Het grote Gentoo topic - Deel 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/8620/gentootopic1nx7.png
Wat is Gentoo?

Gentoo is een Linux-distributie waarbij het compilen van je eigen software centraal staat. Je krijgt net als bij het handmatig compilen van een programma, controle over welke onderdelen van een programma meegecompiled worden. Gebruik je alleen Gnome en geen KDE? Dan compile je gewoon nergens KDE-support mee. Zo zijn de programma's gestript van onnodige software, en tevens worden programma's geoptimaliseerd voor je hardware, d.m.v. zogeheten compiler-flags.

Op deze manier kan je met 1 cdtje een systeem opzetten dat volledig toegespits is op de rol van webserver, of een laptop, gamepc, werkstation, enzovoort. Bij Gentoo zelf noemen ze dit een meta-distributie.

Je vraagt je nu wellicht af of het veel werk is om dit allemaal te doen. Er komt inderdaad een hoop bij kijken, maar gelukkig wordt het overzichtelijk gemaakt dankzij de packagemanager van Gentoo, Portage. Met Portage kun je aangeven welke opties je mee wilt compilen (d.m.v. zogeheten useflags) bij een pakket. Dit kan per pakket (dit gaat dan in een bestandje /etc/portage/package.use) ,maar je kunt ook useflags zetten voor je hele systeem in één keer. (Die gaan in /etc/make.conf) Zo heb ik dus bijvoorbeeld "gtk gnome -kde" als enkele globale useflags in /etc/make.conf staan, omdat ik alleen Gnome gebruik en geen KDE.

Alles zelf doen.

Zoals je wel merkt moet je dus redelijk veel zelf doen. Je moet bepalen welke useflags je wilt (omdat je bepaalde software of functionaliteit wel of niet gaat gebruiken), je eigen kernel configureren, kiezen welke software je wilt, deze pakketen installeren, een hele hoop pakketten configureren, enzovoort. Bij de meeste pakketten komt een configuratievoorbeeld. A.d.h.v. zo'n voorbeeld schrijf je dan je eigen configuratiefile. Een hoop werk, maar je weet precies wat je hebt ingesteld, en als er iets niet werkt weet je hoe je systeem in elkaar steekt i.p.v. tegen een grafische frontend manager te praten die vervolgens weer ergens een configfile aanpast.

Bij je eerste installatie wordt je een beetje in het diepe gegooid maar dankzij het Gentoo Handbook en de (erg goede) Wiki kom je er eigenlijk altijd wel uit. Als het niet lukt is er een forum met veel Gentoo gebruikers en experts die je er wel uithelpen. Als je dan uiteindelijk Gentoo draait, heb je een veel beter beeld gekregen van Linux dan als je out-of-the-box distibuties installeert die alles voor je doen. (Maar nooit precies op de manier die ik wil, is mijn ervaring.)

Ik wil het proberen! Welke versie moet ik hebben?

Bij Gentoo heb je geen versies zoals bij bijvoorbeeld Ubuntu. De installatieCD wordt zo nu en dan geupdatet, nu zitten we geloof ik bij 2008.0. Echter, als je een oudere installatie-cd zou pakken krijg je precies hetzelfde systeem uiteindelijk, elk pakketje wordt toch afzonderlijk geupdatet door Portage. Zodra je dus een draaiend systeem hebt kan je niet meer echt spreken van een bepaalde versie, eerder of je stable of unstable draait.

Verder wil ik nog even melden dat de grafische installer (die er inmiddels ook is) nog bijzonder slecht werkt. Gewoon oldskool vanaf de commandline installeren dus. Nu je dit weet, de link staat hieronder ;)

Links

http://gentoo.orgDe officieële Gentoo site
http://gentoo-wiki.com/Main_PageDe Gentoo wiki
http://gentoo-portage.comHandige site om door de ebuilds te bladeren
http://gentoo-forum.nlHet Nederlandse Gentoo-forum
http://www.kororaa.org/Binary installatie distro waarna je Gentoo op je machine hebt

Houdt het gezellig

Als je Gentoo slecht vind, mag je dit best kwijt, maar doe dit onderbouwd en hou het netjes. Begin niet te schreeuwen dat Gentoo kut is en dat <insert andere distro> veel beter is, zonder te onderbouwen waarom. Houd het gezellig.

Disclaimer

Bij gebrek aan een beter woord. Als jullie typo's, feitelijke onjuistheden ofzo zien, doe me ff een PMetje. Dat houd het topic wel zo schoon. Ook voor een linkje die je in de TS wil hebben, PM me.
Deze TS mag gekopieerd worden door iedereen die een nieuwe TS wil starten, ook het grote Gentoo topic deel # als de vorige op slot gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door _eXistenZ_ op 30-06-2008 13:37 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Leuk om iets over /etc/packages/* te melden ?
Verder is de grafische installer, bij mijn weten nog steeds, een afrader ivm het feit dat hij meestal de zaak aardig verknald met fdisk enzo.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over Gentoo wil ik wel even melden dat het over het algemeen als onverstandig wordt gezien om Gentoo in te zetten in een productie-omgeving. Geen professionele webservers met Gentoo dus. Ook geen professionele workstations.

Als er iets misgaat is het tijdrovend om problemen op te lossen. Gentoo is dus leuk voor thuis, maar niet erg geschikt voor het échte werk.

Meestal gaat het om het leren. Als je dat goed wilt doen, doe je er zeer goed aan om eens het Linux From Scratch boek erbij te pakken, en een eigen systeem volledig te voorzien van een kale Linux installatie. Daarna is het een goede stap om eens Gentoo te proberen omdat daarbij veel taken geautomatiseerd zijn die je bij LFS zelf moest doen.

Wil je jezelf voorbereiden op een professionele Linux carriere, dan denk ik dat het wel een pre is om een keer hiermee gespeeld te hebben, maar je gaat uiteindelijk het meest hebben om een stabiele Linux distributie te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld Debian of CentOS.

Ik vind het toch vrij belangrijk te zeggen dat Gentoo op geen enkele manier als de holy grail gezien moet worden. Het is wat mij betreft een leer-, pruts- en hobby-distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Zolang je stable draait zou het kunnen denk ik, maar vaak zie je idd Debian. Bij Gentoo kan je de zaak op zó veel manier instellen dat er altijd wel iets verkeerd kan gaan als je niet weet wat je doet, terwijl je bij een package based distro gewoon de zooi er op gooit en klaar. Overigens is compiletime ook een beetje zonde van een bak in een productieomgeving.

Gentoo zie ik overigens wél als de holy grail van snelheid, sneller dan alles zelf geoptimaliseerd compilen kan namelijk niet.
Over het feit dat iets fixen lang duurt valt ook te twisten. Als je namelijk goeie kennis heb van je bak omdat je alles zelf geinstalleerd en geconfigureerd hebt, denk ik dat het korter duurt dan wanneer alles voor je geconfigged wordt, en vervolgens iets niet wil starten.. Waar zoek je het dan?

[ Voor 24% gewijzigd door _eXistenZ_ op 29-06-2008 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Of gentoo geschikt is in produktie of niet hangt er helemaal vanaf hoe je het opzet. Waar ik werk gebruiken we debian, aangevuld met zelf gecompileerde pakketjes. Aangezien ik best wel zelf wat wil compilen, maar absoluut niet zonder package manager wil werken, en mijn baas absoluut niet zelf debian packages wil bouwen vanwege de complexiteit, hebben we gewoon pacman/makepkg van Archlinux naar Debian gehaald voor dit doel.

Op al onze nieuw te installeren servers draait een kale debian installatie, aangevuld met een Ubuntu 2.6.24 xen kernel, xen 3.2.0 uit backports en de benodigdheden om een NFS share te mounten.

Op het moment dat wij onderhoud doen, is het een kwestie van een testinstantie bijwerken, hier een tarball van bakken en vervolgens op alle servers de xen omgeving down halen, het rootfs opnieuw installeren met de tarball en vervolgens de xen omgeving opstarten.

Of je voor deze xen image nou Gentoo, Ubuntu, Redhat, Archlinux of Debian gebruikt maakt geen snars uit, het onderhoud eraan blijft gewoon op dezelfde manier werken. Als je iets sloopt, sloop je je testserver, die eenvoudig te fixen is door je image terug te zetten.

Als ik alle servers los zou moeten beheren, zou ik er niet aan denken om een distro uit source te gaan gebruiken. Lekker op 25 webservers gaan emergen voor een apache securityfix, nee, dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In productieomgevingen blijkt die snelheid vaak niet op te wegen tegen de kosten om een iets sneller systeem in te zetten, dus daarvoor geldt mijn punt nog steeds.

Er zijn praktisch geen verschillen in configuratie in dezelfde software op verschillende distributies. Als je Apache kunt configureren na een installatie vanaf scratch, kun je dat ook op een Debian machine, of een CentOS doos. Kennis van hoe software te compileren is niet van groot belang bij het configuren van software. Je hebt slechts de "garantie" dat op een stabiele distro met een degelijke package manager de software in elk geval gewoon "werkt.

Verder valt de te halen snelheidswinst over het algemeen enorm tegen. Sommige dingen zullen misschien wel veel schelen, maar van bijvoorbeeld Arch wint Gentoo volgens mij niet zoveel benchmarks.

Uiteraard moet je er in elk geval voor zorgen dat je weet wat je doet. Dat geldt voor elke beheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij sommige dingen kan het best wat schelen als je dingen zelf gaat doen, maar dan moet je wel weten wat je doet. Daar gaat een standaard ebuild van Gentoo je niet bij helpen. Het punt bij distributies is dat ze alles aanzetten en de meest generieke opties moeten gebruiken om het zo breed inzetbaar mogelijk te maken. Gentoo heeft hier als oplossing USE-flags voor, maar niet elke ebuild is zo uitgebreid dat je er alles mee kunt aanpassen.

Verder zijn er genoeg dingen waarbij optimalisatie idd geen ruk uitmaakt. Een voorbeeld hiervan is een programma als OpenOffice. Leuk dat het sneller is, maar dat programma staat 99% van de tijd te wachten op userinput. Ondertussen heb je wel een anderhalf uur(*) zitten compilen.

*: Met ccache en een dualcore CPU met genoeg geheugen ben je idd in anderhalf uur klaar met compilen, haal een van deze factoren weg en je bent 8 uur verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik nu zelf Gentoo als mijn main OS. Mijn server draait idd Debian vanwege het feit dat deze gewoon altijd stabiel moet draaien, en de actualiteit van de packages mij hier niet zo boeit. Op mijn laptop wil ik graag vrijheid, snelheid en een beetje up-to-date packages. Daarnaast leer je ook nog een hoop van alles zelf te moeten doen (eigen kernel bouwen bijv).

Nu heb ik laatste tijd veel op Ubuntu moeten werken (8.04) voor me werk. Wat een ramp qua stabiliteit. Met mijn Gentoo installatie heb ik nooit vastlopers, en Ubuntu crashte bij mij continue.

De grafische installer heb ik idd 1 keer gebruikt als test en gelijk me hele partietabel naar de kloten, voortaan maar weer lekker zelf met fdisk aan de haal.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2008 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben kort geleden Gentoo gaan gebruiken voor mijn laptop. Een paar keer opnieuw moeten beginnen (emerge --unmerge bash was toch niet heel handig... ;)). De grafische install ging opzich goed, maar kon alleen geen network-install uitvoeren. Via de bash en de gentoo handbook ging het een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Jup de grafische installer werkt nog niet echt lekker. Imho issie uberhaupt niet nodig want daar hebben we toch Kororaa / Gororaa voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja daarom zei ik het net ook al.
Ik heb op mijn forum (mag die ook in de ts? :P) daar ook al wat gevallen mee gehad.
Van die mensen die beginner zijn en RH ofzo kunnen installeren, maar toch door quirks in de grafische installer niet kunnen installen of hun systeem kunnen verknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Installatie vanuit de CLI werkt nog altijd het lekkerst. Links met het Gentoo Handbook in de ene terminal. Installeren vanuit de andere. Als het basissysteem staat installeer ik meestal X en ga van daaruit verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om even in te haken over het wel of niet gebruiken van gentoo in productieomgevingen, in principe ben ik het eens, too much hassle, liever iets als debian, voor thuis vind ik het geweldig, maar mijn 24/7 server draait lekker debian. Gewoon, omdat ik geen zin heb in broken pakketjes op die bak (mijn wget ging eens een keer kapot (dus emerge werkte niet meer en met usb stickies in de weer om files over te zetten, want ssh was ook kapot en geen gentoolkit ge-emerged :Y). Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen het kan dus wel: hyves.nl, schijnt op tientallen (ik dacht zelfs honderden) gentoo bakken te draaien, ik zag laatst een vacature staan bij hen.

Ohja:

/etc/make.conf:

CFLAGS="-O3 -march=pentium3 -mfpmath=sse -pipe -fomit-frame-pointer"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"

CHOST="i686-pc-linux-gnu"
MAKEOPTS="-j4"

USE="-gnome -gtk -kde -qt3 -qt4 fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse -ipv6 h323 postgres ssl curl novideo bash-completion -mysql ithreads"

GENTOO_MIRRORS="http://ftp.snt.utwente.nl/pub/os/linux/gentoo "
SYNC="rsync://rsync.europe.gentoo.org/gentoo-portage"

Ik heb flink wat meer global use flags, maar fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse, zou dat nou echt helpen denken jullie?

edit2:

Voor de geïnteresseerden, het betreft deze machine:

http://mserver.nl/devel/?page=server&id=2

edit3:

hmm leuk lang geen vim gebruikt om mijn gentoo bak:

vim: symbol lookup error: vim: undefined symbol: PL_curpad :(

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2008 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Volgens mijn Gentoo-ervaring in het verleden heeft Cheatah gelijk. Je kan idd een Gentoo op maat compileren en de nieuwste packages gebruiken om enkele procentjes eruit persen. De ene dag is het nieuwste samba-package stabiel, de volgende samba-package heeft vage bugs, nog een emerge richting de volgende samba-package en het werkt terug zoals het hoort. Bij Debian heb je packages die gemakkelijk een half jaar oud zijn, maar deze packages zijn wel bewezen.

Als je in een productieomgeving wat meer performance wilt, dan smijt men wat geld aan de deflaterende hardware (hoe langer je wacht, hoe meer hardware je voor hetzelfde geld krijgt) aan. Het tweaken/optimaliseren kost meer tijd/manuren dan hardwarekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:14
Gentoo perfect samengevat:

http://funroll-loops.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
/edit Hijs vet :D

[ Voor 101% gewijzigd door _eXistenZ_ op 29-06-2008 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uiteraard grappig , zoiets kun je niet serieus bezien.
Maar goed, gentoo op een productie-setup draaien is dom (en nota bene ik die dat zegt :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Boudewijn schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:25:
Uiteraard grappig , zoiets kun je niet serieus bezien.
Maar goed, gentoo op een productie-setup draaien is dom (en nota bene ik die dat zegt :P).
Het is op een grappige manier gebracht, maar het omvat wel alles waar de gemiddelde gentoo gebruiker doorgaans als pluspunten mee voor de dag komt.
Het is niet zonder reden dat Gentoo sinds enkele jaren steeds dieper in de obscuriteit aan het vervallen is.

[ Voor 11% gewijzigd door phobosdeimos op 30-06-2008 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 15:19:
Over Gentoo wil ik wel even melden dat het over het algemeen als onverstandig wordt gezien om Gentoo in te zetten in een productie-omgeving. Geen professionele webservers met Gentoo dus. Ook geen professionele workstations.
Hyves.nl draait er hun hele serverpark mee.

Ook Microsoft draait een hoop Gentoo (naast wat andere distro's) om wat op Linux te kunnen testen.

Gentoo is best profesioneel in gebruik, zoals gezegt ligt het er puur aan hoe je het opzet. De (weliswaar gedwongen) flexibiliteit kun je ook in je voordeel gebruiken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12
Ik vind Gentoo een prachtige pruts distro om linux basis kennis te leren. Je leert enorm veel over je bak waarop je je kunsten botviert. Het grootste genot is wel dat je een kernel bakt die alleen de hardware bevat die ook daadwerkelijk in je bak zit. Het is een redelijk tijdrovende klus om bij ieder hardware onderdeel de bijbehorende module en/of kernel optie uit te pluizen. Maar het resultaat mag er zeker zijn. Ook leer je in een korte tijd waar je moet zoeken in het linux-systeem als iets niet werkt of een bepaalde foutmelding geeft.

Alleen vindt ik het uiteindelijke resultaat behoorlijk teleurstellend als je kijkt wat je erin tijd in stopt en ervoor terug krijgt. Natuurlijk boot het systeem met een op maat gemaakte kernel zeer vlot (<20sec geen uitzondering) maar bijvoorbeeld de gnome-desktop zelf is echt niet veel sneller dan een Ubuntu of OpenSuse gnome-desktop. Daarbij zijn alle applicaties "vanilla" en geen geintegreerd geheel met elkaar. Daarin doen Ubuntu en vooral OpenSuse het veel beter en dat geeft veel meer voldoening in dagelijks desktop gebruik. Ook bestaat er een groot risico met mixen van branches, als je net een applicatie nodig hebt uit de testing branch dan kun je je borst natmaken. Het gaat geheid een keer in de soep lopen vanwege een afhankelijk Lib 1.x en een oudere Lib 0.x.

Baai de wee, hoe staat het eigenlijk met toekomst van Gentoo? Een tijdje terug was er een zogenaamde "coup-poging" waarbij de stichter weer het project op zich wilde nemen, maar van verdere ontwikkelingen heb ik weinig vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Miki schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:39:

Natuurlijk boot het systeem met een op maat gemaakte kernel zeer vlot (<20sec geen uitzondering)
Beetje jammer dat de boot-time van een full-flex-quad-core-mega-machine met raid 5 e.d. toch echt eerst minimaal 2 minuten bezig is met het initialiseren van verschillende hardware. Ik noem maar de Raid-controler, de geheugen-check etc. etc.... Sta je dan met je < 20 sec boot time :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, zowaar een gentoo topic :) Ff afgezien van de hele privegebruik discussie, waar ik me totaal niet mee wil bemoeien, wil ik toch een opmerking maken over gentoo in productie omgevingen.

Gentoo kost teveel onderhoud en is te instabiel om serieus gezien te worden als bruikbaar OS in alles wat groter is als de standaard ik-heb-een-file-printserver-nodig-mkb omgevingen. Waarom? Het bevat nul mogelijkheden om beheerd te worden in deze omgevingen. Debian/Ubuntu bv, maar ook RedHat (en Windows for that matter) leveren infrastructuur waarmee grote hoeveelheden omgevingen op een generieke, snelle en makkelijke manier te beheren. Niet alleen dat, op het moment dat je tegen issues aanloopt, heb je goeie communities die, over het algemeen, al eerder tegen je issue aangelopen zijn en daar de oplossing/workaround voor hebben. Dit is iets wat in gentoo land, gezien de grote diversiteit aan de zogeheten "use flags" onmogelijk is, zodra je het buiten de distributie trekt.

Als laatste, ja, hyves is "redelijk succesvol" op gentoo. Let echter wel dat dit een single-purpose omgeving is waar goed op te tunen is, en dat ze loadbalancers gebruiken om dead nodes te "verstoppen". De uptime (rofl :') ) van hyves is dus geen graadmeter voor het succes van gentoo, eerder van de loadbalancers die ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb Gentoo destijds op mijn laptop geprobeerd, een Pentium II 366 met 192MB geheugen en een 20GB 4500RPM disk. In het begin was ik er tevreden over, het werkte snel, maar het compileren ging gewoon baggertraag. Tijdens het compileren van mijn GNOME desktop heb ik gewoon de /opt/gnome van Archlinux zitten kopieren zodat ik tenminste aan de slag kon.
Uiteindelijk ben je 2 weken verder en heb je zovaak dingen zitten upgraden dat je disk fragmenteert als de ziekte, waardoor je systeem net zo traag is als voorheen met elke andere distributie. Aangezien ik het compileren zat was bij elke update heb ik het er weer afgegooid en ben ik gewoon weer met Archlinux aan de slag gegaan.
Op Archlinux compileer ik alleen de dingen waar ik zin in heb om te compileren, maar ja, ik ben dan ook package maintainer voor die distributie geworden.

Tijdens mijn korte avontuur met Gentoo heb ik overigens 1x mijn complete glibc naar de kloten geholpen vanwege overschakeling van linuxthreads naar NPTL. Dit kon ik eenvoudig oplossen aangezien ik veel kennis had over de manier waarop deze libs gezocht worden op je systeem, maar leuk is anders. Ik kon op dat moment geen enkele binary gebruiken, alleen interne shell commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik draai nu zelf Gentoo op mijn laptop en op mijn NAS, en moet zeggen dat ik bovenstaande problemen niet echt herken eigenlijk (compilen baggertraag -tja wat verwacht je dan? :z, programma's 'vanille' en niet op mekaar ingespeeld - Bij mijn weten werkt het out of the box en gooien disto's er graag hun eigen sausje overheen zodat het net iets anders werkt dan door bijv. de Gnome developers bedoeld). Ik probeer niet Gentoo te verdedigen ofzo (Je doet maar lekker je eigen distro als Gentoo je niet bevalt ;)) maar het valt me op dat er zoveel ergernissen zijn die ik totaal niet ervaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:39:
Ik vind Gentoo een prachtige pruts distro om linux basis kennis te leren. Je leert enorm veel over je bak waarop je je kunsten botviert. Het grootste genot is wel dat je een kernel bakt die alleen de hardware bevat die ook daadwerkelijk in je bak zit. Het is een redelijk tijdrovende klus om bij ieder hardware onderdeel de bijbehorende module en/of kernel optie uit te pluizen. Maar het resultaat mag er zeker zijn. Ook leer je in een korte tijd waar je moet zoeken in het linux-systeem als iets niet werkt of een bepaalde foutmelding geeft.
Leg me dat nou eens uit. Waarom is een distro ala gentoo, met een geheel eigen distro opbouw die afwijkt van wat er mainstream gebruikt wordt, geschikt als distro om basis linux kennis op te doen? Wat, precies, leer je dan als je gentoo gebruikt? Ja, je komt er mischien achter welk exact type hardware je hebt, zodat je de exact juiste driver ervoor kunt meecompilen of welke ebuild je voor een bepaald pakket nodig hebt, maar leer je daadwerkelijk wat van de opbouw van linux? Denk het niet, je leert de gentoo-way-of-doing-things. Tevens, moderne kernels werken met zogeheten "kale" kernels en ramdisks. Dwz, er wordt een kleine, nagenoeg driverloze, kernel geladen, waarna de ramdisk geladen wordt welke de drivers laad welke voor jouw os bedoeld zijn. Niet meer en niet minder. Alle moderne linux distro's werken op deze manier. Wat maakt gentoo dan zo goed/spannend/correct dat ze het hele ramdisk verhaal moeten skippen? En welk resultaat mag er zeker zijn? Het feit dat je 15 seconden sneller opboot? Heb je in je dagelijks gebruik van je OS daar ook profijt van? En weegt de hoeveelheid tijd die je moet steken in het compilen/tunen van je kernel op tegen het "kunnen compilen van een gentoo kernel"?
Alleen vindt ik het uiteindelijke resultaat behoorlijk teleurstellend als je kijkt wat je erin tijd in stopt en ervoor terug krijgt. Natuurlijk boot het systeem met een op maat gemaakte kernel zeer vlot (<20sec geen uitzondering) maar bijvoorbeeld de gnome-desktop zelf is echt niet veel sneller dan een Ubuntu of OpenSuse gnome-desktop. Daarbij zijn alle applicaties "vanilla" en geen geintegreerd geheel met elkaar. Daarin doen Ubuntu en vooral OpenSuse het veel beter en dat geeft veel meer voldoening in dagelijks desktop gebruik. Ook bestaat er een groot risico met mixen van branches, als je net een applicatie nodig hebt uit de testing branch dan kun je je borst natmaken. Het gaat geheid een keer in de soep lopen vanwege een afhankelijk Lib 1.x en een oudere Lib 0.x.
En dit zijn zaken welke nodig zijn om "Basis Linux Kennis" op te doen? :+
Baai de wee, hoe staat het eigenlijk met toekomst van Gentoo? Een tijdje terug was er een zogenaamde "coup-poging" waarbij de stichter weer het project op zich wilde nemen, maar van verdere ontwikkelingen heb ik weinig vernomen.
Mja, imho was gentoo een leuk probeersel, wat jammerlijk mislukt is door zn eigen complexiteit en instabiliteit. Laat het lekker doodbloeden, maargoed dat zijn "just my 2 cents" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
De haat 8)7 Zullen we anders vanaf nu afspreken dat als je Gentoo kut vind, je in het grote topic van je eigen distro gaat hangen? Ik ga toch ook niet naar het Ubuntu topic toe om hen dood te flamen?

Ik hoop dat we vanaf nu gewoon een beetje gebruikerservaringen kunnen delen die _onderbouwd_ zijn ipv Gentoo dood te flamen met drogredenen. Beetje jammer. Vragen, tips en tricks ook welkom btw :+

[ Voor 6% gewijzigd door _eXistenZ_ op 30-06-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
_eXistenZ_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:32:
Ik draai nu zelf Gentoo op mijn laptop en op mijn NAS, en moet zeggen dat ik bovenstaande problemen niet echt herken eigenlijk (compilen baggertraag -tja wat verwacht je dan? :z, programma's 'vanille' en niet op mekaar ingespeeld - Bij mijn weten werkt het out of the box en gooien disto's er graag hun eigen sausje overheen zodat het net iets anders werkt dan door bijv. de Gnome developers bedoeld). Ik probeer niet Gentoo te verdedigen ofzo (Je doet maar lekker je eigen distro als Gentoo je niet bevalt ;)) maar het valt me op dat er zoveel ergernissen zijn die ik totaal niet ervaar :)
Waar wil je nu naar toe met zo'n opmerking? Volgens mij is dit een discussie topic en geen "als je het niet bevalt, rot maar op" topic of heb ik het verkeerd begrepen?
Zwerver schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:54:
[...]

Beetje jammer dat de boot-time van een full-flex-quad-core-mega-machine met raid 5 e.d. toch echt eerst minimaal 2 minuten bezig is met het initialiseren van verschillende hardware. Ik noem maar de Raid-controler, de geheugen-check etc. etc.... Sta je dan met je < 20 sec boot time :P
Daar moet je ook geen Gentoo op installeren, geheel verkeerd begrepen :N

Het is juist de bedoeling dat je met je Athlon 1800+ met uber l33t CFLAGS optimalisaties die full-flex-quad-core-mgea-machine met raid 5 snelheid kon evenaren 7(8)7
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:21:
[...]

Leg me dat nou eens uit. Waarom is een distro ala gentoo, met een geheel eigen distro opbouw die afwijkt van wat er mainstream gebruikt wordt, geschikt als distro om basis linux kennis op te doen? Wat, precies, leer je dan als je gentoo gebruikt? Ja, je komt er mischien achter welk exact type hardware je hebt, zodat je de exact juiste driver ervoor kunt meecompilen of welke ebuild je voor een bepaald pakket nodig hebt, maar leer je daadwerkelijk wat van de opbouw van linux? Denk het niet, je leert de gentoo-way-of-doing-things. Tevens, moderne kernels werken met zogeheten "kale" kernels en ramdisks. Dwz, er wordt een kleine, nagenoeg driverloze, kernel geladen, waarna de ramdisk geladen wordt welke de drivers laad welke voor jouw os bedoeld zijn. Niet meer en niet minder. Alle moderne linux distro's werken op deze manier. Wat maakt gentoo dan zo goed/spannend/correct dat ze het hele ramdisk verhaal moeten skippen? En welk resultaat mag er zeker zijn? Het feit dat je 15 seconden sneller opboot? Heb je in je dagelijks gebruik van je OS daar ook profijt van? En weegt de hoeveelheid tijd die je moet steken in het compilen/tunen van je kernel op tegen het "kunnen compilen van een gentoo kernel"?

[...]

En dit zijn zaken welke nodig zijn om "Basis Linux Kennis" op te doen? :+

[...]

Mja, imho was gentoo een leuk probeersel, wat jammerlijk mislukt is door zn eigen complexiteit en instabiliteit. Laat het lekker doodbloeden, maargoed dat zijn "just my 2 cents" ;)
De basis linux kennis die je leert is bijvoorbeeld het volgende:
  • Filesystem? Je schijvenindeling: boot, swap en home met daarbij gekozen filesystem. Hoe vaak zie je in de ubuntu-forums vragen voorbij gaan over filesystem en/of fstab
  • Beheren en editen van config-files
  • Omgaan met de bash (CLI)
  • Kennis over foutmeldingen en hoe deze te verhelpen
  • Kennis m.b.t. je hardware, modules laden enz.
Natuurlijk is bovenstaande kennis niet letterlijk 1op1 om te zetten op andere Distro's maar je weet donders goed waar je het moet zoeken als er iets niet in de haak is. Ik heb zelf enorm veel profijt gehad met het prutsen in Gentoo.

[ Voor 42% gewijzigd door Miki op 30-06-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:56:
Gentoo kost teveel onderhoud en is te instabiel om serieus gezien te worden als bruikbaar OS in alles wat groter is als de standaard ik-heb-een-file-printserver-nodig-mkb omgevingen. Waarom? Het bevat nul mogelijkheden om beheerd te worden in deze omgevingen. Debian/Ubuntu bv, maar ook RedHat (en Windows for that matter) leveren infrastructuur waarmee grote hoeveelheden omgevingen op een generieke, snelle en makkelijke manier te beheren. Niet alleen dat, op het moment dat je tegen issues aanloopt, heb je goeie communities die, over het algemeen, al eerder tegen je issue aangelopen zijn en daar de oplossing/workaround voor hebben. Dit is iets wat in gentoo land, gezien de grote diversiteit aan de zogeheten "use flags" onmogelijk is, zodra je het buiten de distributie trekt.
offtopic:
Hoe sta je dan tegnover zoiets als FreeBSD?
Heeft dat die beheertools dan wel? ;).

Ik ben trouwens ex-grootschalig-gentoo-gebruiker. Draai het alleen nog op een prive-doosje of 3. (was ooit het 10-voudige :P).

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 30-06-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:31:
[...]
Ik hoop dat we vanaf nu gewoon een beetje gebruikerservaringen kunnen delen die _onderbouwd_ zijn ipv Gentoo dood te flamen met drogredenen. Beetje jammer. Vragen, tips en tricks ook welkom btw :+
Erm, gast, ik draai al een jaar of 10 productie met linux, zowel @ werk als thuis. In die tijd heb ik nagenoeg alle distro's onder de zon wel een keer beheerd, en dit is hoe ik gentoo ervaar. En als je mn replies goed had gelezen dan had je gelezen dat ik ook nog wel een paar (kritische) vragen heb mbt het gebruik van gentoo. In plaats van dat je gelijk wegrent voor kritiek zou je natuurlijk ook inhoudelijk mn vragen kunnen beantwoorden. Mischien kun je er dan wel voor zorgen dat ik anders over gentoo ga denken ;)

offtopic:
je hebt 100% gelijk, daarom draai ik zelf iig geen *BSD meer, het kost me teveel tijd. ubuntu/debian ftw :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2008 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:54
Ach ja.. sommige mensen vinden het ook gewoon leuk om een beetje je kernel te kunnen tunen. Packages te kunnen compilen met de gewenste useflags en gewoon te kijken of het werkt. Ik heb mezelf weken vermaakt met gentoo. Alleen al om het werkend te krijgen. Eerst een servertje gemaakt van een laptop. En toen met mn desktop over gegaan. Van wind^&&*&(*$ws naar gentoo. Ik was de overstap al langer van plan, maar een installatie van de bekendere smaakjes van linux ( Ubuntu Fedora debian enz) konden mij niet overhalen over te stappen. Dus uiteindelijk met weinig linux ervaring gentoo geprobeerd. Handleiding uitgeprint en gaan. Nu dus helemaal over op gentoo. Laatst van xfce naar gnome over gegaan op mn desktop. Beetje kloten met compiz-fusion enz. super! En over dat compilen, dat doen we gewoon op de achtergrond. Distcc en ccache aan, dan valt het allemaal best wel mee. Topic staat gebookmarked!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat ik tegen gentoo heb (gekregen) is het feit dat ze elk half-jaar weer wat nieuws bedenken qua layout van dingen en\of commando's.
Zeer irritant als je dingen up to date wil houden (apache bijv.).
En tsja, ik heb ook niet geweldig veel vertrouwen in de mensen van het 'core team'. Het lijkt me een beetje los zand :/ (zeker na de soaps met ciaran mc creesh en robbins zelf. Ik ken sowieso wat devs die goed zijn die ermee gekapt zijn, waarvoor *geen* goede nieuwe terug is gekomen).

offtopic:
Over debian gesproken, ik ga eens kijken of ik de guide van purplehat.org op debian werkend kan krijgen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 30-06-2008 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Zelf zie ik gentoo meer als een distro die erg handig is voor een beperkte hoeveelheid toepassingen. Natuurlijk kan je je desktop en server er mee uitrusten, en ja, ik heb het ook geprobeerd. Het was alleen niet mijn ding (Debian, need I say more :+ ). Waar ik gentoo echter wel voor gebruik is voor mijn heel erg oude, erg simpele pentium 1 multimedia pc'tje voor in ons rommelhok. Dit ding hangt verder niet aan internet, alleen aan een lokale (192.168.1.1/24) mt-daapd server. Die oude pc is zo uber traag dat het wel degelijk loont om een keer alles te optimaliseren, en vervolgens lekker te laten zitten zoals het is -> geen additionele compilatie voor updates / nieuwe software en dergelijk. Zie het als een soort dedicated systeempje. Hierdoor is het systeem wel snel genoeg om aan deze taken te voldoen, en dat is nou de kracht van gentoo (of met iets meer werk, LFS).

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:35:

Filesystem? Je schijvenindeling: boot, swap en home met daarbij gekozen filesystem. Hoe vaak zie je in de ubuntu-forums vragen voorbij gaan over filesystem en/of fstab
Dit is niet Gentoo-specifiek. Gewoon algemene basiskennis.
Beheren en editen van config-files
Omgaan met de bash (CLI)
Kennis over foutmeldingen en hoe deze te verhelpen
Dit is niet Gentoo-specifiek. Gewoon algemene basiskennis. Behalve als je foutmeldingen m.b.t. het configureren of compileren van een package bedoelt. Die krijg je ook als je onder een andere distro handmatig compileert. Daar leer je zelfs nog iets meer van. Daarom zou je minimaal een keer LFS moeten hebben gedaan als je daar iets over wilt leren.
Kennis m.b.t. je hardware, modules laden enz.
Natuurlijk is bovenstaande kennis niet letterlijk 1op1 om te zetten op andere Distro's maar je weet donders goed waar je het moet zoeken als er iets niet in de haak is. Ik heb zelf enorm veel profijt gehad met het prutsen in Gentoo.
Als je mijn eerste reactie goed had gelezen, dan zie ik Gentoo als een goede leerstap. Maar als je écht aan de gang wilt met Linux, dan heb je echt meer aan kennis van de applicaties en software zelf dan aan kennis van Gentoo.

Zeker als je veel zelf compileert, is Gentoo geen slechte keuze. Voor cutting edge developers misschien zelfs een hele goede, want áls je moet compilen, kan Gentoo je tijd besparen. Heel vaak hoeft dat echter helemaal niet. Zeker niet in productieomgevingen.

Gentoo is voor sommige dingen best handig. Het is in sommige gevallen best leerzaam. Maar het is echt niet de holy grail. Die bestaat namelijk helemaal niet. Gentoo heeft voordelen, maar minstens zo grote nadelen. De belangrijkste is misschien tijd. In de praktijk kun je wat je wilt bereiken bijna altijd ook bereiken met een distro met binary packages met een goede package manager, in veel minder tijd. Goede software is zo geschreven dat het helemaal niet voor specifieke doeleinden gecompileerd hoeft te worden. Een goede configuratie volstaat haast altijd.

Het is dus geen haat tegen Gentoo, gewoon een waarschuwing. Een die Gentoo gebruikers zelf niet al te graag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:55:
[...]

[...]

[...]

[...]

Dit is niet Gentoo-specifiek. Gewoon algemene basiskennis. Behalve als je foutmeldingen m.b.t. het configureren of compileren van een package bedoelt. Die krijg je ook als je onder een andere distro handmatig compileert. Daar leer je zelfs nog iets meer van. Daarom zou je minimaal een keer LFS moeten hebben gedaan als je daar iets over wilt leren.

[...]

[...]
Ik snap bovenstaande reacties niet zo zeer... in mijn eerste replay had ik het namelijk over "Ik vind Gentoo een prachtige pruts distro om linux basis kennis te leren". Volgens mij is er geen woord spaans aan maar goed. Misschien dat we langs elkaar heen praten maar mijn bedoeling was om duidelijk te maken dat je met Gentoo heel makkelijk linux basis kennis kunt opdoen. Je wordt namelijk tijdens de installatie gedwongen om het 1 en ander uit te vogelen. Met een kant-en-klare distro leer je niet zo veel aangezien er geen "dwingend karakter" achter zit. Natuurlijk kun je met een goed boek een aardig end komen en ja er zijn tig andere distro's zoals LFS, Frugalware, Sourcemage, enz, waar je ook een hoop uit kunt putten maar ik vindt Gentoo een zeer mooi begin in je verdere stapjes in Linux.
Als je mijn eerste reactie goed had gelezen, dan zie ik Gentoo als een goede leerstap. Maar als je écht aan de gang wilt met Linux, dan heb je echt meer aan kennis van de applicaties en software zelf dan aan kennis van Gentoo.

Zeker als je veel zelf compileert, is Gentoo geen slechte keuze. Voor cutting edge developers misschien zelfs een hele goede, want áls je moet compilen, kan Gentoo je tijd besparen. Heel vaak hoeft dat echter helemaal niet. Zeker niet in productieomgevingen.

Gentoo is voor sommige dingen best handig. Het is in sommige gevallen best leerzaam. Maar het is echt niet de holy grail. Die bestaat namelijk helemaal niet. Gentoo heeft voordelen, maar minstens zo grote nadelen. De belangrijkste is misschien tijd. In de praktijk kun je wat je wilt bereiken bijna altijd ook bereiken met een distro met binary packages met een goede package manager, in veel minder tijd. Goede software is zo geschreven dat het helemaal niet voor specifieke doeleinden gecompileerd hoeft te worden. Een goede configuratie volstaat haast altijd.

Het is dus geen haat tegen Gentoo, gewoon een waarschuwing. Een die Gentoo gebruikers zelf niet al te graag geven.
Zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik je inderdaad niet geheel goed heb begrepen. Maar het risico bestaat dat mensen gaan denken dat alles zelf doen de beste manier is. Dat is niet zo. Veel van de commando's die je gebruikt, heb je later niet veel nodig. Of andersom.

Gentoo zou ik nooit als eerste stap aanraden. Ik zou aanraden een stabiele distributie te installeren, en van daaruit eerst LFS een (paar) keer doen. Als je dat hebt gedaan heb je de nodige kennis van hoe Linux systemen in elkaar steken, en kun je doorgaan naar Gentoo. Daarbij kun je ook lekker veel zelf doen, maar zijn de meest vervelende stappen van alles zelf compileren zoveel mogelijk geautomatiseerd.

Ik vind Gentoo dus ook een goede stap in het leerproces, maar het moet niet de eerste stap zijn, en zeker ook niet de laatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Toch was het in mijn geval toch echt de eerste stap waar ik daadwerkelijk wat aan had.
Mandrake, Slackware, Debian allemaal geprobeerd als eerste en telkens snapte ik er de ballen van. Tot ik Gentoo tegenkwam.
Puur omdat het helemaal niets heeft op de ruwe basis na, die ik al wel abstract begreep, leer ik stap voor stap waar een Linux systeem uit bestaat. Het heeft mij wel degelijk geholpen.
Als je mij iets wilt leren kun je me veel beter compleet van scratch in het diepe gooien met een goede manual. Gentoo was precies dat.

Vandaag de dag draai ik het nog. Toch wil ik ooit wel een keer weer Debian gaan bekijken, maar ik ga daarvoor ook nog een keer Arch Linux een kans geven.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Miki schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:35:
[...]

Waar wil je nu naar toe met zo'n opmerking? Volgens mij is dit een discussie topic en geen "als je het niet bevalt, rot maar op" topic of heb ik het verkeerd begrepen?
Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen je moet de distro gebruiken die je zelf fijn vind :) Linux is vrijheid enzo. :D Verder valt het me op dat er best negatief gedacht wordt over zaken als stabiliteit, maar ik heb dan ook geen ervaring met live environments he :) Voor de rest mag iedereen natuurlijk zijn eigen mening hebben, zolang het maar niet gebracht wordt als MIJNE IS BETER!!11 GENTOO IS KUT!!!23 ofzo, das niet discusseren das alleen ff je eigen mening der door drukken zonder te zeggen waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
_eXistenZ_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:18:
[...]

Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen je moet de distro gebruiken die je zelf fijn vind :) Linux is vrijheid enzo. :D Verder valt het me op dat er best negatief gedacht wordt over zaken als stabiliteit, maar ik heb dan ook geen ervaring met live environments he :) Voor de rest mag iedereen natuurlijk zijn eigen mening hebben, zolang het maar niet gebracht wordt als MIJNE IS BETER!!11 GENTOO IS KUT!!!23 ofzo, das niet discusseren das alleen ff je eigen mening der door drukken zonder te zeggen waarom.
Als jij er geen ervaring hebt met "live environments" maar andere wel dan mogen zij hun mening niet ventileren? Tot nu toe is het volgens mij zeer netjes geweest en is er echt niet gesmeten met "mijn distro is beter" opmerkingen. In tegendeel zelfs, ik denk dat velen hier dankzij Gentoo veel meer met linux zijn gaan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 30-06-2008 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Wat me opvalt is dat als je sommige mensen dan aanspreekt over waarom Gentoo geweldig zou zijn, ze zaken opnoemen die je evengoed (en vaak zelfs beter) kan met andere distro's.
Zoals het hercompileren naar eigen smaak vanuit source (gaat erg handig met 1 commando in Debian).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

phobosdeimos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:47:
Wat me opvalt is dat als je sommige mensen dan aanspreekt over waarom Gentoo geweldig zou zijn, ze zaken opnoemen die je evengoed (en vaak zelfs beter) kan met andere distro's.
Zoals het hercompileren naar eigen smaak vanuit source (gaat erg handig met 1 commando in Debian).
Hmm ben ik niet met je eeens.
Debian hefet heel veel debs waar je tegen linkt niet default aan boord, bij gentoo wel.
Ook je flags configureren is makkelijker om centraal te doen ;).

Dat is uiteraard alleen fijn als je echt wil compileren en dat niet 1-2-3 in een productie-setup doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Boudewijn schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:58:
[...]

Hmm ben ik niet met je eeens.
Debian hefet heel veel debs waar je tegen linkt niet default aan boord, bij gentoo wel.
Ook je flags configureren is makkelijker om centraal te doen ;).

Dat is uiteraard alleen fijn als je echt wil compileren en dat niet 1-2-3 in een productie-setup doet.
Als ik "apt-get source irssi" ingeef, zorgt apt-get er voor dat alle benodigde libs en headers geinstalleerd worden zodat ik met één commando een volledig customized .deb pakketje kan maken.
Desgewenst met die of die feature, zonder die of die feature, met GTK frontend, zonder QT frontend, met ALSA of zonder opengl, whatever you like.
Zoals ik al zei: veel fanboys schrijven gentoo "unieke" functies toe die even makkelijk in andere distro's (in dit geval eigenlijk: package managers) zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 30-06-2008 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben geen fanboy maar vind het leuk om even advocaat van de duivel te spelen.
Feit is wel dat gentoo daarin makkelijk consistent te maken is, omdat je 1 plek heb waar je al je compilatieinstellingen hebt staan (clags, linker opties, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Boudewijn schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:12:
Ik ben geen fanboy maar vind het leuk om even advocaat van de duivel te spelen.
Feit is wel dat gentoo daarin makkelijk consistent te maken is, omdat je 1 plek heb waar je al je compilatieinstellingen hebt staan (clags, linker opties, etc).
Als ik irssi compileer met -O2 optimalisaties is dat geen probleem.
Als ik ogre compileer met -O2, krijg ik segfaults dat het niet meer mooi is.
Sommige software gebruik ik de GTK frontend van, andere software gebruik ik enkel CLI.
1 globale set van cflags en linker opties is waanzin, imnsho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

phobosdeimos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:03:
Als ik "apt-get source irssi" ingeef, zorgt apt-get er voor dat alle benodigde libs en headers geinstalleerd worden
Dat is niet helemaal waar; apt-get source haalt alleen de source op (en compiled die eventueel als je ook -b zegt). Voor de build-time dependancies is er apt-get build-dep.
Boudewijn schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:12:
Als je apt-build gebruikt om Debian packages te compilen (aan te raden als je veel packages zelf compiled voor de compiler instellingen), dan kun je dingen als CFLAGS in /etc/apt/apt-build.conf zetten. Met apt-build is het ongeveer even makkelijk en centraal als portage.

(Dat geldt echter alleen voor CFLAGS, apt-build kent niet iets als portage's USE flags)
phobosdeimos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:17:
Ehm, da's dan een compiler bug :P
edit:
Of bug in ogre trouwens, dat kan ook nog.

[ Voor 11% gewijzigd door deadinspace op 30-06-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

phobosdeimos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:17:
[...]

Als ik irssi compileer met -O2 optimalisaties is dat geen probleem.
Sommige software gebruik ik de GTK frontend van, andere software gebruik ik enkel CLI.
1 globale set van cflags en linker opties is waanzin, imnsho.
Het is echter wel handig dat je een globale default hebt, welke je nog per binary kan overrulen. Ook dat is Gentoo!

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Zo zie je maar deadinspace dat ik eigenlijk zelden of nooit packages vanuit source compileer :D
Enkel m'n kernel (met make-kpkg) en fluxbox vanuit git dagelijks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Er is nochtans heel wat software die slecht reageert op -O2 compiler flags.
Echt 100% veilig zijn die optimalisaties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
-O2 staat voor dubbelpost? ;)

Waar zit dat eigenlijk in dat soms O2 niet werkt en meestal O3 niet ofzo? Technisch gezien bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

O3 is te aggressief in een aantal gevallen.
Compiler denkt dan te kunnen optimaliseren waar het dus niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

phobosdeimos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:43:
Er is nochtans heel wat software die slecht reageert op -O2 compiler flags.
En toch wordt praktisch alle software in Debian met -O2 gecompiled (zo ook ogre).
_eXistenZ_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:43:
Waar zit dat eigenlijk in dat soms O2 niet werkt en meestal O3 niet ofzo? Technisch gezien bedoel ik.
Ze zouden altijd moeten werken in de zin dat ze correct werkende programma's moeten afleveren. Als dat niet het geval is, dan zit er een bug in de compiler of (vaker) in het te compilen programma.

Voor wat betreft de performance, hogere optimalisatiestanden voeren ook optimalisaties uit die de code wel sneller uit te voeren maken, maar ook groter. En grotere code kost meer geheugenoperaties om te laden en kan daardoor trager zijn, zeker als je er regelmatig door uit je L1 cache loopt.

Bij -O3 wordt bijvoorbeeld onder andere -finline-functions aangezet wat kleine functies simpelweg in zijn geheel invoegt waar ze aangeroepen worden. Dat scheelt argumenten op de stack zetten en een CALL instructie uitvoeren, maar als die functie groter dan miniscuul is dan zal het leiden tot grotere code als die functie van meer dan één plaats aangeroepen wordt. Of dit dus wel of niet sneller is hangt er dus maar net van af.

Dit is ook de reden dat -Os soms een betere optie is dan -O2 of -O3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:04
Mja, op dit moment ben ik bezig met een Gentoo installatie omdat m'n Unbuntu server het vertikte met wat ik wou. VMware Server had kernel sources nodig om een driver te compileren, dus ik sleep de source tree binnen met apt (en ja, dezelfde versie als in uname -a stond), en vervolgens krijg ik dus een 2.6.24-8 ipv een 2.6.24-16, terwijl er in /usr/src wel degelijk -16 in de folder naam stond. Ook met een make menuconfig zag ik die -8 versie staan. Beetje jammer dus, want VMware zei terecht dat de kernel versie niet overeen kwam met de bestaande kernel. En om nou een eigen kernel te gaan bakken is ook weer zo wat ... dan ben ik elke keer aan de beurt.

Toen Gentoo gepakt en ik wist dat het daar gewoon goed moest gaan aangezien je daar toch altijd je eigen kerneltje moet bakken. Ook nog een leuke howto gevonden met software RAID icm LVM en Gentoo, dus dat was wel weer leerzaam. Ik vind Gentoo op zich wel z'n charme hebben en goede documentatie + community, maar ik zou het niet snel in productie in gaan zetten op het werk.

Overgens kan je met FreeBSD wel redelijk goed beheren met portupgrade/downgrade en packages gebruiken ipv de ports-tree. Maar ja, dan heb je ook gelijk weer een halve Debian ;) Op het werk gebruiken we wel vaak FreeBSD in productie en dat gaat prima. één keer in de zoveel tijd ben je wel aan de beurt om de boel weer te upgraden maar ja, dat hoort erbij. We hebben ook een Debian systeem zijn die verprutst is door iets minder kundige mensen, en die voor geen meter willen upgraden met z'm packages. Hij is zelfs zo ver dat die half tussen Woody en Sarge hangt en nou niks meer wilt installeren. Uiteraard niet de schuld van Debian, maar ja ...

En nog een puntje, FreeBSD gebruikt standaard ook -O2. Als je -O3 gebruikt sloop je gegarandeerd wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Wie heeft er nog meer last van dat Evolution 2.12-r3 niet wil compilen omdattie libxml2 niet kan vinden? Ik heb wel evolution-2.12-r2 maar door r3 word ik doodgespanked...

/edit

Juiste versies waarom het gaat is 2.12.3-r2 en 2.12.3-r3

[ Voor 16% gewijzigd door _eXistenZ_ op 02-07-2008 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:01:
Wie heeft er nog meer last van dat Evolution 2.12-r3 niet wil compilen omdattie libxml2 niet kan vinden? Ik heb wel evolution-2.12-r2 maar door r3 word ik doodgespanked...
Ik heb weleens problemen gehad met libxml2 inderdaad niet specifiek met evolution. Heb je al de standaard dingen als, libxml2 opnieuw compilen of revdep-rebuild, geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Geen idee wat gentoo uitspookt met libxml2 en evolution, maar tenzij je FreeBSD als basis gebruikt hoef je nooit en te nimmer een complete rebuild te doen voor een libxml2 update. Op linux worden de sonames nml dusdanig gekozen bij een minor update dat het backwards compatible blijft met vorige releases, zeker in het geval van libxml2.
Misschien is het handig om foutmeldingen te posten. Ik ben geen gentoo gebruiker, maar wel package maintainer voor zowel libxml2 en evolution op een andere distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Paulusbrand schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:17:
Heb je al de standaard dingen als, libxml2 opnieuw compilen of revdep-rebuild, geprobeerd?
Jup :)
_JGC_ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:56:
Misschien is het handig om foutmeldingen te posten.
Dit komt veel langs: (Elke 3 sec atm)
< 30 andere la files geknipt >
libtool: link: warning: `/usr/lib/gcc/i686-pc-linux-gnu/4.1.2/../../..//libORBit-2.la' seems to be moved
libtool: link: warning: `/usr/lib/gcc/i686-pc-linux-gnu/4.1.2/../../..//libgthread-2.0.la' seems to be moved
libtool: link: warning: `/usr/lib/gcc/i686-pc-linux-gnu/4.1.2/../../..//libgobject-2.0.la' seems to be moved
libtool: link: warning: `/usr/lib/gcc/i686-pc-linux-gnu/4.1.2/../../..//libglib-2.0.la' seems to be moved
libtool: link: warning: `/usr/lib/gcc/i686-pc-linux-gnu/4.1.2/../../..//libxml2.la' seems to be moved
Hier looptie echter niet op stuk, blijkbaar is dit allemaal nog tof... Ik update m zometeen met de definitieve foutmelding.

/edit Hier issie:
make[3]: Entering directory `/var/tmp/portage/mail-client/evolution-2.12.3-r2/work/evolution-2.12.3/help'
File "/usr/bin/xml2po", line 35, in <module>
import libxml2
ImportError: No module named libxml2
make[2]: *** [de/evolution.xml] Error 1
make[2]: *** Waiting for unfinished jobs....
make[3]: Nothing to be done for `all-am'.
make[3]: Leaving directory `/var/tmp/portage/mail-client/evolution-2.12.3-r2/work/evolution-2.12.3/help'
make[2]: Leaving directory `/var/tmp/portage/mail-client/evolution-2.12.3-r2/work/evolution-2.12.3/help'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/var/tmp/portage/mail-client/evolution-2.12.3-r2/work/evolution-2.12.3'
make: *** [all] Error 2

[ Voor 98% gewijzigd door _eXistenZ_ op 02-07-2008 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
_JGC_ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:56:
Geen idee wat gentoo uitspookt met libxml2 en evolution, maar tenzij je FreeBSD als basis gebruikt hoef je nooit en te nimmer een complete rebuild te doen voor een libxml2 update. Op linux worden de sonames nml dusdanig gekozen bij een minor update dat het backwards compatible blijft met vorige releases, zeker in het geval van libxml2.
Misschien is het handig om foutmeldingen te posten. Ik ben geen gentoo gebruiker, maar wel package maintainer voor zowel libxml2 en evolution op een andere distributie.
Edit: Post verkeerd gelezen : :/

Over libxml2:

http://www.gentoo.org/pro...os/gnome-2.12-upgrade.xml

Halverwege de pagina komt dezelfde foutmelding voor. Misschien datje er iets aan hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Paulusbrand op 02-07-2008 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ImportError: No module named libxml2

laat me raden: jij hebt -python in je useflags staan voor het compilen van libxml2 oid.

Edit:
Jakkes, libtool archives... dat gentoo die rotzooi nog altijd installeert. Als je onnodig diverse ongebruikte libs in je binaries wilt linken moet je vooral die .la bestandjes laten staan. Overigens is het nu niet meteen de bedoeling om die dingen klakkeloos te verwijderen, dan werkt KDE en een aantal andere libs nml niet meer. Sommige programma's gebruiken .la files om dynamisch modules in te laden mbv libtool.

[ Voor 62% gewijzigd door _JGC_ op 02-07-2008 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:21:
[...]

Tevens, moderne kernels werken met zogeheten "kale" kernels en ramdisks. Dwz, er wordt een kleine, nagenoeg driverloze, kernel geladen, waarna de ramdisk geladen wordt welke de drivers laad welke voor jouw os bedoeld zijn. Niet meer en niet minder. Alle moderne linux distro's werken op deze manier. Wat maakt gentoo dan zo goed/spannend/correct dat ze het hele ramdisk verhaal moeten skippen? En welk resultaat mag er zeker zijn? Het feit dat je 15 seconden sneller opboot? Heb je in je dagelijks gebruik van je OS daar ook profijt van? En weegt de hoeveelheid tijd die je moet steken in het compilen/tunen van je kernel op tegen het "kunnen compilen van een gentoo kernel"?

[...]
Dit lijkt me een heel andere discussie en juist eentje wat nagenoeg niets met Gentoo an sich te maken heeft. Andere distro's bieden ook gesupporte mogelijkheden tot bakken van eigen kernels, en genoeg mensen maken ook daar gebruik ervan.

Een generic kale kernel met ramdisks is ideaal voor een situatie waar je redelijk hardware-agnostig software moet kunnen uitrollen op verschillende bakken. Voor een situatie waar boottijden inderdaad irrelevant zijn. Omgekeerd is een custom kernel ideaal voor situaties waarin een OS install niet op andere bakken nagedaan hoeft te worden, waar boottijden wel relevant zijn, en waar RAM dermate krap is/kan zijn dat onnodige features (debugging meuk voor non-devvers bijvoorbeeld) ongewenst zijn.

Ik kan me levendig voorstellen dat je in een serverpark absoluut niet wilt kutten met aparte kernels voor iedere mogelijke config die daar staat. Maar bijvoorbeeld op een laptop is een snelle boot zeer wenselijk. Ik heb in het verleden nota bene met Debian gebenched hoe lang boot duurt met generic en custom kernels, en het kan meer dan een minuut schelen. Dat is voor een computer die regelmatig aan en uit gaat een significante hoeveelheid tijd. Het is bijvoorbeeld het verschil tussen merkbaar trager dan Windows XP opstarten op hetzelfde systeem en merkbaar sneller dan Windows XP opstarten op dat systeem, wat voor evangelizing significant is :+

Wederom: one size doesn't fit all. Maar het is juist daarom onzinnig om Gentoo aan te vallen op custom kernels. Sowieso biedt Gentoo ook een install optie met generic kernel met ramdisk als je dat liever wilt :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:33
Ik ben bij Gentoo uitgekomen omdat Sabayon (net nieuwe versie) lekker al mijn hardware ondersteunde. Nu heb ik misschien wel de nodige kennis om op andere distro's alles werkend te krijgen maar ik zie niet echt het voordeel van veranderen.
Ik zoek alleen nog naar een programma dat detecteerd welke hardware er in mn pc zit en vervolgens alle flags goed zet. Bestaat dat?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jogai schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:58:
Ik ben bij Gentoo uitgekomen omdat Sabayon (net nieuwe versie) lekker al mijn hardware ondersteunde. Nu heb ik misschien wel de nodige kennis om op andere distro's alles werkend te krijgen maar ik zie niet echt het voordeel van veranderen.
Ik zoek alleen nog naar een programma dat detecteerd welke hardware er in mn pc zit en vervolgens alle flags goed zet. Bestaat dat?
Die USE flags zul je toch echt zelf moeten uitzoeken aangezien daarmee aangeeft of enige ondersteuning aan <insert naam> van belang vindt. Daarnaast is er ook nog een optie om een desktop profile te kiezen waarin de meest gangbare flags al ingesteld zijn.
Ook de hardware uitzoeken moet je zelf kunnen, leer je ook nog wat van :D

Goede beginpunten:

Use Flags:
http://www.gentoo.org/doc...ok-x86.xml?part=2&chap=2" :Hoe en wat
http://www.gentoo.org/dyn/use-index.xml :lijst met alle flags
http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-539024.html :met name paragraaf 2.C "Slimming down a genkernel default configuration". Daarmee moet je je hardware kunnen vinden lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Miki schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 12:04:
[...]

Die USE flags zul je toch echt zelf moeten uitzoeken aangezien daarmee aangeeft of enige ondersteuning aan <insert naam> van belang vindt.
Dat snap ik maar het zou handig zijn als de onmogelijke al weggegooid werden. Dan hoef je een stuk minder te selecteren.
Daarnaast is er ook nog een optie om een desktop profile te kiezen waarin de meest gangbare flags al ingesteld zijn.
Bedankt voor de tip.
Ook de hardware uitzoeken moet je zelf kunnen, leer je ook nog wat van :D

Goede beginpunten:

Use Flags:
http://www.gentoo.org/doc...ok-x86.xml?part=2&chap=2" :Hoe en wat
http://www.gentoo.org/dyn/use-index.xml :lijst met alle flags
http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-539024.html :met name paragraaf 2.C "Slimming down a genkernel default configuration". Daarmee moet je je hardware kunnen vinden lijkt...
Bedankt voor de links, vanavond is ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jogai schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 12:10:
[...]

Dat snap ik maar het zou handig zijn als de onmogelijke al weggegooid werden. Dan hoef je een stuk minder te selecteren.
Het grootste deel van de USE-flags gaat niet over hardware maar over software. Hardware config doe je met name in de kernel, niet in de USE flags.

Op zich hoef je niet veel USE-flags in te stellen op een bak die beperkte taken krijgt. Voor de hand liggende zijn -X voor als je geen grafische omgeving gaat gebruiken (scheelt het meebakken van GUI elementen voor packages waarbij dat optioneel is, zoals mplayer en Xine). Als je wel GUI wilt, is het handig om gtk -qt of -gtk qt te doen naargelang je de ene of andere wilt. Dat scheelt ook weer troep.

In geval van twijfel niets doen met USE-flag. Als het achteraf toch nodig blijkt kun je altijd met emerge -uDNav world de boel bijstellen.

Een tip: wil je multimedia zooi kunnen afspelen, dan heb je naast win32codecs ook asf nodig, die niet in de standaardlijst op gentoo.org staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
als ik hier http://www.gentoo.org/dyn/use-index.xml kijk zie ik al direct 3dfx en 3dnow staan. Dat moet toch ondersteund worden door je hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jogai schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 16:25:
als ik hier http://www.gentoo.org/dyn/use-index.xml kijk zie ik al direct 3dfx en 3dnow staan. Dat moet toch ondersteund worden door je hardware?
Tuurlijk. Er zitten er een paar tussen (denk ook aan altivec en sse enzo), maar dat zijn uitzonderingen. Sowieso *hoef* je die vlaggen niet aan te zetten als je niet wilt.

De meeste USE-flags zijn software only, lees ze maar na.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45
Jogai schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 16:25:
# cat /proc/cpuinfo
en kijk dan wat je cpu allemaal ondersteund, maar zoals gezegd, use flags zijn vooral voor software; meer dan enkele specifieke registers zoals sse zul je er dan ook niet vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 03-07-2008 23:35 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:21
de meeste use flags worden ook al voor je geselecteerd bij het kiezen van je profiel.
Choosing the Right Profile

First, a small definition is in place.

A profile is a building block for any Gentoo system. Not only does it specify default values for CHOST, CFLAGS and other important variables, it also locks the system to a certain range of package versions. This is all maintained by the Gentoo developers.

Previously, such a profile was untouched by the users. However, there may be certain situations in which you may decide a profile change is necessary.

You can see what profile you are currently using with the following command:

Code Listing 2.2: Verifying system profile
# ls -FGg /etc/make.profile
lrwxrwxrwx  1 48 Apr  8 18:51 /etc/make.profile -> ../usr/portage/profiles/default/linux/x86/2008.0

The default profile will provide you with a Linux 2.6-based system. This is the recommended default, but you have the option of choosing another profile too.

There are also desktop and server subprofiles available for some architectures. Look inside the 2008.0/ profile to see if there is one available for your architecture. You may wish to view the desktop profile's make.defaults to determine if it fits your needs.

After viewing the available profiles for your architecture in /usr/portage/profiles/, you can use a different one if you wish:

Code Listing 2.3: Changing profiles

# ln -snf /usr/portage/profiles/<profile name> /etc/make.profile

Note: The developer subprofile is specifically for Gentoo Linux development tasks. It is not meant to help set up general development environments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
         \  (oo)\_______
            (__)\       )\/\ 
                ||----w |
                ||     ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:18

Aapzak

Your genuine OS hopper

het grootste voordeel van gentoo is wat mij betreft de USE flags.

De performance winst die je met gentoo haalt t.o.v. bijv. Arch is echt niet schokkend, daar hoef je het niet voor te doen.
In mijn werk ben ik al regelmatig tegengekomen dat een binary package een bepaalde library niet heeft meegecompiled of iets dergelijks. Dan begint de ellende.

Je moet de sources gaan downloaden, zorgen dat je alle libraries hebt van de dingen die je erin wilt bakken. Als het eenmaal gebakken is moet je het ook nog eens in de packagemanager zien te wurmen. Nu zijn er vast Debian en/of Ubuntu gebruikers die dat wel onder de knie hebben maar op dit gebied is Gentoo gewoon erg handig.
Gentoo is het systeem waarop de meeste van mijn nieuwe experimenten het eerst werken. PHP met oracle support is daar een aardig voorbeeld van, makkie onder Gentoo met dank aan de USE flags.

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Zo, ik ben over van Portage naar Paludis, Imho werktie erg fijn met meerdere overlays, iets wat ik met Portage toch altijd een redelijk gekloot vond. Verder is mijn probleem van hierboven ook opgelost; ik moest python-updater installeren en runnen, deze fixte alles wat kapot was gegaan sinds ik van 2.4 naar 2.5 gegaan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:16

Theimon

Snapte!?

_eXistenZ_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:43:
-O2 staat voor dubbelpost? ;)

Misschien brengt dit linkje uitkomst. Staat een stukje uitleg waarom liever -O2 dan -O3.

* Theimon vraagt zich wel af waarom ze op die pagina de arch voor een Athlon64 X2 hebben veranderd van k8 naar athlon-xp :?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Theimon schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 11:21:
[...]

Misschien brengt dit linkje uitkomst. Staat een stukje uitleg waarom liever -O2 dan -O3.

* Theimon vraagt zich wel af waarom ze op die pagina de arch voor een Athlon64 X2 hebben veranderd van k8 naar athlon-xp :?
Dat geldt toch alleen als je op 32 bits compileert?
Op 64 staat er gewoon athlon64 ipv athlon-xp:

32 bit
CFLAGS="-march=athlon-xp -O2 -pipe -fomit-frame-pointer"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"

64 bit
CHOST="x86_64-pc-linux-gnu"
CFLAGS="-march=athlon64 -O2 -pipe"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 18:16

Theimon

Snapte!?

dragunova schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 13:50:
[...]

Dat geldt toch alleen als je op 32 bits compileert?
Op 64 staat er gewoon athlon64 ipv athlon-xp:

32 bit
CFLAGS="-march=athlon-xp -O2 -pipe -fomit-frame-pointer"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"

64 bit
CHOST="x86_64-pc-linux-gnu"
CFLAGS="-march=athlon64 -O2 -pipe"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"
Mja, beide hadden eerst als arch "k8". Volgens mij omhelst -march=athlon-xp ook niet alle opties die een Athlon 64 ondersteund (in 32bits modus). Dan zou je dus niet volledig gebruik maken van de cpu. Het is maar een veronderstelling, want zeker weten doe ik het niet.

Nu blijft mn systeempje gewoon doorreutelen met -march=k8, dus het is maar een detail. Het viel me toevallig op.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treggats
  • Laatst online: 15-01-2024

Treggats

Koe'tje

* Treggats heeft net na een enorm gekloot met X die steeds vastliep, X nu draaien op git ebuilds en het 2008 profiel.

En het loopt als een zonnetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik draai inmiddels al een jaar of 3 - 4 Gentoo thuis, met wisselende ervaringen. Momenteel valt het mij op dat Gentoo juist vaak, zeker in de main-tree, wat achter lijkt te lopen. KDE 4 is nog volledig gemasked bijvoorbeeld, terwijl kubuntu hem standaard meelevert.
Maar voor mij is Gentoo een lekkere aankloot distro die soms grote voordelen heeft, maar soms ook grote nadelen.
Ik heb Gentoo gehad op een oude K6-2 300Mhz, en ja compileren duurde een eeuwigheid. Maar daarna kon ik op die bak dingen die ik met geen enkel andere OS voor elkaar kreeg (inc Debian, Windows98/2000 en nog wat andere). Ik draaide er namelijk Myth op, waarmee ik ook DVD's afspeelde, een LCD aanstuurde, IR ontvanger had, MySQL, Apache en nog wat andere zaken. Met name de geringe ruimte vraag op de harddisk en de snelheid maakte veel van de compilatietijd goed.
Mijn laptop draait inmiddels al 2,5 jaar lang al dezelfde basis install, die alleen geupdated wordt. Het draait nog steeds goed, of eigenlijk steeds beter. M'n vaste pc heb ik alleen verkloot en is aan een grote opschoon actie (a.k.a. herinstall) toe.

Eens in de zoveel tijd waag ik eens een uitstapje naar Debian of Ubuntu, maar die stellen me toch telkens weer teleur, al begin ik beide nu wel beter te begrijpen.

Ik zie een linux distro bijna net zo als een auto. Ik ben inmiddels een groot BMW-fan. Ja ze hebben zeker nadelen (in verhouding duur, saai interieur, imago), maar ook voordelen (erg geschikt voor lange ritten, degelijk, sportief). En zo is voor vrijwel elk merk een lijstje op te stellen. Ik ga dan ook niemand proberen over te halen om een BMW te rijden, maar als je dingen over wilt weten, just ask. Hetzelfde heb ik met distro's. imo is er niet 1 de beste. Ze hebben allemaal hun plus en min punten. Bij m'n vader installeer ik Ubuntu, want dat werkt gewoon, maar niet optimaal. Zelf draai ik Gentoo, kost meer tijd, maar doet wat ik wil. In een productie omgeving zou ik waarschijnlijk Debian pakken, want die is bewezen degelijk, ga zo maar door. Maar per definitie een distro de grond in boren heeft weinig zin. Dus laten we die discussie aub stoppen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Elke distro heeft zo ze voor en nadelen, maar dat maakt het principe distro's nou zo mooi _/-\o_

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wintersa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 01:03
Hallo,

Ik draai Gentoo al vanaf versie 2004, wat veel mensen hier melden over instabiele configuratie of na een upgrade de boel niet meer werkt, ligt niet altijd aan Gentoo. Ook hoor ik veel mensen zeggen dat het een leuke distro is om Linux mee te leren kennen, hier ben ik het niet mee eens vanwege het volgende;

* Basis kennis linux is eigenlijk vereist voor het installeren van Gentoo, dit vanwege je veel op de shell
werkt en het enigszins wel handig is dat je weet wat je hebt uitgevoerd.

* Wanneer je de echte performance uit je machine wil halen dien je hardware kennis te hebben zodat je
de juiste cflags / useflags goed kan instellen en dat je begrijpt wat je instelt en waarom.

* Je moet weten hoe Gentoo in elkaar steekt met configuratie bestanden en profielen, heel belangrijk.
Indien jij niet weet waarom het met profielen werkt en hoe het precies in elkaar zit kom je niet ver en zul
je snel je systeem in de soep laten lopen.

* Ook ben ik van mening dat je bij het installeren van een systeem ook weet hoe de packages samen
werken. En voordat je een upgrade van een package uitvoert, goed hebt opgezocht of het misschien
compatibiliteits problemen kan opleverenmet andere pakketen zodat je niet voor verassingen komt te
staan. (Moet je ook bij MS Windows doen)

* Gentoo is zeker geen distro om linux mee te leren kennen, waarom ik dit vind is vanwege je de distro
helemaal moet opbouwen en je moet weten hoe Gentoo met je hardware omgaat , neem een slackware
linux dan heb je iig een mooi systeem op te beginnen en je kan in de setup precies zien hoe het
slackware linux systeem wordt opgebouwd (staps gewijs dien je in de setup packages te selecteren en
de setup laat je zien wat het voor functie heeft). Binaries (make, gcc, glibc etc.) om mee te compilen zijn
mee geleverd. zo kun je direct aan de slag, je leert goed hoe het linux systeem in elkaar zit. Of neem
een Ubuntu / Debian Distro heb je direct mooi een complete werkende omgeving en leer daar linux mee
kennen door er direct mee van start te gaan. Zodra je dan weet hoe linux werkt en je hebt sofware
geinstalleerd (ource) en weet hoe het omgaat met hardware dan pas kun je jezelf een keer gaan wagen
aan Gentoo.

Hoezo niet in productie draaien???

* Gentoo Linux als webserver geinstalleerd (gebruik voor thuis) werkt perfect! gebruik hem zelfs als
VMware Server
* Gentoo Linux als terminal clients geinstalleerd bij Waterleiding Maatschappij Drente / Waterbedrijf
Groningen, draait op oude hardware en draait geweldig. Zelfs een automounter van usb devices die icm
Citrix omgeving via het ica protocol gemapt kunnen worden in een Windows omgeving. (ongeveer 50
machines die in productie draaien) het leuk van deze terminal clients is dat ze eerst waren
geconfigureerd door mensen zonder enige uitgebreide kennis van linux waardoor het systeem haast tot
niet optimaal werkte. Vanwege ik Gentoo Linux destijds al doorhad, heb ik deze machines opnieuw
geconfigureerd en tot dien geen problemen meer mee gehad.

Waar ben ik het mee eens.
* Packages worden vanaf source gecompiled wat enige tijd in beslag neemt, zelfs met zware
processoren.
* Het gedrag van Portage met packages die een half jaar geleden goed waren en na een half jaar niet
meer vind ik soms ook vervelend. Maar blijkbaar gaf deze package toch te veel problemen op andere
sytemen. (kun je dus ook positief zien)

Inmiddels heb ik 3x een pc gekocht waarvan de eerste pc Gentoo 2004 draaide, tot de dag vandaag draai ik op mijn huidige systeem nog steeds Gentoo draaiend met versie 2007 (met stable als unstable packages geinstalleerd) ik kan nog wel veel meer over Gentoo vertellen maar ik hou het hier toch bij.

Groeten,

Anthony Winters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

* Gentoo is zeker geen distro om linux mee te leren kennen, waarom ik dit vind is vanwege je de distro
helemaal moet opbouwen en je moet weten hoe Gentoo met je hardware omgaat , neem een slackware
En slackware is beter, want?
geinstalleerd (ource) en weet hoe het omgaat met hardware dan pas kun je jezelf een keer gaan wagen
aan Gentoo.
Iedereen die RTFM kan, kan gentoo installen.
Hoezo niet in productie draaien???
1 server != productie ;). Althans niet voor de meesten van ons

Verder: leuk als je 1x 1 systeem maakt op oude hw en daar verder niets aan update. Dan is gentoo idd prima.
Groeten,

Anthony Winters
Doen we hier niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wintersa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 01:03
@ Boudewijn

1 ik zeg niet de slackware beter is, als je goed gelezen hebt verwijs ik naar slackware / ubuntu en
debian linux wat mij perfect distro`s lijken om mee te beginnen, ook vertel ik waarom ik dat vind.

2 idd iedereen die rtfm kan kan Gentoo installeren, maar weet je dan wat je gedaan hebt als je
nieuw bent in linux, ik denk het niet. Als je iets wilt leren zul je dieper in de materie
moeten duiken dan alleen een handleiding lezen, nogmaals is dit mijn mening

3. productie server??? jij moet echt beter lezen hoor, ik heb het ook over terminal clients (dat is
voor jou geen productie? en hoe kom jij erbij dat deze machines niet worden geupdate.) jij praat dus
alleen over servers, volgens mij is dit een algemeen Gentoo Topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 07:00

BoAC

Memento mori

wintersa schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:34:
@ Boudewijn

1 ik zeg niet de slackware beter is, als je goed gelezen hebt verwijs ik naar slackware / ubuntu en
debian linux wat mij perfect distro`s lijken om mee te beginnen, ook vertel ik waarom ik dat vind.

2 idd iedereen die rtfm kan kan Gentoo installeren, maar weet je dan wat je gedaan hebt als je
nieuw bent in linux, ik denk het niet. Als je iets wilt leren zul je dieper in de materie
moeten duiken dan alleen een handleiding lezen, nogmaals is dit mijn mening
Maar bij de manuals bij Gentoo wordt wel netjes gezegd waarom je iets doet waardoor je de opbouw goed leert kennen. Wanneer je met Ubuntu net begint bijv. zul je niet snel doorhebben hoe X is opgebouwd terwijl bij Gentoo je dat sneller doorkrijgt..
3. productie server??? jij moet echt beter lezen hoor, ik heb het ook over terminal clients (dat is
voor jou geen productie? en hoe kom jij erbij dat deze machines niet worden geupdate.) jij praat dus
alleen over servers, volgens mij is dit een algemeen Gentoo Topic.
Wat gebeurt er als jij onder de tram komt? Wie gaat die boel op de rails houden zonder de Gentoo kennis die jij blijkbaar wel hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Fijn, /var/db/pkg verwijderd... mag nu emerge -e system && emerge -e world draaien om de zaak weer in het gereel te krijgen (En dat op een laptopje) :X

Reden: dacht dat dat nog bij Paludis hoorde, toen ik aan het cleanen was na de terugoverstap van Paludis naar Portage.

[ Voor 28% gewijzigd door _eXistenZ_ op 10-07-2008 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
_eXistenZ_ schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:39:
Fijn, /var/db/pkg verwijderd... mag nu emerge -e system && emerge -e world draaien om de zaak weer in het gereel te krijgen (En dat op een laptopje) :X
Is dat niet een beetje dubbel op.. Alleen world is voldoende hoor volgens mij. world includes system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Nee, in /var/db/pkg staat per pakketje welke versie op dat moment geinstalleerd is. Deze info staat nergens anders.

/edit

Ik las verkeerd

Achja dit stond op zo'n tof forum dus ik had et maar gestart alvast, wellich had ik ook afgekund met world maar heb toch ccache aan :)

[ Voor 41% gewijzigd door _eXistenZ_ op 10-07-2008 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ik zat net de reacties te lezen bij meuk: Sabayon Linux 3.5 stable

Daar wordt een rijtje voordelen opgenoemd door laurencevde, erg duidelijk. Maar bij 1 argument zie ik het voordeel niet echt, nl:
geen automatische aanpassing van je configuratiebestanden,
Waarom is dat een voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net mijn gcc-hoogoven aangezet :Y) Het is nu nog ochtend dus nog lekker kauwd in mijn kamer :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:04
Ik heb trouwens GCC 4.3 gecompileerd ipv de default GCC versie (4.1 geloof ik?) tijdens m'n installatie. Vanaf 4.2 of kan je een march=native opgeven aan je compile flags, waarbij GCC zelf alle optimalisaties uitvogelt. Dat heb ik allemaal leuk gedaan icm met -02 en dat gaat tot zo ver allemaal best. Iemand anders hier ervaringen mee? Ik weet namelijk nou niet echt wat nou het verschil zal zijn tussen march=k8 of march=native.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Jogai schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 09:30:
Ik zat net de reacties te lezen bij meuk: Sabayon Linux 3.5 stable

Daar wordt een rijtje voordelen opgenoemd door laurencevde, erg duidelijk. Maar bij 1 argument zie ik het voordeel niet echt, nl:

[...]

Waarom is dat een voordeel?
Wat denk je dat er gebeurd als er automatisch een config overschreven word van *insert application* waar je weet ik veel hoeveel tijd mee bezig geweest bent met configureren? Juist, daarom niet ;). Dit is echter niet een specifiek voordeel, iedere zelf-respecterende distributie heeft een package systeem dat hier rekening mee houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
Ik heb trouwens GCC 4.3 gecompileerd ipv de default GCC versie (4.1 geloof ik?)
Ik kom er net achter dat 4.3 uit is in de portage tree met ~x86 flag. Ik geloof dat 4.3 de core2 flag ondersteund. Ik ben 2 maandjes geleden naar 4.2 gegaan, dat ging goed. Die tijd had ik nog veel problemen met 4.3. Toch maar eens proberen binnenkort. Nu genieten van mn bootsplash, de afgelopen tijd weinig tijd gehad om mn installlatie te verbeteren maar gister toch weer even aan de gang geweest. Blijft leuk dat spelen met gentoo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
Zo mensen ik schop hem even.

Ik heb laatst zon mooi mini-itx bordje gekocht met een 330 atom dual core.
Ik kom er alleen niet helemaal uit welke cflags ik moet gebruiken voor GCC.

Vooral bij de march flag zie ik heel verschillende settings.
Voor <GCC 4.3 prescott i686
Voor GCC 4.3 native

Ik heb Prescott geprobeerd maar geeft processor lockups.
Vanavond het volgende proberen:

GCC 4.3: -O2 -march=native

Iemand meer ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gewoon -march=native -O2 -pipe. Die paar ebuilds die niet met -O2 overweg kunnen hebben als het goed is wel filterflags.
Pagina: 1