Ubuntu 8.04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Beste mensen ik draai nu Ubuntu 8.04 sinds de release als mijn hoofd OS. Compiz samen met Virtualbox. Ctrl-alt-rechts en ik zit in mijn alternatieve Xp Fundamentals desktop voor puur noodzakelijke dingen.

Alleen nu wil het dat als ik in Virtualbox met Xp geluid heb, dat ik geen geluid meer krijg in mijn Ubuntu.
Mijn kennis kwa geluid in Linux is een beetje beperkt omdat het allemaal gelijk al werkte :)

Nou heb ik al even gegoogled op Multiple applications using ALSA maar kom ik allemaal dingen tegen zoals
alsa.conf, .asoundrc
Before ALSA 1.0.9 you often needed one to make things work at all, and before ALSA 1.0.11 you generally needed one if you wanted to have more than one ALSA application output sound at the same time via the DmixPlugin, but current ALSA versions shouldn't need one.

Wat ik ervan begrepen heb is dat dmix voor het softwarematig mixen zorgt van het geluid verder nog een heel lang verhaal gelezen over soundblaster en hardwarematig mixen en de verschillende geluidssystemen in Linux OSS en ALSA maar niet iets van hoe ik dit bijv nou kan debugen met tools ?

Maar ik heb dus geen speciale config nodig zie citaat van hierboven en dat vindt ik juist het vreemde
ik kon het me bijv. indenken als ik bijv handmatig de nieuwste modules moest compilen en inladen in de kernel maar dit ?

Ik heb even een lspci van mijn geluidskaart hier neergezet mocht er een bekend probleem zijn met mijn geluidskaart dan hoor ik het graag.
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)

edit:
zou een mod mijn titel even iets aan kunnen passen met iets in de trend van : geluidsprobleem

[ Voor 3% gewijzigd door lamko op 30-06-2008 20:27 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Je probleem is hoogstwaarschijnlijk de crappy PulseAudio-configuratie die Ubuntu meelevert. Je kunt dit het makkelijkst testen door PulseAudio uit te zetten (killen @ de command-line of via de system monitor). Om het probleem op te lossen kun je dit wiki-artikel volgen (libasound2-plugins is de sleutel).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Helemaal gelijk Jungian wordt echt even tijd dat ik eens leer welke processen allemaal draaien op de achtergrond. Dan had ik dit probleem ook nooit gehad!
Thx

Zijn meer mensen die niet zo te spreken zijn over Pulseaudio het maakt meer dingen stuk dan dat je er wat aan hebt is zo'n citaat. Maar ik heb gedaan wat je zei en het werkt ook maar het hoe en wat ontgaat me helemaal. En al helemaal als ik dat het om een wiki van gutsy gaat :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
lamko schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:51:
Zijn meer mensen die niet zo te spreken zijn over Pulseaudio het maakt meer dingen stuk dan dat je er wat aan hebt is zo'n citaat.
Ik heb dezelfde problemen die jij ook hebt, maar ook nadat ik pulseaudio volledig heb uitgeschakeld (alles puur Alsa). Bij Flash/VirtualBox/Rhythmbox/etc. lockt het geluid aan die applicatie. In Gutsy had ik dit probleem alleen op mijn externe Creative Audigy 2NX, maar dat heeft zich sinds de Hardy upgrade ook verspreid naar mijn brakke onboard kaartje. Misschien moet ik even dubbelchecken of er niet toch problemen zijn i.c.m. pulseaudio.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

lamko schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:51:
Helemaal gelijk Jungian wordt echt even tijd dat ik eens leer welke processen allemaal draaien op de achtergrond. Dan had ik dit probleem ook nooit gehad!
Thx

Zijn meer mensen die niet zo te spreken zijn over Pulseaudio het maakt meer dingen stuk dan dat je er wat aan hebt is zo'n citaat. Maar ik heb gedaan wat je zei en het werkt ook maar het hoe en wat ontgaat me helemaal. En al helemaal als ik dat het om een wiki van gutsy gaat :S
PulseAudio is _de_ oplossing op audiogebied, maar omdat QC bij Canonical blijkbaar niet zo belangrijk is (8.04 kun je imho sowieso geen stable release noemen) staat het halve internet vol met PA-gebash. Andere distro's hebben hun zaakjes gelukkig wel gewoon op orde. Laten we hopen dat Canonical ook het licht ziet. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 30-06-2008 23:36 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Pulseaudio killen werkt het!
Die wiki door genomen en die plugins geinstalleerd moest nog een paar vinkjes zetten en daar draaide
Pulseaudio

[ Voor 29% gewijzigd door lamko op 01-07-2008 19:19 ]

Pagina: 1