• DJ_Dip
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-03-2023
Via een vriend kreeg ik een tip over de linux Distro Pardus. Dit lijkt mij een interessant OS om te gaan proberen naast Windows XP.

Zijn er mischien mensen die ervaring hebben met Pardus?

Verwijderd

Wat doet jou kiezen voor Pardus tov. de meer bekende distributies?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zou zeggen, probeer het, en deel je ervaringen hier!

• DJ_Dip
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 11:56:
Wat doet jou kiezen voor Pardus tov. de meer bekende distributies?
Ik heb al enige bekende distro's op mijn systeem gehad, zoals OpenSuse en Ubuntu, maar omdat ik graag experimenteer ben ik ook gaan zoeken en vragen naar minder bekende Linux distro's. Toen kwam ik dus o.a bij Pardus terecht.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
DJ_Dip schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:03:
[...]

Ik heb al enige bekende distro's op mijn systeem gehad, zoals OpenSuse en Ubuntu, maar omdat ik graag experimenteer ben ik ook gaan zoeken en vragen naar minder bekende Linux distro's. Toen kwam ik dus o.a bij Pardus terecht.
Heb je Gentoo al eens geprobeerd?

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-01 14:23

Blonde Tux

<advertisement>

niet om lullig te doen of zo iets, maar kon dit niet in de plakkerige " Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7" ?!

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm... even rondgeneusd op de site van Pardus en paar dingen geconstateerd:

1) het richt zich vooral op Turkije en Turken.
2) de EN vertalingen op de site zijn uiterst belabberd
3) het is een strikte GPL-distro met politieke doelen (in Turkije)
4) het heeft een interessante eigen package managementsysteem, pisi dat ongeveer werkt als apt, maar dan in Python geimplementeerd is (of zoals ze het zelf zeggen, werkt zoals Gentoo portage, maar dan met binary packages)

Met name dat laatste maakt het op zich interessant, maar gezien het beroerde Engels zou ik als non-Turk afraden om het te nemen tenzij je denkt de documentatie niet nodig te hebben, of je de Turkse originele documenten kunt lezen.

Oslik blyat! Oslik!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

als je iets nieuws wilt proberen.
Pak dan iets anders als linux

genoeg andere kernels

>.< >.< >.< >.<

• DJ_Dip
dion_b schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:12:
Hmm... even rondgeneusd op de site van Pardus en paar dingen geconstateerd:

1) het richt zich vooral op Turkije en Turken.
2) de EN vertalingen op de site zijn uiterst belabberd
3) het is een strikte GPL-distro met politieke doelen (in Turkije)
4) het heeft een interessante eigen package managementsysteem, pisi dat ongeveer werkt als apt, maar dan in Python geimplementeerd is (of zoals ze het zelf zeggen, werkt zoals Gentoo portage, maar dan met binary packages)

Met name dat laatste maakt het op zich interessant, maar gezien het beroerde Engels zou ik als non-Turk afraden om het te nemen tenzij je denkt de documentatie niet nodig te hebben, of je de Turkse originele documenten kunt lezen.
Er zit dus een politieke gedachte achter dit OS? Is dat een restrictie?

Dat slechte Engels viel me ook al op ja.
Blonde Tux schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:33:
niet om lullig te doen of zo iets, maar kon dit niet in de plakkerige " Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7" ?!
Mischien erbij laten voegen door een admin?
RemcoDelft schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:27:
[...]

Heb je Gentoo al eens geprobeerd?
Dat is inderdaad waarschijnlijk een betere optie dan Pardus. Bedankt voor de tip.

[ Voor 0% gewijzigd door DJ_Dip op 03-07-2008 10:15 . Reden: Typfout ]

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 08:27
Leuke gentoo variant:
Sabayon linux 3.5 Stable release
Net een nieuwe versie.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zie ook: Wikipedia: Pardus (operating system) Het word dus ontwikkeld door de Turkish National Research Institute of Electronics and Cryptology.

De reviews zijn positief :)

• DJ_Dip
Wel gaaf dat Wine 1.1.0, Firefox 3.0 e.d standaard worden bijgeleverd in het pakket. Scheelt weer installeerwerk :Y

En Picasa en Google Earth natuurlijk :Y

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DJ_Dip schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:13:
[...]

Er zit dus een politieke gedachte achter dit OS? Is dat een restrictie?
Niet echt. Wat dat betreft verschilt het niet echt van Debian of Ubuntu.

Enige practische gevolg is mogelijk issues met mp3 playback icm default repositories :z

Bij non-politieke Linux moet je denken aan Linspire Xandrios of Novell ofzo. Het zegt minder over de software zelf als over de community die je eromheen kunt verawchten :)

Oslik blyat! Oslik!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:12:

Ik vind wéér een nieuwe package managementsysteem om eerlijk te zijn helemaal niet interessant. Het zal wel leuk werken allemaal, maar ik persoonlijk zie liever meer in een brug tussen de systemen. Al die verschillende repositories maken het vreselijk redundant. Als een bestaand systeem niet voldoet zou ik zeggen: verbeter het ism met makers ervan. De fragmentatie wordt alleen maar groter zo. :|

Saved by the buoyancy of citrus

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 08:27
offtopic:
Wat dat aangaat: http://autopackage.org/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

daft_dutch schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:11:
als je iets nieuws wilt proberen.
Pak dan iets anders als linux

genoeg andere kernels
Wat? :?
Helaas zijn hier ook al meerdere varianten van, onder andere: http://klik.atekon.de/
Groot nadeel bij deze systemen is dat veel er van die systemen vergeten een uninstall optie erin te bouwen.

Verder: vooral PiSi ziet er erg leuk uit, ziet er vrij innitief uit. Lijkt wel erg veel op Yast en die package manager van (X)Ubuntu, vraag me af waarom ze inderdaad niet voor een dergelijke "standaard" gekozen hebben.

Verder zitten er ook nog een aantal andere handige programmaatjes in: http://www.pardus.org.tr/eng/projects/index.html. Ik vind vooral de Firewall manager en de Network manager er best veelbelovend uitzien.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rainmaker schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 19:55:
[...]

Verder: vooral PiSi ziet er erg leuk uit, ziet er vrij innitief uit. Lijkt wel erg veel op Yast en die package manager van (X)Ubuntu, vraag me af waarom ze inderdaad niet voor een dergelijke "standaard" gekozen hebben.
Ze wilden iets waar de intelligentie in het systeem zat (a la dpkg/apt) en niet via high-level tool (YaST) geleverd moet worden, maar wilden een minder complex systeem in een makkelijkere scripttaal dan dpkg - en mede gezien ze onder de indruk waren van dat aspect van Gentoo hebben ze voor Python gekozen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1