Time Machine i.c.m. FileVault werkt niet, welk alternatief?

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Deze 2 programmas werken niet samen. Althans, met zoveel beperkingen dat het niet leuk meer is.

Het voordeel van FileVault is dat het zo simpel werkt dat je het eigenlijk niet eens door hebt. Het is niet zoals TrueCrypt encryptie waarbij je allerlei containers moet mounten voor je aan de slag kan. Het werkt gewoon met de login van Leopard, en daarom denk ik ook dat hier niet echt een alternatief voor is.

Het voordeel van TimeMachine is dat hij gewoon begint te backuppen zodra ik de USB drive erin steek. Makkelijker kan niet. :)

Door het gebruik van FileVault kan TimeMachine echter niet meer:
- Backuppen tijdens het werken (alleen bij uitloggen nog)
- Niet meer 1 item terugzetten, alleen nog de volle backup. (hier schijnen halsgrepen voor te zijn, maar toch: wat een gedoe)
- Niet meer mappen "excluden" van de backup. Het is alles of niets. (grootste probleem ivm zeer dynamische download directory, die de backup file gigantisch gaat maken) :X

Welk van deze 2 programma's kan ik het beste vervangen? En door welk alternatief?

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:16
Hier staat nog wat informatie over single files terugzetten met Filevault en Timemachine: http://www.macosxhints.co...hp?story=2007111404402514

Verwijderd

Verder even een vraag: heb je FileVault écht sirieus nodig ? Daar bedoel ik mee: heb je zoveel belangrijke data op je machine ? Denk hier even goed overna voor je het jezelf heel erg (misschien onnodig) lastig gaat maken.

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:17:
Verder even een vraag: heb je FileVault écht sirieus nodig ? Daar bedoel ik mee: heb je zoveel belangrijke data op je machine ? Denk hier even goed overna voor je het jezelf heel erg (misschien onnodig) lastig gaat maken.
Het heeft behalve dit TM gedoe echt geen nadelen. En mocht iemand een keer mijn laptop stelen, zijn mijn paspoortkopietjes en emailberichten tenminste veilig. Toch een prettig idee. :)

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Want... standaard zijn ze niet veilig? Of het nou het ene wachtwoord is wat je kraakt, of het andere. Als ik even praktisch nadenk is het beveiligen van je Account met een wachtwoord en niet automatisch laten inloggen (waardoor je dus zelf bij het aanmelden je moet identificeren) net zo veilig als na/bij/tijdens (ik ken FileVault niet) het inloggen een wachtwoord invoeren om je thuismap te ontgrendelen.

Mij lijkt het ook behoorlijk inefficient om een downloads-folder te encrypten, maar dat is misschien persoonlijk (ik weet natuurlijk niet wat je download).

Op welke manier backup je nu of backupte je vroeger, voor Time Machine? Kun je dat dan niet blijven gebruiken?

• cornelixnootje1
Een wachtwoord blokt hooguit je toegang tot het desktop. Maar via een CDtje of de Windows boot kun je dan nog steeds alle folders uitlezen.

Vroeger gebruikte ik Windows Vista backup. Dat is geen optie (meer). :+

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Onderhuids maakt FileVault onder Leopard een sparse bundle aan. Onafhankelijk van welke backupmethode je gebruikt kun je alleen (delen van) de sparse bundle backupen. Als je door de backupmethode selectief items terug te zetten of zaken te excluden, zul je toch de sparse bundle moeten mounten, wat heel het idee van FileVault omzeilt. Ik denk dat er geen backupmethodes zijn die aan je eisen voldoen, omdat je elke keer weer met die sparse bundle zit.

Voor een alternatief voor FileVault zou je misschien kunnen kijken naar EncFSVault, welke werkt op basis van EncFS en is bedoeld als vervanging van FileVault. Het voordeel van EncFS is dat encryptie op bestandsniveau gebeurt en er niet gebruikt wordt gemaakt van (sparse) images of bundles. Ik heb echter geen idee hoe snel en stabiel EncFSVault is en of het goed samenwerkt met Time Machine.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• cornelixnootje1
Interessant dat er een alternatief is. Nog geen success verhalen icm TM gevonden, maar ik zoek nog.

Het lijkt mij dat Apple toch ooit met een Leopard update (of nieuw OS) moet komen waarin dit mogelijk is. Vista kan het ook, dan moet Mac OS het helemaal kunnen, vind ik. :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:25:
[...]

Het heeft behalve dit TM gedoe echt geen nadelen. En mocht iemand een keer mijn laptop stelen, zijn mijn paspoortkopietjes en emailberichten tenminste veilig. Toch een prettig idee. :)
Mwah... geen nadelen?

Ik gebruik voor mijn weinige echt vertrouwelijke zaken gewoon een encrypted disk image, veel makkelijk en veiliger voor de rest van mijn bestanden.

Zoef

Pagina: 1