Etische vragen omtrent repareren videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:18
Het verhaal:
In 2005 koopt een vriend van me voor 240 euro een 6800. Hij wist niks af van tweaken, maar wilde 'm toch unlocken. Dat mislukte en sindsdien geeft de kaart artifacts in 3D-mode. Hij heeft twee jaar geleden al een 7600GS gekocht die nu in z'n AGP-systeem zit. Nu, drie jaar later, heb ik voldoende kennis en een AGP-systeem om die kaart te proberen te maken. Ik vroeg dus aan die vriend of ik 'm mocht maken. Dat mocht. Ook vroeg ik 'm of ik 'm mocht houden als ik 'm gemaakt kreeg. Dat mocht echter niet. Ik mocht 'm dan wel overkopen. Anders gooit hij 'm liever weg. Hij kan er op dit moment helemaal niks mee en de kaart gaat binnenkort in de prullenbak. Dat zou ik zonde vinden. Ik twijfel nu dus tussen repareren voor niks en teruggeven of de kaart ongerepareerd teruggeven en zeggen dat ik 'm niet gemaakt krijg. Ik moet erbij zeggen dat ik hem gierig vind. Hij denkt dat het mij maar 15 minuten tijd kost om 't ding te repareren, maar dit gaat me dus een halve dag kosten, omdat ik niet weet wat er mis mee is. Het kan net zo goed zijn dat het geheugen kapot is. Ik wil wel een goede verstandhouding behouden met die vriend, dus 't ding repareren, voor mezelf houden en tegen die vriend zeggen dat ik 'm heb weggegooid is geen optie.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Hebben jullie suggesties? Is dit gierig van mij of juist van die vriend?

Edit: GVD! Het is ethisch Joep, niet etisch |:(

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hij geeft jou de kans op een "defecte" kaart weer leven in te blazen of nog defecter te maken. Jij leert ervan, hij heeft misschien een kaart die echt naar de schroothoop kan. Stel anders lekker voor om de afloop van het verhaal op een terrasje te bespreken waarbij hij een paar biertjes betaalt ofzo...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Zeg hem dat ook dat ie gierig is? Hij is namelijk degene die erop vooruit gaat en jij besteed er tijd en moeite aan. Ik zou het wel weten. OF fixen en mogen houden OF niet, ik zou geen videokaart tussen een vriendschap laten komen.

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 19-05 11:01
nja sorry maar.... als ik een vid kaart heb en jij biedt aan hem te maken... om 'ervaring' op te doen...

dan zeg ik goed.. mag je als je hem maakt wil ik hem wel terug.. als je hem kapot maakt no hard feelings....

Zo zelfs is gedaan met een 17" tft ;) waarbij iets kapot was aan hem gegeven hij heeft het gemaakt heeft hem... 40euro ofzo gekost heeft hij me zo '10' euro gegeven om hem te mogen houden (moest zelfs niet..) en was gewoon geregeld...

't was zelfs niet 10 euro, waren uiteten en hij had de rekening betaalt..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:54:'t was zelfs niet 10 euro, waren uiteten en hij had de rekening betaalt..
Patat of kreeft unlimited? :+

Maar het gaat inderdaad om de marges van een paar tientjes verkoopwaarde in het geval van deze videokaart en het lijkt me inderdaad niet slim om hier een vriendschap voor op het spel te zetten. Desnoods ziet TS van het hele gebeuren af en gooit de vriend alsnog de kaart gewoon weg...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 19-05 11:01
MAX3400 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:56:
[...]

Patat of kreeft unlimited? :+

Maar het gaat inderdaad om de marges van een paar tientjes verkoopwaarde in het geval van deze videokaart en het lijkt me inderdaad niet slim om hier een vriendschap voor op het spel te zetten. Desnoods ziet TS van het hele gebeuren af en gooit de vriend alsnog de kaart gewoon weg...
ghehe... kreeft net niet ;) maar gewoon in een degelijk restaurant.. met maar dure biersoorten op de reçu ;) ja ben Belg hehe...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Gewoon afspreken om de kaart te verkopen als deze weer werkt en de opbrengst delen.

Verwijderd

Wel een beetje veel drama om zoiets. Het is zijn kaart, dus het is niet zo gek dat hij 'm graag terug wil als jij 'm toevallig maakt. 't Zou toch raar zijn als je een kapotte TV hebt, en iemand zegt: "ik kan 'm wel repareren, maar dan ben je 'm wel kwijt". Nogal een dooie mus. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 01:03 ]

• Joep
Ik had beter direct kunnen vragen of ik de kaart mocht hebben. Als ik 'm dan gemaakt kreeg, hoefde ik 'm niet terug te geven, omdat ik niks over repareren gezegd zou hebben.

Maar ik heb het nu direct over repareren gehad, dus ga ik dat ook doen. Mocht het lukken, dan krijgt hij 'm gewoon en verzinnen we wel iets of laat ik het erbij en repareer voor nop.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 20:40

Nik

Niet maken, 'm weg laten gooien, en 's nachts zijn vuilbak leegtrekken?

• Joep
Nik schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 01:19:
Niet maken, 'm weg laten gooien, en 's nachts zijn vuilbak leegtrekken?
Dan ziet hij 'm in m'n pc zitten de volgende Lan :P Nee, toch maar niet

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Joep Stoffels schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:47:
Het verhaal:
In 2005 koopt een vriend van me voor 240 euro een 6800. Hij wist niks af van tweaken, maar wilde 'm toch unlocken. Dat mislukte en sindsdien geeft de kaart artifacts in 3D-mode. Hij heeft twee jaar geleden al een 7600GS gekocht die nu in z'n AGP-systeem zit. Nu, drie jaar later, heb ik voldoende kennis en een AGP-systeem om die kaart te proberen te maken. Ik vroeg dus aan die vriend of ik 'm mocht maken. Dat mocht. Ook vroeg ik 'm of ik 'm mocht houden als ik 'm gemaakt kreeg. Dat mocht echter niet. Ik mocht 'm dan wel overkopen. Anders gooit hij 'm liever weg. Hij kan er op dit moment helemaal niks mee en de kaart gaat binnenkort in de prullenbak. Dat zou ik zonde vinden. Ik twijfel nu dus tussen repareren voor niks en teruggeven of de kaart ongerepareerd teruggeven en zeggen dat ik 'm niet gemaakt krijg. Ik moet erbij zeggen dat ik hem gierig vind. Hij denkt dat het mij maar 15 minuten tijd kost om 't ding te repareren, maar dit gaat me dus een halve dag kosten, omdat ik niet weet wat er mis mee is. Het kan net zo goed zijn dat het geheugen kapot is. Ik wil wel een goede verstandhouding behouden met die vriend, dus 't ding repareren, voor mezelf houden en tegen die vriend zeggen dat ik 'm heb weggegooid is geen optie.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Hebben jullie suggesties? Is dit gierig van mij of juist van die vriend?

Edit: GVD! Het is ethisch Joep, niet etisch |:(
Ik vind het persoonlijk een kinderachtige kwestie, van beide kanten. Wat denk je dat die kaart nu nog (heel) waard is, 15 euries dude. Fix hem (vast gewoon ander biosje, hij heeft hem niet gehardmod weet ik wel zeker..) Hij blij, jij een biertje.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit heeft weinig met de videokaart zelf te maken, en zou dus eigenlijk beter in Stuffis Generalis thuis horen. Ik denk echter dat deze daar snel dicht gaat, want deze afweging kan je alleen maar zelf maken. Aan je post te lezen weet je vrij precies wat de voor en nadelen van de verschillende manieren van handelen zijn, dus de beslissing is aan jou :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.