Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Beginner]Auto Kopen

Pagina: 1
Acties:

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik post hier omdat ik een beetje tegen een muur op loop qua aanschaf van een auto,
en ik graag wat meningen van anderen wil horen.

De Situatie:

Ik heb sinds Mei dit jaar een nieuwe baan die niet op loop/fiets afstand van m'n huis is, dit betekende
dat ik een auto nodig had om naar mijn werk te komen. Tijdens de gesprekken bij m' n huidige baas heb ik gevraagd of er misschien een lease auto(tje) mogelijk was vanwege bovenstaand feit: dit was niet mogelijk omdat ik voor mijn functie (Programmeur) geen auto nodig zou hebben. Ik vond dat erg begrijpelijk en heb toen de auto van m'n moeder geleend en daar rij ik elke dag mee naar m'n werk.

Aan het begin is de afspraak gemaakt dat ze deze weer terug zou krijgen voor augustus, ook meer dan redelijk vind ik. Dus ondertussen ben ik hard op zoek gegaan naar autootjes.

Met de huidige benzineprijs in mijn achterhoofd, wil ik het liefste voor een nieuwe zuinige auto gaan, in plaats van een occasion van 2.000 euro die 1 op 10 rijdt.

De Oplossing(en):

Na een boel rekenen en rondkijken kwam ik uit op een van de drie van het (bijna) identieke trio Citroen C1, Toyota Aygo, Peugot 107, waarbij qua vormgeving m'n gevoel op de laatste viel.
Als alternatief had ik een 2e hand 206 bij een merkdealer genomen
Hieronder even een rekenvoorbeeld wat ik vorige week gemaakt had:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
206 ->

Aankoop: 7900

Km p/m: 1200
Verbruik: 1:15
Benzine verbruik p/m: 80L
Benzine kosten p/m:  144E
Verzekering p/m: 30E
Belasting p/m: 25E
Afschrijving Onderhoud p/m: 25E

Totaal kosten p/m: 224
Kosten per km: 0.18

107 ->

Aankoop: 11.000

Verbruik: 1:21
Benzine p/m: 58L
Benzine kosten p/m: 104E
Verzekering p/m: 40E
Belasting p/m: 16E
Afschrijving Onderhoud p/m: 20E

Totaal kosten p/m: 180
Kosten per km: 0.15

Zoals je kunt zien is de 107 gewoon goedkoper in gebruik, helemaal als de benzine prijs nog verder gaat stijgen.

Nou ben ik helemaal niet zo'n fan van lenen, maar voor mijn gevoel is het met een auto/huis een noodzaak tenzij je iets gaat rijden wat bijna rijp voor de sloop is, dus ik heb getracht op verschillende betrouwbare (dus geen Lenen.nl zooi enzo) een lening te nemen voor een auto, iets wat in mijn beleving niet zo heel moeilijk zou moeten zijn met mijn inkomen. Helaas word mijn aanvraag overal geweigerd om het feit dat ik een contract voor bepaalde tijd heb (jaar contract).
Ik weet, dit is mij verteld bij de gesprekken, dat mijn huidige werkgever eerst 3 keer een contract voor bepaalde tijd geeft voor dat ik een contract voor onbepaalde tijd krijg.

Nu snap ik de houding van de banken/financierings-maatschappijen best wel, maar ik loop nu daardoor toch een beetje tegen een muur aan. De optie die overblijft is een occasion van < 2000 euro gaan rijden, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet omdat me dat per maand gewoon een stuk meer kost(benzine, onderhoud, wegenbelasting).

Zie ik nog oplossingen over het hoofd ? Alle tips en/of kritiek is welkom

... MMORPG Addict.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is OV geen optie?
Als programmeur heb je toch een vrij vaste plek.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46
Heb je bij de prijs van de auto ook de onderhoudskosten en kosten voor het gebruiksklaar maken van de auto geteld.

En als je een nieuwe auto koopt is die dan met airco? Want dat zou zonde zijn niet alleen voor je zelf maar ook voor de restwaarde van de auto.

Lenen blijft altijd lastig vooral als je maar een jaar contract hebt.

Als de optie 2de hands auto'tje kopen de enige is die overblijft, zou ik voor een tweedehands toyota starletje gaan bouwjaar rond 1990 tot aan 1996 zijn opzich nog lekker zuinig, als je niet gaat scheuren haal je best 1 op 13 misschien wel meer. Heb er zelf ook 3 jaar in rondgereden en tis een betrouwbaar auto'tje. En tis dat ik nu wel een auto van de zaak heb anders had ik er nog in rondgereden ondanks het gemis van een airco.

discogs

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Je hebt in de maandelijkse kosten geen rekening gehouden met de asfchrijvingskosten (ca. 15-20% van de nieuwwaarde) en de rentekosten over de aankoopprijs.

• CRiMiNaL
Boudewijn schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:09:
Is OV geen optie?
Als programmeur heb je toch een vrij vaste plek.
OV is opzich wel een optie, maar door de ligging van mijn werk niet optimaal, het zou betekenen dat ik een fiets op het station hier moet laten staan en dan 15 - 20 minuutjes moet fietsen. Dit in combinatie met de betrouwbaarheid van Connexxion hier, zorgt dat OV niet mijn favoriete keus is.
Bigfoot schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:14:
Je hebt in de maandelijkse kosten geen rekening gehouden met de asfchrijvingskosten (ca. 15-20% van de nieuwwaarde) en de rentekosten over de aankoopprijs.
Klopt, dit had ik in een ander overzicht berekend, dit was meer ter illustratie van verschil in gebruiks kosten, al blijft de 107 met afschrijving en rente goedkoper dan de 206.

[ Voor 32% gewijzigd door CRiMiNaL op 30-06-2008 15:17 ]

... MMORPG Addict.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CRiMiNaL schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:15:
[...]

OV is opzich wel een optie, maar door de ligging van mijn werk niet optimaal, het zou betekenen dat ik een fiets op het station hier moet laten staan en dan 15 - 20 minuutjes moet fietsen. Dit in combinatie met de betrouwbaarheid van Connexxion hier, zorgt dat OV niet mijn favoriete keus is.
Vouwfietjes meepakken, mag je dan gewoon meenemen.
Lijkt me beter dan voor een auto lenen (wat als je die auto tegen een brugpilaar parkeert? ;)) .

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

een puike Suzuki Alto?
Lenen lijkt mij niet verstandig (zoek maar eens op andere topics dan zul je zien waarom).
Ik noem maar wat: als je 'm in de prak rijd wat dan? betalen voor iets wat je niet meer hebt (of je moet all-risk verzekeren).
Z'n Alto of een Daihatsu Carade etc. dat soort autotjes zijn eigenlijk de Aygo's van vroeger, ook klein, kleine motortjes, zuinig. Echter wel minder veilig en comfortabel etc. maar daar betaal je dan ook minder voor!
Dit lijkt mij de beste oplossing, je rijd toch niet zo veel.
Overigens houd er wel rekening mee dat je de fabrieksopgave niet gaat halen qua verbruik.
Verder schrijf jij een auto van 11k af in 45 jaar? de meeste mensen niet hoor...
Voor afschrijving en onderhoud zou ik maar veeeel meer reserveren, kijk eens wat een beurtje kost ;)
of als je niet nieuw koopt je op gegeven moment je distributie of koppeling moet vervangen oid. dan is 200 euro nog niets.

verder qua fiets, koop een goed slot en een oude maar wel deugdelijke fiets en dan jatten ze 'm echt niet zo snel.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 30-06-2008 15:19 ]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 14:34
Wil je baas je geen intentieverklaring geven? Das een papiertje wat zegt dat ze je bij gelijk functioneren in dienst zullen nemen. Dit kan je gebruiken om bv. Een hypotheek los te krijgen als je nog op een tijdelijk contract zit, lijkt me dat dit ook voor een lening voldoende zou moeten zijn?

De 107 kan ik trouwens alleen maar aanraden, ik heb er bijna een jaar in gereden (voorlopauto van mn werk) en ik kon er eigenlijk prima mee uit de voeten. Alleen zijwind op de snelweg was nog wel eens irritant, maar we zijn er zelfs zonder problemen mee naar Berlijn en Oostenrijk geweest.
Binnen de bebouwde kom zijn het vlotte, wendbare auto’tjes en voorin zit je voor zon koekblikje nog best comfortabel.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Over hoeveel km heen/terug hebben we het eigenlijk?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• CRiMiNaL
Falcon schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:21:
Over hoeveel km heen/terug hebben we het eigenlijk?
De route naar m'n werk is Iets meer dan 20km, voor het gemak heb ik gerekend met 40km per dag (heen & terug) * 30 is ongeveer 1200 p/m.

... MMORPG Addict.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CRiMiNaL schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:24:
[...]
De route naar m'n werk is Iets meer dan 20km, voor het gemak heb ik gerekend met 40km per dag (heen & terug) * 30 is ongeveer 1200 p/m.
Jij werkt ook op zaterdag en zondag ;)

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 12:28

Speedpete

was barman

Koop niet nieuw, niet als 2e hands een optie is zeker niet als je er voor moet gaan lenen! Een paar puntjes / tips van mijn kant:

- Een Aygo of 107 is 2e hands al rond de 8k te krijgen;
- Een C1 rond de 7k;
- Een Smartje is ook zuinig en kost met een redelijke kilometerstand (100k) rond de 3k;

Daarnaast zijn er zat zuinige auto's, met een 1996-2000 Civic 1.5 VTEC-E haal je de 1 op 15 en die zijn vrij goedkoop te krijgen. Zo ook een 15 jaar oude Daihatsu Cuore, je maakt er niet de blits mee maar ze zijn goedkoop en zuinig.

Mijn advies is dat je niet moet lenen, dat kost je geld. Ga daarnaast niet nieuw rijden, de grootste afschrijving in een auto zit in de eerste jaren, een soortgelijke wagen van een jaar of 2 oud hoeft niks minder te zijn maar de kop is eraf, dus betaal je al gauw 40% minder. Daarnaast heb je nog steeds geen apk-plicht en fabrieksgarantie.

Wil je echt goedkoop kijk dan naar een smartje, vond direct al 2 exemplaren met minder dan een ton op de teller en met prijzen van respectievelijk 2250 en 2400. Leen dan liever die paar honderd euro van een familielid.
CRiMiNaL schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:24:
[...]
Waarom een auto voor 20km? Al een scootertje overwogen? Kan je een kek ding kopen en het is misschien nog sneller ook :)

Overigens weet ik (familie in de auto-branche) dat de gemiddelde autoverkoper TS dolgraag een financiering wil verkopen. Je hoeft echt niet naar een bank te gaan daarvoor, dat regelt een dealer wel. Daar krijgt een verkoper in veel gevallen een flinke bonus mee (die TS betaald :P).

Leuk topic wel, misschien een buyersguide voor oto's opzetten? :+

[ Voor 23% gewijzigd door Speedpete op 30-06-2008 15:34 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:50
Ikzelf zou echt niet lenen voor een auto... Ik heb dat wel gedaan en heb er zeer veel spijt van gehad. De auto heb ik nog, maar dan toch. Ik zou er heel goed over nadenken.
Ga voor een vouwfiets welke je makkelijk op en uit kan klappen waardoor je van het vervoer snel door naar je werk kunt. Dit lijkt mij de handigste en goedkoopste oplossing.

• CRiMiNaL
Viper® schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:25:
[...]

Jij werkt ook op zaterdag en zondag ;)
Nope, maar ik rij op zaterdag en zondag ook nog wel is naar familie toe ofzo :+

Voor zover iedereen bedankt voor het advies, compleet anders dan ik verwacht had, maar het geeft een frisse kijk op het geheel :)

@ hieronder: Ik had het misschien anders om moeten schrijven, maar die 20/25Euro is alleen wat ik opzij zou zetten per maand voor onderhoud, de rente + afschrijving/afbetaling van de auto komt daar nog eens 200Euro per maand bij op (afhankelijk hoe snel je hem af wil schrijven)

Ik vind fiets niet echt realistisch voor 20km, maar misschien ben ik gewoon teveel gewend aan het OV/auto. Ik ga eens kijken naar de mogelijkheden van een bromfiets.

[ Voor 37% gewijzigd door CRiMiNaL op 30-06-2008 15:46 ]

... MMORPG Addict.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CRiMiNaL schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:03:

Met de huidige benzineprijs in mijn achterhoofd, wil ik het liefste voor een nieuwe zuinige auto gaan, in plaats van een occasion van 2.000 euro die 1 op 10 rijdt.
Er zijn zat occasions voor die prijs die niet 1:10 rijden maar 1:15. Daar hoef je dus echt niet voor te lenen.

Nog afgezien van het feit dat ik er ook niet voor zou gaan lenen. Heb je al eens uitgerekend hoeveel die nieuwe auto meer kost in afschrijving en leenkosten? De kosten die je noemt zijn ook absoluut niet realistisch. Kijk maar eens op Autoweek.nl bij de 107 XR 1.0: nieuwprijs in 2006 € 9.840, occasionprijs nu voor dat model uit 2006 € 7.100. Dat is een afschrijving van € 2.740 in 24 maanden, ofwel € 117 per maand, niet € 20. En dan is dat de occasionprijs die je betaalt, wat je er voor terug krijgt is nog minder.
Pak je een simpele 206, die schrijft over die twee jaar € 1.000 af. En € 1740 aan onderhoud in twee jaar is erg veel.
Dus niet alleen hoef je niet te lenen, hij is in onderhoud en afschrijving ook goedkoper.

[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 30-06-2008 15:59 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Voor maar 20 kilometer zou ik een fiets of bromfiets nemen.

• Speedpete

Speedpete

was barman

Maasluip schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:37:
Er zijn zat occasions voor die prijs die niet 1:10 rijden maar 1:15. Daar hoef je dus echt niet voor te lenen.
Inderdaad.

Wat ik me net bedenk: een maat van me heeft 3 jaar geleden een Mazda 323 1.3 sedan gekocht voor 250 euro. Dat ding rijdt nog steeds probleemloos (mazda is gewoon betrouwbaar) maar is wel een paar keer economisch totalloss geweest (1 keer de koplamp kapotgereden, en 1 keer een spiegel) _O-

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Boudewijn schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:17:
[...]

Vouwfietjes meepakken, mag je dan gewoon meenemen.
Lijkt me beter dan voor een auto lenen (wat als je die auto tegen een brugpilaar parkeert? ;)) .
Een nieuwe auto verzeker je altijd all-risk (of je moet niet erg slim zijn). Dus dat is niet echt een probleem. Zonder all-risk zou ik nooit aan een nieuwe auto beginnen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
Glashelder schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:50:
[...]

Een nieuwe auto verzeker je altijd all-risk (of je moet niet erg slim zijn). Dus dat is niet echt een probleem. Zonder all-risk zou ik nooit aan een nieuwe auto beginnen.
Dan krijg je wel weer veel meer kosten voor je verzekering. Aangezien dit zijn eerste auto is neem ik aan dat hij nog niet veel no-claim heeft en dan kunnen de kosten best hard oplopen tov. een 2e handsje.
Ik zou iig voor een zuinig 2e handsje gaan.

Verder voor TS, ik geloof niet dat als je afschrijving van de auto meeneemt de 107 nog steeds goedkoper is, zeker de eerste jaren is de afschrijving wel meer als die 44 euro verschil die je nu hebt. Daarnaast lijkt me dat je voor 8000 euro wel een beter alternatief kunt vinden (wat prijs per maand betreft) dan die 206.

[removed]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Speedpete schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:27:
Koop niet nieuw, niet als 2e hands een optie is zeker niet als je er voor moet gaan lenen! Een paar puntjes / tips van mijn kant:

- Een Aygo of 107 is 2e hands al rond de 8k te krijgen;
- Een C1 rond de 7k;
- Een Smartje is ook zuinig en kost met een redelijke kilometerstand (100k) rond de 3k;

Daarnaast zijn er zat zuinige auto's, met een 1996-2000 Civic 1.5 VTEC-E haal je de 1 op 15 en die zijn vrij goedkoop te krijgen. Zo ook een 15 jaar oude Daihatsu Cuore, je maakt er niet de blits mee maar ze zijn goedkoop en zuinig.

Mijn advies is dat je niet moet lenen, dat kost je geld. Ga daarnaast niet nieuw rijden, de grootste afschrijving in een auto zit in de eerste jaren, een soortgelijke wagen van een jaar of 2 oud hoeft niks minder te zijn maar de kop is eraf, dus betaal je al gauw 40% minder. Daarnaast heb je nog steeds geen apk-plicht en fabrieksgarantie.

Wil je echt goedkoop kijk dan naar een smartje, vond direct al 2 exemplaren met minder dan een ton op de teller en met prijzen van respectievelijk 2250 en 2400. Leen dan liever die paar honderd euro van een familielid.

[...]

Waarom een auto voor 20km? Al een scootertje overwogen? Kan je een kek ding kopen en het is misschien nog sneller ook :)

Overigens weet ik (familie in de auto-branche) dat de gemiddelde autoverkoper TS dolgraag een financiering wil verkopen. Je hoeft echt niet naar een bank te gaan daarvoor, dat regelt een dealer wel. Daar krijgt een verkoper in veel gevallen een flinke bonus mee (die TS betaald :P).

Leuk topic wel, misschien een buyersguide voor oto's opzetten? :+
Tip koop geen smartje van rond de 100K I've been there dat wil je echt niet. Ik was aan onderhoud van dat ding jaarlijks minimaal 1000 kwijt! Smart is echt een no-go boven de 80.000 zelfs de tweede gen is nog steeds niet perfect. De derde gen. is beter, maar nog onbetaalbaar!

Mijn advies koop een goede tweede hands ik rij een mondeo 9 jaar oud V6 >:) 1 op 13 easy. Dus ik denk dat als je een fiëstatje koopt van een jaar of 5 oud dat smart verbruiken redelijk haalbaar zijn. Voordeel je hoeft geen dure verzekering en geen dure lening af te sluiten.

Ik heb toen voor de vervanging van mijn smart ook naar dat trio gekeken, en ben zelf uiteindelijk gegaan voor de nieuwe swift. Tikkie duurder, maar twee keer zo veel auto!

Anyway. Mijn visie is als je hem niet kan kopen met het geld in je zak, niet doen, daar lever je altijd op in. Rij maar eens twee jaar rond in een rammelbak, dat moeten de meeste van ons mee te beginnen en is ook lang niet zo erg als je een keer schade hebt. of een reparatie (slooponderdelen kosten niet veel)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afschrijving en onderhoud 20-25 euro per maand? Lijkt me erg krap bemeten.

• Speedpete

Speedpete

was barman

911GT2 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:24:
Tip koop geen smartje van rond de 100K I've been there dat wil je echt niet. Ik was aan onderhoud van dat ding jaarlijks minimaal 1000 kwijt! Smart is echt een no-go boven de 80.000 zelfs de tweede gen is nog steeds niet perfect. De derde gen. is beter, maar nog onbetaalbaar!
Kijk, dat is dan ook weer handig om te weten :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een vriend van een vriend van me ( :P ) heeft er een en die zegt dat er rond de 90.000 altijd een nieuw blok in moet. Als je er een komt die een nieuw blok heeft dan viel het wel mee :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Smartjes zijn niet gemaakt voor veel kilometers.
Rond de 80k km moet elke blok inderdaad vervangen dan wel gereviseerd worden. Zijn gewoon veel te kleine turbo blokjes.

Al aan een corsa/polo gedacht van een jaar of 6-8 oud? Klein, zuinig, goedkoop en betrouwbaar.

Ook ik sluit me aan bij de rest hier: Leen geen geld voor een auto!
In tegenstelling tot een huis wordt een auto enkel minder waard. Lenen is dan ook zonde van je geld.

Audi: Vorsprung durch Technik

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik zou zelf liever voor een swift gaan als voor ene alto, paar euro duurder maar je heeft veel meer waar voor je geld, enigste is dat de modellen voor 95 roesten als de ziekte, daarna hebben ze een speciale behandeling gehad dat ze niet/minder roesten. Enigste is dat het model van 96 tot 2001 een blij paars interieur heeft, het model 2001/2002 heeft een gewijzigde neus en een fatsoenlijk interieur die je ook in een baleno tegenkomt, vooral de voorstoelen.

Dat lijkt me zelf ene leuke en goedkope beginnersauto voor over een tijdje. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
Zoals iedereen zegt, nooit lenen voor een auto.
Simpele japanner of duitser van rond '95 heb je wel voor een ~2/3000 d:)b

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
loewie-643- schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:11:
Als de optie 2de hands auto'tje kopen de enige is die overblijft, zou ik voor een tweedehands toyota starletje gaan bouwjaar rond 1990 tot aan 1996 zijn opzich nog lekker zuinig, als je niet gaat scheuren haal je best 1 op 13 misschien wel meer. Heb er zelf ook 3 jaar in rondgereden en tis een betrouwbaar auto'tje. En tis dat ik nu wel een auto van de zaak heb anders had ik er nog in rondgereden ondanks het gemis van een airco.
Ik heb er ook 1. Verbruik is in mijn geval ruim 1 op 14 gemiddeld: In de koude maanden ongeveer 1 op 13, warme maanden 1 op 15. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat ze erg betrouwbaar zijn (o.a. http://www.anusedcar.com/, consumentengids okt 2007).

Verder onderscheid de Starlet zich in z'n segment door zeer behoorlijke prestaties. 75pk op 770kg resulteert in 0 naar 100 in ruim 10 seconde. Je kan goed meekomen met het verkeer.

Met een beetje geluk vind je wel een mooie P8 (model '90 t/m '95) voor rond de 1000 euro. Het strekt wel tot de aanbeveling om bij een bezichtiging iemand mee te nemen met kennis van zaken.

Houd wat geld achter de hand voor onderhoud en voor pak hem beet 2000 euro ben je gegarandeerd van een fijn autootje.

Verwijderd

Als de optie 2de hands auto'tje kopen de enige is die overblijft, zou ik voor een tweedehands toyota starletje gaan bouwjaar rond 1990 tot aan 1996 zijn opzich nog lekker zuinig, als je niet gaat scheuren haal je best 1 op 13 misschien wel meer.
Maak daar maar gerust 1 op 14 a 15 van bij normaal gebruik en persoonlijk rij ik er 1 op 16 mee (alleen lange afstanden).

CRiMiNaL, wat betreft je kostenramingen: reken nog eens. Een nieuwe auto en dan 25/maand afschrijven? Dat is 300 euro per jaar. Mag je gerust 600 van maken, ervan uitgaande dat je de auto 5 jaar houdt (voor kortere periodes alleen maar meer afschrijving per jaar). En dan nog je grote/kleine beurten, alleen daaraan ben je die 25/maand al kwijt en dan moet er niets stuk gaan. Verder begrijp ik dat je van plan bent een nieuwe auto WA te verzekeren?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jep, die afschrijving is een bitch.

Ik heb even een 107 op MP gezocht. Nieuwprijs 22-05-2006 was 10900 en er wordt nu 7500 voor gevraagd. Stel dat je dat er ook voor krijgt dan is er dus 3400 afgeschreven; in 2 jaar tijd.
Da's 1700 per jaar,
141 euro per maand,
dik 4.5 euro per dag,
19 cent per uur :)

Als ik even kijk heb je dus nog tot augustus om wat leuks te zoeken, en bij elkaar te sparen. Dan maar een "gebakje" van 2000-3000 euro. Zitten natuurlijk slechte tussen, maar ook goede.

Wise enough to play the fool

• CRiMiNaL
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:54:
[...]

Maak daar maar gerust 1 op 14 a 15 van bij normaal gebruik en persoonlijk rij ik er 1 op 16 mee (alleen lange afstanden).

CRiMiNaL, wat betreft je kostenramingen: reken nog eens. Een nieuwe auto en dan 25/maand afschrijven? Dat is 300 euro per jaar. Mag je gerust 600 van maken, ervan uitgaande dat je de auto 5 jaar houdt (voor kortere periodes alleen maar meer afschrijving per jaar). En dan nog je grote/kleine beurten, alleen daaraan ben je die 25/maand al kwijt en dan moet er niets stuk gaan. Verder begrijp ik dat je van plan bent een nieuwe auto WA te verzekeren?
Ik weet wat je bedoeld, en zoals ik al meerdere keren aangaf in dit topic was de 25E per maand alleen wat ik apart zou zetten voor onderhoud, afschrijving (of wat in mijn geval afbetaling van lening) zou zijn geweest komt nog is boven op dat hele bedrag, wat volgens mijn berekeningen nog eens 200 Euro per maand zou zijn.

Ik was van plan de nieuwe auto WA + Casco te verzekeren, maar heb inmiddels wel geleerd dat je ALS je een nieuwe auto koopt hem altijd All-Risk moet verzekeren. Maargoed, daarom ook dit topic, ik heb er een hoop van geleerd wat ik nog niet wist of zelf had gevonden.

Voor mij staat in ieder geval 1 ding als een paal boven water, ik leen niet ;) Hoe ik het verder op ga lossen zullen de komende 2 maanden uitwijzen, maar ik ben iig een stuk rijker qua kennis na alle reacties in dit topic.

... MMORPG Addict.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
teacher schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:42:
Als ik even kijk heb je dus nog tot augustus om wat leuks te zoeken, en bij elkaar te sparen. Dan maar een "gebakje" van 2000-3000 euro. Zitten natuurlijk slechte tussen, maar ook goede.
Of je kijkt effectief naar een 2dehands van 7500€ en leent er 5000€ van.
Heb je dezelfde zuinige auto, maar veel goedkoper.

Ik heb ook geleend voor een nieuwe wagen, maar ben er geen voorstander van. Ik had toen het geld niet en had toch een nieuwe wagen (lees diesel) nodig. Dus ik versta het wel.
Had ik geweten dat het maar voor 2 jaar was had ik wel met benzine door blijven rijden, was aan het einde van de rit goedkoper geweest.

Als je leent probeer dan zo weinig mogelijk te lenen, ik ben nog altijd aan het betalen aan mijn wagen die ik 6 maand geleden verkocht heb. Dit komt omdat ik een renteloze lening van peugeot zelf heb.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Hier wil ik even op reageren, ik heb zelf zo'n occasion van 2000 euro gekocht, en ik rij gemiddeld zo'n 1 op 15-16. Het ligt vooral aan je rijstijl hoeveel je verbruikt ;)
De optie die overblijft is een occasion van < 2000 euro gaan rijden, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet omdat me dat per maand gewoon een stuk meer kost(benzine, onderhoud, wegenbelasting).
Ik betaal iets van 30 euro per maand voor de verzekering, wegenbelasting is net geen 50 euro per kwartaal! en onderhoud valt ook wel mee (vooral als je tweedehands onderdelen gebruikt, zo heb ik mijn dynamo laten vervangen voor 80 euro).

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Auto van m'n vriendin

Mazda 323 BG hatchback 1994 1.3i 16V 53KW (met nieuwe uitlaat, banden en distributie riem en accu)
Aankoop 1200 eur
KM p/m 1200
Verbruik 1:15
Benzine verbruik p/m: 80L
Benzine kosten p/m: 144E
Verzekering p/m: 20E
Belasting p/m: ~20E
Afschrijving Onderhoud p/m: (geen idee)

Totaal kosten p/m: 188 + wat er toevallig stuk gaat
Kosten per km: 0.156 + wat er toevallig stuk gaat

Wat is er tot nu toe stuk gegaan: servo motor gaskleppenhuis (120 euro sloop onderdeel)
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:38:
Voor maar 20 kilometer zou ik een fiets of bromfiets nemen.
Misschien dat die bromfiets helemaal niet zo'n gek idee is, zuinig en geodkoop in gebruik

[ Voor 38% gewijzigd door martijn_tje op 01-07-2008 12:08 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 11:47

Quarin

Ondertitel... wasda?

Alhoewel het al vaker is gemeld zou ik een bromfiets nemen. Koop een goede met redelijk wat windbescherming. In combinatie met een goede regenjas hou je het dan echt wel droog. Scooters zijn erg zuinig en goedkoop in afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Zeker als je het geld niet hebt voor een auto lijkt het mij een zeer goede optie. Het mag dan misschien niet zo 'cool' overkomen, in je portemonnee merk je het heel duidelijk en dat is het wat mij betreft zeer zeker waard.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Dat vind ik nogal een vooroordeel eigenlijk. Ik heb toevallig 2 jaar terug zo'n occasion gekocht van toevallig 2000 euro :D 't Was een Toyota Corolla 1.3 16v die gemiddeld zo'n 1:16 deed als je veel buiten de bebouwde kom reed of 1:14.5 bij veel stadsverkeer/autosnelwegen (waar ik 130-140 reed). Als je voor de ergens hierboven genoemde Starlet gaat, moet je met dezelfde 1.3-motor wel 1:18 kunnen halen.
De Oplossing(en):Nou ben ik helemaal niet zo'n fan van lenen, maar voor mijn gevoel is het met een auto/huis een noodzaak tenzij je iets gaat rijden wat bijna rijp voor de sloop is.
Ook alweer een vooroordeel. Ik zou echt absoluut niet voor een nieuwe auto gaan, zeker niet als je er voor moet lenen, want dat wil feitelijk zeggen dat je hem gewoon niet kunt betalen. Rij je die auto morgen in de prak, dan hou je je lening over en heb je helemaal niks. Kun je nog mooi jarenlang terug gaan betalen voor een stuk blik. Nee, als je een nieuwe auto niet kunt betalen, ga dan voor een mooie 2e hands. Je werkt al vanaf mei dit jaar, dus je zult inmiddels wel iets gespaard hebben, lijkt me? Koop gewoon een 2e hands Japanner (Toyota/Mazda/Honda/Suzuki) van het formaatje klein (een Suzuki Alto is prima te doen en is super zuinig + betrouwbaar). Die zijn zeker niet rijp voor de sloop en ik durf zelfs te beweren dat je daar minder problemen mee krijgt dan met de Peugeots die jij noemt, ondanks de leeftijd.
Nu snap ik de houding van de banken/financierings-maatschappijen best wel, maar ik loop nu daardoor toch een beetje tegen een muur aan. De optie die overblijft is een occasion van < 2000 euro gaan rijden, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet omdat me dat per maand gewoon een stuk meer kost(benzine, onderhoud, wegenbelasting).

Zie ik nog oplossingen over het hoofd ? Alle tips en/of kritiek is welkom
En de bovenstaande aanname is volgens mij helemaal niet waar. Je rekent bij de 206 met een verbruik van 1:15 blijkbaar. Dat verbruik haalden auto's 10 jaar terug ook al met gemak hoor :) En laat zo'n auto nou 's 1:14 of 1:13 doen, weet je hoeveel je daarmee kunt rijden voor je jouw lening van 11k euro eruit hebt? ;) Ik heb 2 jaar in m'n Corolla rondgereden en ben zo'n 600 euro aan onderhoud kwijt geweest inclusief de grote beurt begin dit jaar. Dat is uiteraard excl. banden, want die slijt je sowieso, welke auto je ook rijdt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Tsjah, auto willen rijden maar het geld niet hebben, dat betekent gewoon geen auto. Laat je niet in de verleiding brengen om een lening hiervoor af te sluiten. Het is geen "levensbehoefte"!

Of je had moeten sparen (blijkbaar niet gedaan), of ermee leven dat je op dit moment geen auto kunt rijden.

Kwestie van keuzes maken.

Tip: koop een scooter, prima vervoermiddel, net zo snel als de auto, en stukken goedkoper.

• dominic
  • Laatst online: 02-11 11:36

dominic

will code for food

Tip: Koop mijn auto. Veel leuker en voordeliger ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Erkens op 01-07-2008 13:32 . Reden: spam ]

Download my music on SoundCloud

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:46

Geckoo

Good news, everyone!

vergeet trouwens 1 ding niet...
met een scooter zit je niet droog als het regent, en ben je kwetsbaarder op de weg, kan je geen krat bier mee nemen van de appie happie.

verder is een occasion uit 95 eo een beter idee...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Jazzper
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

wat betreft lenen zie ik het als volgt:

lenen voor een huis: is lenen voor iets dat in waarde stijgt
lenen voor een auto/plasma/etc: is lenen voor iets dat in waarde zakt

voor mij een essentieel verschil om eerlijk te zijn.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Quarin schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:56:
Alhoewel het al vaker is gemeld zou ik een bromfiets nemen. Koop een goede met redelijk wat windbescherming. In combinatie met een goede regenjas hou je het dan echt wel droog.
En in de winter ergens een motorpak of een skipak op de kop tikken.
Scooters zijn erg zuinig en goedkoop in afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Zeker als je het geld niet hebt voor een auto lijkt het mij een zeer goede optie. Het mag dan misschien niet zo 'cool' overkomen, in je portemonnee merk je het heel duidelijk en dat is het wat mij betreft zeer zeker waard.
Als je wel cool wil zijn en aanspraak wil maken: een schakelbrommer of een klassieker of iets anders obscuurs. :D
Als ik met mijn brommer ergens parkeer (Peugeot XR6, rood/zilveren uitvoering) staat er direct minstens een man omheen om te vragen wat het is / hoe hard ie kan / hoeveel hij gekost heeft / waar je zoiets kan kopen. En indien ouder dan 45, meestal gevolgd door verhalen over hun oude Zundapp / Kreidler / Kapitein Mobylette / enz.

Edit:
Geckoo schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:33:
vergeet trouwens 1 ding niet...
met een scooter zit je niet droog als het regent,
Vrijheid is dat.. Dat je dat allemaal zelf bepaalt ;). Net als dat je in de auto zo verstandig bent om het raampje dicht te houden in een storm. Zo kun je ook verstandig een regenpak bij je hebben als het gaat regenen.
en ben je kwetsbaarder op de weg,
Ja, want je kunt beter in een Alto zitten als je geraakt wordt door een blinde automobilist :X.
kan je geen krat bier mee nemen van de appie happie.
Weet je wat ze in armere landen - waar de scooter nog echt het werkpaard is - allemaal mee kunnen sjouwen op hun vervoermiddel? :D

Onderstaande een foto uit zo'n land, waar de bestuurder van de motorfiets een barbeque en toebehoren vervoerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.visordown.com/news/images/bbq-motorcyclist-3x2.jpg

Als je alleen maar in je eentje woont zijn je wekelijkse grote boodschappen doorgaans niet zo groot. Dat krat bier is het grootste, en die kan mooi tussen de seat en het stuur in staan. (haal je iedere dag een krat?)
Ik heb zelf een snorscootertje voor de boodschapjes.. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met mijn normale shopgedrag het niet op of om mijn scootertje kwijt kon ;). Laatst nog met wat zooi (latten, kabelgoten, doos UTP-kabel.. gereedschapskist) van de Gamma naar een klant gereden, aan de andere kant van de stad.. no problemo :Y).

[ Voor 39% gewijzigd door unclero op 01-07-2008 13:59 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• aZuL2001
  • Laatst online: 12-10 22:55
<knip>
Helaas word mijn aanvraag overal geweigerd om het feit dat ik een contract voor bepaalde tijd heb (jaar contract).
Ik weet, dit is mij verteld bij de gesprekken, dat mijn huidige werkgever eerst 3 keer een contract voor bepaalde tijd geeft voor dat ik een contract voor onbepaalde tijd krijg.
Dat vind ik een vreemde manier van handelen.
Zou ik niet mee instemmen.

Een jaarcontract, met twee maanden proeftijd, en dan een vaste aanstelling lijkt me meer op zijn plaats.
Nu weet je na twee en half jaar nog niet of je een vaste baan hebt. Je hebt nu drie jaar proeftijd !

Voor zover een vaste baan nog wat waard is tegenwoordig.

Abort, Retry, Quake ???

• Jazzper
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

welkom in de commerciele wereld :)
het is niet heel relaxt maar totaal niet abnormaal ofzo. Ik heb gelukkig een jaar en daarna vast, maar ken het wel. Werkgever mag 3x verlengen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 10:55
Ga vooral niet lenen voor een auto, zker niet als het je eerste auto is! Kost je klauwen met geld en een goed onderhouden occasion rijd ook prima.

Neem gewoon een occasion die niet al te groot is, dat is vooral handig voor de stijgende benzineprijzen. Persoonlijk raad ik je een Japanner aan omdat die betrouwbaar zijn.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:54:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb zelf een P8 Starlet uit '90 met 265.000+ op de teller en hij rijdt nog steeds als een treintje. Ik rij gemiddeld 1:15, lange afstanden tot 1:20 en als ik echt doorhaal komt ik zelfs niet onder de 1:13 uit.

Tot nu toe 300 euro aan grote beurt kosten (schokbreker afgebroken + bevestiging, dit is een redelijk zwak punt bij deze auto's, ergo, goed op letten bij aanschaf). Voor de rest 3 tientjes verzekering, 50 piek wegenbelasting per drie maanden en ik lach me niet slap aan de tank, maar als er een BMW 5 serie naast me staat wél dus :p

Ik rij er echt met veel plezier in. Niet te fel, niet te langzaam en als je het gas in trapt wil die echt wel. Ook voor erg goede prijzen te krijgen. Meestal zijn het boodschappen wagentjes geweest van de vrouw/vriendin/oma/moeder dus ze zijn ook vrijwel nooit afgeragd zoals bv. een Civic of Golfje. Die van mij heeft wel wat veel km's op de teller staan, maar ach, hij doet het perfect!

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Grrrrrene
  • Niet online
unclero schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:52:
[...]

Ja, want je kunt beter in een Alto zitten als je geraakt wordt door een blinde automobilist :X.
Ja, natuurlijk! Ik begrijp dat je het ironisch bedoelt, maar als ik moet kiezen zit ik 10x liever in een Alto die met 50km/u op een auto knalt dan op een scooter die met dezelfde snelheid op dezelfde auto rijdt.
[...]

Als je alleen maar in je eentje woont zijn je wekelijkse grote boodschappen doorgaans niet zo groot. Dat krat bier is het grootste, en die kan mooi tussen de seat en het stuur in staan. (haal je iedere dag een krat?)
Agreed. Ik doe eigenlijk bijna al m'n boodschappen op de fiets en alleen als ik 1x per week de grote boodschappen doe, pak ik de auto. En dan is het pure luiheid dat ik meteen een tray melk, een sixpack cola en een sixpack sinas meepak, zodat ik daar weer 2-3 weken vanaf ben :Y) Ik kan ook best een fles of twee halen en die in m'n fietstassen doen.
Ik heb zelf een snorscootertje voor de boodschapjes.. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met mijn normale shopgedrag het niet op of om mijn scootertje kwijt kon ;). Laatst nog met wat zooi (latten, kabelgoten, doos UTP-kabel.. gereedschapskist) van de Gamma naar een klant gereden, aan de andere kant van de stad.. no problemo :Y).
Mjah, maar toch vind ik slecht weer ronduit k*t op de fiets of een brommer, in de auto zit je echt droog en kom je met nette, droge kleren voor de dag. Op de brommer of de fiets regent je kleding hartstikke nat.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Als je bereid bent meer dan 7000 euro aan een auto uit te geven, waarom geen Volkswagen Lupo 3L? Ze rijden 1 op 22 als je doortrapt, gemiddeld 1 op 27, en sommigen claimen 1 op 40 te hebben gehaald. Ze zijn niet meer nieuw te koop, maar wel goed 2ehands, vanaf zo'n 7k. Ongeveer net zo ruim als een P107, en ook verkrijgbaar met airco etc.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Grrrrrene schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:45:
Ja, natuurlijk! Ik begrijp dat je het ironisch bedoelt, maar als ik moet kiezen zit ik 10x liever in een Alto die met 50km/u op een auto knalt dan op een scooter die met dezelfde snelheid op dezelfde auto rijdt.
Doe mij die scooter maar. Grootste kans dat ik bij een scooter gelijk los ben van de machine, terwijl ik in een alto eruitgeknipt moet worden, met alle gevolgen van dien.
Mjah, maar toch vind ik slecht weer ronduit k*t op de fiets of een brommer, in de auto zit je echt droog en kom je met nette, droge kleren voor de dag. Op de brommer of de fiets regent je kleding hartstikke nat.
Ik ben programmeur, geen consultant. Als mijn kleren een klein beetje verkreukt zijn (zie je eigenlijk niets van) omdat ik vanwege het weer een regen/motor-pak aan moest trekken, who cares ;).

Edit:
En als ik per se droog wil zitten en veel dingen moet vervoeren kan ik net zo goed een Piaggio Ape kopen O+.
Afbeeldingslocatie: http://treadly.net/assets/piaggio-ape.jpg
Maar het genot van weinig benzine, geen belasting, geen parkeergeld, weinig verzekering, is voor mij een te groot voordeel ;).

[ Voor 14% gewijzigd door unclero op 01-07-2008 17:03 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat me opvalt is de onzuinigheid van veel van de voorgestelde autos hier. Juist als brandstofkosten genoemd worden als belangrijke factor is 1:15 echt niet zaligmakend. Zonder op diesel of LPG over te stappen is 1:17 makkelijk met een goedkope 2e handsje te doen (dat rijdt mijn Hyundai Excel 1995 namelijk :z - vergelijkbare staan te koop voor rond de EUR 1100).

Zelf heb ik een vergelijkbare kilometrage, maar met ander rijgedrag (1 a 2 keer per week 150-300km ipv dagelijks kortere afstanden). En ik zit me dermate op te winden over brandstofkosten dat ik op korte termijn iets anders overweeg. Mogelijk zal dat een kleine diesel worden (<850kg, belastingtechnisch nog goed te doen), denk aan een Citroen AX (1:25), Peugeot 205 (1:22), VW Polo II (1:20) of misschien een Opel Corsa Eco (1:20). Zelfs met die "leuke" stijging in accijns van vandaag is diesel goedkoper, maar veel belangrijker, dit soort verbruik is veel zuiniger.

Even een rekenvoorbeeld met de Peugeot 205D (1995-1997 model, goede staat), en uitgaande van een ranzige EUR 1.60/l voor diesel ( :'( )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Aanschaf EUR 2000

Verbruik: 1:22
Diesel verbruik p/m: 54L
Diesel kosten p/m:  87E
Belasting p/m: 43E
Afschrijving (over 3 jaar, het is een oudje) p/m: 56E
Onderhoud p/m: 33E

Totaal kosten p/m: 87+30+43+56+33=249E
Kosten per km: 0.20

Let wel dat die kosten per km in je originele berekening onzinnig waren wegens afschrijvingstermijn. Als je die bak van EUR 11000 over 5 jaar af zou schrijven zou er per maand EUR 183 bijkomen, wat je prijs per km op zou drijven naar EUR 0.30 :o

De AX is nog zuiniger en goedkoper in de aanschaf, maar moeilijker te vinden en wel zeer klein/spartaans. De Polo II is een tikje minder zuinig, maar veel goedkoper (EUR 1000 is al duur) en het is een VW ;) De Eco is dan weer wat nieuwe en "luxer", maar je moet daar nogal opletten op de uitvoering, sommige wegen 890kg, wat 25% hogere belastingen oplevert wegens boven de magische 850kg-grens.

De ultieme zuinige wagen, een VW Lupo 3L (doet 1:33 gemiddeld; sommigen halen wel 1:45 op snelwegen met een erg rustige rijstijl) zou ik niet aanraden. Hij is een stuk duurder in de aanschaf (EUR 5000 als je geluk hebt...), maar hij heeft bovenal last van een brakke halfautomaat versnellingsbak dat vaak kuren vertoont en duur is om te repareren.

Mijn andere gedachte is LPG-G3. Helaas is mijn aanschafbudget zo klein dat hier weinig zinnigs te doen is - een G3 in fatsoenlijke toestand kost nu eenmaal meer dan EUR 2000. Daaronder kun je auto's vinden, maar de kans dat ze een beetje rijden op zowel gas als benzine is minimaal. Als jouw budget echter hoger ligt, zou dit een optie kunnen zijn. Verzekering op G3 is veel goedkoper dan diesel en variabele kosten zijn ook lager. Wel is het lastig eenduidige verbruikscijfers voor LPG te vinden. Op www.autoverbruik.nl heb je wel een en ander, waarbij beter dan 1:10 een uitzondering is. Wel valt op dat het verschil tussen grote en kleine autos minder prominent is dan bij benzine en diesel - een Peugeot 206 doet het niet beter dan een Opel Astra station.

Even een rekenvoorbeeld uitgaande van een Opel Corsa die EUR 2500 kost, 890kg weegt en 1:10 doet bij LPG-prijs van EUR 0.80/l:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Aanschaf EUR 2500

Verbruik: 1:10
LPG verbruik p/m: 120L
LPG kosten p/m:  96E
Belasting p/m: 24E
Afschrijving (over 3 jaar, het is een oudje) p/m: 69E
Onderhoud p/m: 40E

Totaal kosten p/m: 96+30+24+69+40=259E
Kosten per km: 0.21

Goed vergelijkbaar dus met zo'n micro-diesel, waarbij verschil in aanschafkosten en dus ook afschrijving enige reden is dat het niet goedkoper is.

Even voor de grap mijn huidige auto uitrekenen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Aanschaf EUR 1100

Verbruik: 1:15 (1:17 is op langere stukken haalbaar, maar bij ritjes van 20km onrealistisch)
Benzineverbruik p/m: 80L
Belasting p/m: 21E
Afschrijving (over 3 jaar, het is een oudje) p/m: 31E

Totaal kosten p/m: 144+30+21+31+33=259E
Kosten per km: 0.21

Hmm... zoals ik al vermoedde. Het maakt vrijwel geen drol uit bij deze klasse auto's en deze afstanden of je voor benzine, diesel of LPG-G3 gaat 8)7
Met de kanttekening dat LPG-G3 wel degelijk goedkoper is mbt het gebruiksgedeelte, het is puur de hogere aanschafsprijs van een degelijke wagen dat het nekt. Als je sowieso EUR 2500 wilt uitgeven is LPG-G3 dus wel degelijk een beter idee :o

Oslik blyat! Oslik!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:20

Destruction

(ex-)Automonteur

Fiat Brava overwogen? Een vriend van me heeft er kortgeleden een gekocht (1.4 12v), laatst ff een dagje meegehad ivm radio inbouwen ( 8)7 ), voor 10E benzine ingegooit en op die 6.4L 100km gereden. In de stad :P (fabrieksopgave voor dit model is 1:11 stad...)

Gemiddeld staan de Brava's tekoop voor 1500 euro, voor dat geld heb je een goede nette auto, waarin je voor een lange afstand niet bang hoeft te zijn voor stukken :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Destruction schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 09:22:
Fiat Brava overwogen? Een vriend van me heeft er kortgeleden een gekocht (1.4 12v), laatst ff een dagje meegehad ivm radio inbouwen ( 8)7 ), voor 10E benzine ingegooit en op die 6.4L 100km gereden. In de stad :P (fabrieksopgave voor dit model is 1:11 stad...)

Gemiddeld staan de Brava's tekoop voor 1500 euro, voor dat geld heb je een goede nette auto, waarin je voor een lange afstand niet bang hoeft te zijn voor stukken :)
Een collega van mij heeft er eentje te koop voor ongeveer 1500 euro, inderdaad een Brava 1.4. Mocht je interesse hebben, stuur me een PM.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Precies :) Zuinig rijden is niet voorbehouden aan een kleine auto, wegenbelasting is misschien 10 euro duurder (afhankelijk van je regio uiteraard). Voor dat geld zit ik bij een crash liever in een Brava oid dan in een Alto :P

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Voor dat geld koop je beter een betrouwbare japanner ofzo. Geen fiat bravo. Een starlet zoals eerder gezegt is niet kapot te krijgen motorisch. Ze zijn goedkoop in wegenbelasting, zuinig en vlot.

Vaak bu'j te bang!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik vind het idee van een Toyota ook niet slecht, maar ik neem aan dat je de Bravo/Brava niet afwijst om zn merk.. Het zijn goede auto's.

brava's op MP

[ Voor 43% gewijzigd door Destruction op 02-07-2008 10:45 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even de Brava doorgerekend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Aanschaf EUR 1500

Verbruik: 1:15 (wat ik trouwens erg optimistisch vind voor een Brava)
Belasting p/m: 26E
Afschrijving (over 3 jaar, het is een oudje) p/m: 42E

Totaal kosten p/m: 144+30+26+42+33=275E
Kosten per km: 0.23

Niet ranzig duur, scheelt zo'n EUR 15 per maand tov iets goedkopers.

Zelf zou ik niet er niet zo snel voor kiezen, bij een crash wil ik evenmin in een Brava zitten als in een Alto, verder zie ik niet zoveel voordelen, en blijf ik twijfelen over motorische betrouwbaarheid van oudere Fiats. Kijk, als het nu een Volvo 740 zou zijn is het een ander verhaal, maar dan zit je ook in een andere kostencategorie :z

Oslik blyat! Oslik!

• unfor
  • Laatst online: 20-11 10:55
Schijnt meer 't electronische gedeelte wat nogal eens faalt bij fiat.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

unfor schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:16:
Schijnt meer 't electronische gedeelte wat nogal eens faalt bij fiat.
Het hele merk is meer een Fail imo :P

Je weet toch waar het voor staat... Fiasco In Auto Techniek ;-)

Een toyota is een betrouwbare keuze, en een Starlet verbruikt niet zo gek veel. In principe is elke lichte auto wel een optie toch?

• Ronald
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 01:48:

Wel is het lastig eenduidige verbruikscijfers voor LPG te vinden. Op www.autoverbruik.nl heb je wel een en ander, waarbij beter dan 1:10 een uitzondering is. Wel valt op dat het verschil tussen grote en kleine autos minder prominent is dan bij benzine en diesel - een Peugeot 206 doet het niet beter dan een Opel Astra station.
Bij eenzelfde rijgedrag is een LPG-G3 wagen 10-20% minder zuinig dan de benzine tegenhanger (In liters/100km)

Ik rij gemiddeld 7.7l/100km met een Avensis T22 1.8 VVT-I. (Geen optie als je minder dan 5-7K over hebt)
Om slechter te doen dan 10l/100km gemiddeld moet ik met 3 man + skiuitrusting met snelheden tot 160-180 (op geschikte delen) van Arnhem naar Winterberg crossen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Grrrrrene
  • Niet online
Met die nieuwe LPI-installaties schijnt je verbruik en je vermogen ongeveer gelijk te blijven (soms wat beter zelfs, soms iets slechter).

• Ronald
  • Nu online
Grrrrrene schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:45:
Met die nieuwe LPI-installaties schijnt je verbruik en je vermogen ongeveer gelijk te blijven (soms wat beter zelfs, soms iets slechter).
Vermogen en motorkarakter blijft exact gelijk.. met geen mogelijkheid dat ik het verschil merk.

"Meer"verbruik kom je echter niet onderuit. (1 Liter benzine weegt 750 gram, 1 Liter LPG 550 gram, waarbij LPG wat meer energie per gram geeft, maar niet genoeg om het gewichtsverschil per liter te corrigeren)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

dion_b schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:39:
Even de Brava doorgerekend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Aanschaf EUR 1500

Verbruik: 1:15 (wat ik trouwens erg optimistisch vind voor een Brava)
Belasting p/m: 26E
Afschrijving (over 3 jaar, het is een oudje) p/m: 42E

Totaal kosten p/m: 144+30+26+42+33=275E
Kosten per km: 0.23

Niet ranzig duur, scheelt zo'n EUR 15 per maand tov iets goedkopers.

Zelf zou ik niet er niet zo snel voor kiezen, bij een crash wil ik evenmin in een Brava zitten als in een Alto, verder zie ik niet zoveel voordelen, en blijf ik twijfelen over motorische betrouwbaarheid van oudere Fiats. Kijk, als het nu een Volvo 740 zou zijn is het een ander verhaal, maar dan zit je ook in een andere kostencategorie :z
Voorwaarde voor die 1:15 @ stad is wel rustig rijden en vlot doorschakelen, 50 in zn 5 etc..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Destruction schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:01:
[...]

Voorwaarde voor die 1:15 @ stad is wel rustig rijden en vlot doorschakelen, 50 in zn 5 etc..
Misschien handig te vermelden welke stad dat dan is - ik kan me niet voorstellen dat je dat in bijv A'dam haalt, met stoplichten om de paar honderd meter.

Oslik blyat! Oslik!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Zwolle :) A'dam zal idd een ander verhaal zijn :)

Pagina: 1