Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet op / krijgt geen stroom

Pagina: 1
Acties:

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10 14:19
Gisteren mijn nieuwe PC binnengekregen (cool-prices), vandaag leuk alles in elkaar gezet en uiteindelijk bij de druk op de power knop doodse stilte :/
Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Alle onderdelen zijn niet beschadigd en ik ben alle kabels al een aantal keer nagelopen.
Het gaat om een:
- Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit
- AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, 2x2.6GHz, 1MB L2 Cache, 400MHz
Bus, 65W, Boxed)
- Sapphire Radeon HD2400 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDV, HDMI,
Passief) 11116-00-20R
- AOpen QF50H (ATX, 350W, Zilver/Zwart)
- Scythe Floppydrive en Cardreader Combo (Zwart)
- Seagate 500GB SATA-300, 32MB, Barracuda 7200.11 ST3500320AS
7200rpm
- NEC AD-7191S 20x12xRAM (SATA, Dual-layer, Light Scribe, Zwart)
- Asrock AliveNF5-eSATA2+ R3,0 , nForce 520 (ATX, PCI-e, Sound,
LAN, SATA II, RAID)

Linkje naar het MB: http://www.asrock.com/mb/...eNF5-eSATA2%2b%20R3.0&s=n

Ik heb Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gelezen, maar zou zo nog niet weten wat het probleem is.
Ik verdenk de System Panel Header er misschien van, omdat ik niet 100% zeker weet hoe ik alle kabeltjes exact daarop moet aansluiten. Als ik dat 100% zeker weet kan ik allicht proberen alles te ontkoppelen en kijken of er dan wat gebeurt.

Het moederbord heeft op de System Panel Header:
PLED+, PLED-, PWRBTN#, GND
HDLED+, HDLED-, GND, RESET, DUMMY

De Aopen kast heeft qua kabels:
HDD Led
Power Led
Power switch

Ik heb begrepen dat de kant waar het pijltje op staat op de + gaat. HDD Led en Power Led spreken dan voor zich lijkt me. Gaat de Power Switch dan met het pijltje op de "PWRBTN#" en de GND?

EDIT:
Toch nog maar even geprobeerd alles ook los te koppelen (met de System Panel Header aangesloten zoals ik denk dat het goed is), maar nog steeds geen kick...

EDIT2:
Overigens brandt het HDD Led nu wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-06-2008 10:33 ]

• clamdxp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12-2024
beste om er zeker van te zijn kun je het beste de kabeltjes even los trekken en met een metalen voorwerp (schroevendraaier) of iets dergelijks contact maken met de pinnen van power on op het bord.
dan weet je in ieder geval of je daar iets fout hebt gedaan.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10 19:55
-

[ Voor 100% gewijzigd door Crijnn op 29-06-2008 03:06 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Shadow_Zero schreef op zondag 29 juni 2008 @ 02:57:
Ik heb Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gelezen, maar zou zo nog niet weten wat het probleem is.
Die moet je niet doorlezen, je moet gaan testen :) . Wat gebeurt er als je alleen maar met minimale specs werkt, dwz mobo+processor+geheugen+video? Andere videokaart proberen? Afstandsbusjes? Etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Shadow_Zero
@clamdxp: Ik had dit ook gelezen idd en met een nailtrimmer geprobeerd, maar geen effect. Heb het net nog even met een schroevendraaier geprobeerd, maar ook geen effect. Welke pinnetje moet ik dan precies raken? PWRBTN# + GND?

@Gambieter: Zoals al in mijn edit stond, had ik toch alvast maar alles losgekoppeld. Ik wilde er gewoon zeker van zijn dat de power button connectie goed aangesloten zat.

Zou het dan toch in de voeding zitten? Hoewel, het feit dat het HDD ledje wel brandt, zegt dat niet dat er wel stroom is maar de boel gewoon niet aansluit?

EDIT:
Ik bemerk nu trouwens dat het het Power ledje is dat brandt. Ook echt als ik hem aanzet gaat deze branden. Houd ik de powerknop enkele seconde ingedrukt, gaat ie uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-06-2008 10:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat er een lampje brand wil niet zeggen dat het werkt natuurlijk. Om de pc op te starten moeten de 2 pins op de frontpanel header waar de powerbutton opzit verbinding maken. Wil je het op de voeding doen, dan moet je de groene en een zwarte draad (PSON + GND) met elkaar verbinden.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:31

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je moet dus de GND hebben die rechts van je PWRBTN# zit, niet die er onder zit, he :) Verder, weet je zeker dat je alles aangesloten hebt? En zoals Gambieter zegt, pak de Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter er bij en ga alles stap voor stap testen.

Rail Away!

• Shadow_Zero
Ik steek de pin van de PWRBTN# in de aansluiting met het pijltje en de GND rechts daarvan in de andere ja. En ik ben er vrij zeker van dat verder alles correct is aangesloten.
Ik heb "Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter" al meerdere malen doorgenomen, maar als niks geen kick geeft, ook al is er bijna niks aangesloten, dan blijft het (voor mij) vooralsnog gissen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Shadow_Zero schreef op zondag 29 juni 2008 @ 11:07:
Ik steek de pin van de PWRBTN# in de aansluiting met het pijltje en de GND rechts daarvan in de andere ja. En ik ben er vrij zeker van dat verder alles correct is aangesloten.
Ik heb "Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter" al meerdere malen doorgenomen, maar als niks geen kick geeft, ook al is er bijna niks aangesloten, dan blijft het (voor mij) vooralsnog gissen.
Daarom, pak die troubleshooter erbij en neem hem niet alleen door, vervang de onderdelen ook die mogelijk het probleem kunnen geven. Heb je al getest of de voeding het zelf wel doet?

• Mad Marty

Mad Marty

Shadow_Zero schreef op zondag 29 juni 2008 @ 11:07:
[...] dan blijft het (voor mij) vooralsnog gissen.
Voor ons natuurlijk ook, wij hebben net zo min als jij een glazen bol ;)

Toch moet je er met de Troubleshooter uitkomen, wat heb je gedaan en wat was het resultaat? Gebruik even een andere voeding, of videokaart, check je voeding op de manier die Terw_Dan aangeeft, enzovoorts, enzovoorts. Je moet toch zelf testen en duidelijk omschrijven wat er gebeurt voordat wij je kunnen helpen!

edit:
Argh, Terw_Dan was me voor... :|

[ Voor 4% gewijzigd door Mad Marty op 29-06-2008 11:12 ]

Rail Away!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Even stappen plan:
- Controleer de plaatsing van de koelblok. Deze moet goed over CPU staan. Het is bekend dat bij slecht geplaatste blokken de core van AMD kan breken en dus cpu gesloopt. Je kunt dus even kijken of CPU nog heel is. Er mag geen tussenruimte zijn en er moet laagje pasta tussen zitten voor geleiding. De protectie plastic plaatje dat je vaak ziet bij nieuw plaatsen koelblok moet eraf zijn.
Het controleren van CPU kan beter met mobo uit de kast, dus op de tafel. Dat voorkomt druk op de mobo en je ziet ook beter.
Ook CPU zelf moet goed geplaatst zijn. CPU fan stekker insteken.
- Plaats geheugen goed. Kijk of de uitsparing van geheugenreep goed staat, en dat bij dualchannel ene in A bank en andere in B bank staat, zoveel mogelijk naar CPU toe. Echter mobo werkt ook met 1 reep in A bank, dan loopt het als single channel. Doe dat op de tafel, dan kun je zien of het goed zit. De witte klemmen moeten geheel tegen reepjes komen.
In dit geval: 1 in geel, andere in oranje voor dualchannel.
- Plaatsen van moederbord. Kijk eerst of alle afstandsbussen op juiste plaatsen zijn ingeschroefd volgens de gaatjes op mobo. Dan kan je moederbord rustig erin schuiven en schroeven 1 voor 1 aanschroeven.
- Voeding aansluiten. De ATX stekker erin, die tegenwoordig 20 pins is. Daarna ook 4pins 12V ATX erin steken. Eentje bij cpu en andere bovenaan bij printerpoort. Twee keer dus.
- Vervolgens sluit je speaker en poweron switch aan. Dat nog met kaal moederbord. PWRBTN+GND voor poweron knop, PLED volgens in PLED+ en PLED in System panel header (opdruk led stekker naar mobo toe) en speaker stekker in andere connector (chassis speaker header) Dat is altijd 4 pins stekker.
- Sluit voeding aan. Hierbij moet alles stil blijven. Helaas geen power status led op mobo.
- Als je het aanzet zul je piepjes moeten horen ten ontbreken van VGA kaart. De cpu fan moet even gaan draaien in deze stand.
- Ontkoppel voeding en stop nu videokaart in.
- Aansluiten en zet het weer aan. Er mag geen piepjes te horen zijn, en zal er wat te zien zijn op de scherm. Dit is minimale config om te kunnen booten. De cpu fan moet lopen.
- Zet het weer uit.

Hiermee heb je eerste garantie dat computer werkt, bereikt.
Nu kun je resterende delen aansluiten:
- harde schijf moet in master staan als het ide is.
- bij SATA zijn er geen bijzondere eisen, als het maar goed in zit.
- HD led mag niet continu branden (ten teken dat ide fout aangesloten is. Draai de stekker om) en mag slechts kort knipperen.

Succes.

En advies: nieuwe betrouwbare voeding is beter dan oude of cheap voeding, en zeker minimaal 400 Watt. In veel gevallen lost a-merk voeding veel problemen op.

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 29-06-2008 11:22 ]

• Shadow_Zero
Als er bijna niks aangesloten is, verwacht ik op z'n minst een geluid als ik probeer op te starten. Maar niks wilt starten, geen geluid, geen ventilatoren, niks.
Ik heb geen andere voeding liggen, dus dat valt niet zo te testen. Een van mijn vragen daarin staat nog open. Als het power led brandt, werkt de voeding dan? Zo ja, werkt deze dan goed, of is dat een te voorbarige conclusie en kan het ledje wel branden, maar de PC verder niet opstarten?

Wat momenteel aangesloten is:
- cpu
- cpu fan (4-pins)
- chassis fan (3-pins)
- chassis speaker header (4-pins)
- power switch (2-pins)
- ATX Power Connector (20-pins)
- ATX 12V Power Connector (4-pins)

Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, maar misschien dat iemand dit geval (in deze configuratie) nog bekend voorkomt ;)

De voeding testen, is dat dit verhaal PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts ?

• Mad Marty

Mad Marty

Shadow_Zero schreef op zondag 29 juni 2008 @ 11:20:
[...]
Ik heb geen andere voeding liggen, dus dat valt niet zo te testen.
De computer die je nu gebruikt bevat geen voeding?
Een van mijn vragen daarin staat nog open. Als het power led brandt, werkt de voeding dan? Zo ja, werkt deze dan goed, of is dat een te voorbarige conclusie en kan het ledje wel branden, maar de PC verder niet opstarten?
Dat is inderdaad een te voorbarige conclusie
De voeding testen, is dat dit verhaal PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts ?
Nee, dat is een beetje overdone in jouw geval :P Lees Terw_Dan's eerste bericht nog eens door: de groene en zwarte draad met elkaar verbinden (PS_ON en GND). Dit is dus in principe hetzelfde als wat er gebeurt wanneer je de knop op je kast indrukt, alleen wanneer je moederbord kapot is werkt dat niet en kun je zo testen of je voeding wél werkt.

Maar er gaat wel een ledje branden? Dan lijkt het er op dat je moederbord wel iets van stroom krijgt. Gaan er ook fans draaien (voeding danwel case/cpu fan)?

[ Voor 17% gewijzigd door Mad Marty op 29-06-2008 11:28 ]

Rail Away!

• Shadow_Zero
Ik zit nu achter een laptop.
Er gaat verder geen enkele fan draaien nee :/

En het drama wordt nog groter -_-
Op advies van mrdummy ook de cpu bekeken, die is niet gebroken oid, alleen ergens in dat proces zijn er wat pinnetjes gebogen. Ben druk bezig hem weer terug te krijgen, without luck so far :'(

[ Voor 60% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-06-2008 14:41 ]

• Shadow_Zero
Phew! Cpu zit er weer in!
Ik heb weer de basic kabels aangesloten en hij leek even 1/10 van een seconde te willen booten. Het lampje brandde even en de chassis fan draaide heel eventjes. Maar daarna viel de boel toch weer stil. Zou het dan toch iets met de power switch te maken hebben?
Terw_Dan schreef op zondag 29 juni 2008 @ 10:36:
Dat er een lampje brand wil niet zeggen dat het werkt natuurlijk. Om de pc op te starten moeten de 2 pins op de frontpanel header waar de powerbutton opzit verbinding maken. Wil je het op de voeding doen, dan moet je de groene en een zwarte draad (PSON + GND) met elkaar verbinden.
Deze test snap ik nog niet helemaal, waar kan ik hier informatie over vinden?

• Shadow_Zero
Ok, probleem is opgelost!
Ik bemerkte ineens dat ik twee stroomkabels had die op de ATX12V Power Connector (4-pins) passen. De andere geprobeerd en hij start!
Naja, zul je altijd maar weer zien dat het iets heel lulligs is ;) (waarom die andere dan niet werkte en waar die dan wel voor is vraag ik me dan af...)

Toch, ter lering, zou ik nog wel willen weten hoe dat power op de voeding direct testen precies gaat.

Tx everyone!

• Shadow_Zero
Hmmmz, te vroeg gejuicht alweer. De eerste keer opstarten had ik beeld maar gebeurde er niks, en nu krijg ik zelfs helemaal geen beeld. Ik heb twee monitoren geprobeerd, zowel de VGA als DVI aansluiting, maar noppes.
Ook als ik opstart hoor ik geen piep (volgens mij hoort dit altijd wel?). Echter staat er in de handleiding verder ook niks of ie piepjes moet geven oid.
Ik knutsel weer wat verder, maar als iemand nog een idee heeft, hoor ik het graag!
(ik heb overigens geen andere videokaart om te testen)

EDIT:
Nu ja, na wat rommelen start ie nu goed op. Zit nu in het Windows installatiescherm ;)
Viel alleen op dat de BIOS zei dat het DDRII 533 RAM is, terwijl het 800MHz zou moeten zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-06-2008 17:43 ]

Pagina: 1