HP E200 (RAID) boot biedt geen BIOS.

Pagina: 1
Acties:

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb net een HP Smart Array E200 (RAID) Controller gekocht, te weten:

http://h20000.www2.hp.com...9290&prodSeriesId=1157688

Dit zit nu op mijn nieuwe P5Q Pro bordje. Ook heb ik daar een Chieftec SST-3141SAS (inbouw) kabinetje bij, met daarin 4 Samsung SpinPoint F HD103UJ 1Tb harddisks (verbonden aan de controller met een Adaptec ACK-I-SASx4-4SATAx1 fanout cable).

Ik krijg de E200 echter niet lekker werkend. Hij boot, zegt dat ie wat begint te initializeren, meldt dan dat ie geen logical disk gevonden heeft, en verzoekt me om de 'Array Configuration Utility' te starten. Dit progje, ben ik inmiddels achter, ookwel ACU genoemd, zit niet in zijn BIOS, maar moet geinstalleerd worden via, zeg, Windows Server 2003.

Het vreemde is echter, hij zou sowiese een (uitgeklede) onboard BIOS setup moeten hebben, waarmee je iig wat basic RAID configs aan kunt maken, te benaderen vis F9. Maar ik krijg geen optie/mogelijkheid om dat te doen, en zijn eigen BIOS wordt gewoon weer verlaten (waarna de machine doorstart met de reguliere boot).

Recentelijk vermeldde HP:

Given the increasing need for high performance and rapid capacity expansion, the SA-E200 offers:
• Up to 6TB of total storage with 6 x 1TB SATA MDL hard drives (3.5")
NOTE: Support for greater than 2TB in a single logical drive.
• Up to 1.168TB of total storage with 8 x 146GB SFF SAS hard drives

Hij zou de schijven dus gewoon aan moeten kunnen; en je ziet ook dat ie ze 1 voor 1 online zet.

De HP helpdesk biedt echter geen soelaas; serienummer of niet, ze supporten zoiets kennelijk alleen maar als je er ook een server van hun bijgekocht hebt.

Mijn vraag is gelukkig wat korter dan het bovenstaande verhaal. Ik zou wel willen weten of er hier mensen ervaring met die E200 dingen heeft, en wellicht nog tips heeft hoe ik het beste verder te werk kan gaan.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Twinlife
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2021
Met een HP Smarstart cd zou je de Array Controller moeten kunnen configureren voor een Windows installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Twinlife op 02-07-2008 12:24 ]

Fotosite

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Twinlife schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:24:
Met een HP Smarstart cd zou je de Array Controller moeten kunnen configureren voor een Windows installatie.
De SmartStart CD wil helaas alleen opstarten met een Proliant server. De ACU utility zou gewoon moeten werken. Alleen zou je er dan dus altijd een aparte harddisk aan moeten hangen met Server 2003, alleen om je controller te kunnen configuren.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Censored
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-12-2023
Hey,

Ik heb exact hetzelfde probleem als jij: e200 op Asus P5Q Pro. Ik ben echter al een stapje verder dan wanneer jij postte. Logical drives moeten aangemaakt worden; of je je disks nu in raid zet of niet. Maak gewoon (in jou geval) 4 RAID0 arrays aan (1 per schijf), en je kan je disks los accessen. Ik kan gewoon dmv F8 in de ORCA setup tool komen (zie handleiding). Ik heb echter het volgende probleem: de controller werkt heel goed enzo, maar mijn BIOS kan (wilt) er enkel van booten wanneer hij de controller ziet. Hij ziet hem alleen maar als de controller zijn "Initializing" ding doet bij de POST, en dat doet hij alleen maar bij een cold boot (stroom uit-aan). Bij een gewone herstart ziet mijn bios hem dus niet en is hij em weer kwijt als boot. Momenteel overweeg ik om een boot loader op een usbkey te zetten oid, maar het zou veel fijner zijn als hij gewoon recht van een array zou booten.
Ik heb net alle firmwares geupdated (bios 2002, e200 v1.80). Ben jij al rond het probleem heen?

Greets,
Frederic