Processor koeler draait overdreven snel?

Pagina: 1
Acties:

• Robstar
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-11-2022
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe CPU koeler gekocht: Een Scythe Infinity / Mugen. De originele koeler maakte veel te veel herrie tijdens het gamen.
't Is een mooi ding, want mijn CPU werd zojuist amper 38 graden na het spelen van Forged Alliance waar het hiervoor 42 tot 45 graden werd. Ook de rest van de computer is nu gemiddeld koeler (videokaart, moederbord) dus alles is verder perfect... behalve dan de bijbehorende 120 mm fan die op deze heatsink zit.

Mijn moederbord is een Asus P5N-E SLI, actieve koeling staat aan. Met de originele CPU koeler op mijn processor draaide mijn CPU fan (90 mm) zo'n 850 rpm bij een CPU temp van 34 graden.

Op dit moment is mijn cpu ook 34 graden, maar de koeler draait voluit, op 1360 rpm. En dat maakt herrie...

Ik snap totaal niet hoe dit kan. Ik heb niets gewijzigd aan mijn (bios) instellingen, de heatsink is ijskoud, de cpu is koel, dus waarom draait deze fan niet gewoon langzaam en doodstil? 8)7

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je de koeler wel goed aangesloten, en heb je deze ook ingesteld op minimaal draaien, evt ook in Windows? Je vertelt dat er namelijk niet bij :) . Geef ook aan hoe je dingen ingesteld hebt staan.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 29-06-2008 02:21 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Heel simpel je elke fan draaid andere snelheden, ja had bij de koop moeten opletten, en ook als de snelheid varieert(vanuit je moederbord) dan kan dit verschillend uitpakken.

• Robstar
Gambieter,

Ik heb het stekkertje van de fan gewoon aangesloten zoals de vorige fan was aangesloten: Stekkertje in moederbord in de aansluiting die daar voor is gemaakt (cpu_fan). De heatsink lijkt me goed aangesloten, aangezien de processor bij het aanzetten al meteen 34 graden wordt en wat ik ook probeer, de temperatuur gaat nooit (echt) omhoog.

Instellingen als minimaal draaien ben ik nog nooit tegen gekomen. In de bios heet de optie "CPU Q-fan control". Ook heb ik een aparte "Chassis Q-fan control". Beide opties heb ik toen ik het mb kocht (2 of 3 maanden geleden) aangezet en met de standaard koeler werkte dit toen gewoon.

Ik heb nog wel gezocht naar een Windows programmaatje waarmee ik dit allemaal in zou kunnen stellen, maar ik kon niets vinden dat van Asus kwam. Heb uiteindelijk PC Probe II geinstalleerd, maar daar kan ik bijna niets mee (de meeste opties zijn greyed out).

[ Voor 10% gewijzigd door Robstar op 29-06-2008 11:06 ]

• Robstar
Ik kom nou net (wat toevallig, ik heb uren naar zoiets gezocht) een programmaatje "SpeedFan" tegen, en ga het uitproberen.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Die fan op je koeler heeft zeker een 3 pins aansluiting? De boxed cooler had waarschijnlijk 4 pins. (die 4e pin is voor PWM aansturing). Nu wil ej mobo de fan aansturen met PWM, maar dat kan dus niet. Wat wel kan misschien is je fan op een andere, 3 pins aansluiting op je mobo aansluiten. Als je dit dan in de BIOS instelt op een bepaalde snelhei (als dat kan). Hoef je niet met losse software te knoeien :)

• Robstar
Helaas werkt ook dit programmaatje niet. Ik kan de fan-snelheid op 0% zetten maar dan nog draait hij vrolijk door op volle toeren.

Wat zo raar is, is dat de andere twee fans keurig netjes op 600 rpm draaien. Zou het aan de fan zelf kunnen liggen? Bestaat dat, een fan die maar op 1 snelheid draait? Lijkt mij onzin, want volgens mij krijgen ze gewoon minder stroom waardoor ze langzamer gaan draaien, toch?

• Robstar
jdm8, dat is het... idd maar 3 pins. Wat stom dat ze er zo'n fan bij doen. Roepen ze dat dat ding heel stil en koel is enzovoorts, krijg je er zo'n fan bij... Ik ga even verder knutselen...

De andere twee fans hebben trouwens ook maar drie draadjes, maar die zitten ook op zo'n stekkertje voor 3 draadjes. grr

Bedankt.

[ Voor 23% gewijzigd door Robstar op 29-06-2008 11:39 ]

Verwijderd

Wat voor processor heb je? Voor AMD processoren is er namelijk een programma genaamd 'Cool 'n Quiet'. Dit regelt naast het voltage van de processor ook het voltage van de koeler en dus de snelheid van de koeler. Voor Intel processoren moet je even op de site v Intel kijken, want daar weet ik verder niet veel van.

AMD 'Cool 'n Quiet' kun je hier downloaden.

Succes,

Viktor

edit: Dit programma werkt ook bij een 3-pins fan op een 4-pins aansluiting, ik heb dat namelijk zelf :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2008 11:42 ]

• Robstar
Ik heb een (Ctrl-V) Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E4500 @ 2.20GHz

[ Voor 7% gewijzigd door Robstar op 29-06-2008 11:40 ]

• jdm8

jdm8

Je kunt met een verloopje de fan op 5 of 7 volt zetten, dan draait hij langzamer en dus stiller ;) Nadeel is dat hij niet sneller gaat draaien als je proc heter wordt. Maar dit is op zich niet zo'n probleem omdat dat vaak weinig verschil maakt bij zo'n grote cooler. Wat voor proc heb je? Ik vind de temperatuur namelijk wel wat aan de hoge kant. Kijk eens of je koeler wel goed contact maakt. Door het gare mountingsysteem maakt deze cooler vaak niet goed contact namelijk. Ik zou er een paar schroeven doorheen jassen ipv die stomme push pins :)

Als je geen verloopjes hebt kun je ook de connector er af knippen en zo in de molex hangen. Moet je even googlen hoe en wat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door jdm8 op 29-06-2008 11:42 ]

Verwijderd

Als je dat hele aanstuurgebeuren in je BIOS uitzet kun je de fan met SpeedFan besturen. Werkt dat niet dan heb je iets verkeerd aangesloten. Verder zou ik nog eens kijken in het BIOS, een aantal kan geschakeld worden tussen PWM aansturing en spanningsaansturing. Op spanningsaansturing zetten dan.

• Robstar
Die temperatuur zou kunnen omdat ik na heel hard drukken nooit een "klik" heb gehoord (maar het moederbord zat naar mijn idee al tegen de kast aangedrukt...). Het ding zit verder wel heel goed vast en de temperatuur is stabiel.

Ik heb de makkelijkste oplossing voor mijn probleem gevonden:
http://www.informatique.n...n/iqshop.cgi?M=I&A=892022
Gewoon een 4-pins PWM koeler kopen. Nog even kijken of er geen beter voor dit geld te krijgen is.

PS 12 cm fan te koop! Iemand geïnteresseerd? ;-) j/k

• jdm8

jdm8

Je kunt toch zien of alle pushpins er helemaal doorheen zitten? Het blijft een prutsysteem ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jdm8 op 29-06-2008 11:59 ]

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:53
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 11:36:
Wat voor processor heb je? Voor AMD processoren is er namelijk een programma genaamd 'Cool 'n Quiet'. Dit regelt naast het voltage van de processor ook het voltage van de koeler en dus de snelheid van de koeler. Voor Intel processoren moet je even op de site v Intel kijken, want daar weet ik verder niet veel van.

AMD 'Cool 'n Quiet' kun je hier downloaden.

Succes,

Viktor

edit: Dit programma werkt ook bij een 3-pins fan op een 4-pins aansluiting, ik heb dat namelijk zelf :)
Is er ook een versie voor Win XP SP2? Want bij mij zegt ie dat ie niet werkt op Win XP. Al gevonden

• Robstar
Leviath, ik heb net gekeken en geprobeerd, maar dat lijkt voor mij niet te werken helaas. Speedfan doet nog steeds niets. Ik zal eens kijken of een bios update effect zou hebben wat betreft pwm-spanning aansturing. Maar zo niet, dan koop ik gewoon zo'n PWM-ding. Het stroomkabeltje past er maar op één manier in.

jdm8, het is idd een prutssysteem, ongelofelijk. Ik kan verder helemaal niet zien wat ik doe omdat die enorme koeler in de weg zit ;-) En ik kan ook de achterkant van mijn mb niet zien, dus ik heb geen idee of ze er nu goed doorheen zitten of niet.

SpeedFan geeft trouwens wel iets vreemds aan: temp Core 0: 28C, Core1: 28C ... Core: 52C???????

• jdm8

jdm8

Elk software programma kan de dingen verkeerd uitlezen. Vergelijk me teen paar programma's en kijk in je BIOS. De waardes die in je BIOS staan zijn over het algemeen het meest betrouwbaar.

• Robstar
Gelukkig maar, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Tankbuster schreef op zondag 29 juni 2008 @ 12:05:
[...]

Is er ook een versie voor Win XP SP2? Want bij mij zegt ie dat ie niet werkt op Win XP. Al gevonden
Zou je die URL ook even kunnen posten? Ik heb hier nog een lawaaierige computer staan (AMD) waar ik volgens mij Cool 'n Quiet Windows software al op had geprobeerd maar da's zo lang geleden dat ik het niet meer zeker weet.

Verwijderd

Robstar schreef op zondag 29 juni 2008 @ 12:10:
Leviath, ik heb net gekeken en geprobeerd, maar dat lijkt voor mij niet te werken helaas. Speedfan doet nog steeds niets. Ik zal eens kijken of een bios update effect zou hebben wat betreft pwm-spanning aansturing. Maar zo niet, dan koop ik gewoon zo'n PWM-ding. Het stroomkabeltje past er maar op één manier in.

jdm8, het is idd een prutssysteem, ongelofelijk. Ik kan verder helemaal niet zien wat ik doe omdat die enorme koeler in de weg zit ;-) En ik kan ook de achterkant van mijn mb niet zien, dus ik heb geen idee of ze er nu goed doorheen zitten of niet.

SpeedFan geeft trouwens wel iets vreemds aan: temp Core 0: 28C, Core1: 28C ... Core: 52C???????
Die 52 graden celsius is de core temperatuur van je videokaart. Dit is geen slechte temperatuur in idle, ik zou me daar geen zorgen over maken.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Kijk eens in je BIOS, daar staat vast en zeker een instelling waarmee je kunt kiezen voor PWM of Voltage voor fanaansturing. Zet deze op voltage en hij zal langzamer gaan draaien. Moet je even zoeken in de handleiding.

• Robstar
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 12:44:
[...]

Die 52 graden celsius is de core temperatuur van je videokaart. Dit is geen slechte temperatuur in idle, ik zou me daar geen zorgen over maken.
Inderdaad, dat is het. Heb het vergeleken met de temperatuur die mijn NVIDIA monitor aangeeft. Tnx

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:37

FeaR

In GoT we trust

Robstar schreef op zondag 29 juni 2008 @ 02:19:
Ik heb sinds vandaag een nieuwe CPU koeler gekocht: Een Scythe Infinity / Mugen.

Op dit moment is mijn cpu ook 34 graden, maar de koeler draait voluit, op 1360 rpm. En dat maakt herrie...
Wellicht niet de oplossing voor je probleem, maar ik had toch een vraag:

Wat versta jij onder herrie?

Ik heb hier namelijk ook een Scythe Mugen liggen inclusief dezelfde fan dus.
Heb de koeler nog niet ingebouwd, want die is voor mijn nieuwe pc.
Maar had net even de fan aangesloten op mijn oude bak die hier staat, maar die fan is echt onhoorbaar... Dus zou je fan niet brak zijn, dus een kapotte lager ofzo? Want een 12cm fan van Scythe die herrie maakt... :?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:54
Kun je niet gewoon die fan NIET aansluiten. Als je proc toch maar 34 graden wordt onder load (zoals je zelf zegt) dan kun je vast ook wel zonder fan werken.

• Robstar
Dat is wel waar, maar dat risico durf ik niet te nemen. Mijn pc wordt altijd veel warmer als het buiten 30 graden is (logisch) en bovendien zorgt deze fan ook voor wat extra airflow bij mijn passief gekoelde moederbord en passief gekoelde 8600 GT videokaart.
The__Virus schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:03:
Kijk eens in je BIOS, daar staat vast en zeker een instelling waarmee je kunt kiezen voor PWM of Voltage voor fanaansturing. Zet deze op voltage en hij zal langzamer gaan draaien. Moet je even zoeken in de handleiding.
Helaas, ik heb ge-driedubbelcheckt, ook op Asus website, en die optie is er niet...

Ik heb besloten om een PWM fan erbij te kopen, de huidige fan komt altijd wel eens van pas.

In ieder geval: Iedereen bedankt voor jullie hulp en tips!

[ Voor 18% gewijzigd door Robstar op 29-06-2008 16:27 ]

• Robstar
FeaR1986 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 16:12:
[...]

Wat versta jij onder herrie?
Zacht gebrom van de fan die 1400 rpm draait, een hoop luchtverplaatsing door de koeler heen.

Al mijn andere fans maken ook "herrie" (ik kan ze horen) als ze boven de +/-900 rpm komen.

• Robstar
Met deze nieuwe koeler is het allemaal een stuk rustiger.
Maar nu hoor ik mijn (vrij nieuwe) harddisk brommen (een raptor), ondanks dat hij op een geluidsdempend "matrasje" ligt. Mijn schijven worden te heet. Het is ook nooit goed. 7(8)7 whatever.

• jdm8

jdm8

Robstar schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:01:
Met deze nieuwe koeler is het allemaal een stuk rustiger.
Maar nu hoor ik mijn (vrij nieuwe) harddisk brommen (een raptor), ondanks dat hij op een geluidsdempend "matrasje" ligt. Mijn schijven worden te heet. Het is ook nooit goed. 7(8)7 whatever.
Doh, een raptor staat nu eenmaal niet bekend als een stille en koele schijf :p Je kunt proberen hem in zo'm aluminium harddisk koeler/silencer te stoppen. (die dingen zijn alleen wel duur :/ )

Verwijderd

mijn raptor draait redelijk stil met een paar rubbere ringetjes tussen de schroefjes en het diskrack.

Verwijderd

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9263
Ongeveer 4 euro, geen verzendkosten..

Bij mijn zalman zat trouwens een kleine fanspeed controller.. Er staat wel bij dat het gevaarlijk kan zijn als je het met andere producten gebruik.. dus misschien geldt dit ook voor die link..

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2008 21:14 ]

• hpt870
  • Laatst online: 21:34
Probeer in Speedfan onder advanced settings, na het kiezen van de ISA chip, de PWM modes op software controlled te zetten. Hierdoor werkte het bij mij wel.
(ondanks dat je al een andere hebt gekocht)

[ Voor 12% gewijzigd door hpt870 op 01-07-2008 01:21 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

hpt870 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 01:20:
Probeer in Speedfan onder advanced settings, na het kiezen van de ISA chip, de PWM modes op software controlled te zetten. Hierdoor werkte het bij mij wel.
(ondanks dat je al een andere hebt gekocht)
Er moet nog wel meer dan dat ingesteld worden. Zie ook _the_crow_ in "Hoe moederbord fan speed te verlagen?" voor een complete uitleg. :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• hpt870
  • Laatst online: 21:34
Je hebt helemaal gelijk, het zou echter wel in eerste instantie speedfan werkend kunnen krijgen als het niet lijkt te werken. Had zelf namelijk ook bijna mijn moederbord weer vervangen omdat ik dacht dat speedfan niet werkte.. wel dus!
Pagina: 1