Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Oorzaak BSOD's achterhalen?*

Pagina: 1
Acties:

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb een pc-winkel.

Nu komen er de laatste tijd zeer regelmatig pc's binnen met bsod's.
Windows starten, 1 seconden blauw scherm , en dan rebooten.

Mijn standaard actie is dan ff de CD van Windows erin, ff in repair modus, en dan chkdsk /r

9 van de 10 keer start hij dan gewoon weer op.

Maar later kan ik nooit de oorzaak achterhalen, virusscanners geven niks aan, geen spywares, helemaal niets.

Is dit misschien vaak een hardwarefout of moet ik het toch in de software hoek zoeken?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:05

Onbekend

...

Kan je de tekst overtypen van wat op de BSOD staat? Zonder die informatie worden we ook niet veel wijzer. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54

TheBorg

Resistance is futile.

Onbekend schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 14:49:
Kan je de tekst overtypen van wat op de BSOD staat? Zonder die informatie worden we ook niet veel wijzer. :)
Het gaat niet om een specifiek geval, maar over het algemeen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:31

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

TheBorg schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 14:51:
[...]

Het gaat niet om een specifiek geval, maar over het algemeen.
Het gaat juist wél om de specifieke gevallen, het zou wel heel toevallig zijn wanneer alle binnengebrachte pc's precies dezelfde problemen hebben, denk je niet? Juist met de BSOD-codes kun je achterhalen wat het probleem is bij de pc.

Rail Away!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ook in het algemeen is dat erg relevant. Als je een garage hebt en iedere kant terugkomt omdat "de moter kapot is" maakt het nogal uit of dat komt omdat er een benzinemeter knippert en er een echo komt uit de benzinetank, of dat het komt omdat er allemaal enge geluiden onder de moterkap zijn te horen.

En: lever je geen hardwarecombi's met bekende incompatibiliteiten, en met de juiste drivers voor het juiste OS? Alles Vista incl alle patches?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:01

DukeBox

loves wheat smoothies

je zou ook de minidump door een hardware en/of memoryleak analyzer (http://www.microsoft.com/...debugging/installx86.mspx) kunnen gooien.
Meestal heeft het te maken met een driver, in de debug logs kun je die vinden onder MODULE_NAME en IMAGE_NAME.
b.t.w., is wel een beetje basic stuff wat je makkelijk met Google had kunnen vinden.

[ Voor 70% gewijzigd door DukeBox op 28-06-2008 15:02 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• programfile
  • Niet online
Ik kan er nooit achter komen wat in de BSOD staat.
Aangezien de veilige modus dan ook niet meer werkt, kan ik ook niet instellen dat de melding in beeld blijft.

De bsod is natuurlijk niet te lezen als hij een kwart van een seconde in beeld blijft.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
programfile schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:22:
Ik kan er nooit achter komen wat in de BSOD staat.
Aangezien de veilige modus dan ook niet meer werkt, kan ik ook niet instellen dat de melding in beeld blijft.

De bsod is natuurlijk niet te lezen als hij een kwart van een seconde in beeld blijft.
Als de PC niet juist doorstart. en je kan nog wel op de bootloader komen. kan je kiezen voor

Dont restart at failure.. of iets in die trant

A Soldiers manual and a pair of boots.

• programfile
  • Niet online
To_Tall schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:27:
[...]

Als de PC niet juist doorstart. en je kan nog wel op de bootloader komen. kan je kiezen voor

Dont restart at failure.. of iets in die trant
Nog nooit gezien, we hebben het trouwens over XP

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
programfile schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 14:48:
Ik heb een pc-winkel.

Nu komen er de laatste tijd zeer regelmatig pc's binnen met bsod's.
Windows starten, 1 seconden blauw scherm , en dan rebooten.

Mijn standaard actie is dan ff de CD van Windows erin, ff in repair modus, en dan chkdsk /r

9 van de 10 keer start hij dan gewoon weer op.
(...)
Als je een PC-winkel hebt weet je misschien ook dat het feit dat Windows (in tweede instantie) gewoon opstart weinig zegt over stabiliteit op de lange termijn. Daarvoor moet je minimaal enkele zaken checken:
Geheugen (Memtest86)
CPU / voeding / koeling (CoreDamage, Prime95)
Evt. videokaart / 3D met 3DMark of andere tools

Een BSOD en uitval van een PC kan ook corruptie van het bestandssysteem veroorzaken en daarmee de onmogelijkheid daarna nog op te starten. Met chkdsk repareer je dat, maar niet de primaire oorzaak.

Wat ik vaak meemaak bij instabiele PC's (als het een hardwareprobleem is):

- Defecte / slechte voeding
- Defecte condensatoren op moederbord
- Niet of slecht werkende koeling van CPU of videokaart

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

programfile schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:29:
[...]

Nog nooit gezien, we hebben het trouwens over XP
Als jij een pc shop hebt, dan mag je wel wat gaan doen aan je basic vaardigheden qua troubleshooting.
Je hebt hier b.v. een aantal handige faq's. Zeker over XP is nu na al die jaren erg veel bekend.
Haal eens een XP cursusboek, staat ook al veel in.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

programfile schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:22:
En ook dat kun je instellen in je recovery console (auto reboot after bsod).. kwestie van uitzetten.
Lekkere TD daar in die winkel als de basic stuff al niet bekend is.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:11
Enige manier om BSOD te ondekken is door dingen te gaan uitsluiten

Kaartje voor kaartje uit de pc halen
simmetje voor simmetje testen
Harddisk testen
Memtesten
Spelers afkoppelen ook daar kan een pc door crashen
Een voeding die niet de juiste spanning geeft

Denk je dat toch wel moet weten, maar volgens mij is de vraag meer van "hoe kan je het PRECIES" ontdekken waar de BSOD vandaan komt..

We made CTRL + ALT+ DEL , but Gates made it Famous (leuke quote ergens van )
Ik zelf ben ook werkende in een pc shop en krijg ook regelmatig pc's met bluescreens van diverse merken en hardware lastig is het om te achterhalen wat het precies is software hardware enige wat je er aan kan doen is zoals ik al zei alles checken en ja dat duurt helaas lang...

Zo heb ik me een x rotgezocht naar een BSOD bij een pc en we kwamen er maar niet uit (bij ons werkte het prima bij de klant thuis niet ) uiteindelijk bleek het een Lexmark printer te zijn die gewoon Vista gek maakte

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik snap niet dat niemand wat met de informatie van de BSOD doet.. tuurlijk is je pc strippen en dan hardware een voor een terug plaatsen een goede methode maar als je gewoon de foutmelding analyseert hoef je je pc vaak niet eens open te maken om te achterhalen waar de oorzaak ligt.

• Mektheb
DukeBox schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:53:
Ik snap niet dat niemand wat met de informatie van de BSOD doet.. tuurlijk is je pc strippen en dan hardware een voor een terug plaatsen een goede methode maar als je gewoon de foutmelding analyseert hoef je je pc vaak niet eens open te maken om te achterhalen waar de oorzaak ligt.
Ja dat is ook uiteraard zo, je kan aan de code zien waar je het kan "zoeken" wat het is

Maar het nadeel is bv ik heb wel is een pc gehad met bv 2/4 simmetjes brak waren en dan gooide hij hem er dus gewoon uit, of je een blue screen kreeg vanwege het feit de voeding rot was en dan word het gauw al lastig en moet je dingen gaan uitsluiten

Ik ben het zelf op die manier gewend gewoon alles eruit en opnieuw erin en je komt vanzelf tegen werkt best duurd wat langer , maar je weet wel zeker dat alles dan goed is ;)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Op mijn werk geven we pc's met BSOD's een boot over PXE commando waarna we de minidumps binnen halen. Zo kan ik in 8 van de 10 gevallen op afstand zien wat er hardware matig mis mee is. Zo hoef ik alleen maar een monteur in te schakelen om het te laten vervangen op locatie zonder dat ik ook maar uit mijn stoel hoef te komen. Het gaat hier dan met name om pc's die versprijd staan door heel Europa en omliggende landen die mijn club beheerd. Alleen al dit jaar hebben we zo heel wat euro's aan verzend kosten bespaard (voorheen werd de hele pc gewisseld).

Als je fysiek het systeem tot je beschikking hebt hebt en met wat ervaring de BSOD's al direct aan bepaalde oorzaken te koppelen ging ikzelf ook altijd direct hardware swappen.. maar sinds ik echt naar de fouten ben gaan kijken zijn zelfs die reparatie taken gemiddeld afgenomen qua doorlooptijd.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 28-06-2008 16:12 ]

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09 11:46
Als je gewoon de dump files bekijkt met wat gezond verstand, heb je bij 50% van de gevallen direct de bokkende driver te pakken, 30% zijn geheugenfouten ("random" bsods), dan nog 20% hardwarefouten (die je ook adhv de dumps meetal snel kan duiden), en dan nog 10% "mysteries" die meestal met een clean install gewoon opgelost zijn.
Het troubleshooten van een bsod duurt gewoonlijk nog geen kwartier, het oplossen is nogal afhankelijk :) Als je werkelijk hardware moet gaan swappen ben je natuurlijk sowieso even zoet...
/gebaseerd op eigen ervaring

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ dat bedoel ik precies.. gemiddeld neemt de onderzoekstijd af. Daarnaast haal je er soms ook neven problemen mee naar voren die je anders niet ontdekt had omdat die (nog) niet naar voren zijn gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 28-06-2008 16:14 ]

• Mektheb
DukeBox schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 16:14:
^ dat bedoel ik precies.. gemiddeld neemt de onderzoekstijd af. Daarnaast haal je er soms ook neven problemen mee naar voren die je anders niet ontdekt had omdat die (nog) niet naar voren zijn gekomen.
Inderdaad dat is ook zo, maar ben ja gek op het schroef werk ligt natuurlijk wel in hoever het gezocht word, maar heb er absoluut geen problemen mee met een glasje cola , filmpje op en een schroevendraaier in de hand ;)

Houd je van de straat he

• pinockio
  • Laatst online: 04-11 17:57
DukeBox schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 16:09:
Op mijn werk geven we pc's met BSOD's een boot over PXE commando waarna we de minidumps binnen halen.
Interessant.
Interessant. Hoe werkt het "binnenhalen van de minidumps"?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

pinockio schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 16:42:
[...]

Interessant.
Interessant. Hoe werkt het "binnenhalen van de minidumps"?
Boot een willekeurige linux distro (of bart pe met rdp/ssh/telnet/ftp, zolang he maar remote erbij kan service) over pxe, en kopieer de %SystemRoot%\Minidump file(s). Niet echt rocket science.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 28-06-2008 16:54 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

programfile schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 14:48:

Maar later kan ik nooit de oorzaak achterhalen
Een stop error levert een save-dump event in System Eventlog op.
Daar staat dan ook de Stop error code in.

Maar goed, dat staat ook niet voor niks allemaal in onze FAQ en HOWTO sectie uitgelegd, dus iets meer je huiswerk doen lijkt me ook niet echt verkeerd.

Ik laat dit topic desondanks open omdat die PXE bootimage met rescuedisk wel interessant is, anders was hier gewoon een stuk ABUS aan te pas gekomen.

[ Voor 35% gewijzigd door alt-92 op 28-06-2008 17:25 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1