Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik bouw pas mijn 2e pc en ik kom er even niet meer uit. Heb al de "hangen en opstarten FAQ" gelezen maar daar kom ik ook niet echt verder mee. Ik krijg wel spanning op mijn mobo want het lampje gaat branden maar hij start niet op als ik op de switch druk. De pinnetjes zitten wel goed op het powerswitchdeel. Ik heb een 500W voeding van ocz (stealthxstream en die is 500w 20+24 pins) . Had even op het forum gezocht en zag dat je die voeding er maar op 1 manier in kan prikken, dat heb ik dus gedaan en die 4 pins die ernaast zitten er boven geplugd. Ik denk dat het ligt aan het 12V deel, want daar zitten 4 pins vrij over de andere 4 zit een kapje. Moet je deze aansluiten? Ik zie namelijk geen 8 pins stekkertje uit mijn voeding. Alleen 4 pins en die heb ik er al op gezet zonder resultaat. Hopelijk kan iemand me hier even helpen. Groetjes.

Config: Asus P5Q pro
Q9300
2048mb 1066
500W stealthxtream
HD4850

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 16:02 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je voeding geen 8 pins heeft kun je het ook met 4 pins af. 8 pins is wel aan te raden met een dikke proc die veel stroom trekt. In een extreem zeldzaam geval kan het zijn dat je bord weigert te werken, dus duw er anders eens een verloopje van 4 naar 8 pins tussen en kijk of het dan wel wil werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo'n verloopstukje niet, net even in de doos gekeken en daar zit er geen bij. Had eigenlijk verwacht dat een recente 500W voeding gewoon alle benodigde aansluitingen zou hebben.

EDIT:

Dit is de voeding: http://www.ocztechnology....ealthxstream_power_supply

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Linkerkant pas het niet op dus daar ligt het ook niet aan... Een 500W voeding moet toch krachtig genoeg zijn lijkt me voor dit systeem? Ik snap niet waarom het niet werkt, hij zou nu gewoon aan moeten gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 16:42 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je voeding zal ook wel krachtig genoeg zijn, maar sommige borden starten gewoon niet zonder een 8 pins connector. Daarom is het verstandig even een andere voeding te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat wordt maandag dan toch even een computerwinkel opzoeken. Wel balen :( ...

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
In principe zou het toch ook gewoon met die ene 4-pins connector moeten kunnen. De tweede 4 (van de acht) is er vaak alleen maar voor wat extra stabiliteit, als je heftig gaat overklokken en zo.

Voordat je nu meteen naar de winkel loopt om een nieuwe voeding te halen, troubleshoot eerst eens wat andere dingen, zou ik zeggen. Gebeurt er echt helemaal niks? Zit power-connector (van de kast) wel juist aangesloten op het moederbord? Lijkt namelijk haast alsof ie gewoon helemaal niet aangaat. Meestal, bij voedings/boot problemen, gaan nog wel eventjes de fannetjes draaien en zo.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een nieuw systeem wat ook niet wilde opstarten met behalve de processor ongeveer dezelfde specs:
Asus P5Q-E
E8400
2x2Gb 1066MHz
Asus HD4850

Mobo kreeg wel spanning, want de ledjes van de onboard power en reset knop gingen aan. Het systeem startte echter niet op.
Ik heb toen alle mogelijke combinaties geprobeerd van voedingskabels, wat dus niet hielp.
Ook alles nog eens uitgebouwd en gecontroleerd. Het zou stom zijn als er ergens iets kortsluiting maakt of als de powerknop niet goed was aangesloten. Gelukkig zit er ook een powerknop onboard. Verder al het "onnodige" losgekoppeld. Alles leek goed maar niets werkte.

De voeding is in mijn geval een Corsair 620W, welke wel 8pins heeft voor de processor en natuurlijk de 24 pins aansluiting.
Tijdens het testen met een oude 550W voeding welke een 20 pins connector heeft en slechts één 4-pins connector, startte het systeem wel op. Daarbij komt nog dat oudere voedingen meer op de 5V gericht zijn en nieuwere meer op de 12V.
Die OCZ van 500W zou dus zeker moeten werken qua vermogen. In ieder geval zou het op moeten starten.

Bij mij bleek dus de nieuwe voeding defect. Een ander oud systeempje wilde er namelijk ook niet mee opstarten.
Bij de winkel hebben ze de voeding getest en hij bleek defect. Een nieuwe werkte in één keer als een zonnetje.

Ik hoop dat je iets aan deze ervaring hebt.

PS, kan het niet zo zijn dat die tweede 4-pins bij een quadcore wel noodzakelijk is?

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 28-06-2008 18:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iedereen even bedanken voor de snelle reacties! Ik heb hem uiteindelijk aan de praat gekregen, er zat een kabeltje een beetje los aan de achterkant van die 4 pins want na wat wrikken ging de pc ineens toch draaien. Loopt nu volgens mij helemaal goed maar ik heb hem pas net in gebruik :P
Die autoboot driver cd van asus is trouwens wel echt te irritant voor woorden, 3x opstarten en steeds de cd eruit halen en expressgate werkt vooralsnog nog niet, dus misschien tip voor iemand die dit leest om dan toch maar een gigabyte te kopen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:46:
Die autoboot driver cd van asus is trouwens wel echt te irritant voor woorden, 3x opstarten en steeds de cd eruit halen en expressgate werkt vooralsnog nog niet, dus misschien tip voor iemand die dit leest om dan toch maar een gigabyte te kopen.
Dat was mij ook al opgevallen tijdens het maken van de P45 review. Asus vertelde me dat het mogelijk komt doordat ik reviewsamples had, maar blijkbaar zijn er dus ook retailborden met deze issue.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
expressgate werkt vooralsnog nog niet
Nofi, maar dat had je kunnen weten als je dit gelezen had:
Omdat we zeer benieuwd waren naar de werking en de opstarttijd van het besturingssysteem, wilden we deze functionaliteit gelijk uitproberen. De Express Gate op dit bord werkte echter niet.
dus misschien tip voor iemand die dit leest om dan toch maar een gigabyte te kopen.
Want? Die driver CD haal je er gewoon uit (of je verandert gewoon de boot sequence) en ExpressGate valt vast nog wel te fixen door een nog uit te komen BIOS update o.i.d. Ik vind zowel de Asus plank als de Gigabyte plank hele mooie borden, maar zo snel moet je nou ook weer niet oordelen.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is al een keer gecrasht, en die cd moet je er 3x uithalen tijdens de installatie alleen dat geeft hij niet aan. En dat artikel had ik ook al gelezen, alleen toen stond die order al lang en breed open. Vind die bootcd best irritant vooral omdat je een vaag DOS scherm krijgt. En je moet hem gebruiken want met vista sp1 is die ethernetdriver nog niet beschikbaar. Maar ja ik moet sowieso mijn bios even updaten denk ik. Ben verder best wel tevreden hoor, maar dat zijn wel een paar minpuntjes.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 19:49 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die bootCD is vrij vervelend ja, maar ik heb de bug gevonden. Je krijgt de error dat de command.com niet gevonden kan worden alleen als je je diskdrive hebt disabled in de bios.
Verder vond ik het ook vrij vervelend dat je dus de cd eruit moet halen, in plaats van dat je het ding gewoon lekker kunt laten zitten. Het zijn inderdaad een paar missertjes van de borden.
Pagina: 1