Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500
Maaruhm, contactspray is de oplossing ja, daarna doet ie het weer als een zonnetje
Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500
Lauw-warm water, goed spoelen, tot 'ie soepel loopt. Drogen op een warme plek. Hetelucht-oven op 50 graden? Dan een beetje contactspray (vooral niet teveel) en klaar.Meijuh1 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:45:
De vraag: hoe kan ik dit schoonkrijgen?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Wolfboy schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:50:
[...]
Maaruhm, contactspray is de oplossing ja, daarna doet ie het weer als een zonnetje
Op mijn busje staat echt KONTAKT 60, wellicht duits ;P?
Het trekt vuil aan, het werkt ff leuk en dan komt er vuil in en dan gaat hij kraken etc etc....
Dan kan je de fader dus weggooien!
Het beste is om hem te weken in een bakje alcohol. (apotheek, is niet duur)
(Sluit het bakje wel af want alcohol vervliegt.)
Dit kan je een paar keer doen, als de cola weg is dan is meestal ook de olie weg die de fader smeert, gebruik daarvoor een heel klein beetje KONTAKT 60, het kan bijna niet weinig genoeg zijn zeg maar.
Succes!
Er zit cola in, en suiker lost slecht op in alcohol. Vandaar het advies om lauw-warm water te gebruiken. Kalkresten maken in dit geval niet uit, die veeg je van de koolbaan bij de eerste keer schuiven. Mocht je dat toch niet willen riskeren, dan kun je na het water naspoelen met alcohol. Als je dat doet: niet drogen in een oven vanwege brandgevaar.mace schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 20:46:
Het beste is om hem te weken in een bakje alcohol.
Je hebt gelijk.burne schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 20:56:
[...]
Er zit cola in, en suiker lost slecht op in alcohol. Vandaar het advies om lauw-warm water te gebruiken. Kalkresten maken in dit geval niet uit, die veeg je van de koolbaan bij de eerste keer schuiven. Mocht je dat toch niet willen riskeren, dan kun je na het water naspoelen met alcohol. Als je dat doet: niet drogen in een oven vanwege brandgevaar.
Ik vind naspoelen met alcohol sowieso altijd een goed idee.
[ Voor 5% gewijzigd door mace op 28-06-2008 20:58 ]
Zo doe je het en eigenlijk niet anders
Schoon spoelen kan prima met een fader die je helemaal kunt demonteren. Met een goedkope fader is dat vaak lastig en zit alles vast gesoldeerd op de print waardoor je met spoelen niet overal bij komt (einde van de faderbaan e.d.).burne schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 20:11:
[...]
Lauw-warm water, goed spoelen, tot 'ie soepel loopt. Drogen op een warme plek. Hetelucht-oven op 50 graden? Dan een beetje contactspray (vooral niet teveel) en klaar.
[ Voor 65% gewijzigd door R2D2 op 28-06-2008 22:49 ]
Tip: een fader met een koolbaan breekt als je er voldoende perslucht in weet te krijgen, en ik heb iemand ook wel eens een kunststof weerstandselement zien slopen met 8 bar perslucht.Reind schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 22:44:
Hier, http://www.aboutdj.nl/tut...nmaken-van-een-fader.html
Zo doe je het en eigenlijk niet anders
Met een paar bar (niet meer dan 2) kun je prima droog stof verwijderen, maar veel meer dan dat heb je er niet aan. Ingedroogte cola is dikke pasta-achtige troep die je niet zomaar wegkrijgt. Je hebt iets nodig waar suiker goed in oplost. En water werkt daarvoor beter dan een olie of een koolwaterstof. Het is niet anders dan simpele HAVO-niveau scheikunde.
Tip twee: hoe denk je dat een fabrikant na het solderen een print reinigt? Vroeger door 'm in vapour-fase fluorinert te hangen, maar tegenwoordig wast men gewoon met water en wat (niet-alledaagse..) zeep. link 1 en link 2.
Ik heb trouwens geen 100% alcohol thuis atm (vervelende zondagen altijd). Dichtste wat er bij in de buurt komt is spiritus of stikkerverwijderaar, kan ik dit ook gebruiken?
spiritus, stickerverwijderaar is meer aceton of thinner achtig dan alcohol.Meijuh1 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 12:54:
Ik wou er zo weer mee bezig, maar zal ik, aangezien ik er al contactspray op heb gedaan eerst ontvetten met alcohol?
Ik heb trouwens geen 100% alcohol thuis atm (vervelende zondagen altijd). Dichtste wat er bij in de buurt komt is spiritus of stikkerverwijderaar, kan ik dit ook gebruiken?
Spiritus is gewoon methanol
eventjes een beetje mierenneuken.mace schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:12:
[...]
spiritus, stickerverwijderaar is meer aceton of thinner achtig dan alcohol.
Spiritus is gewoon methanol
spiritus is ethanol (alcohol) met methanol toegevoegd om het ondrinkbaar te maken. Verders nog 20% water
Bijna goed, er zit ook nog blauwe kleurstof in en een geurtje.AtomicShockwave schreef op zondag 29 juni 2008 @ 17:41:
[...]
eventjes een beetje mierenneuken.
spiritus is ethanol (alcohol) met methanol toegevoegd om het ondrinkbaar te maken. Verders nog 20% water
Als we dan gaan mierenneuken doe het dan ook goed.
[ Voor 14% gewijzigd door Jappo112 op 29-06-2008 23:59 ]
Kontakt60 lost ook die cola troep prima op en heeft als voordeel dat het ook beschermt. Gebruik het al jaren bij het herstellen van pitch faders van bijvoorbeeld de SL1200 en line faders van mixers en het werkt prima. Sterker nog ik gebruik het zelfs wel eens bij nieuwe faders welke door sommige fabrikanten zo vol gestopt worden met molycote dat ze solid aanvoelen maar er veel te veel weerstand zit op een fader.burne schreef op zondag 29 juni 2008 @ 01:17:
[...]
Ingedroogte cola is dikke pasta-achtige troep die je niet zomaar wegkrijgt.
Dus eerst met perslucht de grove delen verwijderen, daarna de overige zooi los weken met Kontakt 60, opnieuw uitspuiten met perslucht en dan een heel klein beetje smeren met Kontakt 61 en je bent klaar. Simple as that
En methanol wil nog wel eens het probleem zijn. Methanol vertroebeld namelijk polycarbonaat, in het geval van een crossfader kun je dat gebruiken maar probeer met dergelijke middelen geen lenzen te reinigen van een cd speler. Ik gebruik zelf altijd isopropanol, veilig en werkt net zo goed EN heeft als voordeel dat je er ook niet 4 keer voor zoveel voor hoeft te betalen vanwege de accijns zoals wel het geval is bij de ethanol die je koopt bij de drogist.AtomicShockwave schreef op zondag 29 juni 2008 @ 17:41:
[...]
eventjes een beetje mierenneuken.
[ Voor 54% gewijzigd door R2D2 op 30-06-2008 14:32 ]
Ik hoop het niet voor je, maar daar heb je wel kans op!
“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)
Maar waar kan ik kontakt 60 en kontakt 61 bestellen/kopen en wat is het verschil tussen die twee?
En nog een vraag, ik heb ook twee fade knoppen op mijn mengpaneel zitten, die kun je dus ook niet mooi indrukken, ook bass kill knoppen doen het ook niet meer helemaal soepel, dus de vraag; is het verstandig om de hele printplaat van mijn mengpaneel af te spoelen met lauw warm water en daarna in de oven te leggen/droogblazen met compressor?
Voor faders waarbij je netjes bij de geleider stangen kunt kun je beter molycote DX gebruiken oftewel white grease. Wanneer je Kontakt 61 gebruikt wil het namelijk ook wel eens op andere delen terecht komen dan de plekken waar nodig terwijl je met white grease weer mooi alleen de plekken kunt behandelen waar een goede smering vereist is.
Voor kleine zaken zou ik de mixer overigens niet helemaal uit elkaar gaan schroeven, uit gaan wassen en weer gaan drogen, probeer het in dat geval eerst eens even met wat perslucht aangezien dat in 95% van de gevallen het probleem al wel oplost.
[ Voor 21% gewijzigd door R2D2 op 01-07-2008 14:30 ]