Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156112

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuw tv kopen.
Ik heb op dit moment een Samsung 27S71B deze heeft een voeding stekker dit veel op een pc voeding lijkt.(alleen met een 90graden hoek plug)
Ik zie dat Philips geen geaarde voeding kabel(netsnoer) heeft voor hun tv(32PFL7603D/10 of 12).
Het is ook een dunnere kabel dan mijn voeding kabel.

Heeft iemand enig idee of het veel uitmaakt of je tv met een geaarde voeding kabel of zonder geaarde voeding kabel aansluit of het lichtnet?

Aangezien het voor pc voedingen wel stabieler is en handig is als de bliksem inslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nou, als de bliksem inslaat, maakt het niet uit of je meuk geaard is of niet.

Maargoed, of er nu wel of geen geaarde stekker aanzit, het maakt toch niet uit welk stopcontact je pakt. Of ie geaard is of niet, dat ding zal prima werken.

Mocht je dus geen geaarde stopcontacten hebben, dan is het lastig, noodzaak: nee, verstandiger: ja

(In m'n huurflat heb ik alleen in de keuken geaarde stopcontacten, en ik ga in de keuken niet al m'n apparatuur neerzetten. Gewoon inpluggen dus handel.)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08

Len

Leeg

Ik heb het zo geleerd: als de stekker met randaarde is hoort het in een contactdoos met randaarde.
Dus als de TV geen randaarde heeft dan kan het in alle contactdozen gestoken worden.

En als de bliksem inslaat, dan heb je eerder een overspannings beveiliging nodig. En in de overtreffende trap: als je ECHT een directe inslag heb, vergeet al het bovenstaande en je zal toch echt alles nieuw moeten kopen :p

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja oke maar gewoon voor het draaien van de tv maakt dat dan nog uit, want samsung doet het wel een philips niet.
Zit daar nog iets van logica in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom in de marge iets proberen te voorkomen terwijl je met een beetje verzekering alles vergoedt krijgt? Trouwens, niet elk stopcontact wat aard-contacten heeft, is ook daadwerkelijk geaard aangesloten. Vooral in oudere huizen (met verbouwen etc) is soms niet elk stopcontact opnieuw aangelegd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over geaarde stopcontacten maak ik me niet druk
Die word speciaal voor mijn pc aangelegen(dus ook tv).
Het gaat mij erom dat een pc ook beter(fijner) draaid op een geaard stopcontact(ivm de stabieliteit van de voeding).
Aangezien de philips geen geaarde stekker heeft en mijn samsung wel, vroeg ik me af of dat nog uit zou kunnen maken.
Kijk bliksem is het ergste wat er kan gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

t'vs draaien al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren goed zonder randaarde

het gaat ook niet om stabiliteit maar om regels (veiligheid)
http://www.elektor.nl/tij...uw-veiligheid.46144.lynkx

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 20:30
Ik zie het meer zo:
Als je een apparaat mét geaarde stroomstekker hebt en die bij een normaal wandcontactdoos
zonder randaarde bedrijft, dan functioneert dat apparaat vlekkeloos natuurlijk.

Maar één beveiliging werkt dan niet meer. Je hebt immers de aardedraad onderbroken.
Er is dus nu alleen maar een enkelvoudige bescherming over voor je apparatuur en de mens.

Daar moet je over nadenken of je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar bedoel kan geen kwaad dus?

Het is gewoon verschil in fabrikant en wat hun normaal vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 156112 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:00:

wellicht lees je mijn post even
link uitgediept

Klasse I
Kort samengevat komt de norm op het volgende neer: Klasse-I-isolatie vereist een isolatie tussen de netspanning en ieder aanraakbaar deel, die een testspanning van minstens 2120 V (topwaarde) doorstaat. Om te voorkomen dat doorslag optreedt door de lucht of over het isolatiemateriaal, moet er tussen netspanning voerende delen en de aanraakbare delen een lucht- of kruipweg worden aangehouden van tenminste 3 mm. Verder moeten alle geleidende aanraakbare delen deugdelijk worden geaard.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektor.nl/Uploads/Images/safecl1.gif
In de tekening gaat het om een klasse-I-toestel dat via een dubbel geïsoleerde transformator wordt gevoed. Alle aanraakbare en geleidende delen moeten worden geaard. De uitgangen hoeven in dit geval niet te worden geaard.

Klasse II
Ook hier in het kort de eisen: een isolatie die 4240 Vt doorstaat, hetgeen een lucht- of kruipweg vereist van tenminste 6 mm (2 x 3 mm).
Afbeeldingslocatie: http://www.elektor.nl/Uploads/Images/safecl2.gif
Deze tekening toont een klasse-II-toestel. Voor wat betreft de trafo is dit erg simpel: u monteert een dubbel geïsoleerde trafo. U kunt hier ook zien dat de isolatie tussen punten die deel uitmaken van het 230-V-circuit, niet vergroot hoeft te worden.

[ Voor 72% gewijzigd door Fish op 29-06-2008 21:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 20:30
Anoniem: 156112 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:00:

Het is geen 'feature' of een 'gimmick' van het apparaat of fabrikant.
De fabrikant heeft gekozen voor deze manier van beveiligen.
Als je zo een apparaat met randaarde koopt, kies je dus ook voor die beveiliging.
Jij hebt de keuze of je er gebruik van maakt.

Als je een auto koopt met autogordels is de keuze aan jou om ze te gebruiken.
Wij kunnen niet voorspellen of je ze ooit nodig zult hebben.
Maar je weet waar ze voor dienen en als je verstandig bent, doe je dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-06 10:23
cornfed99111 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 23:08:
[...]

Als je een auto koopt met autogordels is de keuze aan jou om ze te gebruiken.
Wij kunnen niet voorspellen of je ze ooit nodig zult hebben.
Maar je weet waar ze voor dienen en als je verstandig bent, doe je dat ook.
_/-\o_ Keurig en luid en duidelijk, lijkt me zo en helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 156112 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 19:27:
Over geaarde stopcontacten maak ik me niet druk
Die word speciaal voor mijn pc aangelegen(dus ook tv).
Het gaat mij erom dat een pc ook beter(fijner) draaid op een geaard stopcontact(ivm de stabieliteit van de voeding).
Onzin.

Maar goed, wanneer je een apparaat moet aarden is dit een apparaat wat te maken kan krijgen met lekstroom. Bijvoorbeeld apparaten die met water werken, of apparaten met een metalen buitenkant worden geaard, zodat de gebruiker ervan niet geëlektrocuteerd wordt bij het optreden van (stroom)lekkage.

Bij een TV is deze kans sowieso al nihil (lees: nul), omdat de behuizing veelal van plastic is én de binnenkant dermate afgeschermd dat het vrijwel onmogelijk is dat er lekstromen optreden.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gezien de plastic behuizing van televisies is de kans op lekstroom inderdaad nihil. Echter zijn er nog twee redenen om randaarde op je TV te hebben:
1. Afscherming. Vaak wordt het schild van het chassis voor connectors en printplaat aan de randaarde gemaakt om zo een (betere) kooi van Faraday te maken. Dit voorkomt o.a. banding problemen door invloeden van buitenaf.
2. Veel apparaten zoals TVs hebben tegenwoordig schakelende voedingen waarvan het ontwerp een nul nodig heeft.

Gewoon altijd randaarde aansluiten als je TV het heeft.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je denkt serieus dat een TV met een geaard stopcontact "Stabieler" gaat zijn? :P

Geniale gedachtegang! Het maakt dus geen moer uit natuurlijk.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1