• jacobvdm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-10-2021
*Allereerst m'n excuses als deze vragen al gesteld zijn, ik heb een kwartier gezocht en gebrowsed, maar ik kon geen antwoorden vinden op m'n vragen (al zijn er genoeg UPC digital topics!).*

Ik woon in Amsterdam en heb nu nog 'gewoon' analoge TV en was daar tot voor kort redelijk tevreden mee. Ik heb UPC digital al gratis geprobeerd toen het een paar maanden nieuw was, maar aangezien dat een volledige ramp is geworden (signaal was meer dan de helft van de tijd weg, en een week nadat dat "gefixed" was viel het helemaal weg en heb ik drie weken geen TV gehad en niks gehoord, ook kwam de monteur maarliefst 2 afspraken niet etc.) ben ik maar snel terug gegaan naar analoog.

Nu heeft UPC stilletjes en onaangekondigd BBC World uit het analoge zenderpakket gehaald en Animal Planet ervoor in de plaats gedaan. Gezien ik de helft van m'n nieuws daarvandaan haalde is het nu toch misschien tijd om over te stappen (gefeliciteerd met jullie bikkelharde trucjes UPC!). Als ze nou FoxNews-wannabe zender CNN eraf hadden gehaald zou ik er niet naar om hebben gekeken, maar goed. Aan de andere kant zie ik dat ze inmiddels BBC 3 en 4 aan het "Royaal" pakket hebben toegevoegd, ook al kost dat dan 9€ per maand meer.

Nou heb ik een aantal vragen over digital:

1. We hebben 3 TVs in huis, als ik overschakel moet ik dan ook voor de kosten van 3 decoders en 3 abo's opdraaien? (Ik betaal nu voor het analoog standaardpakket 16€/maand, zou daar dan 9*3=27€ *per maand* bijkomen?)

2. Kan ik nog steeds TV programma's met m'n VHS opnemen achter zo'n decoder?

3. Zijn er alternatieven voor UPC in Amsterdam? (helaas net buiten het glasvezel-gebied) Het liefst zou ik minimaal BBC1, BBC2 en BBC World ontvangen, dus Digitenne is geen optie (jammer genoeg, het is zo lekker goedkoop).

4. Werkt UPC Digital inmiddels naar behoren? Ik heb absoluut geen zin om weer een maand zonder TV te zitten en uren proberen vooruitgang te boeken met de "helpdesk", daar is het veel te lekker weer voor op het moment*

*klopt af

5. Waarom heeft UPC een kabel-monopolie in Amsterdam?

Alvast reuze bedankt als je één of meer van deze vragen kan ophelderen!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

jacobvdm schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 01:15:

1. We hebben 3 TVs in huis, als ik overschakel moet ik dan ook voor de kosten van 3 decoders en 3 abo's opdraaien? (Ik betaal nu voor het analoog standaardpakket 16€/maand, zou daar dan 9*3=27€ *per maand* bijkomen?)

3. Zijn er alternatieven voor UPC in Amsterdam? (helaas net buiten het glasvezel-gebied) Het liefst zou ik minimaal BBC1, BBC2 en BBC World ontvangen, dus Digitenne is geen optie (jammer genoeg, het is zo lekker goedkoop).

4. Werkt UPC Digital inmiddels naar behoren? Ik heb absoluut geen zin om weer een maand zonder TV te zitten en uren proberen vooruitgang te boeken met de "helpdesk", daar is het veel te lekker weer voor op het moment*

*klopt af

Alvast reuze bedankt als je één of meer van deze vragen kan ophelderen!
1. Tegen een kleine meerprijs krijg je extra decoders (tot een max. van 2 decoders... één tv kun je dus niet aansluiten..)

2. Programma`s kun je opnemen, mits de tuner op hetzelfde kanaal staat. Je kunt dus niet zappen tijdens het opnemen, tenzij je een dual tuner oid kunt regelen (vaak hebben die ook al een HD).

3.Je zou kunnen gaan voor de schotel; hoog startbedrag, maar het aanbod is vele malen groter :)

4. UPC digital werkt naar omstandigheden; ken verschillende mensen waarbij het perfect draait en er goed uitziet, terwijl het er bij anderen voor geen meter uitziet (goede setup, kabels ed btw).

5. Waarom denk jij, dat zij hun netwerk niet open zetten? ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Michael Knight op 02-07-2008 01:25 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Je kan gewoon analoog TV blijven kijken. Dus als je bv. de decoder in de woonkamer zet, kun je op de andere TV's ook gewoon TV blijven kijken (alleen dan wel het pakket wat bij analoge TV hoort, dus geen BBX World). Je krijgt voor die 9 euro extra dus 1 decoder waarop je digitaal TV en het royaal pakket kan bekijken.

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 12:08

Als je overal in huis digitaal wilt kijken moet je per tv een decoder met abo hebben dacht niet dat korting prijzen gelden als je meerdere neemt maar dat moet je ff bij upc informeren. Volledig overgaan op digitaal voor alle tv's in huis is dan een duur geintje inderdaad. Uiteraard blijft overal in huis wel gratis je analoge signaal beschikbaar.
Ja dit moet lukken denk ik. Zelf heb ik weliswaar geen VHS ertussen zitten maar een losse Pioneer harddisk recorder maar dit werkt prima. Je moet echter wel een speciaal infra rood oogje hebben om van de digitale zenders op te nemen. Uiteraard kun je je analoge zenders blijven opnemen zonder verdere problemen.
Wil je BBC 1,2 kijken dan is het of kabel van UPC of schotel van CanalDigitaal maar daarin zit standaard geen BBC 1,2 opgenomen maar bij een schotel boer kunnen ze wat specifieker uitleggen hoe en wat. Komt op neer dat Nederlandse zenders op Astra 1 (19,2 graden) en Astra 3 (23.5 graden) zitten welke meegeleverd worden met abo /decoder. Maar als je Engelse zenders wilt zien moet je 3e kop richten op Astra 2 (28.5 graden) daar zitten BBC 1-4 maar ook ITV en diverse andere Engels zenders die gratis met schotel van minimaal 80cm in Nederland te zien zijn. Bedenk wel dat met name een schotel kleiner dan 80cm gevoeliger is voor slechter weer (schoonfamilie heeft 60cm schotel hangen met onweer wordt het puzzelen geblazen). Ook zijn zenders als België 1,2 (Eén,Ketnet/Canvas) niet in basis pakket maar in een wat duurder pakket gestopt.
Heb zelden met ze hoeven te bellen. Neem alleen UPC Digital tv af sinds december 2005 eerste jaar (tot september '06 wel problemen op netwerk en blokjes e.d (ondanks goede kabels en ijzeren man/vrouwtjes) was maar daarna werkt vrijwel altijd prima hier dus heb ze zelden hoeven te bellen maar meestal wel netjes geholpen.
Helaas is in heel Nederland nog een kabel monopolie. Je moet het doen met de kabelmaatschappij die er in jou stad/plaats is. Er hebben wel enige tijd geleden wel wat voorstellen gelopen in 2e kamer en is toen naar Brussel gegaan maar daar wilden ze niet akkoord gaan als ik het goed heb begrepen omdat ze vonden dat genoeg andere opties waren om tv te kijken (zonder bbc 1,2 digitenne en interactieve tv kpn of schotel pakket (dure aanschaf). Voorlopig dus nog geen keuze net zoals met adsl, telefoon en stroom e.d.

[ Voor 9% gewijzigd door funrider op 03-07-2008 11:02 ]

Verwijderd

UPC digital werkt naar behoren. Ik had eerst tuner van Samsung en heb nu een Thompson met de DVR erin, welke overigens een betere kwaliteit bied dan de Samsung. Een ontvanger met DVR kost met alle kanalen erop, meen 144, 13 euro per maand. Een extra decoder kost 4 euro meer.

Zelf heb ik internet, telefonie en digitale TV en met hun huidige paketten is het 3 halen 2 betalen, dus de digitale TV is in mijn situatie gratis :+ Ik gebruik maar 1 decoder vanwege een 52" Full HD en op mijn andere 40" Full HD gebruik ik gewoon analoog en die geeft ook een goed scherp beeld.

Via de decoder kune je gewoon nog steeds via scart een VHS recorder aansluiten, de mijne staat op een harddisk recorder.

Je hebt 2 kabelproviders in Nederland, UPC en Ziggo, Ziggo sindskort een gefuseerde van oa. @home/Casema en nog een paar kleintjes. Waarom een "monopolie" ? Ik denk dat het te maken heeft met de investeringen die men moet doen, steeds nieuwere platformen. Docsis 3 komt eraan, momenteel in testfase en kan straks op papier 100Mbit up/down aan. Gaat men het netwerk opdelen in meerdere providers dan zal er niet zo snel geinvetseerd worden in nieuwe platformen, aangezien dat best wel duur is, zowel op netwerk niveau als op gebruikers niveau aangezien er dan ook weer nieuwe modems uitgedeeld moeten worden, vaak gratis.

En even ter correctie, UPC bepaald niet wat er in of uit het pakket gaat, maar meer informatie kun je lezen op de UPC site of www.chelloo.com

Voor alles tesamen betaal ik nu dus 65euro per maand, en dan heb ik Chello Extreem abbo voor internet. Al met al niet zo een gekke prijs al mogen de internet prijzen wel eens omlaag, maar misschien komt dat wel wanneer Docsis 3 word doorgevoerd.

Tevens kun je ook even lezen op de UPC site over de Slingbox om een algeheel overzicht te krijgen wat er allemaal mogelijks is daarmee ;)

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 12:08
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:30:
Je hebt 2 kabelproviders in Nederland, UPC en Ziggo, Ziggo sindskort een gefuseerde van oa. @home/Casema en nog een paar kleintjes. Waarom een "monopolie" ? Ik denk dat het te maken heeft met de investeringen die men moet doen
Dat is niet helemaal waar. Je hebt Ziggo (voormalig @Home, Casema, Multikabel), UPC maar ook nog diverse kleinere zoals bijv. Caiway, Delta, Rekam, Kabel Noord, CAI Harderwijk, CAI H.I.Ambacht zie ook deze pagina op digitalekabeltv of de kabelraden site. Maar zoals eerder gezegd je kunt vrijwel nergens in Nederland je kabel provider kiezen (dacht alleen in Rekam gebied ook optie voor Caiway). Dit is plaats afhankelijk waarmee contracten zijn gemaakt.
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:30:
En even ter correctie, UPC bepaald niet wat er in of uit het pakket gaat, maar meer informatie kun je lezen op de UPC site of www.chelloo.com
Wijzigingen in het analoge pakket worden inderdaad grotendeels bepaald door de kabel raden die adviezen geven aan UPC maar niet altijd voert UPC deze door. Voor de digitale zenders is het volledig aan UPC of ze zenders verwijderen of toevoegen.

• jacobvdm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-10-2021
Bedankt voor alle reacties, erg informatief! Ik ga even de opties wegen en bij UPC informeren en kijken wat de mogelijkheden en kosten met satelliet ontvangst zijn, en of BBC World dat waard is. Raar dat de zender raad zo'n suggestie zou doen maar het is dus geen verkooptrucje in ieder geval.

O+ Tweakers.net/GoT
Pagina: 1