[testcase] Motor in spanje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Dit is mijn eerste poging.... dus ik verwacht een hele hoop commentaar ;) kom maar !!!

Deze foto's zijn gemaakt met een Pentax compact camera. Settings staan op automatisch, leek me wel een goed begin ;) Ik zag in de policy niet staan dat je niet mag posten als je geen dure dlsr camera gebruikt ofzo dus hoop maar dat ik niets doe wat niet mag :P

Ik was een lekkere bergweg in Spanje aan het rijden met de motor wat uitnodigde tot het maken van wat 'mooie' kiekjes :*)

Wat er beter zou kunnen weet ik niet, hoop dat er hier wat tips voorbij komen.

Ik heb in photoshop over foto 2 de "photo filter" gegooid, geen idee wat het precies doet, kwam het tegen en gaf wel een warm effect. hahaaha

Klik voor een grotere.

Ben benieuwd, iig erg leuk ;)

/edit - poging nr 2 (eingelijk nr 1)
Ik heb me nu wat ingelezen, oa over de 'rule of thirds'. Tevens heb ik geprobeerd om jullie commentaar te verwerken naar de praktijk. Nou ja, ik heb m'n best gedaan, het viel me behoorlijk tegen moet ik bekennen, maar wel erg leuk en een mooie uitdaging iig ;) Ben net dus ff op pad geweest, heb lekker gereden en weer mooeie plekjes gevonden. P.S. knipperlichtkapje is ook gefixed trouwens ;) Dit is nu foto 4, 5 en 6.

/ ook maar ff de dubbele nr 1 weggehaalt ;)

1) + 10% contrast
Afbeeldingslocatie: http://85.17.193.198/stuff/blade_11_s.jpg

2)
Afbeeldingslocatie: http://85.17.193.198/stuff/blade_2_s.jpg

3)
Afbeeldingslocatie: http://85.17.193.198/stuff/blade_3_s.jpg

4)
Afbeeldingslocatie: http://85.17.193.198/stuff/blade_4_s.jpg

5)
Afbeeldingslocatie: http://85.17.193.198/stuff/blade_5_s.jpg

6)
Afbeeldingslocatie: http://85.17.193.198/stuff/blade_6_s.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door ocdaan op 30-06-2008 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat ik als tip vooral mee wil geven is dat je een keuze hebt gemaakt om je motor daar te fotograferen en dat je als kijker wil zien waarom dat is. Kortom, een samenspel tussen onderwerp en omgeving zou mooi zijn. Gebruik de lijnen in de natuur om je onderwerp te benadrukken bijvoorbeeld.

Verder heb ik geen idee wat dat photofilter doet, maar een beetje contrast erbij lijkt vaak ook wel mooi (zeker in foto 1).

Daarnaast zou je kunnen proberen je onderwerp wat buiten het midden van de foto te houden, kijkt vaak ook wel prettig.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Punt 1)
Als niet fotograaf is dit moeilijk te begrijpen natuurlijk. Maar je bedoelt te zeggen dat ik de volgende keer beter na de omgeving moet kijken? Hoe zou ik dat kunnen doen dan? bv bij foto 2 heb ik de weg die in de achtegrond wegdraaid, bedoel je een beetje zoals dat of zit ik er nu helemaal naast ;)

Punt 2)
Ik probeer nu idd de motor in het midden van de foto te houden, ik heb zelfs foto 1 een klein beetje uitgesneden (de motor stond een beetje aan de linkerkant van de foto).

De volgende keer een beetje spelen met de positie van de motor op de foto? Een met het idee dat je een foto maakt van de omgeving en dat toevallig de motor er ook bi op staat of gaat dat dan te ver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Je zit in FGS, niet in 'plemp hier je kiekjes' (daar hebben we de HK voor). Als je serieus aan de slag wil met fotografie, lees je dan eens in, in de basics. Daar lees je onderandere over compositie, en wat het kan doen met je foto's.

Je camera op 'volautomagisch' draagt ook al niet bij aan de foto's. De keus voor je filter is ook al niet geweldig. Ik vraag me dan ook serieus af wat jouw foto's in een testcase doen, aangezien ik ze nog niet eens testcasewaardig vind. Sorry dat ik het moet zeggen, maar je maakt snapshots zonder er al te veel over na te denken, je bewerking doe je maar wat, en het resultaat mik je maar even in een topic. Lijkt me nou niet echt de bedoeling van fotografie, of dit subforum? Wil je serieus commentaar, zul je ook serieus te werk moeten gaan, en niet in een jolige bui je tekst neerplempen. Dat verder ecommentaar kun je dus wel vergeten. Naar mijn idee heb ik al te veel getypt in dit topic. Sorry.

[ Voor 4% gewijzigd door Nik op 30-06-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bekijk eens wat platen uit bijv. motormagazines: je zult zien dat de motor vrijwel nooit midden op de foto staat. Dat komt namelijk saai over. Als je je hoofdonderwerp buiten het midden zet (basisregel: zet hem op 2/3), komt natuurlijk direct de vraag wat je met die overige ruimte moet. In dat stuk ga je spelen met de omgeving. Probeer daar iets interessants (maar niet afleidend) in beeld te krijgen wat als het ware je hoofdonderwerp kracht bijzet. Bijvoorbeeld door diepte te creeeren, lijnen uit de omgeving te laten doorlopen in je onderwerp (om even een cheesy voorbeeld te geven: als je in foto 1 iets naar rechts gaat staan en door je knieen zakt, krijg je het effect dat de bomenrij op de achtergrond uit de uitlaat van je motor lijkt te komen), of een contrast met je hoofdonderwerp. Het gaat dus om de compositie van je plaat.

Zie bijv: Wikipedia: Rule of thirds

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Nik schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:18:
Je zit in FGS, niet in 'plemp hier je kiekjes' (daar hebben we de HK voor). Als je serieus aan de slag wil met fotografie, lees je dan eens in, in de basics. Daar lees je onderandere over compositie, en wat het kan doen met je foto's.

Je camera op 'volautomagisch' draagt ook al niet bij aan de foto's. De keus voor je filter is ook al niet geweldig. Ik vraag me dan ook serieus af wat jouw foto's in een testcase doen, aangezien ik ze nog niet eens testcasewaardig vind. Sorry dat ik het moet zeggen, maar je maakt snapshots zonder er al te veel over na te denken, je bewerking doe je maar wat, en het resultaat mik je maar even in een topic. Lijkt me nou niet echt de bedoeling van fotografie, of dit subforum? Wil je serieus commentaar, zul je ook serieus te werk moeten gaan, en niet in een jolige bui je tekst neerplempen. Dat verder ecommentaar kun je dus wel vergeten. Naar mijn idee heb ik al te veel getypt in dit topic. Sorry.
Ahh ok, geen probleem natuurlijk. Erg vriendelijk van je iig, bedankt voor je toevoeging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Herko_ter_Horst schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:20:
Bekijk eens wat platen uit bijv. motormagazines: je zult zien dat de motor vrijwel nooit midden op de foto staat. Dat komt namelijk saai over. Als je je hoofdonderwerp buiten het midden zet (basisregel: zet hem op 2/3), komt natuurlijk direct de vraag wat je met die overige ruimte moet. In dat stuk ga je spelen met de omgeving. Probeer daar iets interessants (maar niet afleidend) in beeld te krijgen wat als het ware je hoofdonderwerp kracht bijzet. Bijvoorbeeld door diepte te creeeren, lijnen uit de omgeving te laten doorlopen in je onderwerp (om even een cheesy voorbeeld te geven: als je in foto 1 iets naar rechts gaat staan en door je knieen zakt, krijg je het effect dat de bomenrij op de achtergrond uit de uitlaat van je motor lijkt te komen), of een contrast met je hoofdonderwerp. Het gaat dus om de compositie van je plaat.

Zie bijv: Wikipedia: Rule of thirds
Super, dank voor je uitleg, stapje voor stapje he.... ik zal me ook iets verder inlezen... :)

/edit - ik heb idd nog wel wat magazines liggen, zal eens kijken als ik iets kan afkijken. Ik heb eingelijk nooit op die manier er naar gekeken maar kreeg de laatste tijd toch steeds meer de interesse om eens wat mooeiere foto's te kunnen maken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ocdaan op 30-06-2008 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
http://www.morguefile.com/archive/classroom.php wie weet heb je daar wat aan..

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 30-06-2008 13:29 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 11:22
Ik vind ze nog niet boven het niveau van vakantiekiekjes uitstijgen. er mist teveel in de compositie en belichting.

een actiefoto(kneedown), motorbabe in bikini, of mooiere achtergrond zou welkom zijn.

ook kan je proberen alleen een detail van de motor te fotograferen.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Top, zal de boel doorlezen vanmiddag, ik weet nu (meer) waar ik op moet proberen te letten. Ben iig al blij dat niet iedereen zo lullig reageerd ;) Ik ga vanavond een nieuwe poging waren. Mag ik de start post aanpassen/uitbreiden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto 1: Hmm, wellicht een leuk landschap, maar wat doet die motor daarvoor?

Foto 2: Hmm, wellicht een leuk landschap, maar wat staat dat zwarte ding daar in de weg te doen?

Foto 3: Hmm, al weer dat zwarte ding in de weg.

oh, wacht, het ging om die motor. Nu ja, uit mijn commentaar blijkt geloof ik al wat ik wil zeggen. Die motor staat prominent in beeld, maar er is eigenlijk geen band tussen de motor en de achtergrond. Als je die band ook niet wilt, goed, maar gebruik dan een groter diafragma, zodat de achtergrond niet helemaal scherp wordt.

Wil je die band wel, zorg dan dat er ook een band is. Met een zwarte motor en een groene achtergrond is dat nogal moeilijk. Kortom zorg dat je die motor associeert met de weg. Echter een motor, alleen ergens aan de rand van een verder recht stuk weg (ook foto 2 is feitelijk gewoon een recht stuk weg, met alleen de illusie van een draai in de weg) is natuurlijk geen band. Wat doet die motor daar op de weg?
Als je de band tussen de motor en de weg wilt illustreren, heb je toch iets van een motorrijder o.i.d. nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pluspunt: je schiet vanaf een laag standpunt. Voor de rest sluit ik me aan bij het al gegeven commentaar.
Gewoon lekker door blijven gaan met schieten en kijken naar de plaatjes van andere mensen. Als je dan een plaat leuk vind, dan even proberen uit te vinden waarom je die plaat leuk vindt.

Laat die rechter richtingaanwijzer voor ook even fixen!

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Ik zou meer detail willen zien.
Maak ook eens wat foto's van dingen die jij kenmerkend vind voor de motor en zet die tussen de overzichtsfoto's.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
YellowCube schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:11:
Ik zou meer detail willen zien.
Maak ook eens wat foto's van dingen die jij kenmerkend vind voor de motor en zet die tussen de overzichtsfoto's.
Bedoel je dan 1 onderdeel van heel dichtbij. Of mss beter om er langs te fotograferen? Dit laatste heb ik net geprobeerd maar was niet zo'n succes iig ;)

/edit - Ohhw en Simon.... dank voor je link, was/is idd leerzaam ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ocdaan op 30-06-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Deze testcase geeft een beetje tweezijdig gevoel over wat nu precies het onderwerp hier is. De motor of Spanje? De foto's hierboven laten niet echt veel van Spanje zien. Ik zie wel 6x een motor en bij de 3e foto had ik al zoiets van 'doorbladerehhhh'.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1