[Auto] Bas weghalen van speakers

Pagina: 1
Acties:

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Omdat ik mijn speakers wat zuiverder wilde laten klinken heb ik twee extra speakers en een subwoofer aangeschaft (een versterker). Het idee was de speakers te ontlasten door de lage tonen er vanaf te halen, maar nu ben ik eens in de handleiding van mijn receiver aan het kijken (Pioneer 4700) en die biedt mij geen optie om de bas eruit te halen, afgezien van de gebruikelijke EQ's. maar ik neem aan dat als ik een ander EQ kies het uitgangssignaal van de RCA ook verandert?

De speakeropzet wordt alsvolgt:
Front: Infinity REF 5022 (45W RMS)
Rear: Infinity Kappa 5", wat oudere speakers, 35W RMS
Versterker: Boss GT380 met bass remote 300W RMS
Subwoofer: Infinity REF1250 (300W RMS, 1000W max)
De sub zit op de (stereo) versterker gebrugd, en die hangt op zijn beurt aan de RCA van mijn radio.

De vraag is nu, moet ik een nieuwe Receiver kopen (die een sub-mode RCA heeft en een high/middpass filter voor de speakers), of moet ik iets van een filter kopen dat ik tussen de speakers en de HU doe? Kortom: hoe los ik dit probleem op?

[ Voor 5% gewijzigd door Buggle op 30-06-2008 13:51 ]

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Een optie zou kunnen zijn de Kenwood KDC-W5041G (€129) Link naar manual

Ik begrijp alleen geen *** van dat manual, ze zijn wel erg summier in hun 'gebruiksaanwijzingen'. Kan iemand me vertellen of wat ik wil wel kan met die radio?

Voor een filter heb ik de volgende optie gevonden: link
Is dit een goede optie? Spaart me 100 euro uit :P Of kan ik zoiets makkelijk zelf maken?

[ Voor 21% gewijzigd door Buggle op 28-06-2008 15:31 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, dit kan je redelijk eenvoudig zelf maken. Kwestie van een (goede) condensator opnemen in de signaal lijn.

Wise enough to play the fool

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-12 20:15
Hmm apart, ik ken jouw pioneer niet maar de mijne heeft die functie wel. Hij zou het zeker moeten hebben als hij een rca/ sub out heeft. Zoek eens in de manual en de radio naar crossover frequency.

En anders kijken naar een nieuwere versie kijken. Hoeft niet een specefiek merkt te zijn.

Andere opties is dat je zelf een filter maakt, maar dat kan nog best een onderneming worden met afstelling ed. (ik weet niet welke eisen jij stelt)

[ Voor 38% gewijzigd door Dekaasboer op 28-06-2008 16:05 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:20
Iets rond de 200µF in serie ? Ik roep maar wat ?

[ Voor 15% gewijzigd door fluppie007 op 28-06-2008 19:17 ]

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Als ik het goed begrijp moet ik dus een 200uF condensator tussen de draadjes hangen en dan heb ik een highpass filter?

zoiets:
Left Pluspool-----speakerwire-----condensator-----speakerwire-----pluspool speaker
Left Minpool------speakerwire-----condensator-----speakerwire-----minpool speaker

Right Pluspool----speakerwire-----condensator-----speakerwire-----pluspool speaker
Right Minpool------speakerwire-----condensator-----speakerwire-----minpool speaker

dus in totaal vier condensatoren. Of maar eentje per plusdraad?

Mijn eisen zijn niet heel hoog, ik wil alleen de bas van mijn normale speakers afhalen, dus een cutoff op 100Hz ofzo.

[ Voor 27% gewijzigd door Buggle op 30-06-2008 13:49 ]

• fluppie007
Eentje per plus pool is voldoende.

Met volgende formule kan je uitrekenen op welke frequentie je komt:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/7/6/0/7603c9c85763afdf03d720ff0ff2e758.png
R = luidspreker impedantie, weet niet zeker of je hier nu 8 of 4 ohm gebruikt of de gelijkstroomweerstand van je speaker. C = in te voeren in F dus µF = 10^-6 F.

Voor een 8 ohm luidspreker kom je op ongeveer 100hz uit met 200µF en voor 4 ohm op een 200 hz. Dus voor de auto een hogere waarde van cap kiezen. Wel bipolaire condensators kopen. Anders gaat het mis. In mijn berekeningen ga ik er ook vanuit dat je luidsprekerimpedantie constant is, wat ook al helemaal niet zo is... Beetje experimenteren met waardes zeg maar.

[ Voor 12% gewijzigd door fluppie007 op 30-06-2008 14:19 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Een condensator zou ik afraden eigenlijk. Grote kans dat het meer fout doet dan goed. Ten eerste omdat bovenstaande formule niet opgaat! Een luidspreker heeft namelijk een complexe impedantie (en dus niet enkel 4 of 8 ohm), zeker in het laag. Dit kan tot gevolg hebben dat je zelfs een boost in het laag kan krijgen i.p.v meer laag.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Als je nog een setje oude speakers hebt of goedkoop kunt kopen kun je de filter eruit halen met een 3 weg speaker kun je hem dus aansluiten op de mid-range. Misschien dat dat helpt?

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:36:
Een condensator zou ik afraden eigenlijk. Grote kans dat het meer fout doet dan goed. Ten eerste omdat bovenstaande formule niet opgaat! Een luidspreker heeft namelijk een complexe impedantie (en dus niet enkel 4 of 8 ohm), zeker in het laag. Dit kan tot gevolg hebben dat je zelfs een boost in het laag kan krijgen i.p.v meer laag.
aka mijn enige optie is het aanschaffen van een nieuwe autoradio die een dergelijke functie ondersteunt, of een crossover filter.

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:39:
Als je nog een setje oude speakers hebt of goedkoop kunt kopen kun je de filter eruit halen met een 3 weg speaker kun je hem dus aansluiten op de mid-range. Misschien dat dat helpt?
Zat ook al aan zoiets te denken, want zag dat op de speakers van Infinity die ik gekocht heb een condensatortje op een van de draden zat, zal wel die voor de tweeter zijn.
Maar aan de andere kant weet je dan niet waar de cutoff zit, en wil natuurlijk wel enige overlap hebben in frequenties, zodat ik straks niet ineens een hele range mis omdat mijn filter te hoog staat.

• hondapower
  • Laatst online: 18-11 20:02
Wat ik zou doen is een extra 4-kanaals versterker kopen voor de speakers.
Zal veel schelen en je kunt gewoon je oude headunit houden.

• fluppie007
voodooless schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:36:
Eventueel een zobelnetwerkje er nog over. Om de impedantie te corrigeren. Maar ja, dan ben je niet meer "simpel" bezig. Op de Bbq hadden we een 160µF in serie gezet met die kleine TL's. Was ook maar een uit de losse pols HPF.

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
hondapower schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:06:
Wat ik zou doen is een extra 4-kanaals versterker kopen voor de speakers.
Zal veel schelen en je kunt gewoon je oude headunit houden.
HU is een oud, goedkoop ding. Denk dat de beste optie toch komt op een nieuwe HU, nog een amp drin vind ik een beetje over the top. Plus het feit dat bij een filter de HU wel nog gewoon de bastonen levert, dus toch zwaar belast wordt.

Ben daarnaast ook niet zo'n elektrotechnicus (of beter gezegd helemaal niet) heb niet eens een soldeerapparaat. Maar daar heb je dan weer vrienden voor :)

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-12 22:09
Ik heb dat in der tijd opgelost door een spoel te plaatsen voor de speakers (4,70mH, 0,52ohm, 1,4mm). Werkt prima, geen soldeerwerk, maar is relatief duur (+/- 22 euro per kanaal).

Oeps foutje, zo haal je dus juist de hoge tonen eruit...

[ Voor 15% gewijzigd door quazar op 01-07-2008 08:04 ]

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-12 09:04
mocht je toch voor een nieuwe radio kiezen.. Pioneer DEH4000UB (ben persoonlijk qua caraudio wel pioneer man) genoeg opties voor in te stellen, subwoofer on of etc, equalizer + USB en Mp3 cd ondersteuning

kenwood heeft ook zon model maar vind de sound van een kenwood minder als van een pioneer.. (uit eigen ervaring)

• fluppie007
Over Pioneer Hu's heb ik exact jouw mening, Heb een P70BT gehad, super ding. Nu een avic-hd3, iets minder geluidskwaliteit maar wel navi en dvd :)
Pagina: 1