![]() | ||||||||||
Wat is Gentoo? | ||||||||||
Gentoo is een Linux-distributie waarbij het compilen van je eigen software centraal staat. Je krijgt net als bij het handmatig compilen van een programma, controle over welke onderdelen van een programma meegecompiled worden. Gebruik je alleen Gnome en geen KDE? Dan compile je gewoon nergens KDE-support mee. Zo zijn de programma's gestript van onnodige software, en tevens worden programma's geoptimaliseerd voor je hardware, d.m.v. zogeheten compiler-flags. Op deze manier kan je met 1 cdtje een systeem opzetten dat volledig toegespits is op de rol van webserver, of een laptop, gamepc, werkstation, enzovoort. Bij Gentoo zelf noemen ze dit een meta-distributie. Je vraagt je nu wellicht af of het veel werk is om dit allemaal te doen. Er komt inderdaad een hoop bij kijken, maar gelukkig wordt het overzichtelijk gemaakt dankzij de packagemanager van Gentoo, Portage. Met Portage kun je aangeven welke opties je mee wilt compilen (d.m.v. zogeheten useflags) bij een pakket. Dit kan per pakket (dit gaat dan in een bestandje /etc/portage/package.use) ,maar je kunt ook useflags zetten voor je hele systeem in één keer. (Die gaan in /etc/make.conf) Zo heb ik dus bijvoorbeeld "gtk gnome -kde" als enkele globale useflags in /etc/make.conf staan, omdat ik alleen Gnome gebruik en geen KDE. | ||||||||||
Alles zelf doen. | ||||||||||
Zoals je wel merkt moet je dus redelijk veel zelf doen. Je moet bepalen welke useflags je wilt (omdat je bepaalde software of functionaliteit wel of niet gaat gebruiken), je eigen kernel configureren, kiezen welke software je wilt, deze pakketen installeren, een hele hoop pakketten configureren, enzovoort. Bij de meeste pakketten komt een configuratievoorbeeld. A.d.h.v. zo'n voorbeeld schrijf je dan je eigen configuratiefile. Een hoop werk, maar je weet precies wat je hebt ingesteld, en als er iets niet werkt weet je hoe je systeem in elkaar steekt i.p.v. tegen een grafische frontend manager te praten die vervolgens weer ergens een configfile aanpast. Bij je eerste installatie wordt je een beetje in het diepe gegooid maar dankzij het Gentoo Handbook en de (erg goede) Wiki kom je er eigenlijk altijd wel uit. Als het niet lukt is er een forum met veel Gentoo gebruikers en experts die je er wel uithelpen. Als je dan uiteindelijk Gentoo draait, heb je een veel beter beeld gekregen van Linux dan als je out-of-the-box distibuties installeert die alles voor je doen. (Maar nooit precies op de manier die ik wil, is mijn ervaring.) | ||||||||||
Ik wil het proberen! Welke versie moet ik hebben? | ||||||||||
Bij Gentoo heb je geen versies zoals bij bijvoorbeeld Ubuntu. De installatieCD wordt zo nu en dan geupdatet, nu zitten we geloof ik bij 2008.0. Echter, als je een oudere installatie-cd zou pakken krijg je precies hetzelfde systeem uiteindelijk, elk pakketje wordt toch afzonderlijk geupdatet door Portage. Zodra je dus een draaiend systeem hebt kan je niet meer echt spreken van een bepaalde versie, eerder of je stable of unstable draait. Verder wil ik nog even melden dat de grafische installer (die er inmiddels ook is) nog bijzonder slecht werkt. Gewoon oldskool vanaf de commandline installeren dus. Nu je dit weet, de link staat hieronder | ||||||||||
Links | ||||||||||
| ||||||||||
Houdt het gezellig | ||||||||||
Als je Gentoo slecht vind, mag je dit best kwijt, maar doe dit onderbouwd en hou het netjes. Begin niet te schreeuwen dat Gentoo kut is en dat <insert andere distro> veel beter is, zonder te onderbouwen waarom. Houd het gezellig. | ||||||||||
Disclaimer | ||||||||||
Bij gebrek aan een beter woord. Als jullie typo's, feitelijke onjuistheden ofzo zien, doe me ff een PMetje. Dat houd het topic wel zo schoon. Ook voor een linkje die je in de TS wil hebben, PM me. Deze TS mag gekopieerd worden door iedereen die een nieuwe TS wil starten, ook het grote Gentoo topic deel # als de vorige op slot gaat. |
[ Voor 15% gewijzigd door _eXistenZ_ op 30-06-2008 13:37 ]
There is no replacement for displacement!