netwerk shares in meerdere LAN's

Pagina: 1
Acties:

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
beste tweakers,

ik zal even kort m'n (waarschijnlijk onbenullig) probleem even schetsen: ik heb hier thuis een netwerkje met daarin een ADSL router die beneden staat en waar een aantal pc's op aangesloten zijn.
Nu kwam ik op het idee om boven ook internet te gaan verdelen met een routertje, dus heb ik de WAN poort naar m'n netwerk beneden laten lopen, met als gevolg dat je boven wel op internet kan, maar niet aan de netwerkshares (werkgroep) op m'n PC beneden kan.
ook zit ik met een stom vraagje over hoe je dat moet isntellen dat je vanop 1 computer op beide routers kan inloggen.

het is waarschijnlijk een stom ding maar ik zie niet direct een antwoord tussen alle results op google 8)7

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:58
pm1 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:56:
een ADSL router die beneden staat en ...
Nu kwam ik op het idee om boven ook internet te gaan verdelen met een routertje
Die hele opzet is al niet jofel. Twee routers in je netwerk geeft default een hoop gelazer (upnp problemen, firewall config, port forwards, etc etc). Je zal moeten werken met VLANs of een goed ingestelde firewall.

edit: Read it again. Je wil blijkbaar alleen ook boven een verbinding hebben met meerdere pc's? Dan moet je een switch hebben of je router zo instellen dat hij als switch functioneert (dhcp/firewall uit en WAN poort niet gebruiken).

[ Voor 21% gewijzigd door gertvdijk op 30-06-2008 23:13 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Het hangt er helemaal vanaf wat je echt wilt. Misschien dat ding boven vervangen door dan wel laten werken als een switch?

P.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
mja zou ik kunnen doen, mar ze zouden in principe maar aan één gedeelde HDD moeten aankunnen, maar dan zal ik alle IP's wel statisch moeten maken, ik kan eens proberen om dat hele ding als switch te laten werken zonder WAN. maar ik vroeg me gewoon af of dit mogelijk was ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ook zit ik met een stom vraagje over hoe je dat moet isntellen dat je vanop 1 computer op beide routers kan inloggen.
Waarom wil je op 2 routers inloggen als het om een simpele netwerkshare gaat op je (windows?) bak? Je hebt gewoon een simpele switch nodig, en verder moet je het in windows zelf doen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
zo was het vroeger, en dat werkte wel redelijk goed, maar op grote netwerken, wordt dit toch ook zo gedaan, maar dat is dan waarschijnlijk met een domein :?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan heb je het over een domein en een active directory met daarin alle users, pc's en shares. Een domeinserver is een server met een windows server OS. Heeft verder weinig met routers te maken, thuis gebruik je alleen een router om het binnenkomende internet te verdelen (routeren) naar je LAN-computers.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
over dan een switch dan maar :P of een windows server maken :+

ik zal de router dan als switch instellen ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

pm1 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:17:
zo was het vroeger, en dat werkte wel redelijk goed, maar op grote netwerken, wordt dit toch ook zo gedaan, maar dat is dan waarschijnlijk met een domein :?
In grote netwerken hebben ze routers die echt routeren, de huis tuin en keuken routertjes doen aan NAT translatie wat prima werkt voor internet, maar verder....

Daarom kan je thuis beter switches gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door Robinski op 30-06-2008 23:36 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
ok _/-\o_ bedankt dat gaf al heel wat meer duidelijkheid

nu ga ik :z tot morgen, dan los ik het probleem wel op ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Modbreak:Dat is dus nergens voor nodig..

[ Voor 75% gewijzigd door Equator op 01-07-2008 12:43 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
zo WAN poort disconnected, DHCP server uitgezet, alles werkt weer zoals het hoort :)
standaardgateway is weer normaal :)

edit: heb even geprobeerd om op m'n router boven in te loggen en ja hoor nu gaat het :)

[ Voor 27% gewijzigd door pm1 op 01-07-2008 14:00 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Pagina: 1