Toon posts:

[iMac G5 PPC] Machine crasht, hoe oorzaak vast te stellen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds het kort in het bezit van een Apple iMac G5 (met iSight). Deze machine loopt een paar minuten en crasht dan. Soms met een nette melding vanuit OS-X (overlay), soms met een freeze. Kort na de crash beginnen de fans loeihard te draaien (en dat blijft ook zo). Start ik de machine een paar keer achter elkaar op, dan crasht de machine sneller dan wanneer deze een fike tijd uitgeschakeld is geweest.

Nu weet ik te weinig van Apple computers om de oorzaak vast te stellen. Hoe stel ik vast wat er mis gaat? Ik kan me voorstellen dat dit issue temperatuur gerelateerd is. Echter, een geheugenfout zou ook wel eens goed kunnen.

Aangezien ik nog geen 5 minuten in OS-X kan spenderen denk ik dat memtestosx geen oplossing gaat zijn.

Wie weet er raad?

Alvast bedankt!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Als het goed is heb je een cd/dvd met apple hardware test erop bij de machine gekregen. Probeer daar eens van op te starten (c ingedrukt houden bij het booten) en die een test te laten doen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:33:
Als het goed is heb je een cd/dvd met apple hardware test erop bij de machine gekregen. Probeer daar eens van op te starten (c ingedrukt houden bij het booten) en die een test te laten doen?
Helaas; ik heb deze machine destijds tweedehands gekocht en er toen geen Apple DVD bij gekregen...

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:15
Hmm, ik weet niet of dit mag maar aangezien je niks installeerd zou je een mac os X dvd kunnen downloaden en vanaf die dvd de hardware test draaien.
Maar ik weet dus niet zeker of dit mag....

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Crasht de iMac al vanaf het begin of is het opeens begonnen? Als je de kernel panic log wilt uitlezen kun je denk het beste opstarten in de single-user mode (opstarten met ⌘-s). De log kun je vinden onder /Library/Logs/PanicLogger onder Leopard of /Library/Logs/panic.log onder Panther en Tiger.
Knopsje schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:40:
Hmm, ik weet niet of dit mag maar aangezien je niks installeerd zou je een mac os X dvd kunnen downloaden en vanaf die dvd de hardware test draaien.
Maar ik weet dus niet zeker of dit mag....
Hardwaretests staan alleen op de hersteldvd's die bij de computer werden meegeleverd, niet op de installatie dvd's van Mac OS X. Daarnaast zijn hardwaretest vrij hardwarespecifiek. Zo kun je bijvoorbeeld de hardwaretest van een iMac G5 ALS niet gebruiken op een iMac G5 iSight.

[ Voor 49% gewijzigd door Daedalus op 01-07-2008 19:50 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Nee tis opeens begonnen... zal dus wel iets stuk zijn gegaan..

Ik ga de single user mode eens proberen!

Overigens, zijn de recovery discs los verkrijgbaar?
Daedalus schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:46:
Crasht de iMac al vanaf het begin of is het opeens begonnen? Als je de kernel panic log wilt uitlezen kun je denk het beste opstarten in de single-user mode (opstarten met ⌘-s). De log kun je vinden onder /Library/Logs/PanicLogger onder Leopard of /Library/Logs/panic.log onder Panther en Tiger.

[...]
Hardwaretests staan alleen op de hersteldvd's die bij de computer werden meegeleverd, niet op de installatie dvd's van Mac OS X. Daarnaast zijn hardwaretest vrij hardwarespecifiek. Zo kun je bijvoorbeeld de hardwaretest van een iMac G5 ALS niet gebruiken op een iMac G5 iSight.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:32:
Overigens, zijn de recovery discs los verkrijgbaar?
[...]
Ja, je kunt ze bij een AASP bestellen voor ongeveer 80 euro.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:40:
[...]
Ja, je kunt ze bij een AASP bestellen voor ongeveer 80 euro.
Hmm da's prijzig :)

Maar ok.. ik ben inmiddels in de single user mode terecht gekomen (ben gelukkig vertrouwd met Linux, dus met Bash op Darwin kom ik ook wel goed mee uit de voeten) en heb de log uitgelezen. Ik zie wat stack traces, maar vind ze moeilijk te interpreteren.

Maw.. leuke panic log, maar wat kan ik ermee?

Stel dat dit geheugen is, kan ik dan de kernel zodanig configureren dat een bepaalde regio van het geheugen niet wordt gebruikt?

Wederom bedankt!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Valt best mee, als bedenkt dat Mac OS X € 129,- en iLife €79.

Je zou de log hier kunnen posten, of een link naar de log. Waar je op moet letten is de type van panic en eventuele kernel modules die in de backtrace staan.

Voor wat betreft het geheugen is er voor zover ik weet geen mogelijkheid om de kernel te configureren om bepaalde regio's niet te gebruiken. Je kunt wel in de Open Firmware de bovengrens van het geheugen aangeven, maar in principe moeten de geheugenadressen altijd bij 0 beginnen anders boot het systeem niet.

Waarom verdenk je overigens het geheugen? Als de machine het voorheen prima heeft gedaan en nu alleen voor 5 minuten wilt werken en daarna korter, lijkt me de oorzaak eerder een koelingsprobleem dan een geheugenprobleem (alhoewel het gebrek aan koeling ook geheugenproblemen kan veroorzaken).

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 23:05:
[...]
Valt best mee, als bedenkt dat Mac OS X € 129,- en iLife €79.

Je zou de log hier kunnen posten, of een link naar de log. Waar je op moet letten is de type van panic en eventuele kernel modules die in de backtrace staan.

Voor wat betreft het geheugen is er voor zover ik weet geen mogelijkheid om de kernel te configureren om bepaalde regio's niet te gebruiken. Je kunt wel in de Open Firmware de bovengrens van het geheugen aangeven, maar in principe moeten de geheugenadressen altijd bij 0 beginnen anders boot het systeem niet.

Waarom verdenk je overigens het geheugen? Als de machine het voorheen prima heeft gedaan en nu alleen voor 5 minuten wilt werken en daarna korter, lijkt me de oorzaak eerder een koelingsprobleem dan een geheugenprobleem (alhoewel het gebrek aan koeling ook geheugenproblemen kan veroorzaken).
Ik zal straks eens een stukje log hier neerzetten. Neem aan dat ook onder single user mode het mogelijk is een USB stick te mounten?

Waarom ik het geheugen verdenk? Vooral op basis van ervaring; zoals het systeem zich gedraagt (opeens traag, random lockups, kernel panics) doet me denken aan geheugenproblemen zoals ik die uit de Linux wereld ken. En natuurlijk, geheugen kan opeens defect gaan (helaas)...

ik ben overigens mometneel aan het stoeien met Yellowdog, wellicht dat ik daar wat meer info uit kan halen...

Verwijderd

Topicstarter
***KRAK***

Dat was mijn klomp die brak :)

Nee ff serieus... ik lees / las overal op het internet dat de G5 iSight een 512MB module onboard heeft en dat er een geheugenmodule bijgevoegd kon worden in een slot onder in de Mac.

Nou... ik had eventjes de kans om wat te doen (voor de Mac vastliep), dus maar even rommelen in de sysprops. Daar zie ik onder "memory" dat het built-in memory slot leeg is en dat het extra slot een 512MB module bevat...!?!?! Ik dat ding opengetrokken en welja, daar zat idd een module. Nou, die module eruit, een random Kingston module erin en guess what... de Apple loopt als een Sunnetje :)

Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat deze configuratie bestond. Geeft verder niet, bottomline is dat ik zo te merken weer een werkende Apple heb en dat ik met 3 tientjes klaar ben.. en daar ben ik helemaal niet rouwig om ;)

(en numaar hopen dat ik niet te vroeg juich... machine is echte ral een uur of zo stabiel :))
Pagina: 1