Toon posts:

last access harddrive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier staat hoe je kunt zien wanneer bestanden voro het laatst zijn bekeken/gekopieerd whatever.

http://www.techsupportfor...rd-drive-last-access.html

Maar, kan het ook zijn dat iemand een fancy linux systeem draaide dat de bestanden benaderden maar dat de "last access" en "dat emodified" niet veranderden?

Gewoon een vraagje aangezien ik nogal paranoide ben

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is niet zozeer I/O controller of opslag media gerelateerd, maar meer OS en aangezien het om Linux gaat lijkt mij dit forum een betere plaatst: Non-Windows Operating Systems , al hoe wel ik het mij ook kan voorstellen dat mijn collega's aldaar het meer een zoek vraag vinden, maar dat mogen zij bepalen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 05:04:
Maar, kan het ook zijn dat iemand een fancy linux systeem draaide dat de bestanden benaderden maar dat de "last access" en "dat emodified" niet veranderden?
Gewoon iostat uitzetten bij het mounten :P
Gewoon een vraagje aangezien ik nogal paranoide ben
Blijkbaar ;)
Paranoide in gematigede vorm is niets mis mee, maar je beveiliging van zoiets af laten hangen is nogal zinloos, je kunt beter de fysieke toegang naar je server beperken, want tot die tijd kan in theorie elke gek je hd eruit halen en bijv. mirroren ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
Dat ligt eraan hoe je het filesystem benadert natuurlijk. Doe je dat direct (interne harddisk) of via het netwerk (smb/nfs/sftp/...)?

Als je het direct doet dan is het met de optie 'noatime' van mount uit te zetten, via het netwerk worden die dingen vziw op de NAS geregeld.
Niks fancy aan, maar gewoon instelbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 30-06-2008 14:09 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Met de utility "touch" kun je in ieder geval de access en modification timestamps van al je files met de hand wijzigen

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Hier staat hoe je kunt zien wanneer bestanden voro het laatst zijn bekeken/gekopieerd whatever. Maar, kan het ook zijn dat iemand een fancy linux systeem draaide dat de bestanden benaderden maar dat de "last access" en "dat emodified" niet veranderden?
Vertel eens wat precieser wat je wil weten?

Een generiek antwoord:
Files hebben een access time, en die kan wordt geupdate als de software die je gebruikt om ze te benaderen zo vriendelijk is om dat te doen. Als de software die times niet update, sja, dan gebeurt dat niet. Dat kan met GNU/Linux ja, maar dat kan met Windows ook wel (read-only mounten is waarschijnlijk al wel genoeg).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Als iemand nou spyware op je schijf wilt plaatsen, hoe zouden zij (of jij) het dan aanpakken. Maw. waar zal ik beginne met kijekn. Scan heb ik al uitgevoerd.
Ik houd altijd een lijstje bij hoe groot het totaal aan userdata is op de schijf, maar weet niet of dat voldoende is (selecteren/rechtsklik/groote). Als de groote overeenkomt is er niks verandert aan mijn schijftoch? Hopelijk..

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 06:24:
Bedankt. Als iemand nou spyware op je schijf wilt plaatsen, hoe zouden zij (of jij) het dan aanpakken. Maw. waar zal ik beginne met kijekn. Scan heb ik al uitgevoerd.
Ik houd altijd een lijstje bij hoe groot het totaal aan userdata is op de schijf, maar weet niet of dat voldoende is (selecteren/rechtsklik/groote). Als de groote overeenkomt is er niks verandert aan mijn schijftoch? Hopelijk..
Volgens mij kan je beter iets doen met md5sums of diff's als je zo zeker van je zaak wil zijn.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Verwijderd

Logboeken etc kosten ook diskspace, dus ik denk niet dat je het zo zwart-wit kunt stellen, hoor. Een paar duizend bytes speling zit er daardoor lijkt me altijd in?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2008 07:49 ]

Pagina: 1