Verwijderd

Topicstarter
Ruim 2 jaar prima met de volgende configuratie gewerkt:

Asus A8N-Sli Premium (recente bios 1303)
Athlon64 X2 dual core 3800+ socket 393
2x512 Geil cl2.5-4-4 ddr400 Pc3200 2.9v
2x512 Kingston ddr400 Pc3200 2.6v
Nvidia Geforce 6600 pci-e (Asus EN600)
Thermaltake tower.

Onlangs nieuw mb, processor,geheugen en videokaart aangeschaft en deze in de Thermaltake ingebouwd.
Dit is uitstekend gegaan, draait als een speer.

Met de oude configuratie zou ik een pc in elkaar knutselen voor mijn kleindochter.
A-open kastje gekocht inc. 400w voeding. Brander en hd had ik nog liggen.
Voor het inbouwen alles netjes schoongeblazen met aircleaner.
Bij het opstarten 1 lange en 2 korte beeps (1-2) wat zou duiden op de grafische kaart, deze vervangen door mijn nieuw gekochte, zelfde fout 1-2 beepcode.
De 4 latjes had ik zoals bij mijn oude configuratie in dual-mode staan (4 slots A1 A2 B1 B2 die samen 4gb ondersteunen).

- Oude videokaart er weer in.
- De 2x kingston verwijderd en 2x Geil in A1 en B1. Kom wederom niet in de bios, beep 1-2
- De 2x Geil eruit en de 2x kingston in A1 en B1.
- De 2x Geil op A1 en A2, start wel door.
- De 2x Kingston op A1 en A2, start wel door.
- De 2x Geil op B1 en B2, de bekende beep
- De 2x Kingston op B1 en B2, de bekende beep
- De 2x Kinston op A1 en A2 en 2x Geil op B1 en B2 start niet door.

Kortom ik heb allerlei conbinaties uitgeprobeerd en kom tot de conclusie dat de Slots B1 en B2 niet te gebuiken zijn. Ook diverse malen de cmos gecleard d.m.v. batterij verwijderen en jumpertje voor 10 sec omgezet (volgens instructies van de user guide) . In de bios staat v.w.b. het tweaken alles op auto. Toen toch maar Vista geinstalleerd met 2x Geil op A1 en A2. Ging wel traag, maarja het draait nu. Hang- en opstart troubleshooter doorgenomen, met google gezocht, op diverse fora gezocht, ik kom er niet uit. Graag zou ik uiteraard de 4x 512mb willen gebruiken.
Alle suggesties en advies van harte welkom.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Misschien een voedingsprobleem? Aangezien dat het enige is wat anders is.

Dus probeer de oude thermaltake voeding nog even.

[ Voor 26% gewijzigd door silmaril8 op 30-06-2008 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend 'n andere voeding geplaatst (X-Gearr 450w) gekocht bij cdrom-land Breda.
Helaas nog steeds hetzelfde probleem na wederom allerlei combinaties.
Het schijnt dat dit probleem maar zelden voorkomt want ik heb al diverse mensen geraadpleegd die er meer verstand van zouden moeten hebben dan ik, maar niemand heeft 'n concrete oplossing.

Mijn hoop is dan ook nog steeds op dit forum gevestigd.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je de oude configuratie weer in elkaar zet (inclusief originele voeding), doet alles het dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik twijfelde omtrent de kwalitiet van de X-Gearr toch maar de voeding van de Thermaltake eruit gehaald (Tagan TG480-U22) en aangesloten op het probleem-mb.
Weer hetzelfde gelazer met enkel het geheugen erin. Videokaart erin en eruit, andere videokaart ook voor de zekerheid erin, steeds de zelfde beep. Dus kan ik er nu zonder meer ervan uit gaan dat de voeding niet het probleem kan zijn.
Wellicht moet ik wat aanpassingen in de bios doen na het opstarten met 2 latjes op 1A en 2A?
Wat zou ik kunnen proberen?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Je zou idd kunnen proberen het voltage van je geheugen vast te zetten, weet niet of dit eerder een vaste waarde had? Valt mij iig direct op dat beide dimm sets een ander voltage hebben.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

misschien channel B van je memory controller opgeblazen? of bedoel je de B bankjes van de 2 verschillende mem channels?

Verwijderd

Topicstarter
Verschillende voltages van de 2 setjes is 2 jaar lang geen probleem geweest.
Ik heb nooit voltages aan hoeven te passen.
Ook 1 latje op A en 1 latje op B van hetzelfde voltage werkt ook niet.
Voor alle duidelijkheid, dit is sedert ik het mb over heb gezet naar 'n andere kast, na eerst e.e.a. te hebben schoongemaakt met aircleaner (spuitbusje).
De channels waar het om gaat zijn de 2 meest rechtse (B1 en B2) vanuit de socket gezien, kleur blauw en zwart. De 2 linker channels(A1 en A2) gelijk naast de socket,blauw en zwart werken perfect. Dat de channel "opgeblazen" is geloof ik niet zo.

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 14:10
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:24:
************************************ Voor alle duidelijkheid, dit is sedert ik het mb over heb gezet naar 'n andere kast, na eerst e.e.a. te hebben schoongemaakt met aircleaner (spuitbusje).********************************
dan ga maar eens kijken of je het vuil niet IN de geheugenslots hebt geblazen in plaat van er UIT.
je bent niet de eerste die dit zal overkomen.
Pagina: 1