Toon posts:

25 miljoen euro aan schade op leveren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Had het in het spelfouten topic geplaatst, maar Harm attendeerde mij er terecht op dat het een discussiestuk is.

nieuws: Nederlandse gamestudio-inbreker opgepakt

Er is becijferd dat, indien de illegale versie van de game op de markt was gebracht, dit Activision 25 miljoen euro aan schade op had kunnen leveren.

schade op leveren? Ik snap het punt niet helemaal. Volgens mij is de illegale versie op internet gezet, en indien dat niet was gedaan, had het Activision 25 miljoen euro opgeleverd. Nu de versie wel op internet is gezet, heeft Activision 25 miljoen euro schade geleden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:20:
Had het in het spelfouten topic geplaatst, maar Harm attendeerde mij er terecht op dat het een discussiestuk is.
nieuws: Nederlandse gamestudio-inbreker opgepakt
Er is becijferd dat, indien de illegale versie van de game op de markt was gebracht, dit Activision 25 miljoen euro aan schade op had kunnen leveren.
schade op leveren? Ik snap het punt niet helemaal. Volgens mij is de illegale versie op internet gezet, en indien dat niet was gedaan, had het Activision 25 miljoen euro opgeleverd. Nu de versie wel op internet is gezet, heeft Activision 25 miljoen euro schade geleden.
Ten eerste is die 25 miljoen meestal een overdreven schatting bedoeld voor rechtszaken. Verder heeft lang niet iedereen het illegaal verspreide spel, waardoor de schade minder wordt, en verder valt niet in te schatten hoeveel gebruikers van de illegale kopie het spel anders niet gekocht zouden hebben.

Beetje vergelijkbaar met de onzin die de muziekindustrie vaak verspreid. Of iemand die de verzekering probeert op te lichten door na inbraak van alle spullen de nieuwwaarde ipv de dagwaarde te claimen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier niet over de schatting. Die kan best verkeerd zijn. Maar is deze zin wel of niet correct?

*foutje in de titel. Gemeld met topic report*

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2008 13:30 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:29:
Het gaat hier niet over de schatting. Die kan best verkeerd zijn. Maar is deze zin wel of niet correct?
De zin is beter dan jouw versie, omdat jij het als een vaststaand gegeven neemt, terwijl het niet meer dan een schatting is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij erom, dat de zin niet kan kloppen. Er staat dat áls de illegale versie op de markt was gebracht, dit 25 miljoen aan schade op had kunnen leveren.

De illegale versie werd 'op de markt gebracht'. Zie "De hacker zou vervolgens images van de game, die nog niet was uitgebracht, op internet hebben geplaatst." Dit heeft dus ongeveer 25 miljoen aan schade opgeleverd.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:47:
Het gaat mij erom, dat de zin niet kan kloppen. Er staat dat áls de illegale versie op de markt was gebracht, dit 25 miljoen aan schade op had kunnen leveren.

De illegale versie werd 'op de markt gebracht'. Zie "De hacker zou vervolgens images van de game, die nog niet was uitgebracht, op internet hebben geplaatst." Dit heeft dus ongeveer 25 miljoen aan schade opgeleverd.
Een image kan een DVD-image zijn of gewoon een plaatje. Dat is een belangrijk verschil.

Verder begrijp ik niet helemaal waar je naartoe wilt. Je wilt dat er staat dat er een uit de duim gezogen getal een echte schade is?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat RoeAntSte doelt op de combinatie "schade" en "opleveren". Dat laatste gebruik je nml doorgaans als je iets krijgt, niet als je inkomsten misloopt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik wil ernaar toe dat er niet eerst staat dat het wel online is gezet en daarna dat het alleen áls het online was gezet, het schade had opgeleverd. Uit de bron begrijp ik dat er gewoon afbeeldingen online zijn gezet. Dus dan ligt de fout bij deze zin:

'De man zou vervolgens images van de game' moet zijn 'De man zou vervolgens afbeeldingen van de game'.

en voor de duidelijkheid zou ik er ook van maken:

Er is becijferd dat, indien de illegale versie online was gezet, dit Activision 25 miljoen euro aan schade op had kunnen leveren.

Overigens vraag ik me af waarom de redactie de 40 miljoen van de bron in 25 heeft veranderd.

*opleveren is inderdaad ook niet zo'n handige woordkeuze, beter is 25 miljoen had gekost. Maar opleveren is 'als resultaat hebben'. Dus opleveren kan in deze context ook gewoon gebruikt worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2008 14:05 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:03:
Overigens vraag ik me af waarom de redactie de 40 miljoen van de bron in 25 heeft veranderd.
40 miljoen dollar is ruwweg 25 miljoen euro.

[edit]
En dat ik voor de rest niet op deze discussie in ga komt doordat ik er net zoveel van weet als jullie.

[ Voor 18% gewijzigd door Harm op 29-06-2008 14:10 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:47:

Bedoelen ze met 'op de markt brengen' niet eerder wat er gebeurd zou zijn als een of andere Rus die image had gedownload, geperst, mooi doosje eromheen gedaan had en het zooitje ging verkopen?

Dus als DAT was gebeurd had het 25 miljoen gekost, nu is het 'slechts' online gezet en heeft het dus een ander bedrag (eventueel verwaarloosbaar) bedrag gekost.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
Op internet zetten veroorzaakt véél meer schade, omdat veel meer mensen internet hebben dan op een russische markt komen. Hij heeft dus alleen afbeeldingen op internet gezet. Geen images. Dat is de grootste fout van het artikel. Maar is iemand het oneens met de wijzigingen die ik voorstel? Die verduidelijken de zaak denk ik.

(nogmaals:
'De man zou vervolgens afbeeldingen van de game' en 'Er is becijferd dat, indien de illegale versie online was gezet, dit Activision 25 miljoen euro aan schade op had kunnen leveren.)

• Mick
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04-2022

Mick

iedereen is uniek behalve ik

'Schade opleveren' is, toegegeven, een wat vreemde manier van uitdrukken, dus ik heb ervan gemaakt dat het een schadepost van 25 miljoen op had kunnen leveren, wat me wel alleszins correct lijkt. :)

computo ergo sum

Verwijderd

Topicstarter
'De man zou vervolgens images van de game' staat er nog steeds. Dat moet afbeeldingen zijn volgens de bron. Maar bedankt voor de (gedeeltelijke) verandering. Zou dit ook nog veranderd kunnen worden?

Verwijderd

bron heeft het inderdaad over
Van het illegaal gedownloade spel werden afbeeldingen op internet geplaatst.
Images is dan wel een engels begrip voor afbeeldingen, maar als we het op Tweakers.net over images hebben dan hebben we het geloof ik altijd over een rip van een cd of dvd

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
Het artikel klopt volgens mij ook niet echt.
De bron heeft het over het plaatsen van afbeeldingen op het internet, het artikel over images (CD images dus). Verder staat er in de bron dat indien de hacker het spel op de markt had gebracht (dus online zou gezet hebben), Activision 25 miljoen schade geleden zou hebben. Jullie beweren echter dat hij dit reeds gedaan zou hebben.

Verwijderd

Topicstarter
wat er dus niet klopt is dat images afbeeldingen moeten zijn. Wat we hier in het topic proberen te laten veranderen ;).

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Zo zou het goed moeten zijn :)
Pagina: 1