Optische 5.1

Pagina: 1
Acties:

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:08
Na wat zoek werk krijg ik niet echt mijn antwoord terug gevonden, of de topics waren van 2 jaar terug...

Ik zit met het volgende, ik heb de speaker set Logitech Z-5400 digital.
Op deze speakerset heb ik mijn pc aangesloten, maar ik wil nu het een en ander gaan veranderen.
Ik heb nu een wii, die Dolby pro logic ondersteund. Volgens mijn gebruiksaanweizing moet dit op de stereo aansluiting aangesloten worden. Logisch. Dus ik moet mijn PC via een andere weg aansluiten, omdat ik daar nog steeds 5.1 geluid van wil hebben. Voor heen was dit 'direct', 6 kanaals over 3 kabels.
Dus nu heb ik nog 2 optisch over. Via coax of optisch. Mijn voorkeur gaat uit naar optisch, naar mijn inschattingsvermogen zal dit een betere kwaliteit hebben ;)
Dus als ik weer in mijn boekje kijk ondersteund mijn geluidsset, via optisch,
-DTS
-Dolby digital
-Dolby pro logic 2
Nu heb ik al een geluidskaart, de X-Fi gamer. Maar ik kan nou niet zeggen dat ik hier een grote fan van ben geworden... Maar goed, buiten dat krijg ik geen 5.1 geluid over deze optische kabel heen. Waar het allemaal om draait. Ik krijg er alleen maar stereo overheen gestuurd, ondanks dat de bron. In de meeste gevallen een film (blu-ray, HDDVD of een rip dr van).
Dus ik zit nu te denken aan een nieuwe geluidskaart. Maar bij geen enkele geluidskaart kan ik ontdekken of de optische uitgang 5.1 ondersteund en DTS / Dolby digital / Dolby pro logic 2. Dus mijn vraag is dan ook, zijn er kaarten die dit kunnen? (bijvoorkeur geen creative :P ) Of zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij, maar corrigeer me als ik het verkeerd heb, maakt het ten eerste geen klap uit of je je signaal over een stukje glas of een stukje koper stuurt. Dus het aansluiten kan zowel (zoals je zegt) coax als optisch.

Dit gezegd hebbende, denk ik dat het aantal geluidskaarten wat je kan bekijken ineens is toegenomen want (ondanks dat ik al jaren geen geluidskaart meer heb gekocht) ik mag toch aannemen dat de gemiddelde kaart minstens 1 van genoemde aansluitmogelijkheden heeft? Zelfs mijn onboard-geluidskaart doet 5.1 over glas... :?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
ok... beetje wazig verhaal, maar ik probeer t even op een rijtje te zetten...
je hebt:
1. logitech z5400 met 1x analoge 6 kanaals input, optisch digitaal en coax digitaal
2. x-fi gamer met EAX etc, met 6x analoog uit en/of optisch/coaxiaal digitaal uit
3. wii met alleen 2 kanaals analoog

je wilt alles in surround en wilt de speakers de source laten selecteren. ben je wel tevreden over het geluid uit de analoge poorten van je x-fi, oftewel, geeft deze wel meerkanaals geluid uit?
games ondersteunen zelden dolby digital, maar vaak EAX. dit gaat niet over de digitale uitgang, tenzij je een dd live of dts connect soundcard hebt. film muziek/geluid moet wel via de digitale uitgang in surround uitgezonden worden, maar ik vermoed dat je je software niet hebt ingesteld op de spdif uitgang.

wat moet je doen om dit allemaal in surround aan te sluiten en je wilt de volledige benutting van je x-fi:
1) analoge switch voor je voorkanalen, die je handmatig dus telkens om moet zetten; bijvoorbeeld deze bij conrad
2) een apparaat dat je analoge meerkanaals geluid in dolby digital signaal omzet; bijvoorbeeld http://www.soundblaster.c...category=16&product=14191
3) een geluidskaart met dolby digital live of dts connect encoder. deze kan meerkanaals geluid realtime encoderen naar dolby digital, wat je speakers dus om kunnen zetten. ik weet alleen niet of ze dezelfde eax versies ondersteunen als je x-fi.
4) een echte surround versterker met speakers. deze hebben gewoon meer ingangen en meer mogelijkheden dan je z5400

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Heb je in de mode changer (zo heet dat stukje software van de X-FI toch?) passtrough wel aan staan? Zo niet dat even aanzetten, zo gooit de geluidskaart DD en DTS door naar je Z5400 (moet je hem wel via glas of koper aansluiten)

[ Voor 11% gewijzigd door HaterFrame op 01-07-2008 08:38 ]

I am the great Cornholio!

• erikfw
@ jpvk007 misschien is het wel een beetje wazig beschreven...
Maar goed ik heb:
Z5400 - 3x 3.5mm aansluitingen voor 6 kanaals geluid, 2x optisch, 1 coaxiaal, 1x headphone
De X-Fi gamer - 4x 3.5mm aansluitingen voor 8 kanaals geluid (maar ondersteund ook 5.1) of 1x optisch
Wii - 2 kanaalsgeluid, met een verloopstekkertje ook 3.5mm

Over de analoge poorten ben ik wel tevreden, deze geven netjes 5.1 geluid. Het gaat mij verder niet om de spellen, want die speel ik toch nooit. Maar alleen om de films en muziek. De spdif uitgang is niet aangesloten, als ik nou het goede voor me heb. Hier kan je toch een directe link mee maken met je dvd speler, of zit ik er langs? Dit heb ik niet gedaan, omdat de meeste films/muziek van de harde schijf afkomen...

@ MetaFrame
Klopt, dat heet mode switch. Of iets dergelijks ;) Ik zal eens kijken of ik daar iets van een passtrough staat. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik had alles ingesteld op 5.1, maar niet verder gekeken dat er misschien nog een passtrough aangezet moet worden

Edit:
Ik heb gekeken via het Audio console van de X-Fi. Het volgende vind ik onder het kopje I/O:
Sampling frequentie digital uitvoer. Deze staat op 96kHz ingesteld, het maximum wat mogelijk is.
Bitafstemming: Opnemen met bitafstemming ingeschakelen, staat niet aangevinkt.
Hier onder staat nog S/PDIF ingang, hier achter staat onbekend of ongeldig signaal.
Meer kan ik niet instellen voor het digitale kanaal...

[ Voor 16% gewijzigd door erikfw op 01-07-2008 12:05 ]

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Das passtrough werkt ook alleen maar met DD/DTS signalen he ;) Dus niet met gewone streams. Let wel op dat je in bijv. AC3 codec ook moet instellen dat ie het doorgooit over de S/PDIF

I am the great Cornholio!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:41:
Volgens mij, maar corrigeer me als ik het verkeerd heb, maakt het ten eerste geen klap uit of je je signaal over een stukje glas of een stukje koper stuurt. Dus het aansluiten kan zowel (zoals je zegt) coax als optisch.
Nou, je kunt er in ieder geval zeker van zijn dat een optische kabel geen vervelende storing met zich meebrengt. Een pc is nu niet bepaald vrij van storende signalen.
Ten tweede is zo'n toslinkkabel niet van glas, maar van plastic ;)

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
als je de spdif uitgang gebruikt, weet ik niet of je daarmee een optische uitgang hebt. anders moet je een mono minijack naar cinch verloopstuk erop zetten. daaraan een coaxiale digitale kabel en gaan...
nooit problemen mee gehad (pc en receiver zijn geaard)

maar voor spdif moetje alles op passthrough zetten... ook je software als powerdvd/windvd

[ Voor 15% gewijzigd door jpvk007 op 01-07-2008 14:58 ]

• erikfw
MetaFrame schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:35:
Das passtrough werkt ook alleen maar met DD/DTS signalen he ;) Dus niet met gewone streams. Let wel op dat je in bijv. AC3 codec ook moet instellen dat ie het doorgooit over de S/PDIF
Ik heb net even een dvd met Dolby digitale afgespeeld. Maar alsnog geen effect, even als de test DTSHD blu-ray schijf... Met de AC3 codec met een passtrough voor DTS.
Maar buiten dat... Als ik dan een film wil kijken die 5.1 geluid heeft, maar niet gecodeerd is met DD of DTS zou ik alsnog stereo geluid krijgen. Toch?

Bij 4launch raden ze me de Asus XONAR D2 aan. Die schijnt dit te kunnen, 5.1 over glasvezel. Of kunstofvezel, wat je wilt ;) Maar goed zij willen iets verkopen, dus ik heb meer vertrouwen in jullie mening _/-\o_
Pagina: 1