Switch probleem

Pagina: 1
Acties:

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 21:22
Ik heb een 5 ports switch achter mijn Xyzel basis modem van Telfort hangen maar krijg hem niet goed werkend.
Het is een naamloos switch met 6 poorten, een Up-Link aansluiting en 5 ingangen genaamd 1x - 2x - 3x - 4x en 5x
Mijn vraag is waar moet de utp kabel van het modem in ?
Doe ik hem namelijk in de Up-Link dan heb ik geen internet met mijn PC's maar wel met mijn AP
Up-Link en 1 geven beiden het signaal aan het lampje 1x
Doe ik het modem in 1x dan is het geen verschil
Doe ik het modem in 2x of 3x of 4x of 5x ingang dan heb ik overal internet met het AP maar nergens met mijn PC's behalve op de poort Up-Link

Dus wie kan mij raad geven hoe de aansluitingen moeten zijn ?
Of is die soms kapot ?
Wat is een goede switch voor achter het Xyzel basis modem ?

Verwijderd

gsm schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:40:
Doe ik hem namelijk in de Up-Link dan heb ik geen internet met mijn PC's maar wel met mijn AP
Waar zit dat AP dan aan verbonden? Je hebt in bovenstaande beschrijving alleen een modem en een switch genoemd...

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-03 14:48

chromeeh

the Gnome

Normaal gebruik je een uplink poort als je switch / modem geen auto sensing heeft.
Of je moet een cross kabel gebruiken OF een uplink poort.

Een uplink poort is standaard een crossed poort.

Normaal zou het zijn:
1. Modem =====> Uplink poort
2. Modem ==X==> Random poort

Meeste nieuwere modems / switches hebben auto-sensing zodat je geen aparte uplink nodig hebt.
Maarrrrr er zijn nog switches die een aparte uplink hebben, vaak gebruikt die een geforceerd protocol, bijv. 100Mbit/Full Duplex, en een andere connectie pakt deze dan niet.

Ik begreep dat je er ook nog een AP aan hebt hangen, als je dat AP op die switch aansluit wat gebeurd er dan?
Wellicht kun je een schema van je setup maken? Dat praat iets makkelijker :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
uplink en poort 1 zijn vaak stiekum hetzelfde, met de paren verwisseld, zodat je het rechtstreeks op een andere switch kan aansluiten. Aan je verhaal over de lampje te lezen lijkt me dat bij jou ook het geval, dus niet iets aansluiten op poort 1 en uplink tegelijk.

Geef ook even merk en type nummers van (AL) je spulleboel, anders praat het zo moeilijk.

P.

• gsm
Het AP zit op één van de poorten van de switch, ik heb verder geen mogelijkheid omdat het een basis Xyzel modem is van Telfort.
Daarom heb ik ook een 5 poort switch achter het modem hangen met de hoop dat ik minimaal 3 toestellen aan kon sluiten. Twee PC's en 1 AP

Een tekening maken kan ik vanavond wel doen, helaas nu even niet.
Maar het is niet zo ingewikkeld, van modem naar switch en van switch naar 2 pc's en een AP
Via het AP heb ik verbinding, althans ik zie het lampje branden zodra ik de utp kabel van het AP in de switch doe en dan maakt het niet uit waar ik het in doe.

Het AP is een ASUS WL300G
De switch is naamloos maar is vergelijkbaar met deze http://service.pcconnection.com/images/inhouse/147000.jpg
Modem is de Xyzel P2602R-D1A

Ik heb de bij het modem geleverde gele utp kabel aangesloten tussen het modem en de switch.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

gsm schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:42:
Het AP zit op één van de poorten van de switch, ik heb verder geen mogelijkheid omdat het een basis Xyzel modem is van Telfort.
Daarom heb ik ook een 5 poort switch achter het modem hangen met de hoop dat ik minimaal 3 toestellen aan kon sluiten. Twee PC's en 1 AP

Een tekening maken kan ik vanavond wel doen, helaas nu even niet.
Maar het is niet zo ingewikkeld, van modem naar switch en van switch naar 2 pc's en een AP
Via het AP heb ik verbinding, althans ik zie het lampje branden zodra ik de utp kabel van het AP in de switch doe en dan maakt het niet uit waar ik het in doe.

Het AP is een ASUS WL300G
De switch is naamloos maar is vergelijkbaar met deze http://service.pcconnection.com/images/inhouse/147000.jpg
Modem is de Xyzel P2602R-D1A

Ik heb de bij het modem geleverde gele utp kabel aangesloten tussen het modem en de switch.
Ik heb zelf ook een naamloze switch die hier erg op lijkt en die wil alleen met mijn gigabit pc's praten als ik een kabel gebruik van een meter of 15 (minimaal).

Misschien dat dit bij jou ook zoiets het geval is. Wat voor netwerk kaarten zitten er in de PC's?
En wat gebeurt er als je een PC aansluit? gaat het lampje dan wel branden? Zo niet probeer het dan eens op de uplink poort, als het dan wel werkt heb je de verkeerde kabel (Cross i.p.v. straigt)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• gsm
Om nu 15 meter (of meer) kabel te gaan aanleggen voor mijn PC die 2 meter van de switch af staat en dat maal 2 zie ik niet zitten en tussen de switch en de modem zit 0,5 meter.
Maar ik begrijp wel wat je bedoel.
Als dat zo zou zijn dan overweeg ik een andere switch te nemen die wel goed werkt maar dan is de vraag welke moet ik dan nemen ?

In de ene PC zit de SIS900 en in de andere zit een Realtek RTL8139 Family
Beiden werken goed maar alleen als ik ze direct aansluit op het modem of als ik het modem aansluit op ingang 2x van de switch en de PC op Up-Link
Sluit ik de PC dan aan op 1x dan heb ik geen verbinding.

Als ik een PC aansluit dan gaat er geen lampje branden maar sluit ik hem aan op Up-Link dan wel MAAR sluit ik de laptop aan dan gaat het lampje wel branden.

Net weer even getest en dit zijn de resultaten :
UTP van modem in 1x en PC in 2x werkt niet MAAR laptop en AP in 2x werkt wel
UTP van modem in 2x en PC in 1x werkt niet MAAR laptop en AP in 1x werkt wel
UTP van modem in 2x en PC in Up-Link werkt wel

Ook een andere kabel tussen modem en switch helpt niet

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

gsm schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:28:
Om nu 15 meter (of meer) kabel te gaan aanleggen voor mijn PC die 2 meter van de switch af staat en dat maal 2 zie ik niet zitten en tussen de switch en de modem zit 0,5 meter.
Maar ik begrijp wel wat je bedoel.
Als dat zo zou zijn dan overweeg ik een andere switch te nemen die wel goed werkt maar dan is de vraag welke moet ik dan nemen ?

In de ene PC zit de SIS900 en in de andere zit een Realtek RTL8139 Family
Beiden werken goed maar alleen als ik ze direct aansluit op het modem of als ik het modem aansluit op ingang 2x van de switch en de PC op Up-Link
Sluit ik de PC dan aan op 1x dan heb ik geen verbinding.

Als ik een PC aansluit dan gaat er geen lampje branden maar sluit ik hem aan op Up-Link dan wel MAAR sluit ik de laptop aan dan gaat het lampje wel branden.

Net weer even getest en dit zijn de resultaten :
UTP van modem in 1x en PC in 2x werkt niet MAAR laptop en AP in 2x werkt wel
UTP van modem in 2x en PC in 1x werkt niet MAAR laptop en AP in 1x werkt wel
UTP van modem in 2x en PC in Up-Link werkt wel

Ook een andere kabel tussen modem en switch helpt niet
Wat je het beste eens kunt proberen is max een apparaat teglijk aansluiten op de switch.
- Probeer je Modem op Up-Link en op 1 t/m 5 en kijk wanneer er wel/niet een lampje gaat branden
- Herhaal dit met het AP
- Herhaal dit met de PC
- Herhaal dit met de Laptop

Zoals het uit je verhaal lijkt is de kabel tussen je PC en je switch een CrossCabel welke alleen op de Up-Link poort werkt, als dit zo is dan hoef je alleen deze kabel te vervangen door een straigt die wel naar een ander poort kan.

Daarnaast kan je er zo ook achter komen of er apparaten met auto cross over zijn (Uplink en ander poort geeft lampje) dan kun je hier een straigt of crosscabel tussen doen (dat maakt niet uit)

Hopelijk heb je hier iets aan!

• luteijn
En andere kabel tussen PCs en Switch? Zo te zien is de bestaande kabel wellicht een cross en de PCs en Switch niet autosensing. Kijk eens naar de bedrading van de kabels, is dat 123..6.. aan de ene, en 361..2.. aan de andere kant? Het 'x'je op die switchpoort betekend dat het een gekruisde poort is...
P.

• gsm
Helaas nog geen oplossing.
De kabel tussen het modem en switch is bijgeleverd bij het modem dat van Telfort is.
Sluit ik de switch aan met de Up-Link poort dan gaat het 1x lampje branden maar ik heb geen verbinding op de andere poorten met mijn PC maar wel met de laptop en het AP

PC direct aansluiten op het modem werkt perfekt dus het ligt niet aan de PC

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

gsm schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:19:
Helaas nog geen oplossing.
De kabel tussen het modem en switch is bijgeleverd bij het modem dat van Telfort is.
Sluit ik de switch aan met de Up-Link poort dan gaat het 1x lampje branden maar ik heb geen verbinding op de andere poorten met mijn PC maar wel met de laptop en het AP

PC direct aansluiten op het modem werkt perfekt dus het ligt niet aan de PC
Probeer toch eens het bovenstaande, dus per apparaat apart (PC, AP, Laptop, Modem) een voor een de poorten proberen. En laat dan eens weten welke lampjes gaan branden.
Maak er eventueel zo een tabelletje van, dan kunnen we je veel beter helpen, want het lijkt in je kabels te zitten.

Dus een apparaat tegelijk aansluiten!

ApparaatUplink12345
ModemBrandNietNietNietNietNiet
LaptopNietBrandBrandBrandBrandBrand

• luteijn
Voorzover ik het teruglees lijkt het me echt dat de kabels van de PCs naar de switch gekruist zijn, en de switch niet autosensing is.

P.

• gsm
Ik heb het getest zoals je vroeg maar ik krijg het niet als tabel in dit bericht.
Het komt er alsvolgt op neer :
Modem brand bij alles
AP brand bij alles
Laptop brand bij alles
PC brand alleen bij Up-Link

Uplink heeft geen eigen lampje maar als ik daar iets insteekt gaat het lampje van 1 branden

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

gsm schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:32:
Ik heb het getest zoals je vroeg maar ik krijg het niet als tabel in dit bericht.
Het komt er alsvolgt op neer :
Modem brand bij alles
AP brand bij alles
Laptop brand bij alles
PC brand alleen bij Up-Link

Uplink heeft geen eigen lampje maar als ik daar iets insteekt gaat het lampje van 1 branden
Dit bevestigd mijn vermoede dat je tussen de PC en de Switch een CrossCabel gebruikt en dat je PC en switch niet autosensing zijn.

Je zou het volgende kunnen proberen:
1. Stop je PC in de Uplink, stop de rest op poort 2 t/m 5 (1 zit samen met uplink)

2. Zoek/Koop/Maak een straight (normale) kabel tussen je PC en de Switch, en sluit de modem aan op de Uplink of 1, en de rest op 2 t/m 5 (1 zit samen met uplink)

Hiermee zou het op basis van aansluitingen moeten werken.

Oplossing 2 is het meest nette omdat je de uplink in principe naar andere switches/routers gebruikt

[ Voor 5% gewijzigd door Robinski op 02-07-2008 22:57 ]

• gsm
Dank je wel voor je uitleg en advies.
Het verwarde mij omdat ik op mijn PC geen verbinding kreeg maar via diezelfde UTP kabel wel verbinding krijg met mijn laptop.
Zal wel iets met autosensing te maken hebben van de PC en de laptop.
Ik ga het nakijken en laat het resultaat weten

• gsm
Hoe kan ik zien of mijn kabel een cross is of een straight ?
Het zijn fabriekskabels en ik kan geen aders zien.

[ Voor 4% gewijzigd door gsm op 03-07-2008 17:36 ]

• gsm
Het is me gelukt om alles werkend te hebben.
Het zat alsvolgt :
De bij het modem geleverde kabel zat in de switch. Vanuit de switch gaan er 2 utp kabels door een wand naar een utp-wandcontact doos en vanuit het utp-wandcontact doos gingen 2 kabels naar beide PC´s
Ik heb het volgende gewijzigd met de aanwezige kabels :
Één kabel van de utp-wandcontact doos is vervallen, één kabel van de utp-wandcontact doos zit nu direct in het modem. Vanuit het utp-wandcontact doos gaat de, bij het modem meegeleverde kabel, naar de 1 ingang van de switch. Vanuit de switch gaan er kabels naar de 2 PC´s en het AP.

Alles werkt nu goed alleen heb ik de switch en het AP in mijn kamer staan en niet in de meterkast wat ik graag wilde.

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

gsm schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:08:
Het is me gelukt om alles werkend te hebben.
Het zat alsvolgt :
De bij het modem geleverde kabel zat in de switch. Vanuit de switch gaan er 2 utp kabels door een wand naar een utp-wandcontact doos en vanuit het utp-wandcontact doos gingen 2 kabels naar beide PC´s
Ik heb het volgende gewijzigd met de aanwezige kabels :
Één kabel van de utp-wandcontact doos is vervallen, één kabel van de utp-wandcontact doos zit nu direct in het modem. Vanuit het utp-wandcontact doos gaat de, bij het modem meegeleverde kabel, naar de 1 ingang van de switch. Vanuit de switch gaan er kabels naar de 2 PC´s en het AP.

Alles werkt nu goed alleen heb ik de switch en het AP in mijn kamer staan en niet in de meterkast wat ik graag wilde.
Een AP in een meterkast is overigens geen goed idee, door de magnetische straling/storing van je groepenkast heb je grote kans dat je geen tot zeer slecht signaal hebt.

Misschien nog maar een keer je kabels veranderen zodat je de switch alsnog in de meterkast kwijt kan (als je er echt last van hebt)

• gsm
Dat is een overweging maar ik kan niet zien welke kabels niet goed zijn, ik zie geen draden in de stekker. Die zijn weg gewerkt en wat er op de kabel staat kan ik geen indicatie uit halen wat het is, cross of straight.
Het AP werkte wel goed in de meterkast.
Dus alles in de meterkast was een mooie oplossing maar zoals ik het nu heb is het een goed alternatief

• luteijn
Je kan altijd even de weerstand meten met een multimeter (of zaklampbatterij, wat draadjes en het lampje van die zaklamp). Bij een straight kabel komt pin 1 ook weer uit op pin 1 aan de andere kant, en zal je dus een lage weerstand meten tussen die twee pinnen. Aangezien de kabels verder wel werken, hoef je niet alles na te meten. Als de pennen van je multimeter te dik zijn, draai er dan een gestript vuilniszakkendichtbindertje (3x woordwaarde) omheen.

P.
Pagina: 1