[Hdd]Issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een schijf die kuren heeft. Het betreft een Maxtor 250GB S-ata 2.

Als ik 'm gebruik dan laat deze mijn systeem hangen, Windows event viewer zegt dan netjes "bad blocks found", maar als ik deze formatteer, uitvoerig test via HDD-Tune Pro, of zelfs via het tooltje dat maxtor levert, wordt er niets gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EI8gJoY7RKwU7a8vODR9Axk5/full.jpg

De schijf is technisch dan gewoon nog in orde, maar bij het downloaden en waar de schijf bezig is, gaat het blijkbaar soms fout. Het laat m'n systeem compleet hangen. Hoe kan ik deze schijf wel testen op de juiste manier? Als ik natuurlijk de fout ga proberen op te zoeken lok ik ook wellicht de reactie uit, stukgaan. En volgens mij is dat niet de bedoeling :P Ik hoef alleen die bad blocks eruit te kunnen vissen, en wellicht valt hij dan nog te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

nevermind

had eroverheen gelezen |:(

[ Voor 80% gewijzigd door Michael Knight op 30-06-2008 02:45 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waaruit concludeer jij dat de schijf in orde is? Het klinkt alsof de elektronica van de schijf niet lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 04:04:
Waaruit concludeer jij dat de schijf in orde is? Het klinkt alsof de elektronica van de schijf niet lekker is.
Omdat die bovenstaande testen, passed heeft.

Wat wel opvalt, is dat halverwege de test van HDD-tune, de snelheid bijzonder in elkaar zakt naar gemiddeld 70MB. Dat is niet omdat de schijf tegen de einde van z'n track is, maar degelijk wel iets mee aan de hand is. En aan het einde van de test, is het blijkbaar weer 90+ MB.

Snelheid doet er verder niet toe. Maar waar het me om gaat is dat deze schijf toch slechte blokjes heeft en doordat ze niet gemerkt kunnen worden, Windows of welke applicatie dan ook er doodleuk overheen schrijft met alle gevolgen vandien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de elektronica half gaar is dan doet ie het de ene keer wel en de andere keer niet. Of met een dergelijke test gaat het prima, en in de praktijk loopt ie vast. Zo'n test is indicatief maar meer ook niet.

Test de schijf in een andere machine. Sluit controller issues uit. Doet ie nog steeds moeilijk: RMA of prullebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Will do.

Deze schijf is nog niet eens zo bijzonder oud (minder dan een half jaar). In geval van schade gaat deze idd retour leverancier :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Levert de SMART status ook niks op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 04:14:
Levert de SMART status ook niks op?
Als ik eens wist welke tool de Smart-waarde uit kon lezen onder Vista :(

Hdd-tune Pro doet dat niet, Sisoft sandra kan dat niet, en verschillende zoektermen op Google brengen me ook niets wijzer. Active Smartstatus weigert ook dienst te doen. wtf.!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2008 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit dat niet in een tool zoals UBCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:12
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 04:23:
[...]

Hdd-tune Pro doet dat niet, Sisoft sandra kan dat niet, en verschillende zoektermen op Google brengen me ook niets wijzer. Active Smartstatus weigert ook dienst te doen. wtf.!
Over het algemeen doet je BIOS 't erg goed als 't om uitlezen van SMART gaat :+

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 04:27:
Zit dat niet in een tool zoals UBCD?
Hirens maar even geprobeerd. Die gaf wel afwijkende waardes aan maar nog niet cruciaal lijkt mij.

Mocht ik wel iets vinden dan kan ik de schijf RMA sturen.
MichielioZ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 04:28:
[...]

Over het algemeen doet je BIOS 't erg goed als 't om uitlezen van SMART gaat :+
Als in 'Smart status : Enabled' :? Ja. En meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 04:23:
[...]

Speedfan kan het ook :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Indien je formateerd terwijl er defecte sectors zijn, dan gaat windows deze markeren, om dan niet meer te gebruiken.
Test harde schijf met software van de harde schijf producent.
Dan vaker met hd tune de oppervlakte laten lopen, en andere dingen met de pc doen, en weer testen.
In een andere pc testen of hij hier ook problemen heeft.

Indien je een nieuwe schijf haalt, dan snelformateren, en direct erna hd tune oppervlakte kontrolle doen, en indien je 1 fout vind direct terug naar winkel om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Je kan hem ook eens wipen met DBAN (paar keer PRNG stream ofzo). Als je schijf bad blocks heeft krijg je daarvan normaal ook de melding dat er fouten zijn opgetreden. Als je dat dan ook op verschillende controllers hebt weet je hoe laat het is.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 30-06-2008 16:58 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1