moet ze dus wel even goed zetten)

Verwijderd

Topicstarter
Multiplier verlagen kan wel maar kan vervolgens de FSB niet verhogen en dan haal ik maar 2.8 Ghz
Ook de timing van het geheugen veranderd en de ratio, maar dat mocht niet baten.

Bij het verhogen van spp <-> mcp van zowel 33 of 400 start het systeem niet en kon ik de bios weer resetten.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het moederbord wil wel eens vaker wat problemen geven met overklokken, maar dat komt vooral voor met quadcore's. Daarmee wil het wel eens helpen het northbridge voltage te verhogen, dus misschien ook eens proberen. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zowel de northbridge als de south en de vtt op verschillende voltage geprobeert.
Ik moet zeggen dat de northbridge niet aan te raken is zo warm, de south valt wel mee.

Als ik teveel ga spelen met de voltage van of de cpu of mem geef het een fout bij het opstarten:
"new cpu detected and romsip table update in process"

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 07:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is weer een tijd geleden dat ik heb geprobeerd verder te overclocken.

Ik weet waarom het de vorige keren niet ging, begrijp het zelf nog niet maar toch.

Ik had een Raid 0 opstelling en later heb ik er nog een losse IDE HD bij aan gehangen, als backup.
Met de installatie van Vista moet ik deze ook los koppelen anders gaat een gedeelte van de bootrecord naar de IDE en een gedeelte naar de Raid 0, hoewel ik toch aangeef dat vista moet worden geinstalleerd op de Raid schijven. Wanneer ik de schijf niet los haal kan er geen bootmgr worden gevonden.
Maar ik weet nu dat dat zo moet, het overclocken geeft nu andere resultaten.

Als ik m'n fsb verhoog boven de 1600Mhz wordt de romsip table geupdate, normaal gesproken liep het systeem daarna vast? Nog geen idee waarom?

Nu kan ik m'n FSB ver boven de 1600Mhz zetten, op dit moment 1750Mhz maar dan het volgende, bij het op starten van de pc geeft het systeem weer dat er een duo core 3500Mhz wordt geladen en 4Gb 800Mhz geheugen (nu heb ik mijn geheugen ook iets verhoogd maar wordt toch weergegeven als zijnde 800Mhz).
Het verder opstarten verloopt zonder enig probleem, maar: Wanneer ik in CPU-z kijk op hoeveel Mhz het systeem draait geeft het gewoon 2.67 (standaard) weer? Tevens m'n geheugen (810Mhz)?

Ik heb op dit moment BIOS v.1503

Kan iemand mij uitleggen wat er mis gaat?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nu kan ik m'n FSB ver boven de 1600Mhz zetten, op dit moment 1750Mhz maar dan het volgende, bij het op starten van de pc geeft het systeem weer dat er een duo core 3500Mhz wordt geladen en 4Gb 800Mhz geheugen (nu heb ik mijn geheugen ook iets verhoogd maar wordt toch weergegeven als zijnde 800Mhz).
Het verder opstarten verloopt zonder enig probleem, maar: Wanneer ik in CPU-z kijk op hoeveel Mhz het systeem draait geeft het gewoon 2.67 (standaard) weer? Tevens m'n geheugen (810Mhz)?

Ik heb op dit moment BIOS v.1503

Kan iemand mij uitleggen wat er mis gaat?
Je bedoelt dat in de P.O.S.T staat 3,5GHz en met CPU-z gewoon de standaard frequentie van 2,66GHz?
Denk dat CPU-z het dan niet helemaal goed uitleest. ;) Heb je al eens een ander programma hiervoor genomen?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:26:

Dat komt waarschijnlijk doordat het PC2-6400-geheugen is dat standaard op 400MHz (DDR2-800) draait.
Heb je niet gewoon EIST aanstaan waardoor de multiplier van de processor terug naar 6x wordt gezet? Want 6x437,5 = 2625MHz. Zo niet, post dan eens screenshots van CPU-Z, de standaard tab en die van het geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 17-12-2008 21:53 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Nee, EIST staat niet aan, niks staat aan

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2q8wv41.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2wqeagl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2edw5eg.jpg

ook de voltage in CPU-z komt niet over een met de bios

wanneer ik de fsb op 1600Mhz zet en het geheugen op 800Mhz dan geeft CPU-z wel 3200Mhz weer.

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Kijk anders eerst eens hoe ver je geheugen wil gaan zonder je cpu te overclocken. In je bios dus met unlinked en dan testen met memtest. Dan kan je ieg uitsluiten dat het door je geheugen komt.

Ik heb trouwens dat moederbord ook gehad en die northbridge wordt echt super heet. Mobo is uiteindelijk ook gewoon overleden daaraan, terwijl ie niet overclocked was. Kreeg mn E6600 ook niet stabiel boven de 3,2 Ghz op het bord. Max waar hij nog mee wilde booten was 3,4 Ghz, alles daar boven was gelijk zwart scherm bij startup. Dit met PC8000 geheugen, wat dus niet de bottleneck was.
Pagina: 1