Orange ADSL - Torrents extreem traag

Pagina: 1
Acties:

• mees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:13

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Ik heb nu zo'n half jaar Orange ADSL extra, 20 Mbps, en heb nog nooit op een redelijke snelheid torrents kunnen downloaden.
Uiteraard zijn alle porten goed geforward, en inmiddels alles wat op een firewall lijkt uitgeschakeld.

De normale speedtesten (speedtest.nl, 100mb download van bbned, etc) komen allemaal uit op zo'n 400 a 450 Kb/s (ook niet denderend dus), maar ik mocht willen dat ik dat met torrents zou halen. Veelal kom ik met de torrents (ongeacht de client of het aantal peers/seeds) niet boven de 25 Kb/s uit.. Om te janken dus.

Daarbij is het normale http-verkeer ook om te janken als de torrents openstaan. Doet me denken aan de tijd dat ik nog met 56k6 zat in te bellen. Minuten voordat een pagina in beeld komt.

Nu heb ik uiteraard al veel gezocht en geprobeerd. Hier op GoT nog wat gevonden over de max connecties e.d., en daar wat mee zitten spelen:
• Encryption in de torrentclient(s) op disabled, enabled en forced gehad, geen resultaat
• Verschillende poorten geprobeerd, geen resultaat
• Uiteraard verschillende torrents geprobeerd, geen resultaat
• Max connecties global op 64 deed de truuk, daar is in ieder geval het http-verkeer-probleem mee opgelost. Maar nog steeds kom ik niet boven de 25 Kb/s uit in de torrents..

Wat overigens opvallend is, is dat de snelheid heel constant op 25 kb/s staat.. soms 24.9, soms 25.1, maar het is net alsof het alsnog geknepen wordt, ondanks de max conn en de encyptie..

Een belletje naar Orange leert je dan weer dat er ongelovelijke noobs op die helpdesk zitten, die gaan roepen dat m'n netwerkkaart problemen heeft, of dat er een firewall de boel blokkeert. Alleen jammer voor hun dat er hier 3 laptops in huis hetzelfde probleem hebben, en alle firewalls al de nek om zijn gedraaid.. En dat zou ook de 'snelheid' met de downloadtests niet verklaren..

Al met al... ik kom er niet meer uit.. I need some tweakers! :P

Iemand een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door mees op 30-06-2008 18:51 ]

8 bitterballen = 1 byterbal

Verwijderd

Heb je de uploadsnelheid van de torrents wel gelimiteerd?

Als je vol upload kan je internet ook wel traag worden.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Upload limiet heb ik momenteel op 1 kb/s staan, ook geen resultaat...

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 14:37
Tsjah niets zo onvoorspelbaar als de snelheid van torrents.

Hoe ver zit je van de centrale? De afstand en de kwaliteit van je koperlijn zijn natuurlijk verbonden aan de kwaliteit - en dus - snelheid van je verbinding.

Wat voor modem heb je? De Livebox?

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Uiteraard de Livebox (:r) inderdaad..

En je hebt gelijk wat betreft de onvoorspelbaarheid van de snelheid van torrents, maar ik heb nu al ene half jaar lang geen snelheid boven de 25 kb/s gezien. Zelfs met de meest populaire torrents met meer dan 10.000 seeds...

Het verhaal over de centrale gaat ook niet echt op, aangezien ik met http-downloads gewoon rond de 400 / 450 kb/s haal..

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mees schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:48:
...Daarbij is het normale http-verkeer ook om te janken als de torrents openstaan. Doet me denken aan de tijd dat ik nog met 56k6 zat in te bellen. Minuten voordat een pagina in beeld komt.
Doet me een beetje denken dat het modem/router gewoon "ruk" is en dat 'ie niet meer dan x open connecties tegelijk aan kan. Zelfde probleem heb ik ook bij Telfort met mijn Zyxel-modem: zodra uTorrent meer dan 200 connecties open zet, kan ik koffie gaan zetten op het moment dat ik de pagina van Google probeer te openen.

Dat daarbij de snelheid van je torrents laag is, klinkt als een policy. Oftewel; hebben je buren, overburen etc. deze problemen ook?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 14:37
400 / 450 kb/s op een 20mbit lijn is ook niet erg snel hoor. Mijn 20 mbit lijn van dezelfde provider, maar met een SpeedTouch modem. Ongeveer 800 meter van centrale, haal ik toch wel een veelvoud hiervan.

Kan je iets van lijnstatistieken posten? SNR / Attenuation etc..

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Geen idee of buren het ook hebben, er wonen hier veelal ouderen :P

Maar dat probleem met het trage http-verkeer is dus inmiddels opgelost (godzijdank!) door de max connecties onder de 100 te houden..

Als het een policy zou zijn, zou Orange dat toch ergens moeten melden? En zeker bij het afsluiten van het contract (niet dat ik de AV gelezen heb, want wie doet dat nog he... :P)
Sypher schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:04:
400 / 450 kb/s op een 20mbit lijn is ook niet erg snel hoor. Mijn 20 mbit lijn van dezelfde provider, maar met een SpeedTouch modem. Ongeveer 800 meter van centrale, haal ik toch wel een veelvoud hiervan.
Ja dat vond ik ook al.. Orange vond dat normaal..
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 1906 meter.
Kan je iets van lijnstatistieken posten? SNR / Attenuation etc..
Ok, daar ga je te ver :P
Hoe kom ik daar aan?

[ Voor 45% gewijzigd door mees op 30-06-2008 19:15 ]

• MAX3400

MAX3400

mees schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:06:
Ok, daar ga je te ver :P
Hoe kom ik daar aan?
Staat in je modem weergegeven; afhankelijk van het type kan je dat uitlezen via de web-interface en anders via de console (commandline)

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://bart.webhop.net/adslstat.jpg

• MAX3400

MAX3400

Ja, zoiets...

Wel vaag; de downstream is op bijna 12Mbit ingeschaald en dat zou (12 / 8 ) op ongeveer 1.5MB neerkomen. Jouw PC's halen maar 400KB. Ergens verlies je een factor 3.

Vraag (gezien het feit dat je laptops gebruikt): heb je alles wireless? Of zijn de tests uit je openingspost gebaseerd op wired verbindingen?

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Tests zijn uitgevoerd met wireless en bekabelde verbindingen... Overal hetzelfde resultaat..

Wat ik nog vreemder vind, is dat ik een 20mbit abo heb, en er dus 12mbit staat...

• MAX3400

MAX3400

mees schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:28:
Tests zijn uitgevoerd met wireless en bekabelde verbindingen... Overal hetzelfde resultaat..

Wat ik nog vreemder vind, is dat ik een 20mbit abo heb, en er dus 12mbit staat...
Dat je een abbo hebt voor 20, is alleen als het koper van enorm goede kwaliteit is, de afstand tot de centrale erg klein is etc. Daarna begint er verlies op te treden en blijkbaar vindt jouw modem dat 12 het hoogst haalbare is. Zelf heb ik Telfort-ADSL, zit nog geen 150m van de centrale en dat ding vindt al dat ik "maar" 18.5 heb ipv de gekochte 20. Dus, die getallen moet je met een korrel zou nemen.

Dan je situatie: staan er in het modem dingen als firewall, UPnP etc. ingesteld? Meer specifiek; heb je al geproberd om in een zo minst veilige instelling het internet op te gaan om te kijken of het modem niet ergens iets tegenhoudt intern?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 15:44
Upload zou ik op 50 - 60kb/s instellen in je torrent client. Deze moet je altijd zo hoog mogelijk zetten zonder dat het de download negatief gaat beïnvloeden. Inkomende en uitgaande connecties instellen op 30 elk denk ik, maar dit is altijd wat experimenteren. Dan heb je 60 connecties/job en kun je wel zo'n 3-4 torrents tegelijkertijd binnenhalen.

Totale connectielimiet in de windows registry zou ik op 300 zetten. Dat kan de livebox nog wel aan. 64 is teweinig.

Heb zelf ook Orange (18,5Mbit) en ik haal meestal wel zo'n 500kb/s bij torrents, met uitschieters naar 1Mb/s.

_██_
(ಠ_ృ)

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11 19:21

Hoite

Goed verhaal

mees schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:52:
Upload limiet heb ik momenteel op 1 kb/s staan, ook geen resultaat...
Als ik dat met Utorrent doe, staat er onderin downloadverkeer gelimiteerd..
zet m is op 25 kbps?

Lekker kort.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Uiteraard.. alles staat wijd open momenteel.. Het enige wat ik nog wil proberen is mijn laptop als DMZ instellen, is alleen niet mogelijk met de livebox volgens mij.. kan het iig niet vinden

Verwijderd

Heb zelf al 3 jaar wanadoo/orange/online ADSL2, zit 2 kilometer van de wijkcentrale. Speedtest geeft 600kb/s aan, echter die site lijkt niet goed te werken met adsl2. Als ik een test bestand download, kom ik op ongever 1500kb/s. Een 100mb test bestand vind je hier.

Daar ik nieuwsgroepen gebruik download ik via Eweka met gemiddeld 1600kb/s.(orangenews zit op 40 kb is dus geknepen) Incidentele torrents uit het verleden liepen niet denderend en heb ik weinig ervaring mee, echter weet wel als je 1 kb up geeft je dan ook weinig down krijgt (soort ratio dus) aan de andere kant als je bijv via je eigen FTP server continu aan het uppen bent, zal je downspeed uitermate laag worden.

Maar al met al ben ik zeer tevreden over mijn 'Online' verbinding.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Die upload ratio heb ik uiteraard niet altijd op 1 kb/s gehad, maar nu om te testen...

Die 100mb test heb ik ook gedaan (zoals ook in OP staat), en daar komen 'normale' danwel acceptabele snelheden uit... Alleen de torrents zijn dus een probleem...

Heb overigens net de "snelheidstest" van orange / online.nl gedaan, en daar kwam dit geweldige resultaat uit:

Afbeeldingslocatie: http://bart.webhop.net/adslsnelheid.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door mees op 30-06-2008 20:03 ]

• Atomsk
Die snelheidstest van Orange is alleen relevant wanneer je overweegt een abonnement overweegt en een schatting wil van je downloadsnelheid.

Heb je wel in de firewall v/d livebox een regel toegevoegd voor de inkomende TCP poort waar je torrent client op luistert? Dat lees ik namelijk nergens in je verhaal.

_██_
(ಠ_ృ)

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
mees schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:48:
Uiteraard zijn alle porten goed geforward, en inmiddels alles wat op een firewall lijkt uitgeschakeld.
Staat er toch echt :)

• Atomsk
Oh, ok. :$
Dan zijn het waarschijnlijk aardstralen. }:|

Maar zoals ik al zei: de instellingen van je torrentclient, of probeer een andere. Meer kan ik er ook niet van maken.

_██_
(ಠ_ృ)

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Vrijdag is er hier (op advies van Orange) iemand van de KPN geweest om de lijn door te meten, en daar kwam een extreem zwak signaal uit.. Livebox nu naar de meterkast verplaatst, en nu heb ik een iets vlottere verbinding in http verkeer... maar tot mijn grote verbazing zijn nu ook de torrents op acceptabele snelheid (600 kb/s)..

Ik ben er uiteraard tevreden mee, maar ik blijf het een raar verhaal vinden... Dat de torrents op exact 25 kb/s bleven lopen, omdat het signaal zwak was... Terwijl http verkeer wel gewoon op normale snelheid te krijgen was...

Heeft er iemand een verklaring voor? Ik kan in ieder geval weer lekker downloaden :)

Pagina: 1