het blijft bevriezen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 21:44

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Mijn systeem bevriest zonder aantoonbare reden. Meestal tijdens internetten of daarna.
Ik heb nu bios 1006, de voorgaande hielpen niet. AGP staat nu op 2x, dma staat uit. Ik krijg het niet stabiel. Ik kan best uren ut spelen zonder problemen, maar iexplorer loopt vast. Ook zonder oc-en loopt ie vast.

Mijn systeem staat in de sign. Ik gebruik een 300W antec voeding, via-4-in-1 4.25a, nvidia 6.47. Andere via heb ik reeds geprobeerd, 4.28. Maar dit hielp ook niet.

Wie heeft er nog een idee?

Verwijderd

Mischien heeft het iets met het RAM te maken.
Hier staat wat voor de abit kt7 maar zal ook wel enigzins toe te passen zijn voor asus

"Safest" SDRAM settings
If your machine is experiencing stability problems and you suspect your SDRAM is the cause of the problem, you will need to set the SDRAM on its most conservative (safest) settings. These settings are:

FSB set as 100MHz
DRAM Clk at Host CLK
Enhance Chip Performance - disabled
Force 4-way interleave - disabled
Enable DRAM 4k-Page Mode - disabled
Bank x/y DRAM Timing on SDRAM 8/10ns or Medium
DRAM Bank Interleave on Disable
MD Driving Strength - try HI and LO
SDRAM Cycle length on 3
Fast R-W Turn Around on Disable
Typical signs of SDRAM instability include failure to pass the Power On Self Test (POST) when booting, frequent error messages from Windows describing Page Faults or other system errors and random freezes of the machine requiring a hard reboot.

Optimum SDRAM Settings
The optimum settings for your RAM are as follows:

DRAM Clock Host CLK (for PC100 RAM)
HCLK+PCICLK (for PC133 RAM)

Enhance Chip Performance Enabled

Force 4-way interleave Enabled

Enable DRAM 4k-Page Mode Enabled

Auto Detect DIMM/PCI Clk Enabled (this is an EMC setting and does not affect performance)

Bank x/y DRAM Timing - set as fast as you can SDRAM 8/10ns and Medium are the slowest
Normal and Fast, or Turbo is the fastest (you'll have to benchmark using Sandra: on some machines Fast is faster than Turbo!)

DRAM Bank Interleave Optimum is 4-Way
If not supported, try 2-Way, else Disable

Delay DRAM Read Latch Auto
With large amounts of RAM, you may need to increase this delay value for stability

MD Driving Strength HI is recommended for stability with most SDRAM types
If HI is unstable, try LO
This setting has no impact on performance

SDRAM Cycle length Set to 2 for CAS 2 PC133 SDRAM
Set to 3 for PC100 SDRAM, most unbranded PC133 SDRAM and PC133 CAS 3 SDRAM

Fast R-W Turn Around Enabled for maximum performance
Disabled for stability

Memory Parity/ECC Check ECC SDRAM is not supported and hence this BIOS option is not functional

• Davidoff402
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03-2022

Davidoff402

The more you tweak....

Verwarming aanzetten...*D

Sempron 3800+ 8k9a7i

Verwijderd

In welke pci-slot zit welke kaart. Het kan best zijn dat er PCI-kaarten met elkaar een IRQ-tje delen terwijl deze dan niet goed met elkaar overweg kunnen.

Verwijderd

Waar staat je Vcore op??

Explorer is nog wel eens kritisch wat de rekenfouten betreft. Als de Vcore net te laag staat schijnt Windows leuk te werken, maar Explorer gaat dan regelmatig op zijn neus.

Hetzelfde geldt een beetje voor de FSB, test eerst gewoon op 9*100 met Vcore standaard.

Als dan alles goed gaat, Vcore omhoog naar 1.80 of 1.85 en 10*100. Dan als dat goed gaat langzaam omlaag met de Vcore.

:Y)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Probeer dit lijstje eens?

nVidia detonator 6.31 (blijkt het stabielst)
Via 4-in-1 4.28 (maar NIET de IDE-driver)
IO-voltage 3,4v
Core 1,725v
PCI Delay Transaction op Disabled
AGP 4x Enabled
AGP Master 1 WS Read & Write op Disabled

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Heb het zelfde probleem als in ik Windows millenium gebruik. Verkenner en internet explorer lopen dan regelmatig vast. Laatste keer millenium kaal geinstalleerd maar bij de allereerste keer opstarten was het meteen raak bij het openen van de verkenner om mijn drivers te installeren. Toen was ik het meteen zat en heb alles er meteen af gehaald om daarna Windows 2000 te installeren. Draait nu al bijna een maand zonder enig probleem. Win98 werkt ook wel goed maar is toch minder stabiel dan windows 2000 pro. Welk besturings systeem gebruik jij dan?

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Ik gebruik win98. Alles staat nu standaard. Ik heb mobo rev 1.04 dus multiplier jumperfree. De Vcore staat op 1.75V Deze kan ik nog wel proberen te verhogen. Maar het zou genoeg moeten zijn. VIO staat op 3.4V. Tevens gebruik ik de via-4-in-1 4.28a (niet de final) Nvidia 6.50

Ik heb gisteravond wel 4 keer opnieuw geinstalleerd. Gelukkig bestaat er ghost. Eerst windows installeren zonder via, nvidia etc en dan een ghost maken. Dit scheelt me steeds veel tijd.

Verwijderd

Misschien is er al een nieuwere BIOS update uit die je over je bestaande BIOS kan flashen? Daarna even de default waarde uit de bios gebruiken (zonder overclocken) en kijken wat ie dan doet in win98. Mocht dat niets uitmaken dan zou ik toch als test windows 2000 installeren. Deze geeft op zijn minst in ieder geval foutmeldingen die duidelijk zijn t.o.v. win98. Oftewel, windows 2000 crashed niet zomaar en misschien kun je uit die foutmeldingen het echte probleem vinden. Suc6

Verwijderd

Als'ie met standaard instellingen ook mis gaat, moet het inderdaad aan de drivers of de PCI-kaarten verdeling liggen......

Verwijderd

Ik heb hier ook last van.. Opeens kwam het... Ik heb alles al geprobeerd... mijn eerste gedachte was dat het geheugen niet goed was/is maar dat was het ook niet... nu heb ik het gewoon terug gestuurd naar de winkel voor een nieuwe, blijft het probleem dan nog bestaan ruil ik het bord om naar een andere. Want al mijn hardware draait perfect op een andere Mobo ( MSI k7t-pro2 )

Mzzl ShaDoW

• Theguide
  • Laatst online: 26-06-2025
Probeer je IO voltage eens terug te schroeven naar 3.3 (standaard). Ik had gelezen dat veel mensen hun problemen op die manier hadden opgelost. Asus zet standaard het IO voltage een tiende hoger (god knows why) dan standaard.
Succes!!

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• Wreckerrm

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Topicstarter
Ja, ik heb het al eens gepost dat het problemen kan oplossen. Maar toen had ik rev 1.02 Die was stabiel. Nu heb ik rev 1.04 en vio naar 3.3 helpt me niet. Ik zal eens 2000 pro + sp1 proberen.

Is w2k een beetje goed met games?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm, bij mij blijft IE van windows ME ook wel eens hangen ja... maar gelukkig niet zo vaak. Voor de rest heb 'k eigenlijk nergens last van... ME draait lekker, en me TB op 800@856 ook. Daar had ik nog een vraag over, maar 'k zal wel ff een nieuw topic openen :)

Verwijderd

Windows 2000 Pro is bij mij op 3dmark 2000 wel iets trager (±300 punten minder) maar dat komt waarschijnlijk ook omdat windows2000 wat meer geheugen nodig heeft (net als winnt)t.o.v. win98 of millenium. Je moet wel minimaal 64 MB geheugen hebben maar hij draait pas lekker op 128Mb. Ik heb nu dus nog even 64Mb en prop er dit weekend nog 128 Mb bij. Bij mij is win2k gewoon rete stabiel en heb geen last van spontane boot akties terwijl ik aan het internetten ben of blue screens als ik weer eens een USB apparaat probeer aan te sluiten. Dit even in vergelijking met windows millenium. Verder werkt naar mijn weten bijna elk spel gewoon op Windows 2000 aangezien hij ondersteuning voor directx8.0 en opengl heeft.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 21 februari 2001 12:59 schreef ferman het volgende:
"Windows 2000 Pro is bij mij op 3dmark 2000 wel iets trager (±300 punten minder) maar dat komt waarschijnlijk ook omdat windows2000 wat meer geheugen nodig heeft"

"Verder werkt naar mijn weten bijna elk spel gewoon op Windows 2000 aangezien hij ondersteuning voor directx8.0 en opengl heeft."
Klopt niet helemaal. Ook met meer geheugen is het wat trager, want Windows 2000 is gewoon een heel andere architectuur die je systeem wat zwaarder belast.

Verder draait nog niet elk spel op Windows 2000, ook al ondersteunt het DX8 en OpenGL. De API van Windows 2000 is niet helemaal compatible met die van Windows 9X/ME, dus er gaat soms het een en ander fout.

Het is wel zo dat steeds meer dingen feilloos op Windows 2000 draaien, dus daarom ben ik er nu ook helemaal op overgestapt :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Klopt, Win2k is afgeleid van Winnt wat betekend dat ie qua structuur betrouwbaarder in elkaar zit.(Ik geloof dat winnt zelfs voor een groot deel in C++ is geprogrammeerd ??!!) Maar daarom ie dus wel wat trager. Verder betekend dat het gebruik van het basis geheugen betrouwbaarder wordt gebruikt. (elke applicatie krijgt zijn eigen stukje geheugen toegewezen) Nadeel hiervan is dat je relatief meer werkgeheugen moet hebben om te zorgen dat de boel niet loopt swappen. Bij WinX wordt het aanwezige werkgeheugen wel effectiever gebruikt (Het geheugen wordt bij het starten van meerdere applicaties gewoon achter elkaar opgevult) Maar dit heeft als nadeel dat als 1 applicatie klapt de kans bestaat dat deze andere applicaties meeneemt. (Lees voor applicaties ook drivers etc.) Dus oke je hebt gelijk. Dat wou je horen toch??

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 13:32

The End

!Beginning

Ik heb dit ook gehad in WIN98SE. Er staat wat over bij Microsoft. Het heeft te maken met je video kaart. Als je acceleration uit zet (Erug traag in games) Gaat IE niet op zijn bek. Je kan ook een paar dingen veranderen in de INI files, waardoor het opgelost zou moeten zijn.

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q175/1/48.ASP

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op woensdag 21 februari 2001 13:26 schreef The End het volgende:
Ik heb dit ook gehad in WIN98SE. Er staat wat over bij Microsoft. Het heeft te maken met je video kaart. Als je acceleration uit zet (Erug traag in games) Gaat IE niet op zijn bek. Je kan ook een paar dingen veranderen in de INI files, waardoor het opgelost zou moeten zijn.

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q175/1/48.ASP
Dat is dus alleen voor 2 typen ATI-kaarten, en hij heeft een Nvidia-kaart...

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1