Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

0-12V Control-panel*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben reeds opzoek geweest naar fan controllers die niet zoals oorspronkelijk 5-12 volt kunne doseren, maar naar een 4-poorts fan controller die van 0 tot 12 volt gaat. (Een controller die dus een "uit" stand heeft)

Mijn speurtoch heeft mij bij de Sunbeam Rheobus RHK gebracht, een mooi strak designed controller EN met de optie 0 volt. Helaas blijkt deze controller nogal moeilijk verkrijgbaar te zijn...

Een 2e optie zou eventueel kunnen zijn, het zelf maken van een fan controller. Helaas beschik ik zelf niet over genoeg kennis om deze schakellingen zelf te kunnen bedenken, ook het speurwerk dat ik heb verricht om aan een voorbeeld hiervan te komen heeft geen resultaat gehad.

Mijn vraag is nu dus:
"Is er een bestaand controller dat dezelfde functie heeft als de bovengenoemde Sunbeam? Zo ja, hoe heet deze dan."

Alvast bedankt,

Bas

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
zoek eens op fanbus en baybus... er zijn zat schemas en tutorials te vinden...

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Of knutsel zelf een schakelaar ertussen zodat je de fan's helemaal uit kunt schakelen, daar is niet zoveel elektronische kennis voor nodig ;)

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
LeonM schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:06:
Of knutsel zelf een schakelaar ertussen zodat je de fan's helemaal uit kunt schakelen, daar is niet zoveel elektronische kennis voor nodig ;)
Idd. Er zijn ook potmeters te koop met een schakelaar ingebouwd, die schakelt als je de pot helemaal dicht draait.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:01

Santford

FP PowerMod
Test wel even of bij een lage spanning de fan uberhaupt wel gaat draaien, onder de 5 Volt krijgen ze daar problemen mee, vooral bij het opstarten.
Als een fan niet draait maar er wel spanning op staat gaat deze veel stroom trekken en kan je schakeling stuk gaan.

Ik zou dus voor iets gaan dat de spanning van 5v tot 12v kan regelen gecombineerd met een aan/uit knop.

[ Voor 16% gewijzigd door Santford op 01-07-2008 14:17 ]

Verwijderd

b.v. potmeter van 10 kohm met schakelaar, weerstandje van 6k8 naar 0 Volt, achter de loper NPN powertorretje als emittervolger en klaar is Kees.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 17:51 ]

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
Tussen 7-12 volt is er geen probleem voor een fan.

12volt fans kunnen al problemen krijgen op 5 volt, dan moet je ze een zetje geven om te gaan draaien.

Bij een nog lager voltage zie je het al aankomen, ze ''starten' niet meer.

Wat je kan doen is een PWM-module kopen om je fans op aan te sluiten. Die regelt het RPM van de fan van in principe 0 rpm tot 2000 (willekeurig getal)

Google ze! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik heb al wat rondgekeken voor het maken van een fanbus / baybus. Opzich wel te doen maar toch prefereer ik in dit geval een on/off switch.

Het opstarten van de fans heeft voorheen altijd goed gewerkt dmv een controller die 5-12 volt leverde. Deze is door omstandigheden niet meer instaat om zijn functie te vervullen en heb ik dus uit mijn pc gehaald. Ik neem dus aan dat het geen probleem zal worden om te werken met een on/off switch die de controller vanaf 5volt start.

Wel vraag ik mezelf af of het gebruik van deze on/off switch tussen de voeding en de controller geen fisieke geheugen dump kan veroorzaken bij het in en uitschakelen hiervan..?

mvg, bas

Verwijderd

Topicstarter
*schopje*

Kan het gebruik van een on/off switch tussen de voeding en de controller een fisieke geheugen dump veroorzaken tijdens het in en uitschakellen hiervan?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Alleen als je de schakelaar verkeerd aansluit. :P

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

Ik ging net een Fan Controller Bouwen..... maar dan om lampjes en monitoren mee te dimmen :D
Maar als je een Fan met PWM aanstuurt kan hij echt heeeeeeeeeeeel langzaam draaien, heb het geprobeerd.

Waarom zou een knopje nou weer een fisieke geheugendump veroorzaken?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45

DaWaN

'r you wicked ??

Je kunt zelf iets moois bouwen met PWM en een microcontroller een stel knopjes en een HD44870 :D

Kun je het zelfs zo maken dat je fanspeed kan uitlezen en rpm in kan stellen en dat vervolgens weer met PWM instellen :) Kun je daadwerkelijk iets van 100-2500 rpm maken als je wilt :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:39
Zoek eens op de scythe kaze master, die ondersteunt uitzetten van de fan.

Review: http://tech-reviews.co.uk...ze-master-fan-controller/
Pagina: 1