Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 20:54
Hoi,

Ik wil in Vista mij schijf herpartitioneren. Maar er staat een flinke file gealloceerd die ik maar niet verplaatst krijg. Heb hybernation en virtueel geheugen al uit gezet, maar geen effect. Nu heb ik een tijd geleden een soort defrag-progje gezien waarbij je de op de stukjes bezette schijf kon klikken, en dan kon je zien welk bestand er op dat stukje harde schijf stond. Heeft iemand enig idee hoe dit programma heet / waar ik het kan vinden? Want ik heb het nog niet terug weten te vinden... 8)7

Bij voorbaat dank,

Sleegemi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:48

Pierre

Van nature lui!

Kan je niet beter een boot-cd gebruiken met bv Partition Magic er op of zo

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Pierre61 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:03:
Kan je niet beter een boot-cd gebruiken met bv Partition Magic er op of zo
Dacht dat PM nog geen vista support heeft :)

TS: welke partitie probeer je aan te resizen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:48

Pierre

Van nature lui!

BtM909 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:12:
[...]

Inderdaad helemaal waar, ik heb zelf nog XP dus dan werkt PM wel, moet beter lezen

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twinlife
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2021
Heb je Parted Magic al geprobeerd?

Fotosite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet cmd openen als administrator en dan chkdsk intypen. Dan download je paragon partition manager en start je pc opnieuw op. Resize de partitie en herstart de pc en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

BtM909 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:12:
[...]

Als je werkt met een boot-cd, zoals gesuggereerd, dan maakt het toch niet uit of je met vista of met XP werkt. PM zal dan zijn eigen "besturingssysteem" laden en daarin te werk gaan. Dan rest nog enkel het resizen van de NTFS partitie, ongeacht XP of Vista er op staat.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
sleegemi schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:37:
Ik wil in Vista mij schijf herpartitioneren. Maar er staat een flinke file gealloceerd die ik maar niet verplaatst krijg.
Probeer je schijf eens te herpartitioneren zonder dat Windows draait. Boot cd'tje ofzo. Kleine kans dat de file dan nog gelockt staat.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Gebruik parted of de GUI versie ervan, GParted, door in een Linux omgeving te booten met bijvoorbeeld Knoppix. Met parted kun je partities resizen zonder dat er data verloren gaat. Zoek maar even met Google naar een tut van parted. GParted werkt verder intuïtief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Bitage schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:44:
Met parted kun je partities resizen zonder dat er data verloren gaat.
Niet als het gaat om Windows NTFS.
Afbeeldingslocatie: http://gertvandijk.net/GoT/images/gparted-features.png
Sterker nog, de TS kan helemaal niks met parted als het gaat om NTFS partities, volgens mij.
@hieronder: alleen als het FAT(32) is dus. :)

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 30-06-2008 14:57 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
Veel mensen blijken problemen te hebben met het ingebouwde Vista tooltje om een partitie te resizen. En Helaas blijkt Partitionmagic Vista niet te ondersteunen.

Ik heb een HP laptop met voorgeïnstalleerd OS. Ben dus niet in het bezit van een originele Vista Bootcd. Want een alternatief zou zijn om GParted te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
Wow! Was even weggeroepen van mijn plaats tijdens reply-en en heb een heleboel reacties gemist alvorens te antwoorden. Sorry folks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
GParted blijkt bij veel mensen toch veel problemen te hebben opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:38

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Acronis Disk Director Suite kan het wel. Die kan namelijk data 'fysiek' verplaatsen op je schrijf, waardoor het resizen van partities vaak wél lukt. Bij mij in elk geval wel.

Het OS wil namelijk partities hebben die aaneengesloten op je schijf staan. Dat is meestal het probleem van niet kunnen resizen. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
@TS: Welk filesystem gebruik je nou dan?
De edit knop is geen overbodige luxe.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 30-06-2008 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
Working on the answers. 'k ga m'n laptob even hier opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
Loopt iets ui't: 'k gooi koffiemelk over m'n papieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
Het gaat om mijn C-schijf, met NTFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 19:36

ScSi

Belg.

Met Unlocker kan je de file 'unlocken' en verplaatsen..

en een c-schijf partitioneren waarop je werkt zal nooit lukken :)

[ Voor 38% gewijzigd door ScSi op 30-06-2008 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
@Cloud: Dit is inderdaad het probleem, data aan het eind van de partitie. Acronis is niet gratis en ik hoop de uitdaging te beslechten met freeware tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:38

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ScSi schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:06:
en een c-schijf partitioneren waarop je werkt zal nooit lukken :)
Zal niet lukken als je werkt op die partitie nee, maar met een partitie manager die gewoon zijn eigen bootloader heeft is dat geen probleem hoor. :)
sleegemi schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:08:
@Cloud: Dit is inderdaad het probleem, data aan het eind van de partitie. Acronis is niet gratis en ik hoop de uitdaging te beslechten met freeware tools.
Misschien dat je hiermee geholpen bent: Cloud in "[Vista] Partitie aanmaken" ?

offtopic:
zou je misschien de edit-knop kunnen gebruiken als je zelf als laatste gepost hebt?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
Inderdaad Cloud, Spaceboy an anderen: het gaat niet om het màken van een partitie waar ik tegenaan loop, maar tegen het schrìnken. Opdat ik een nieuwe grote partitie kan maken. PM bootable heb ik vaak en probleemloos op XP gebruikt. Op de site van PM staat ook duidelijk dat Vista niet word ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
btw: Partition Magic geeft vanaf de bootcd een error 110. "The length of the partition in the partition table is incorrect" Vraag me af of PM wel goed met deze 120 G-schijf om kan gaan. Ik vrees dat als ik dit aoutmatisch laat maken, dat Vista niet meer zal starten.

Ik heb deze Vista laptob met daarop o.a. Dragon naturally Speaking Pro 9.5 geïnstalleerd. Dit is de reden dat ik niet wil riskeren dat het niet gaat lukken met PM en zo. Want dan eindig ik waarschijnlijk met restoren, moet mijn spraaksoftware herinstalleren en heb ik ook mijn "fabrieks- partitie-indeling"terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
Ik ga "jkdefrag.exe -a 5 c:" draaien en slaap er nog een nachtje over.
Word vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Lees je nou al twee keer over de edit-knop request heen?
En als je nou gewoon (goed) had gegoogled kwam je vanzelf uit op bijvoorbeeld Partition Logic, incl. instructies voor Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
Soory guys, Ik las inderdaad 2x over de edit-knop request heen. Excuses. Heel leerzaam. De eerste keer dat ik op Got een post open. Ben dit niet gewend. iig bedankt voor al jullie feedback.
En jah, 'goed' Googlen is altijd de uitdaging, heh? 'k heb dit wel degelijk serieus geprobeerd en ben een aantal uren aan het lezen geweest. Misschien eroverheen gelezen...

Sorry gertvdijk, inderdaad las ik er 2x overheen. Excuses. Is m'n 1e topic op GoT. Wel heel leerzaam. En jah, 'goed' Googlen is altijd de uitdaging... Ben wel degelijk serieus aan het zoeken geweest en ben een aantal uren aan het lezen geweest. Ben 2x langs Visopsys gekomen in de Meuktrackers-afdeling, maar het kwartje viel voor mij niet helaas. Ik ga hem nu downloaden en branden. En ik zal voortaan de Edit-knop gebruiken ;)

<Snif...> 'k blijk er een puinhoop te maken... Ben duidelijk nog niet geschikt om op Tweakers te posten... 8)7
sleegemi schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:46:
Ik ga "jkdefrag.exe -a 5 c:" draaien en slaap er nog een nachtje over.
Word vervolgd...
Was wel een héél kort nachtje: jkdefrag vanuit safe mode gedraaid en hij is al klaar! Helaas zonder het gewenste effect. Zelfs niet na chkdsk /f.

Helaas blijkt het met Partition Logic niet te lukken, PL vind geen harde schijf. Dit komt vermoed ik doordat het een SATA-schijf is. De laptop is trouwens een HP 6710b.

@mbsaerens, gertvdijk en Cloud: Het probleem van het resizen van Vista-partities word ook op de site van Partition Logic genoemd: Van de site van Partition Logic: "...and in some cases you will need your Vista installation CD/DVD to update the boot configuration before Windows will start. Vista uses a new boot process that is sensitive to changes in the boot sector and partition layout"

Ik heb de indruk dat er geen bestand(en) meer staat aan het eind van mijn partitie, maar toch blijft de ingebouwde Vista partitie-shrinker weigeren de partitie te verkleinen. Ik heb nog 40 G vrij op C en wil dat nog zo'n 20 G vanaf snoepen.

En over GParted: "The problem is that if you resize your boot/system partition, you will be completely unable to boot without repairing windows. First make sure that you have a bootable Windows Vista installation DVD, as you will be unable to use your computer if you don't. Next, download the GParted Live CD and burn it to cd."

Het lijkt er inderdaad op neer te komen dat ik geen partition manager (welke dan ook) moet gaan gebruiken zonder in het bezit te zijn van een originele Vista dvd. Ik heb alleen maar de HP restore-dvd. Die was niet meegeleverd, maar kan je zelf branden na de initial setup van de op harde schijf voorgeïnstalleerde OS.
Ik zal morgen Acronis bellen.

En zo, gebruik je edit knop ;)

[ Voor 78% gewijzigd door pasta op 01-07-2008 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

gertvdijk schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:55:
[...]

Niet als het gaat om Windows NTFS.
[afbeelding]
Sterker nog, de TS kan helemaal niks met parted als het gaat om NTFS partities, volgens mij.
Wel als je ntfs file system tools hebt geinstalleert en NTFS-3g. Ben vergeten hoe het pakket precies heeft maar als je op NTFS in Synaptic in Ubuntu zoekt kom je het vanzelf tegen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Sebazzz schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:58:
Wel als je ntfs file system tools hebt geinstalleert en NTFS-3g. Ben vergeten hoe het pakket precies heeft maar als je op NTFS in Synaptic in Ubuntu zoekt kom je het vanzelf tegen.
Dat heb ik natuurlijk wel geinstalleerd. :) En volgens mij heeft het er niet zoveel mee te maken. Het is gewoon geen onderdeel van de features.
edit: Ah.. er is een package ntfsprogs die deze feature aanvult op parted. En een beetje recente versie schijnt het probleem met corrupte Vista partities niet meer te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door gertvdijk op 30-06-2008 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleegemi
Vandaag kon ik pas weer verder met Vista re-partitioning. Visopsys ziet mijn SATA-schijf niet. Heb het geprobeerd met GParted. Mooi progje. Werkte heel prettig. Na rebooten was er geen vuiltje aan de lucht. Vista wilde een chkdsk doen en die heb ik uiteraard door laten gaan. Daarna liep Vista door en hij vroeg niet om een installatie-DVD. Mooi, opgelost :*)

Sleegemi
Pagina: 1