Toon posts:

Sony AV receiver geeft verticale lijnen over video

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

De situatie:
Sinds een aantal dagen heb ik een Sony STR-DB940QS receiver aangeschaft. Hier heb ik al mijn componenten op aangesloten (DVD, DVB-T tuner, PC, Wii etc.). Alle audio kanalen van de apparaten zijn aangesloten d.m.v. optische toslink kabels en het videosignaal van alle apparaten behalve die van de PC zijn d.m.v. composiet kabels verbonden met de receiver. Hierdoor kan ik zowel het beeld als het geluid tegelijk schakelen aangezien ik het beeld over een beamer laat lopen.

Het probleem:
Bij het bekijken van videobronnen krijg ik verticale lijnen over het beeld. Het valt niet echt duidelijk op maar je kan het vergelijken met een glazen plaat waar van die strepen opzitten omdat het niet goed is droog gemaakt. Hoe meer licht er in het beeld is hoe minder het opvalt, maar vooral bij wat minder lichte scenes komen de strepen zachtjes naar voren. De strepen zijn dunne balkjes die een paar centimeter (2cm) van elkaar zitten verwijdert (op een breedte van 230cm) (veel strepen dus).

Ik heb om te testen mijn DVB-T tuner rechstreeks op de beamer aangesloten (met dezelfde kabel) en dan blijven de verticale strepen weg. Dit is overigens zo met alle apparaten als ik ze rechtreeks aansluit, vandaar dat ik het vermoeden heb dat de receiver voor de storing zorgt.

De oplossing:
Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn? De receiver is niet geaard maar er zit ook geen stekker met aarde aan de receiver verbonden. Moet het apparaat uberhaupt geaard zijn? Verder heb ik alle audiobronnen al d.m.v. optische kabels aangesloten zodat het geen storing veroorzaakt met de receiver (lekspanningen etc).

Een afbeelding
Niet echt super goed te zien omdat ik de foto in het donker moet nemen i.v.m. projectie dus is hij niet super scherp.
Afbeeldingslocatie: http://www.fadetoblack.nl/public/IMG_6877.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2008 02:00 ]