Creditcard verificatie

Pagina: 1
Acties:

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:54
Afgelopen weekend een bestelling geplaatst bij cd-wow en binnen een paar minuten waren er twee mailtjes.
Eentje van cdwow met een bevestiging en eentje van paynova dat er een creditcard transactie heeft plaats gevonden.
Vanmorgen krijg ik echter een email van cdwow met oa onderstaand stukje tekst :

To help comply with our stringent fraud policies, we will require further information from you to confirm your identity before we can approve your order. Accordingly we would appreciate it if you could please forward a copy of your driver's license or other form of identification showing your name and address as provided on your order. This can either be faxed or scanned and emailed.

Buiten dat ik niet zo happig ben op het versturen van dit soort informatie zijn zowel het huidige Nederlandse rijbewijs als het paspoort niet voorzien van een (woon)adres.
In principe kan ik dus niet electronisch bewijzen dat ik ben wie ik zeg dat ik ben en dat dat overeenkomt met het adres op de bestelling.
Dit heb ik doorgegeven aan cdwow die ondertussen aangegeven hebben eea in onderzoek te hebben.

Aangezien het me sterk lijkt dat ik als enige hier tegenaan loop vraag ik me af wat voor ervaringen andere mensen hebben en hoe ze eea opgelost hebben.
Daarnaast vraag ik me af of er nu wel of niet een creditcard transactie heeft plaats gevonden gezien de bevestiging van paynova maar daar zal niemand hier antwoord op weten 8)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:27

franssie

Save the albatross

bij dit soort dingen best gewoon even contact opnemen met de uitgever van je credit card - zij weten meer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Vaak worden voor dit soort dingen een bankafschrift gebruikt, daar staat je naam en adres op, en wordt vaak wel geaccepteerd. Je zou het kunnen voorleggen aan CDWOW of dat voldoende is en dan ff scannen en e-mailen. Wel even de bedragen cq rekeningnummers verwijderen mocht je het vervelend vinden dat ze dat kunnen zien.

Verder geen ervaring met CDWOW of dit soort strenge credit card verificaties.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Komt de mail wel echt van CD-Wow?

Persoonlijk zou ik nooit akkoord gaan met zo'n verificatie. En ik zou dan ook weigeren, als ze daar niet mee akkoord ga dan de order annuleren.

iig. zou ik een melding maken bij de CC maatschappij.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-01 22:17
ninjazx9r98 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:51:
Daarnaast vraag ik me af of er nu wel of niet een creditcard transactie heeft plaats gevonden gezien de bevestiging van paynova maar daar zal niemand hier antwoord op weten 8)
Bel je CC-maatschappij?

-edit-
Beetje traag vandaag :)

[ Voor 5% gewijzigd door TRON op 30-06-2008 13:00 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• ninjazx9r98
Zojuist klaar met telefoneren met de creditcardmaatschappij of beter gezegd de Rabo servicedesk.
Voor zover daar bekend is het NIET gebruikelijk om dit soort informatie op te vragen en men raadt ten zeerste af om een kopie van welk identificatiebewijs dan ook op te sturen.
Ook een fotokopie/scan van een creditcard waar wel eens om gevraagd wordt is uit den boze wat de Rabobank betreft.

Het geld is nog niet afgeboekt, wel is er een reservering geplaatst voor het geld wat inhoudt dat Paynova in dit geval dmv die reservering heeft nagevraagd of de betaling plaats kan/mag vinden.
De status bij de Rabobank is dat men daarvoor akkoord heeft gegeven.
Advies van de Rabobank in deze, per email aangeven dat er geen kopie van welke persoonsgegevens dan ook verstrekt zal worden.
Eventueel nog per email aangeven dat de order gecancelled dient te worden en deze correspondentie bewaren.
Mocht eea dan mis gaan met de betaling kan er een betwistingsformulier aangevraagd en ingevuld worden met de correspondentie als bewijs.

• Algurgazan
  • Laatst online: 10-01-2025

Algurgazan

Ome Bob

Ik heb zoiets ook wel eens gehad, in dat geval was dat met de officiele Frank Zappa internet winkel, iets dat ik wel vetrouwde, plus dat ik iets erg graag wilde hebben.. Heb toen m'n ID in moeten scannen, plus erbij moeten schrijven dat ik ze toestemming gaf mn creditcard met $ xx,xx te belasten.. Is verder gewoon goed gegaan..

Zij hadden het excuus dat dit nodig was vanwege veel fraude uit bepaalde landen..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:10
De meeste creditcardmaatschappijen hebben regels die winkeliers juist verbieden om identificatie te eisen bij betalingen. Dat kun je bijvoorbeeld in de Rules For Visa Merchants ook lezen. Dat betekent dat een winkelier niet je betaling mag weigeren omdat je geen ID wil laten zien.

Aan de andere kant wordt normaalgesproken de handtekening gebruikt ter verificatie en is een creditcard zonder handtekening niet geldig. Dat is over het internet natuurlijk niet te verifiëren, dus wellicht dat daar weer andere regels voor gelden. (Maar toch ondermijnt het de waarde van een creditcard ten op zichte van andere betalingsmethoden, dus ik kan me voorstellen dat creditcardmaatschappijen er ook dan niet blij mee zijn)

Nu even terug naar jouw geval: je suggereert in de topictitel dat het om creditcardverificatie gaat, maar als ik de tekst in je post lees, dan lijkt het erop dat de winkel je identiteit wil vaststellen. Een creditcard is niet voldoende want dat is in principe alleen een betalingsmiddel (persoonsgegevens daarvan mogen ze niet eens gebruiken). Waarschijnlijk heeft hun eis dus helemaal niets met je creditcard te maken.

Mijn advies? Vertel ze dat als je geld niet goed is, je wel bij een andere winkel koopt. Ik weet niet wat je wilde bestellen, maar ik kan me niet voorstellen dat je 't niet ongeveer net zo duur bij Amazon.com kunt bestellen, en met Amazon payments heb ik zelf in ieder geval nog nooit gezeur gehad.

• ninjazx9r98
@soultaker
Zit net ffies terug te lezen en inderdaad zou je met datgene wat ik gepost heb kunnen denken dat het alleen om de identiteit gaat.
Ik heb echter niet de gehele email gepost, het volgende staat namelijk ook nog in de email :

I understand that this may cause some inconvenience and for this I do apologise. We hope that you will find this as an added security benefit with shopping with us to help maintain the integrity of your payment details. This requested copy will be destroyed once received and verified, all future orders will bypass this added security check.

Hier wordt dus verwezen naar payment details.
Wat ik wilde bestellen is tweemaal wotlk die in september uitkomt en wilde cdwow eens proberen omdat ik daar met enige regelmaat goede verhalen over hoorde.
Helaas tot nu toe geen verdere reactie van cdwow, dus ook geen duidelijkheid mbt de betaling die volgens de Rabobank dus wel 'gereserveerd' en goedgekeurd is.
Zoals het er nu naar uit ziet is dit m'n eerste en meteen ook laatste bestelling daar.

• ninjazx9r98
Gisteren eind van de middag heb ik cdwow nog een email gestuurd en aangegeven dat ik contact heb gehad met de bank en dat men aangeeft dat je nooit dat soort informatie moet/mag opsturen.
Tevens aangegeven dat ik van de bank vernomen heb dat er ondanks het ontbreken van de gevraagde informatie wel al een vorm van transactie heeft plaats gevonden op de creditcard.

Vannacht om 01:55 is er een reactie gekomen van cdwow op een eerdere email en men geeft aan dat de order uitgeleverd gaat worden zonder de extra informatie die men in eerste instantie gevraagd had.
Hoe en waarom men tot die beslissing is gekomen ontbreekt (uiteraard) en er worden excuses gemaakt voor any inconvenience caused by this request.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Soultaker schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:58:
De meeste creditcardmaatschappijen hebben regels die winkeliers juist verbieden om identificatie te eisen bij betalingen. Dat kun je bijvoorbeeld in de Rules For Visa Merchants ook lezen. Dat betekent dat een winkelier niet je betaling mag weigeren omdat je geen ID wil laten zien.
Vreemd. Wij hebben als plicht in opdracht van VISA om bij elke transactie boven de 1000 euro, legitimatie te vragen en te kopieren. Dit i.v.m. een aantal fraudegevallen uit het verleden.

(normale real-life winkel btw, geen internetshop)

[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 01-07-2008 09:45 ]

• ninjazx9r98
dominator schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:44:
Vreemd. Wij hebben als plicht in opdracht van VISA om bij elke transactie boven de 1000 euro, legitimatie te vragen en te kopieren. Dit i.v.m. een aantal fraudegevallen uit het verleden.

Wat is dan de toegevoegde waarde als je een kopie maakt van de legitimatie ?
Je hebt het over een real-life winkel wat dus inhoudt dat de vermoedelijke eigenaar van de kaart voor je neus staat.
Je kunt dus realtime de foto op de legitimatie vergelijken met de persoon voor je.

Overigens is mijn ervaring in de praktijk dat er zelden gevraagd wordt om een legitimatie bij het betalen in een winkel en wat nog zeldzamer is is de controle van de handtekening op de creditcard en het bonnetje dat getekent wordt.
Ben er ook helemaal geen voorstander van dat iemand in een winkel een kopie gaat maken van een officieel document wat vervolgens bij wijze van spreken daar gaat rondslingeren.
Daarnaast heb ik ook geen flauw idee wat men doet met die kopie of wordt dat soms uitgelegd aan de klant ?

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

[...]

Het grootte verschil tussen web winkels en gewone winkels. Is dat je geen mogelijkheid hebt om te achterhalen wie nou werkelijk de persoon was. Bij een web-winkel kan je altijd het product volgen aan de hand van de afleveradres en IP adres.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56

beany

Meeheheheheh

Je ziet wel eens bordjes in een winkel op de toonbank staan dat legitimatie verplicht is bij het betalen met een creditcard.

Ik vind het een beetje apart, zeker nu de pincode op de creditcard ook standaard aan het worden is.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 18:20
beany schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:31:
Je ziet wel eens bordjes in een winkel op de toonbank staan dat legitimatie verplicht is bij het betalen met een creditcard.

Ik vind het een beetje apart, zeker nu de pincode op de creditcard ook standaard aan het worden is.
Dus tot die tijd nog met legitimatie, totdat idd die pincode helemaal is doorgevoerd.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:10
Dat is inderdaad vreemd. Komt die instructie echt van Visa of van iemand in jouw zaak? Ik kan me voorstellen dat bedrijven zelf zo veel mogelijk risico's uit willen sluiten en daarom extra eisen stellen, maar in principe hoeven ze dat niet te doen, want als ze het protocol dat bij de creditcard hoort netjes volgen (handtekening controleren dus) dan neemt Visa het risico op fraude over.
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:25:
Gisteren eind van de middag heb ik cdwow nog een email gestuurd en aangegeven dat ik contact heb gehad met de bank en dat men aangeeft dat je nooit dat soort informatie moet/mag opsturen.
[..]
Hoe en waarom men tot die beslissing is gekomen ontbreekt (uiteraard) en er worden excuses gemaakt voor any inconvenience caused by this request.
Blijkbaar hadden ze ook door dat het eigenlijk zinloos is en dat de klant prima ergens anders heen kan, en dat de klant in dit geval geen zin had om hun spelletje mee te spelen. ;) Mooi dat het opgelost is.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:16:
[...]

Wat is dan de toegevoegde waarde als je een kopie maakt van de legitimatie ?
Je hebt het over een real-life winkel wat dus inhoudt dat de vermoedelijke eigenaar van de kaart voor je neus staat.
Je kunt dus realtime de foto op de legitimatie vergelijken met de persoon voor je.
De toegevoegde waarde zal ongetwijfeld zijn dat ze iemand kunnen opsporen als er een flinke fraude word gepleegd met een creditcard. :)
Soultaker schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:54:
[...]

Dat is inderdaad vreemd. Komt die instructie echt van Visa of van iemand in jouw zaak? Ik kan me voorstellen dat bedrijven zelf zo veel mogelijk risico's uit willen sluiten en daarom extra eisen stellen, maar in principe hoeven ze dat niet te doen, want als ze het protocol dat bij de creditcard hoort netjes volgen (handtekening controleren dus) dan neemt Visa het risico op fraude over.
Om precies te zijn van EMS card services (VISA dus ;) )

Voordeel is wel dat als iemand schichtig reageert of schaamrood aanloopt als je hem om legitimatie vraagt bij een forse VISA betaling je al bijna weet wat er aan de hand is. (helaas ook wel 1 of 2 keer voorgekomen)
Pagina: 1