• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 09:32
Ik heb altijd met een setje van 2GB gewerkt, (2*1GB) Daar heb ik vandaag 1GB (2*512MB) bijgeprikt.

Echter deze extra GB word niet herkend..

Het nieuwe setje is precies hetzelfde type geheugen, alleen de heatspreader is anders. De 2GB kit is een OCZ Platium XTC (2-3-2-5) en de 1GB set is een OCZ Platium (2-3-2-5) setje.

Het moederbord dat ik heb is een DFI LANPARTY UT NF4 SLI-DR Expert en zou gewoon 3GB moeten herkennen.
Op het moederbord heb ik oranje en gele sloten zitten. Als ik alle vier de sloten vul, worden alleen de oranje sloten herkend. Dus of 1GB of 2GB. Dit geldt tenminste voor de bios en voor windows.
CPU-Z (versie 1.38) herkend echter wel het volledige 3GB geheugen.

Waar kan dit aan liggen?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Zet in het BIOS eens Memory Remapping aan en/of probeer eens een BIOS update.

• Pittie
Bitage schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:06:
Zet in het BIOS eens Memory Remapping aan en/of probeer eens een BIOS update.
Ik dacht dat mijn DFI zown beetje alle fucties had die je maar kon bedenken, echter ik kan deze functie helaas niet vinden...
Ook een Bios update heeft weinig zin, aangezien ik de nieuwste versie er al op heb staan...

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Clear CMOS reset? Even zorgen dat alle stroom weg is uit je bordje en dan opnieuw proberen, wil soms wel helpen geloof ik. Over het algemeen moeten moederborden het gewoon direct herkennen. Als het herkend wordt, kun je het dan ook in windows gebruiken (wordt de 3GB geadresseerd). Moederbord zou ook gewoon 3GB (neem aan ook 4 :P) moeten herkennen inderdaad. Ik zou een resetje proberen en anders kijken in je BIOS waar memory settings staan en misschien dat het daar tussenstaat, ik ben eerlijk gezegd niet bekend met DFI. Ik hoop dat resetje werkt.

PS.
- Clear CMOS: Jumper verplaatsen (mobo boekje ;)) of aanzetten en meteen voeding uitschakelen.
Werkt dat niet:
- Voeding uit (kabel eruit), batterijtje eruit, aanzetten, lange tijd wachten (liefst dagen, half uurtje is meestal genoeg), dit zou ook je BIOS moeten resetten.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Pittie
Ik heb zojuist de CMos gereset, echter dit gaf ook niet het gewenste resultaat.
Daarna nogmaals elke mogelijke combi geprobeerd, maar de bios wil de reepjes niet samen laten werken.. Daarna in Single channel geprobeerd, dus eerst 1GB in een oranje slot en 512MB in het gele slot. Resultaat er wordt 1GB herkend in de bios. (weer alleen het oranje slot)
Daarna omgewisseld, dus 1GB in geel en 512MB in oranje, dit leverde 512MB op in de bios.
Overigens als ik alleen de gele sloten gebruik, dan wordt het geheugen wel herkend, dus het is niet zo dat de gele sloten stuk zijn.

Ik vrees dan toch dat deze geheugen combinatie niet mogelijk is.. (2GB en 1GB dual channel)

Het moederbord zou inderdaad tot 4GB moeten ondersteunen.