Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-11 21:42
Ik heb zonet een aanbod gekregen voor een nieuwe baan bij een middelgrote IT-dienstverlener, en bij dat bod zit een aardig pak papier. Ongeveer dertig pagina's zijn gevuld met rechten en plichten: arbeidsvoorwaarden, ziekteverzuim en gebruik leaseauto. Als ik eenmaal in dienst ben komen daar nog enkele documenten bij.

Ik wordt niet vrolijk van dat pak papier, en het bederft de vreugde van het aanbod enigszins. Is dit normaal bij de grotere IT-bedrijven, bv Sogeti of Cap? Het lijkt alsof je in een keurslijf gedrukt wordt. Nu zit ik bij een klein bedrijf, tien medewerkers, en alles gaat in goed vertrouwen (zelf vakantiedagen bijhouden bv). Hoe strict wordt er met die regeltjes normaliter omgesprongen? Of is dit alleen maar om extremen af te dekken?

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Dit is vrij normaal, ik heb een klapper vol gekregen bij aanvang met papierwerk. Daarintegen bevat het ook vaak informatie over hoe je pensioen geregeld is en hoe het in elkaar steekt met leasewagens.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

sumac schreef op maandag 30 juni 2008 @ 00:05:

Ik wordt niet vrolijk van dat pak papier, en het bederft de vreugde van het aanbod enigszins. Is dit normaal bij de grotere IT-bedrijven, bv Sogeti of Cap? Het lijkt alsof je in een keurslijf gedrukt wordt. Nu zit ik bij een klein bedrijf, tien medewerkers, en alles gaat in goed vertrouwen (zelf vakantiedagen bijhouden bv). Hoe strict wordt er met die regeltjes normaliter omgesprongen? Of is dit alleen maar om extremen af te dekken?
Dat is het grote nadeel van een grote werkgever, en inderdaad dit zie je bij kleinere werkgevers dus minder.

Elect a clown, expect a circus.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Da's idd redelijk normaal. Zelfs een klein bedrijf moet er een keer aan geloven. Zeker als je een beetje wilt groeien. Werknemers vragen er ook zelf om. Sommige mensen hebben nu eenmaal gezinnetje/huisje en willen zekerheid over pensioen, verlof enzo. Goed vertrouwen is leuk, maar het is voor beide partijen beter als het allemaal op papier staat.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 18:40 ]

Verwijderd

Hmja een aardige stapel papier is nooit leuk om te krijgen, zeker niet als je nog moet beginnen. Maar dit is niet vreemd. Tegenwoordig kan er ook nogal snel misbruik gemaakt worden van het "goed vertrouwen". En er zijn bedrijven die dat niet willen dus alles zwart op wit hebben staan.

Aan de andere kant weet je wel gelijk hoe het zit bij dat bedrijf en mocht er iets verkeerds gaan? Geloof mij dit kan altijd gebeuren, dan kan jij ze op de arbeidsvoorwaarden wijzen of iets anders.
Dit staat namelijk zwart op wit.

Het heeft zijn voor- en nadelen ;).

Verwijderd

Ach, bekijk het van de andere kant. Je wilt ook niet dat je te zijner tijd, als de verhoudingen ineens wat bekoeld zijn, een discussie van jewelste hebt omdat je (beknopte) arbeidsovereenkomst bepaalde dingen gewoon niet regelt of zeer onduidelijk regelt.

Dit hoort er nu éénmaal bij. Ik moest bij mijn eerste baan ook letterlijk een hele ordner van ~10 cm dik doornemen. Dat kost je een (mid)dag, maar dan weet je ook wel hoe het er allemaal voor staat. Beter dan dat je ineens verrast wordt met één of andere nare bepaling in je arbeidsovereenkomst die er wel gewoon in stond, maar die je nooit hebt gelezen.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Slasher schreef op maandag 30 juni 2008 @ 08:18:
[...]

Dat is het grote nadeel van een grote werkgever, en inderdaad dit zie je bij kleinere werkgevers dus minder.
Toch zie je het bij ons ook. Er staat nu eenmaal erg belangrijke info in.

Money for nothin' and your chicks for free

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

same here :)
vaak ga je dan ook met iemand van HR er snel doorheen,die je her en der alvast wat standaard dingen uitlegt.dan kan je het rustig op je gemak doorlezen,en daarna nog eens met HR zitten om je vragen door te gaan :)
zo is het in ieder geval altijd bij mij gegaan :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

persoonlijk heb ik de voorkeur aan zo'n pak papier. Het geeft duidelijkheid naar iedereen toe.

En hoe strict daar mee omgesprongen word is verschillend bij elk bedrijf. Het pak papier is de leidraad, als je er van af wilt wijken dan moet het besproken worden.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-11 21:42
Bedankt voor al jullie reacties. Ik merk dat ik even tijd nodig heb om hieraan te wennen. Het pak papier is voor mij niet zozeer het probleem, maar vooral hoe ermee omgesprongen gaat worden. Ik heb nog twee maanden om aan het idee te wennen.

Daarnaast was ik eigenlijk van plan vandaag (laatste dag van de maand) m'n huidige baan op te zeggen, maar dat heb ik toch niet gedaan omdat ik eerst het contract helemaal duidelijk wil hebben. M'n opzegtermijn is een maand, dus voor september ben ik ruim op tijd, maar aangezien ik nog twee weken vakantie wil in augustus, wil ik het toch deze week vertellen.
Pagina: 1