Toon posts:

computer staat onder stroom?

Pagina: 1
Acties:
  • 523 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon in een huis waarvan bijna alle stopcontacten ongeaard zijn (m.u.v. badkamer en keuken). In een van deze ongeaarde stopcontacten zit mijn gloednieuwe computer. Nu merk ik dat als deze computer aanstaat de computerbehuizing tintelt (staat dus eigenlijk onder stroom). Als je hem aanraakt krijg je als het ware piepkleine schokjes. Kan hierdoor mijn computer of voeding sneuvelen?

Binnenkort komt er zowiezo een electricien kijken, maar ik wil even op voorhand weten of mijn electrische apparaten (met name mijn nieuwe PC) hier schade aan lijden. Of misschien wel brand kan ontstaan?

Ik weet niet of het komt door ontbreken van aarding, óf dat het een aardlus of inductiespanning o.i.d. is. Dat mag de electricien uitzoeken.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat kan funest zijn voor het een of ander. Zelf schrijf ik er twee dubieuze overlijdens van videokaarten aan toe.
Wat er nu gebeurt is dat er 120 V op de behuizing staat, vanwege de schakelende voeding die een zwevende nul heeft. Dat is (zoals je merkt) niet fijn en kan slechte uitwerkingen hebben.

Is trouwens genoeg op tweakers over te vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Maasluip op 30-06-2008 15:28 ]

Signatures zijn voor boomers.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 20:55

boesOne

meuh

Dat was bij mijn PC ook toen die in een ongeaard stopcontact zat.. Ik heb er noit wat van aan getrokken en er is niks kapot gegaan.
Wel even opletten als je iets inbouwd dat de rest spanning weg is. Wat ik deed dan:
- stekker eruit
- aan/uit knop 10 secs inhouden

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:44
Werp eens een blik in de pc en kijk of er ergens een kabeltje tegen de kast aan rust. Ik heb het ook wel eens gehad en het was vreemd genoeg een floppy stroom stekker die tegen de kast lag :p

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Maasluip heeft helemaal gelijk.
Om inkomende en uitgaande h.f. straling te onderdrukken, zitten er in de voeding tussen fase en nul
2 condensators naar aarde, c.q. kast. Die kast staat dus op gemiddeld 120 Volt wisselspanning.
Die condenstors hebben lage waarde en de stroom die kan lopen is derhalve ook laag en "prikkelt" alleen maar. Er kan echter iets kapot gaan, waardoor de kast "hard " onder spanning komt te staan, dus je kunt toch maar beter alleen al om veiligheidsreden randaarde gebruiken.
Verder is het niet denkbeeldig, dat aan te sluiten apparaten sneuvelen, als je zonder randaarde werkt.

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 20:11

pmeter

Poes!

Als je een CRT-monitor hebt kan ik je aanraden een geaard verlengsnoer te gebruiken, ook als dat verlengsnoer vervolgens in een niet-geaard stopcontact zit. Ik heb zelf eens een vonk gezien toen ik mijn monitor met de videokaart verbond. Gevolg: videokaart kapot :'(

Hoe denken jullie er eigenlijk over om de aarde van de waterleiding / CV-installatie te pakken en aan te sluiten op je stekkerblok? Ik heb het zelf wel eens gedaan uit vrees voor mijn hardware. Vroegah kwam de elektrische aarde altijd van de waterleiding. Dat is veranderd nadat een loodgieter overleed. Hij zaagde een waterleiding door waardoor - naar later bleek - veel stroom richting de aarde liep. Toen pakte hij met z'n ene hand de ene kant en z'n andere hand de andere vast...

Mijn tip: trek een nieuwe aardedraad van de meterkast naar de centrale doos van de kamer waar de computer staat en vervolgens een draad van de centrale doos naar het bewuste stopcontact 8)

Groeten Jasper

[ Voor 9% gewijzigd door pmeter op 30-06-2008 19:35 ]

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

pmeter schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:32:
Als je een CRT-monitor hebt kan ik je aanraden een geaard verlengsnoer te gebruiken, ook als dat verlengsnoer vervolgens in een niet-geaard stopcontact zit. Ik heb zelf eens een vonk gezien toen ik mijn monitor met de videokaart verbond. Gevolg: videokaart kapot :'(

Hoe denken jullie er eigenlijk over om de aarde van de waterleiding / CV-installatie te pakken en aan te sluiten op je stekkerblok? Ik heb het zelf wel eens gedaan uit vrees voor mijn hardware. Vroegah kwam de elektrische aarde altijd van de waterleiding. Dat is veranderd nadat een loodgieter overleed. Hij zaagde een waterleiding door waardoor - naar later bleek - veel stroom richting de aarde liep. Toen pakte hij met z'n ene hand de ene kant en z'n andere hand de andere vast...

Mijn tip: trek een nieuwe aardedraad van de meterkast naar de centrale doos van de kamer waar de computer staat en vervolgens een draad van de centrale doos naar het bewuste stopcontact 8)

Groeten Jasper
Nooit aan de verwarming aarden. Is genoeg over te vinden. Zoek maar op potentiaalverschillen. Het is niet goed voor het spul en ook niet veilig.

Youtube Download ubersnel.nl

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
pmeter schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:32:
......... Vroegah kwam de elektrische aarde altijd van de waterleiding. Dat is veranderd nadat een loodgieter overleed. Hij zaagde een waterleiding door waardoor - naar later bleek - veel stroom richting de aarde liep. Toen pakte hij met z'n ene hand de ene kant en z'n andere hand de andere vast...
En overleed die loodgieter daaraan en was dat een ongeval dat je zelf of iemand die je kent meemaakte?
Hoe dan ook, de voorschriften zijn dit aangaande al tientallen jaren geleden niet n.a.v. een dergelijk ongeval veranderd, maar tengevolge het toenemende gebruik van kunsstof buitenleidingen. Een goede aarding was daarmee niet meer gegarandeerd.

Een dergelijk triest ongeluk illustreert wel wat er kan gebeuren als dilletanten toch gaan stunten hiermee. Een cv-monteur zaagt waar ooit een dergelijk geknoei heeft plaatsgevonden een metalen cv-buis door teneinde daar een aftakking tussen te zetten, pakt de beide doorgezaagde einden vast en ............

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juist, dit is een onderwerp wat al uitentreuren behandeld is in eerdere topics.

Voortaan aub op zoek gaan naar die topics ipv een nieuwe openen om het wiel opnieuw uit te vinden :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.