[OSX] Muis gaat heel 'zwaar'

Pagina: 1
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 21:17

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik ben nu een tijdje in bezit van een Macbook. Over de hardware ben ik zeer te spreken. Over het besturingssysteem ook wel, op een paar puntjes na.

Wat wel een echt probleem is, is hoe de muis zich gedraagt in OS X. De trackpad doet het prima. Sluit ik echter een willekeurige muis aan via USB, dan gaat deze heel zwaar. Bij een bepaalde snelheid accelereert de cursor opeen enorm, waardoor je je doel voorbij zwiept. Het is zelfs zo erg, dat ik kramp krijg in m'n hand. Het is erg duidelijk merkbaar als ik dit spelletje speel.

Ik kon op GoT weinig tot niets hierover vinden. Op google wel, het schijnt dat OS X een gare muiscurve heeft. Andere OS'en (zoals Linux, Windows) hebben gewoon een normale.

Er zijn wel een aantal programma's die de muiscurve schijnen te fixen (veel payware). Ik heb er nu 2 geprobeerd maar ze werken niet echt.

Ben ik de enige hier die dit probleem heeft? Is er misschien een programma dat iemand mij kan aanraden?

edit: ik ben trouwens pas overgestapt van XP naar OS X.

NOSIG

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb hier zelf totaal geen last van (ook een MacBook en Mighty Mouse). Je weet wel dat je als je een muis aansluit nog wel extra opties hebt onder systeemvoorkeuren?

Afbeeldingslocatie: http://img79.imageshack.us/img79/2263/picture2ni3.png

De tracking speed daar is wat anders dan die van je trackpad.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:25:
Ik kon op GoT weinig tot niets hierover vinden. Op google wel, het schijnt dat OS X een gare muiscurve heeft. Andere OS'en (zoals Linux, Windows) hebben gewoon een normale.
Topic is er wel: Oh ik erger me kapot aan de muis acceleratie! ;)

De muiscurve is niet 'gaar' zoals je in dat topic kunt lezen, het is geoptimaliseerd voor precisie-tekenwerk, dit om de oude Apple achterban (grafische vaklui) tevreden te houden. Niet dat die overgang overbrugbaar was; die lui vonden allemaal de muis 'veel te snel' gaan toen Apple voor het eerst de acceleratie invoerde :P

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Toch raar dat de curve niet gewoon ingesteld kan worden in OS X. Moet je weer een extra programmaatje downloaden.

@Benoni, gebruik je zelf Steermouse? Zo ja, welke instellingen gebruik je? Ik heb nu een tijdje zitten fiddlen met de instellingen maar ik krijg em maar niet zoals het in Windows is.

NOSIG

• benoni
  • Niet online
Nee, ik werk al zo'n beetje m'n hele professionele leven op Macs (Mac SE/30 is de oudste) dus ik ben 't helemaal zo gewend...

Ik had over dit onderwerp ook in een ander draadje aangehaald:
benoni schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 02:05:
Er zijn echter ook gevallen dat de instellingen niet uit een .plist bestand worden gelezen maar hard coded in de GUI software zitten. Dat is bijvoorbeeld het geval met de versnellings-instellingen voor de muis (waar sommige overstappers niet aan kunnen wennen). Er zijn wel weer programma's voor die meteen bij het opstarten andere instellingen inladen, over de standaard heen, maar mijns inziens had voor dit soort instellingen toch op zijn minst een configuratiebestandje uitgelezen moeten worden.
Jammergenoeg zijn die discussies op wat zwart/wit gezeur uitgelopen omdat er niet zo'n open instelling van sommige Mac fanboys t.o.v. instappers was. Ik hoop met de bovenstaande kritische houding t.o.v. Apple de goede toon te kunnen zetten voor dit draadje ;)

In de gelinkte discussies werd ergens een open-source programma'tje genoemd dat je vanaf de terminal kon draaien. Bij dat programmaatje stonden de muiscurves van Windows gewoon in de source... ik ben alleen even de naam kwijt, moet 't even zoeken... als iemand 't weet gooi 't even hieronder, dat scheelt tijd :) -> Ah... 'MouseFix' is de naam.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28
Gek genoeg heb ik hier ook last van als ik een niet apple muis gebruik. Voor windows heb ik een logitech G9 muis prima ding. Totdat ik hem in osx gebruik. Bijna instant rsi. Een mighty muis is weer niet handig in windows :P

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ok dat zou wel supermooi zijn, als het gewoon ff via de terminal kan.

Zo zijn er overigens wel meer dingetjes waar ik me aan stoor of wat ik mis in OS X:
-Mp3's taggen in Finder is onmogelijk, dit mis ik echt wel
-Kolommen in Finder automatisch aanpassen met dubbelklik
-1 Foto in finder openen en diashow kunnen starten, i.p.v. dat je cmd-a moet doen en dan snelweergave;
-In Finder met een vierkant kunnen selecteren in lijstweergave
-Sommige programma's zouden imo moeten stoppen i.p.v. sluiten met het kruisje (denk aan voorvertoning, console, terminal);
-Uploaden via Finder op FTP is onmogelijk;
-Time-out van Safari is absurd kort
-Opstartgeluid van Macbook kan zonder een extern progje niet zachter, dit is imo echt een heel groot gemis;
-GIF'jes kunnen niet animated bekeken worden met voorvertoning of snelviewer.

Ik hou een lijstje bij m.b.v. plaknotities met dingetjes die ik mis :P Afgezien van bovenstaand lijstje is OS X overigens een prima OS.

NOSIG

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28
Je moet onmderin de kolom dubbel klikken. Waar die 2 streepjes staan. Of als je met alt sleept blijven de kolomnen altijd die breedte.

Maar dat terzijde ;P

[ Voor 42% gewijzigd door lowfi op 30-06-2008 20:14 ]

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
@benoni, ik zal MouseFix nog eens proberen. Ik heb het al eens geprobeerd, maar toen was ik te lui om uit te zoeken hoe je het moest installeren :P Moet met speciale commando's in de terminal. Aangezien ik nog niet zo lang aan het appelen ben, ben ik nog onbekend met de terminal commando's.

Ik heb nu Steermouse aanstaan. Op de site staat dat de aanbevolen instelling voor XP-like muisgedrag de tracking speed op 0 moet staan en dat je dan met de sensitivity de snelheid van de muis moet instellen.

Persoonlijk vind ik de tracking speed op de één na laagste stand en de sensitivity op 100 het lekkerst werken. Ik krijg zo redelijk weer een beetje gevoel in de muis.

Desondanks zal ik MouseFix nog ff proberen, kijken of dat beter werkt.

@lowfi, ik gebruik de ouderwetse lijstweergave, dus dan staan die streepjes er niet.

NOSIG

• benoni
  • Niet online
Ah, prima zo. Met de rest van het opmerkingenlijstje gaan we een beetje offtopic, maar daar heb ik geen enkel probleem mee :)
_Christiaan_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:05:
- Mp3's taggen in Finder is onmogelijk, dit mis ik echt wel
Met de spotlight-indexering op metadata (en bijbehorende custom importfilters en command-line tools, zoals mdimport) heeft Apple eigenlijk een uitbreiding op het filesystem in handen dat lijkt op BeOS, of op wat Microsoft had willen bereiken met Longhorn/Vista maar heeft afgeblazen. Ik vind het jammer dat de mogelijkheden hiervan niet worden benut. Je kunt wel met cmd-i de metadata zien, maar je kunt ze niet als extra kolommen in de Finder views toevoegen, en voorzover ik weet zijn er naast de import-modules geen export modules zodat je de data in het info-venster of in een Finder-view zou kunnen aanpassen en dat deze dan ook weer terug verwerkt wordt in het bestand (bij MP3 dus als ID3-tags, bij foto's als EXIF). Daarvoor moet je op de Apple toch nog iTunes en iPhoto erbij halen. Je hebt wel kans dat die georganiseerde metadata de 'hidden trick' is voor een nieuwe release van het Mac OS. De allereerste ontwerpen van het Mac filesystem hadden namelijk al iets wat erop leek, de 'resource forks'. Die zitten nog steeds in het OS, maar momenteel zorgen die in de Unix-achtige omgeving meer voor problemen dan voor mogelijkheden, en doet Apple er niets mee.
- Kolommen in Finder automatisch aanpassen met dubbelklik
Hierbij weet ik (met vooral Apple- en Linux ervaring) niet wat je precies bedoelt. Je kunt ze wel verslepen, en bij de venster-voorkeuren kun je extra kolommen aanklikken.
-1 Foto in finder openen en diashow kunnen starten, i.p.v. dat je cmd-a moet doen en dan snelweergave;
Ik vind het erger dat de volgorde vaak verknald is (kan zijn dat 't is opgelost in Leopard).
-In Finder met een vierkant kunnen selecteren in lijstweergave
Inderdaad, vroegâh in Mac OS 9 kon dat. Zo heb je nu in Leopard ook veel minder keuze-opties bij het zoeken op verschillende servers, erg vervelend dat ze dat zomaar weghalen. Moet je met Easyfind o.i.d. aan de slag.
-Sommige programma's zouden imo moeten stoppen i.p.v. sluiten met het kruisje (denk aan voorvertoning, console, terminal);
Mwah, meestal is wel een goede keuze gemaakt, die programma's gebruik je meestal regelmatig dus het is goed als ze zijn voorgeladen in het geheugen. Terminal zet ik trouwens op 'automatisch afsluiten' bij de venster-opties, dan hoef ik niet naar '[proces voltooid]' te staren als 't scriptje klaar is.
-Uploaden via Finder op FTP is onmogelijk;
Echt jammer dat ze geen systeem a la kioslaves modules van KDE inbouwen.
-Time-out van Safari is absurd kort
Mwah, niet zoveel last van eerlijkgezegd.
-Opstartgeluid van Macbook kan zonder een extern progje niet zachter, dit is imo echt een heel groot gemis;
Net zoals wat betreft de muis-acceleratie instellingen zou Apple voor dit soort dingen duidelijke .plist bestanden moeten hebben en documentatie moeten vrijgeven. Ik snap het wel dat Apple de 'gewone gebruiker' niet wil vermoeien met zoveel instellingen (dat is ook het succes van Apple) maar er moet toch op zijn minst wat documentatie zijn voor wie 't wel aangepast wil hebben maar geen tijd heeft om in het Apple Developer programma te participeren.
-GIF'jes kunnen niet animated bekeken worden met voorvertoning of snelviewer.
Dat was me eigenlijk niet opgevallen. Ik zou het zelf waarschijnlijk irritant vinden als het telkens zou gaan afspelen, maar ik kan me voorstellen dat andere gebruikers het wel handig vinden. Een afspeelknopje eronder zou natuurlijk wel kunnen.
Ik hou een lijstje bij m.b.v. plaknotities met dingetjes die ik mis :P Afgezien van bovenstaand lijstje is OS X overigens een prima OS.
Het zit je in ieder geval niet zo 'in de weg' met toeters en bellen, dat vind ik het belangrijkste pluspunt van een Mac :)

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
benoni schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:54:
Ah, prima zo. Met de rest van het opmerkingenlijstje gaan we een beetje offtopic, maar daar heb ik geen enkel probleem mee :)

(...)
Hierbij weet ik (met vooral Apple- en Linux ervaring) niet wat je precies bedoelt. Je kunt ze wel verslepen, en bij de venster-voorkeuren kun je extra kolommen aanklikken.
(...)
Ik wil dat Finder de kolommen automatisch zo verschuift, dat de breedte van de kolom precies groot genoeg is voor de langste bestandsnaam in de betreffende kolom (snappie het nog? ;) ). In Windows kon je altijd dubbelklikken als je op het kolom-verschuif-dingetje stond.

Over die gifjes, moet je deze maar eens openen met voorvertoning. Krijg je 71 losse slides :')
Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/0B81F6-34d.gif

Voor de rest snap ik je reacties in grote lijnen wel :P

Maar ontopic: ik heb nu MouseFix 1.2 aanstaan met parameter 0.028, en ik moet zeggen dat de muis nu aardig naar m'n zin is :)

NOSIG

• benoni
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:20:
Ik wil dat Finder de kolommen automatisch zo verschuift, dat de breedte van de kolom precies groot genoeg is voor de langste bestandsnaam in de betreffende kolom (snappie het nog? ;) ).
Dat zou inderdaad reuze handig zijn, vooral ook in de 'open file' dialoogvensters :>
Met kolomweergave zijn die kolommen altijd te smal en zit je telkens maar aan die balken te pleuren waardoor het venster breder en breder wordt }:|

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Toch jammer dat Apple vasthoudt aan zijn principes. Bovenstaande puntjes zijn kleine aanpassingen die het OS voor mij perfect zouden maken, terwijl die aanpassingen geen invloed hebben op de simplicity of wat dan ook.

Ik was er trouwens nog één vergeten in het lijstje, namelijk knippen in de Finder. Ook onmogelijk.

Maargoed, topic ontspoort een beetje :) Probleem is voor mij opgelost. MouseFix 1.2 met parameter 0.028 does the job :)

NOSIG

Pagina: 1