Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zou graag een eigen 12v koffiewarmer willen maken die op een molex werkt. Alleen ik heb geen idee hoe je warmte genereert via 12v.

Heeft iemand ideetjes? Ik heb op google al gezocht naar hoe zo'n USB koffiewarmer werkt, maar ik kon dat niet vinden. Want ik denk als het op 5v werkt, dan moet het vast na te maken zijn op 12v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Gewoon een dikke weerstand, meer niet. Zo'n USB ding heeft maximaal 2.5W vermogen, voor 12V heb je dan een 60 Ohm weerstand nodig. Uiteraard moet je weerstand wel minimaal 2.5W aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-09-2024

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Anoniem: 83328 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 23:48:
Gewoon een dikke weerstand, meer niet. Zo'n USB ding heeft maximaal 2.5W vermogen, voor 12V heb je dan een 60 Ohm weerstand nodig. Uiteraard moet je weerstand wel minimaal 2.5W aankunnen.
laat maar onzin :D

[ Voor 10% gewijzigd door Onno b op 29-06-2008 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
* BlackWhizz heeft toch maar besloten om een normale koffiewarmer te halen en die om te bouwen in mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Bij conrad heb je warmteplaten te koop in verschillende formaten, maar inderdaad, een klassieke koffieopwarm plaatje is makkelijker. Alleen wel 240 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Zouden die USB dingetjes niet een stuk beter werken op 12V? Of knallen ze dan uit elkaar, omdat ze bedoelt zijn voor 5V ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat denk je zelf .. werkt jouw lampen thuis ook beter op 500 volt, of knallen ze dan uit elkaar ?

dat is grofweg 6* zoveel vermogen ... als ik die plaat was zou ik terplekke wegsmelten

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 30-06-2008 01:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Ik ben niet helemaal gek, maar ik dacht: "Het uiteindelijke doel hier is toch om warmte te generen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou het uiteindelijke doel is meermaals veilig warmte kunnen genereren.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het idee is leuk, maar een warmhoudplaat vereist nogal wat energie ;) Iets in de orde van meer dan 100watt.
Een computer kan meestal niet genoeg vermogen afgeven, naast de al te voeden onderdelen.
Die USB warmhoudplaatjes zijn erg grappig, maar 2.5watt is bij lange na niet genoeg om je kopje koffie warm te houden. Misschien is het voldoende om een mier (of ander klein insect) warm te houden.
Het aantal volts is verder niet echt aan de orde, maar wel de combinatie van volts en ampere's (oftewel: watts) en de gebruikte weerstand.
Vergeet in ieder geval maar dat je op een zinnige manier je koffie warm zal kunnen houden met je PC.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
McKaamos, ik kan me je gedachten voorstellen, maar in de orde van 100W is echt niet nodig. Daarmee kun je een kopje koud water aan de kook brengen.
Die USB-plaatjes zijn er gewoon. Ik zie ze eigenlijk meer als een aardigheidje of als hebbedingetje dan als practisch nuttig, maar het kan, en dan trekken ze zeker geen 100W, want dat kan een USB-poort helemaal niet eens trekken. Gewoon practisch is enkel voor warm houden een paar watt voldoende. En dat trekt die USB gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Techneut schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:22:
McKaamos, ik kan me je gedachten voorstellen, maar in de orde van 100W is echt niet nodig. Daarmee kun je een kopje koud water aan de kook brengen.
Die USB-plaatjes zijn er gewoon. Ik zie ze eigenlijk meer als een aardigheidje of als hebbedingetje dan als practisch nuttig, maar het kan, en dan trekken ze zeker geen 100W, want dat kan een USB-poort helemaal niet eens trekken. Gewoon practisch is enkel voor warm houden een paar watt voldoende. En dat trekt die USB gemakkelijk.
2.5 watt is het maximum wat je uit USB krijgt. Daar houd je je koffie echt niet mee warm. Dat is al vaker getest, en het is daarom niks meer als een kleurige onderzetter met grootheidswaan.
Als je koffie permanent warm moet blijven heb je veeeeeeel meer energie nodig. 100watt is dan echt geen gek getal. Ok misschien ietsjes ruim gerekent, maar je hebt ook te maken met verlies van warmte aan omgeving. Reken maar dat je met 10 USB poorten nogsteeds niet genoeg energie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
't Is misschien niet helemaal des tweakers, maar een thermosbeker (zo eentje met deksel) is veel effectiever denk ik (8>

Afbeeldingslocatie: http://www.vanhelden.nl/productinfo/4658-00.jpg

Addit: Je zou natuurlijk ook een warmhoudplaatje uit een oud koffiezetapparaat kunnen slopen en in een watercooling circuit kunnen hangen dat je met je proc en videokaart warmstookt...

[ Voor 25% gewijzigd door benoni op 30-06-2008 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:06
100 is idd wel erg veel. Reken maar even vanuit een ander voorbeeld.

Frituur van 2300watt verwarmt 2,5l vet tot 200 graden, daarna moet hij zelfs terug schakelen. Dat is 92watt per cl. Een kopje koffie is ongeveer 1,5cl.

Als je een koffie warmer van 100watt neemt en je gooit er olie in kan je mooi op de werkplek 1 bitterbal frituren :p

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:10
ik zou gewoon een standaard usb ding kopen in de winkel.
<off topic> ik heb al 2 van die dingen, en gebruik ze nooit. koffie gewoon te snel op </off topic>

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 22:16
Nou zit er in de meeste computers natuurlijk een mooie warmte generator. Misschien valt er iets te maken zodat je cpu koeler je koffie warm kan houden :P Jammer dat warme koffie je cpu weer opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:06
Er schiet me ineens iets te binnen. Ik heb hier nog zo'n mok staan. Bij een blokker/ type winkel gekocht.

Zit een 12v auto stekker op, met een verwarmingselement in de basis. Dat is natuurlijk erg makkelijk om aan te passen/ modden. Ik zal thuis nog eens een blik op dat ding werpen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Als je nog 30 usb poortjes over hebt kan je wel een redelijke warmhouder maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 83328 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:24:
Als je nog 30 usb poortjes over hebt kan je wel een redelijke warmhouder maken :P
*proest* :D
daar gaat m'n cappucino.... lul! :+

* McKaamos gaat poetsen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit ga je een mooie gebalanceerde PC voeding toch niet aandoen?
100Watt is misschien net iets te veel, maar toch een realistisch getal. Een dompelaar voor 1 kop is ook iets in die richting. Dan zit je met 12V dus dat is 8,3A van je 12V lijn, zallie leuk vinden :P
Voor in de auto is dat geen enkel probleem, daar zit je met een dikke accu, en stelt 8,3A niet zoveel voor.

Als je toch aan een pc iets wil maken kun je dan niet gewoon beter van je 230V aftappen? Die heb je daar ook, en daar zijn kant en klare dingen voor neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:10

The Zep Man

🏴‍☠️

Je kan natuurlijk overwegen om een peltier-element in te bouwen op de bovenkant van je computerkast. Houdt je kast van binnen koel en geeft een warmteplaatje waar je je koffie op kan zetten. Niet zo efficiënt, wel leuk. :)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zelf koop ik van je lang zal ze leven niet zo'n ding. Maar is er hier niemand die kan zeggen "ik heb er eentje, en hij voldoet precies aan wat hij pretendeert" ? En dan dan de hamvraag, hoe veel watt gebruikt zo'n ding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Mod een paar weerstanden in de beste thermoskop die je kunt vinden en sluit daar vier usb-poorten op aan. Dan werkt het misschien nog :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
The Zep Man schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:56:
Je kan natuurlijk overwegen om een peltier-element in te bouwen op de bovenkant van je computerkast. Houdt je kast van binnen koel en geeft een warmteplaatje waar je je koffie op kan zetten. Niet zo efficiënt, wel leuk. :)
Het is efficienter dan alleen verwarmen :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Techneut schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:02:
Zelf koop ik van je lang zal ze leven niet zo'n ding. Maar is er hier niemand die kan zeggen "ik heb er eentje, en hij voldoet precies aan wat hij pretendeert" ? En dan dan de hamvraag, hoe veel watt gebruikt zo'n ding dan?
Logischerwijs kan je aannemen dat een USB warmhoudplaatje niet werkt. Simpelweg te weinig vermogen (tenzij je Powered USB hebt, met speciale stekkers. Dat trekt 5 amps en is nergens verkrijgbaar, behalve sommige industriele toepassingen).

Wat je wel nodig hebt? kijk eens naar het verbruik van een apparaatje waarvan bekend is dattie wel koffie warm kan houden, zoals b.v. de warmhoudplaat van een koffiezet apparaat, of een dompelaar.
Reken nog even je verlies ratios erbij en je hebt ongeveer wat je nodig hebt om koffie warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-04 21:24
Waterkoeling in je pc bouwen met een dikke radiator, radiator bovenop je pc. Daar je mok op zetten en even je pc laten stressen, wordt lekker warm hoor! :)

p.s. Ik ga er hier wel vanuit dat je pc nogal een stroom slurper is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

DaWaN

'r you wicked ??

Tower410 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:05:
Waterkoeling in je pc bouwen met een dikke radiator, radiator bovenop je pc. Daar je mok op zetten en even je pc laten stressen, wordt lekker warm hoor! :)

p.s. Ik ga er hier wel vanuit dat je pc nogal een stroom slurper is :P
Ja maar dan moeten al je componenten Minimaal 60 graden worden, niet zo praktisch hè

En ik zou ook gewoon iets kant-en-klaars kopen dat op 230V werkt of gewoon je koffie snel opdrinken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Waarom praktisch doen als het ook omslachtig kan?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 10:50

oshiro

Chill, dude.

Dekaasboer schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:34:
100 is idd wel erg veel. Reken maar even vanuit een ander voorbeeld.

Frituur van 2300watt verwarmt 2,5l vet tot 200 graden, daarna moet hij zelfs terug schakelen. Dat is 92watt per cl. Een kopje koffie is ongeveer 1,5cl.

Als je een koffie warmer van 100watt neemt en je gooit er olie in kan je mooi op de werkplek 1 bitterbal frituren :p
Water in koffie heeft wel een warmtecapaciteit die veel hoger ligt dan van frituurvet, let daar wel op.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

Om een kop koffie warm te houden heb ik een ruwe berekening gemaakt op basis van nominale oppervlakte verliezen:

Pakweg 10 Watt. . .met wat onzekerheden naar boven toe. Als je die 10 W concentreert op een klein plaatje ter groote van de koffiekop stroomt de warmte naar de koffie en zal via de wanden en top oppervlak weer wegstromen. De verdamping van enig water is niet meegenomen maar is in wezen de grootste warmteverliezer. . .je zou eigenlijk een koffiekop met een dekseltje moeten hebben. Ik stel dat 10 tot 15 Watt voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Dekaasboer schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:34:
Een kopje koffie is ongeveer 1,5cl.
Een pint bier is ongeveer 33cl. Die 1,5cl is dan wel een heeeel kleine cappucino ;)
Zou er geen mogelijkheid bestaan om ipv via usb, de warmte van je cpu, graka, NB te gebruiken om je koffie warm te houden? Want uiteindelijk is koffie niets meer dan een hoop water met wat residu in (niet onbelangrijk voor je pomp)

[ Voor 24% gewijzigd door Big Womly op 01-07-2008 11:13 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Getuige dat is dan toch gewoon mogelijk met een paar leuke weerstanden.
Kan iemand uitrekenen dan hoeveel warmte er voor nodig is in joule of watt.
Anders moet ik vanavond thuis weer eens in m'n opdrachten praktische natuurkunde duiken, daar heb ik het ook in staan.

De ts zegt dat hij het aan de Molex wil knopen, dus 12V. Dan heb je aan 10/15 weerstanden van 1 watt voldoende.

Zal dus niet meer trekken dan 1,25A , dat zou geen enkel probleem moeten zijn voor gewone computer voeding. Je zou er bijvoorbeeld 3 weerstanden aan de onderzijde kunnen doen en de rest rondom de beker kunnen verdelen.

* Schapie vind het eigenlijk helemaal geen gek idee. Met die airco aan hiezo worden mijn warme dranken ook snel koud. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Schapie op 01-07-2008 11:15 ]

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
hoe kun je aan 50w peltier elementen komen? Krijg nu pas een goed idee.
Een drank warmhouder en een drank koelhouder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

50w pelt is misschien nog te weinig...
en pelts mogen maar tot 75 graden..
en als je ze wilt kopen.. ebay.com, voor n paar euro incl verzenden :)
(edit: of je volgt mijn projectlog ff, ben met de BeP casemodding trophy bezig met een beker warm/koudhouder in een cdrom lade :))

[ Voor 30% gewijzigd door AlexanderB op 02-07-2008 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:37

Infant

It's a floating Dino!

Kuch.. je hebt geen idee hoe je warmte genereert via 12v?

Je PC weet er anders wel raad mee, die doet de hele dag niks anders als warmte maken..
Je hebt 3 opties:
1: Je hangt weerstanden aan je 12 Volt. 6 Ohm weerstand produceerd 2A, = 24 Watt.
2: Je hangt een pelties element van bijv 24 Watt op, en maakt dingen koud zoals al eerder genoemd.
3: Je zet je koffie kopje op je P4 HT 4.2 GHz en laat hem eiwitten vouwen, zodat het aanzienlijk warmer wordt.

Optie 1 is het makkelijkst, inefficientst, goedkoopst.
Optie 2 is makkelijk, al wat efficienter, kost wat? 10 euro?
Optie 3 is natuulijk ook voor de hand liggend, alleen moet je een stuk alu hebben wat aan je CPU vastzit en waar een koffiekopje op kan.....

...(Moet gamen en renderen anders koelt mijn koffie af.....! :P)

Hm.. zie net dat in deel twee al deze ideeen al zijn voorbij gekomen.....

Peltiers koop je op Ebay, of op Samenkopen.net bij niels.

[ Voor 8% gewijzigd door Infant op 03-07-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

-foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 03-07-2008 22:01 . Reden: totaal gemist dit ik niet in de HK zat :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Over peltier gesproken: een mini koelkast. Die kan warm of koud worden :) Eentje voor in auto maar kan naast je pc zodat je kan kiezen tussen warme koffie of koele cola :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-04 15:29
McKaamos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:15:
[...]

Logischerwijs kan je aannemen dat een USB warmhoudplaatje niet werkt. Simpelweg te weinig vermogen (tenzij je Powered USB hebt, met speciale stekkers. Dat trekt 5 amps en is nergens verkrijgbaar, behalve sommige industriele toepassingen).

Wat je wel nodig hebt? kijk eens naar het verbruik van een apparaatje waarvan bekend is dattie wel koffie warm kan houden, zoals b.v. de warmhoudplaat van een koffiezet apparaat, of een dompelaar.
Reken nog even je verlies ratios erbij en je hebt ongeveer wat je nodig hebt om koffie warm te houden.
Hee, zo leer je nog eens wat. Mijn Dell D400 heeft dus een PoweredUSB connector voor de externe optical-bay. Ik dacht altijd dat dat een specifieke stekker voor de Dell D-series was. :P

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Pagina: 1