Welke statussen onderkennen we:- mod telt 1x
- expert telt 2x
- pro telt 5x
- power telt 5x
Hoe kunnen we deze statussen bereiken:
mod ben je na activeren. expert wordt je door een bepaald aantal moderaties uit te voeren (hoezo dan expert????). Wanneer je pro en power wordt is volgens mij voor niemand duidelijk, behalve voor diegene die het zijn.
Wat is een expert?
Een expert is niet iemand die even een half uurtje gaat zitten en dan een aantal (makkelijke) moderaties uitvoert. Hij/zij krijgt wel van de modbot het bericht te zijn gepromoveerd tot expert.
Zou je niet expert moeten worden, als blijk is gegeven van het feit dat je kan modden (soort examentje inbouwen??), of als blijkt uit je reacties, je reviews, je posts dat je idd wat verstand van zaken hebt.
Voorbeeld:
Onlangs schrijf ik een zeer goed bedoelde react op een review, waarbij de reviewer in mijn ogen wat essentiële dingen over het hoofd had gezien. Deze react werd beoordeeld met een +2. Hij zag er dan ook heel goed uit, maar...... er zat een fout in. Gelukkig wees een (op dat gebied) echte expert mij op die fout, waarna ik mijn react heb bijgesteld. Ondanks dat ik dus eigenlijk een slechte react had geschreven, want ik deed me voor als expert, maar had het toch fout (dit is wat gechargeerd, omdat het grootste deel van de react welk erg goed was) werd ik door "leken" met expertstatus (?) als een must read beoordeeld (wat pas het geval was na de correctie...).
Ik pleit er dus voor om wat zuiniger met de expertstatus om te gaan. Nu is iedere leek in no-time een expert. Maak eventueel meerdere trappen mogelijk, wat we op andere plaatsen binnen T.net wel doen (met voordelen, zie hieronder).
Bepaling van de afwijking:
Op een react worden 2 reacties gegeven (komt niet zo veel voor bij een FP, maar wel bij reviews). De reacties zijn: -1 en +2. Laten we aannemen dat de modders een zelfde status hebben. Reactie komt dus op 1/2 = 0,5 = effectief +1 te staan. Beide hebben echter een afwijking aan hun broek van 1,5. Maar wie is nu de mismodder? Ik heb het gevoel dat reviews minder bekeken worden door pro's en powers dan FP-artikelen (maar hebben zij wel altijd de kennis om het te kunnen beoordelen?), dus het zal nooit duidelijk zijn, maar wat wel duidelijk is dat in ieder geval één van de twee de klos is door de wijze van werken van het systeem (zeker als we naar kwadratische afwijkingen toegaan zoals hiervoor werd gesuggereerd).
Een mogelijke oplossing is om met een standaarddeviatie te gaan werken. De modbot moet dan de afwijking van de standaarddeviatie gaan bepalen. Een moder die binnen de standaarddeviatie blijft, heeft blijkbaar goed gemod (in bovenstaand voorbeeld blijven beide daarbinnen) en krijgt altijd 0 punten aan zijn broek. Een modder die buiten de standaarddeviatie komt is duidelijk een mismodder, en die mag dan ook gestraft worden. Als we meerdere lagen aanbrengen (modder -> power) dan kan dat bestraft worden door ze (afhankelijk van de sommatie van de afwijkingen (niet door gemiddelden) over een bepaalde periode, te degraderen naar een lagere status. Hun invloed wordt dan kleiner (waardoor bij mismodden ze nog sneller zullen dalen, maar ook minder invloed hebben)
In het voorbeeld hierboven van DirkW, over een reactie die volgens hem op -1 had moeten komen (meningen zijn blijkbaar verdeeld) werkt dit systeem uitstekend, door het grote aantal moderaties. Niet dat de reactie nu op -1 gekomen was, maar de mismodders worden hier goed gestraft, hetgeen hun plezier in mismodden goed doet afnemen.
Als ik in het huidige systeem mismod, maakt het niet uit, ik modereer zoveel dat ik ver onder de toegestane (gemiddelde) afwijking zit. Daarnaast heb ik tot nog toe een grote afwijking gehad in mijn modden, maar daar vond ik echt dat er fout gemod was. Ben ik dan een mismodder? Maar dat zal nooit opgelost kunnen worden.....