Tele2 modem: wel IP adres maar geen internet

Pagina: 1
Acties:

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 13:41
Een buurvrouw bij ons in de straat heeft problemen met haar internetverbinding. Ze heeft een tele2 modem met wifi internet en de verbinding deed het opeens niet meer. Ik ben gaan kijken, en heb even tijdelijk een netwerkkabel neergeled. Maar nu blijkt ook daarmee geen internetverbinding tot stand te komen. Wel zie ik dat de PC een IP adres krijgt van de modem (169.x.x.x.) maar nog steeds maar geen internet. Ook krijg ik geen toegang tot het modem (heb 192.168.1.1. en 192.168.1.254 geprobeerd).

Weet iemand wat ik nog kan proberen voor haar?

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

Kroontje

...

169.x.x.x is een automatisch IP-adres wat Windows toewijst wanneer er geen kan worden verkregen via een DHCP server, deze krijg je niet van je Tele2 modem. Waarschijnlijk toch iets mis met het modem, netwerkkaart of de kabel. Het modem al eens een reset gegeven?

Edit: Ook moet je erop letten dat je je kabel wel in de aansluiting voor internet prikt, er zitten ook twee poorten op voor televisie. Welke het zo zijn durf ik je niet te zeggen, ben op het werk.

Branden de lampjes groen aan de voorkant en gaat er een groen lampje knipperen wanneer je de netwerkkabel aansluit tussen je modem en pc/laptop, LAN1 of LAN2 geloof ik.

[ Voor 41% gewijzigd door Kroontje op 01-07-2008 14:12 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Een 169.x.x.x adres betekent dat de pc juist geen ip adres ontvangt. Hij neemt dan een apipa aan.
Dat je dus met 192.168.1.1 geen toegang krijgt tot de router is logisch, je zit dan in een heel ander subnet.

Maar om je probleem op te lossen. Begin met dit soort problemen helemaal opnieuw.
Reset het modem (uiteraard gegevens om online te komen bij de hand houden). Kijk of je dan wel weer een ip adres krijgt, en stap voor stap weer alles instellen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

Ik neem aan dat ook Tele2 gewoon een helpdesk heeft...?

:9

Eerst het probleem, dan de oplossing

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
De modem deelt helemaal geen 169.x.x.x adressen uit; dit is een teken dat je GEEN verbinding met je modem hebt, of in ieder geval je modem niet correct IP adressen uitdeelt.

Mogelijke oorzaken: kapotte netwerk kabel, verkeerd ingestelde firewall die helemaal niks meer doorlaat, kapotte netwerkkaart, kapotte modem, ....

Wat al heel veel informatie geeft, is proberen via een andere laptop/wireless device een IP-adres te krijgen. Als dat opeens ook niet lukt, zit het probleem naar alle waarschijnlijkheid in de modem. Dan is een hard-reset van de modem de aangewezen weg.

Als het met een andere laptop wel lukt, mag je je gaan richten op de software (waarschijnlijk) en de hardware (minder waarschijnlijk) van de PC in kwestie.

• Bigfoot
dank voor de tips, ik zal vanavond eens langsgaan en een harde reset van de modem geven. Is er nog kans dat er bepaalde info kwijt raakt? Ik heb verder geen login gegevens van haar gezien (ze is gescheiden en veel spullen zijn zoek)

• Kroontje

Kroontje

...

Wanneer je modem wordt gereset zijn de inloggegevens volgens mij user/user. De instellingen zijn wel weg, dus even het wireless opnieuw configureren en eventueel de DHCP scope aanpassen wanneer dit wenselijk is.. Verder valt er niet zoveel te configureren aan dat modem.

• Bigfoot
hoe kom ik dan in de modem, als ik nu daar geen toegang tot krijg?

• Kroontje

Kroontje

...

Na een reset heeft het modem standaard de 192.168.1.x range en DHCP staat aan. Wireless staat standaard uitgeschakeld geloof ik. Het modem heeft heeft het adres 192.168.1.1 na een reset.

Nogmaals, kijk wel of je de netwerkkabel in een internetpoortje hebt geprikt.. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kroontje op 02-07-2008 12:18 ]

Pagina: 1