netwerkshares een andere naam geven

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi mensen, ik probeer een soort online memory stick systeem uit te werken, waarbij ik gebruik maak van FTP.

Om in Windows de memory stick als een map/drive te laten verschijnen is tamelijk makkelijk: Extra -> Netwerkverbinding maken -> onderaan klikken op Meld u aan...met een netwerkserver. Hier kun je ook een ftp adres opgeven en het een aantrekkelijke naam geven zoals Memory stick. In XP komt ie dan onder netwerklocaties te staan en in Vista komt ie ook bij Computer onder netwerkstations te staan.

In Mac OS X is verbinden met een ftp server ook erg makkelijk. Doe in Finder -> cmd + K en vul de gegevens in om te connecten. Er verschijnt een Finder scherm met de inhoud, en dat icoontje kun je (in Leopard) naar de linkerkant slepen zodat het daar als drive/station te zien is.

MAAR, nu komt het: waar je in Vista en XP je share een aantrekkelijke naam kunt geven, blijft het in OS X maar staan op username@ip-adres. Dat vind ik dan weer minder leuk. Tuurlijk, het doet niets af aan de functionaliteit van de share, maar het staat gewoon niet.

Weet iemand een manier om de naam van een share te veranderen? Desnoods door een alias aan te maken? Ik kan geen alias maken van een share zo lijkt het.

Daarnaast: bij samba shares gebeurt het altijd dat wanneer de connectie verloren is, Mac OS X gaat zeuren dat ze verloren zijn en of ik ze wil unmounten. Dat wil ik nooit, omdat ze gewoon weer verbinding moeten maken zodra ze weer beschikbaar zijn. Hoe werkt dit met FTP shares? kun je die wel gewoon laten staan? In Windows blijft hij altijd gewoon staan, en connect hij wanneer ik hem nodig heb.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:04
FTP en samba zijn natuurlijk twee wezenlijk verschillende protocollen.
Je kunt -als je met samba werkt- gewoon de hostname opgeven in smb.conf

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je bedoelt de namen die in je finder onder SHARED staan? Die wil ik namelijk ook nog veranderen, maar ook nog geen mogelijkheid gevonden om die te veranderen.