Toon posts:

HD4850 crasht op p5q pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw systeem besteld met een 4850 maar hij crasht soms, en ik weet niet precies waar het aan ligt.

Ik heb een Asus P5Q pro, tezamen met een heel nieuw systeem eigenlijk alleen ik heb al een paar keer een blue screen gehad... Ik heb zo'n memorytest gedaan van het ongebruikte ram in windows, die geeft geen fouten. Maar op die bluescreen staat zo minidump en dan wat hexadecimale geheugentoewijzingen of zo. Dit staat er daarna in windows:
Afbeeldingslocatie: http://www.picupload.nl/uploads/8yb9clwvy5vyirdljdf7bsb9a747jfs.jpg

Heeft iemand een idee wat ik hier nou aan kan doen? Ik heb de bios geflasht naar 0703. Gebeurt alleen tijdens het gamen. Temperaturen zijn allemaal normaal, alleen het moederbord is een beetje hoger onder belasting: zo'n 45 graden.

Setup:

Asus p5q pro
ATI HD4850( zou het ook aan kunnen liggen misschien :S?)
2048MB PC8500 OCZ cas 5
Barracuda 7200.10 320GB
Q9300 Intel Quad

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Wat voor voeding heb je ?

Verwijderd

Topicstarter
http://www.ocztechnology....ealthxstream_power_supply

>> 500w ocz stealthxtream

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 01:35 ]

Verwijderd

Kijk eens in je BIOS of je lijnen wel stabiel zijn. Online zijn er ook genoeg sites waarmee je kunt berekenen of je voeding voldoende is. Verder, wat voor kast gebruik je en hoe is je airflow, aangezien het alleen gebeurt tijdens gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Coolermaster elite 331 kast, airflow is prima, temperaturen lopen ook niet te hoog op volgens die utility die ik erbij heb gekregen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 01:37 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het zou ook nog zomaar je harddisk kunnen zijn die een bad sector heeft.

Kan je wat specifieker zijn welke games en wat de volledige BSOD info is ?

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn bios gekeken en de spanning is overal constant. DIe van de cpu schommelt beetje tussen 1.184 en 1.192 ... Harde schijf heb ik nog niet voor alle partities gedaan dat zal ik ook even proberen.

Game die vastloopt was: WoW en crysis demo.

Bij de installatie van WOW gaf hij wel een error, dacht dat het aan de cd lag dus toen heb ik de client gedownload. Die gaf dezelfde error. Toen dacht ik dus ook aan een rotte cluster op de schijf. Heb die partitie opnieuw geformatteerd en checkdisk gedaan erna. Daar kwam niks uit dus ik dacht dat het dan goed was.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 01:49 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Alle laatste drivers gedownload en geinstalleerd? Ook van het moederbord e.d.

Drivers bij Intel en AMD vandaan halen (moederbord en videokaart) liefst :)

[ Voor 33% gewijzigd door redfoxert op 01-07-2008 01:50 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb de laatste bios en driver die ik kan vinden op de website van asus en ati. Chipset driver van de intel website trouwens. Ik ben nu die partitie nog eens aan het checken op fouten. Zal het posten als het klaar is.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 01:51 ]

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:19
Voltage van je geheugen ok? Ocz moet vaak > 1.8 hebben.

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Laat memtest ook eens een nachtje aanstaan. En verder: je voltlijnen en temps bekijk je natuurlijk niet in de bios, maar je laat een programma een log maken tijdens volle belasting (gamen dus). Zelfs een alt-tab wissel naar windows geeft al niet meer de echte waardes aan.

Heb je naast de nieuwe drivers ook oudere drivers erop gehad? Nieuwe drivers geven soms icm bepaalde hardware/software ook fouten.

Life is what you others make it.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Ik zou sowieso je OCZ geheugen naar 1.9 of 2.0 volt krikken. Eén van mijn pc's wilde zelfs niet booten met de standaard 1.8 V met OCZ geheugen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Het is zo moeilijk te zeggen waar het aan ligt. Ik neem aan dat je alles nog op stock hebt draaien? Heb je al eens alles opnieuw geinstalleerd? Ik zou eens proberen verschillende onderdelen van je systeem te vervangen om te kijken of het dan nog gebeurt.Dan denk ik bijvoorbeeld aan processor / geheugen / videokaart.

Grote kans inderdaad ook dat je geheugen meer voltage nodig heeft om op z'n normale snelheid te draaien, daar zou ik ook eens naar kijken als je dat nog niet gedaan hebt.

offtopic:
Je hebt een heleboel goede dingen geprobeerd, maar omdat dit niet in je FP staat, moeten we er naar gaan vragen wat je allemaal gedaan hebt. Dat is natuurlijk zonde van de tijd/moeite, dus probeer volgende keer meteen iets vollediger te zijn.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Vervangen wordt lastig want ik heb geen andere computer meer waar ik onderdelen uit kan halen om te vergelijken. Ik heb met seagate tools de harde schijf op alle manieren getest en die geeft geen error aan. Maar ik blijf het raar vinden met die installatie van wow, eens te meer aangezien bij het unzippen van crysis op die partitie ook al een corrupt file error aanwezig was. Alleen in alle testen ook checkdisk worden geen fouten geconstateerd. Kunnen die scans soms corrupte harddrivedata toch over het hoofd zien? Ik weet daar te weinig van. Het geheugen op 1.9V zetten resulteerde in een niet startende pc... Overclock settings blabla. Alles draait inderdaad gewoon op stock en default.

Is er een goed diagnostic system stress test programma voor dit soort dingen?

EDIT:

Hij geeft bij asus pc probe II wel aan dat mijn moederbord temperatuur te hoog zou zijn. Die is 45 graden idle en wordt als enige rood aangegeven. Maar ja daar kan ik vrij weinig aan doen, de koeling zou toch eigenlijk voldoende moeten zijn met een extra casefan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 12:30 ]

Verwijderd

Misschien dat je North bridge te warm word en daardoor instabiel. Eens de kast openschroeven en de heatsink even aanvoelen en kijken of hij wel goed bevestigd is. Dat is het enige wat ik nog zou kunnen bedenken.

http://i80.photobucket.com/albums/j177/gogos7/AsusP5QPro.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Nog een tijdje gegamed weer een bluescreen, de 6e in 2 dagen dus gaat lekker. Dit keer gaf hij aan videomemory manager unexpected shutdown toen rebootte hij meteen en gaf hij aan dat de hardrive naar het bokje is. S.M.A.R.T.: Hard disk status bad, backup and replace. Waarschijnlijk leest die corrupte data in naar het videogeheugen waardoor de boel vastloopt denk ik dan?

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 21:46
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:40:
Nog een tijdje gegamed weer een bluescreen, de 6e in 2 dagen dus gaat lekker. Dit keer gaf hij aan videomemory manager unexpected shutdown toen rebootte hij meteen en gaf hij aan dat de hardrive naar het bokje is. S.M.A.R.T.: Hard disk status bad, backup and replace. Waarschijnlijk leest die corrupte data in naar het videogeheugen waardoor de boel vastloopt denk ik dan?
Elke fabrikant van HDD's heeft wel een "diagnostic tool" waarmee je in detail kan bekijken hoe het met je HDD gesteld is. Voor Seagate is dit "SeaTools For DOS", dit progje kan je gemakkelijk terugvinden op hun site :) (met instructies en dergelijke).
Het lijkt inderdaad waarschijnlijk dat het je HDD is die voor problemen zorgt, aangezien SMART meestal juiste informatie geeft. (mocht je dus toch nog ergens een HDD op reserve hebben: probeer die dan eens)

Verwijderd

Topicstarter
Nou de harde schijf was inderdaad naar de filistijnen, heb er nu een andere in gezet maar ik krijg nog steeds vastlopers tijdens het gamen... Geen bluescreens meer gelukkig maar freezes, hangs of soms gewoon errors in wow. Nou weet ik niet of het aan de drivers ligt van de p45 chipset of de ati drivers offf dat er gewoon nog iets niet goed zit. Voeding zou met 1 videokaart toch voldoende moeten zijn in principe: 500 watt. Dacht zelfs dat ik nog wat speling zou hebben. Het hangt me nu toch wel een beetje de keel uit onderhand :S.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 02:30 ]

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Die voeding zou geen probleem moeten zijn. Heb je je geheugen al eens getest met memtest? Voor de rest zou je eens kunnen proberen andere (oudere) drivers te installeren.
Het zou ook een warmte probleem kunnen zijn. Je geeft aan dat het met de temperaturen goed zit, maar wanneer en hoe heb je dit gemeten? Probeer eens met Everest oid te meten en een log te maken zodat je na het gamen kan zien hoe warm het was, hoe de voltlijnen waren etc.

Life is what you others make it.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erachter wat het probleem is na wat speurwerk op het forum van asus. Blijkbaar heeft het bord met de bios 0703 moeite met veel typen 1066 mhz geheugen. Ik heb vervolgens het geheugen op 2.1V teruggeklokt naar 887 mhz en nou loopt het allemaal prima zonder stabiliteitsproblemen...
Pagina: 1