LED-zaklamp -> welke batterij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik had de vraag al in het LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. gesteld, maar ik kreeg daar toch niet echt het antwoord waar ik naar opzoek was. En ik wilde het LED-topic ook niet verder vervuilen dus hier nogmaals mijn vraag.

Ik wil een LED-zaklamp kopen maar er zijn zoveel verschillende soorten. Ik moet dus eerst al een beslissing nemen op wat voor soort batterijen ik ze neem. Ik kan kiezen uit de volgende soorten batterijen:
- 14500
- 18650
- AA
- AAA
- CR123A

Een hoop zaklampen kunnen ook verschillende combinaties aan zoals bijvoorbeeld 1x 18650 of 2x CR123A. Of 14500 of CR123A. Etc.
Ik neem aan dat ik de zaklampen op AA en AAA al niet hoef te nemen. Want deze hebben lijkt mij de minst sterke voedingsbron. Want ik heb het sowieso over oplaadbare batterijen en AA en AAA zijn NiMH en de rest zijn Lithium. Dus die hebben ook geen last van een afzwakkende sterkte bij het steeds verder leegraken van de batterij. Dus dan blijven deze over:
- 14500
- 18650
- CR123A

Welke zijn hiervan het beste geschikt voor een zaklamp?

(protected) 18650 zijn 3.7V en ongeveer 2000mAh - 2500mAh
(protected) 14500 zijn 3.7V en ongeveer 900mAh
(protected) CR123A zijn 3.6V en ongeveer 880mAh

Nou zou je dus makkelijk kunnen zeggen van, neem 18650 want die hebben het hoogste voltage met de hoogste amperage. Maar volgens mij gaat dit niet zo makkelijk op? Plus dat de meeste zaklampen vaak gebruik maken van 1x 18650 en andere van 2x 14500 of 2xCR123A
Daarnaast heb je ook zaklampen die verschillende batterijen kunnen combineren. Maar daarom wil ik eerst weten wat ik als beste als hoofdbatterij kan nemen. Gewoon de 18650? Of hebben andere hier een andere mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ga gewoon ergens een lampje halen, kijk wat voor licht die opbrengt en wat die kost. Kies daaraan een lampje.

Volgens mij is gewoon AA het beste, die batterijen zijn sterk genoeg. Die zijn al in 2800mAh en hoger beschikbaar en zijn makkelijk/goedkoop te vervangen.
Li-batt zijn duur en moeilijker te vinden dus ga je op langere termijn kwa kost even veel uitkomen.

Hoe kan trouwens de keuze van een ledlamp aan de hand van een batterij zo moeilijk zijn. Ik zie niet in waarom die batterij zo belangrijk kan zijn, of is het voor een speciale toepassing (duiklamp ...) maar ga dan voor een lamp die daarvoor ontwikkeld is.

edit:
aanvulling -
Ik heb hier zo een lampje van de aldi (2 voor €3 of zo) en dat werkt op 3 knoopcellen, met 1 led erin. Dat ding geeft na een jaar nog even veel licht en kan makkelijk mijn ganse kamer oplichten (nu ja met een dikke korrel zout, het is ook maar een zaklampje voor aan een sleutelbos te hangen)

[ Voor 20% gewijzigd door kluyze op 28-06-2008 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Maar ik heb het toch meer over een echte zaklamp, en niet zo'n aldi ding ;)
Dus een met bijvoorbeeld een Q5 erin. Een AA kan wel, maar zoals ik zei geven lithium batterijen langer "volle kracht". Plus dat een AA batterij maar 1,5V geeft. Ik lees her en der dat die lithium batterijen die ik hierboven genoemd heb echt merkbaar veel meer lichtopbrengst hebben. Alleen wat ik dus niet weet is welke van de 3 de beste zijn. Kwa prijs maakt het met die 3 volgens mij niet zo heel veel uit. En van alle drie zijn zaklampen beschikbaar die ook in de combinatie werken met 3xAAA + die lithium batterij. Dus 3xAAA kan ik altijd gebruiken. Maar welke hoofdbatterij kan ik dan het beste nemen.
Het is verder niet voor duiken of iets, gewoon een sterke krachtige zaklamp

ik heb nu ook al een mini-sleutelhanger zaklampje waarmee ik verbazingwekkend veel licht kan schijnen. Dit is echter uiteraard niet te vergelijken met een echte zaklamp. Ook heb ik een andere compacte zaklamp met 19 ledjes erin die ook veel licht geeft (op 3x AAA). Maar voor buiten op grote terreinen / afstanden zijn dit gewoon geen geschikte zaklampen voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
awel, gewoon AA nemen, 9/10 zijn die met een Li-ion batterij een stuk duurder. Daarbij komt dat het vervangen van zo een Li batterij een stuk kostelijker is als een standaard AA of AAA en veel moeilijker te vinden.

Met dat voorbeeld van die pruts dingen van de aldi wou ik alleen maar aantonen dat met een standaard batterij meer als voldoende werken zeker voor het gebruik van zo een zaklamp die je, wat, 10 keer per jaar nodig hebt?

Verder hang de lichtopbrengst niet af van de gebruikte batterij maar van de led en de elektronica die er rond zit. En gaan standaard dingen een jaar of langer mee op voldoende kracht met een ledje eraan dus waarom geld steken in dure Li batterijen.

Verder ga je met een lampje op AA/AAA batterijn bv 2 keer zoveel batterijen kunnen kopen om wat reserve opgelade batterijen aan de kant te leggen, iets wat met een dure Li-ion meer gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Een lithiumcel kun je al voor 3 euro bij dealextreme krijgen, dus de betere tweaker kan het er best op wagen. Het punt is vooral dat je dan een aparte lader erbij moet nemen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
nou superduur zijn die batterijen nou ook weer niet. Ik kan de 18650 aankomen voor 2,50 - 3,00 euro per stuk. De 14500 2 euro p/s en de CR123A 1,50 euro p/s.
Dus dat vind ik nog wel meevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:04:
Een lithiumcel kun je al voor 3 euro bij dealextreme krijgen, dus de betere tweaker kan het er best op wagen. Het punt is vooral dat je dan een aparte lader erbij moet nemen.
idd wat jij zegt. Lader aanschaffen moet inderdaad ook, maar dat zijn eenmalige kosten. En die kunnen gelijk alle lithium batterijen opladen, dus wellicht ook handig voor andere doeleinden.
Ik doelde ook op de zaklampen van daar. Maar ze hebben er zoveel dat de keus voor mij moeilijk wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou, als je de stap van 'bekende en gewende' ABC-type batterijen wilt nemen zou ik gewoon 18650's gebruiken. Die worden zo universeel gebruikt en het is zo'n groeimarkt dat je momenteel er bijna zeker van bent dat nieuwe lithiumtechnieken het snelste naar deze vorm komen en bestaande technieken het goedkoopste hierin worden gestopt. Blijft niettemin wel zo dat je aanschafkosten niet bepaald laag te noemen zijn: goede laders beginnen bij 20 euro (hoewel veel winkels er 50+ euro voor durven te vragen), zaklampen die het formaat gebruiken zijn bijzonder veel duurder dan de oude AA/AAA types. Daar staat tegenoven dat een betrouwbare 'klassieke' zaklamp ook best wat kost.

Als je het alsnog goedkoop wilt houden kun je altijd zelf eentje bouwen. En dan ben je in dit forum aan het goede adres voor hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
goedkoop? TrustFire Protected 18650 Lithium Battery (2500mAh 2-Pack Blue) $10.00 (€6.4) + verzend kosten voor 2, denk eraan dat het een merk is waar ik in elk geval nog nooit van gehoord heb en dus kunnen die voor hetzelfde geld binnen 2 maand om weg te gooien zijn. En dat terwijl de AA's van 2700mAh in elke supermarkt liggen. reken er maar op dat het duurder is terwijl het voor een led lampje geen echte meerwaarde heeft.

Ik vind gewoon dat een lamp een gadget is waaraan niet te veel denkwerk en geld verspilt moeten worden. Maar als jij vind dat een Li persé moet dan moet je die maar kopen. Het is natuurlijk jouw geld.

Nogal een discussie voor een stom lampje, nog erger of je moet kiezen tussen een 9800GTX en een HD4870 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
De reden dat ik hierom vraag is omdat op die site bij reviews vaak verteld wordt dat de mensen een groot verschil merken bij het gebruiken van standaard batterijen en lithium batterijen. En dat lees ik zowel bij de 18650, 14500 en de CR123A. Dus het lijkt mij dat die batterijen ook werkelijk een betere output verzorgen dan AA of AAA.

Een lithium lader heb je al voor minder dan 6 euro op dezelfde site. (dus voor 10430 / 10440 / 14500 / 16340 / 17670 / 18650 / CR123A om precies te zijn)
En over die trustfire protected 18650 batterijen lees ik verder ook geen negatief commentaar.

Ik wil dus juist niet geld verspillen aan iets wat geen meerwaarde heeft. Want dan pak ik liever gewoon AA of AAA. Maar het lijkt mij toch wel dat die lithium toch beter moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:23

Tarin

Just plain weird.

Deze (Fenix L2D Premium Q5) schijnt briljant te zijn, meer licht dan een Maglite 4D uit 2 AA-batterijtjes.

Voordeel van AA boven lithium-batterijen is uiteraard dat je die dingen zelfs in donker Afrika op elke straathoek kan halen.

[ Voor 25% gewijzigd door Tarin op 28-06-2008 18:12 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Tarin schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:11:
Deze (Fenix L2D Premium Q5) schijnt briljant te zijn, meer licht dan een Maglite 4D uit 2 AA-batterijtjes.

Voordeel van AA boven lithium-batterijen is uiteraard dat je die dingen zelfs in donker Afrika op elke straathoek kan halen.
Ik ga de Fenix P3D kopen, ben alleen nog opzoek naar een goedkope leverancier voor de CR123A batterijen.

Dit type Fenix gaat de Maglites van de politie Utrecht vervangen.

Is even veel geld 65 euro exclusief verzendkosten, maar wel een enorme lichtopbrengst. Je kan het ledje dimmen in verschillende standen, waardoor je geen overmatig stroomverbruik hebt wanneer er maar een beetje licht gewenst is.

[ Voor 23% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 28-06-2008 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
voor 65 euro koop ik liever een lamp op dealextreme. Dan kan ik een van de betere lithium zaklampen pakken (die eventueel ook met AAA werken). Dan heb ik voor minder een zaklamp inclusief lithium lader + een flink aantal lithium batterijen. Bij veel zaklampen worden daar ook vergelijkingen met o.a. maglite en fenix gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

kluyze schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:46:
Nogal een discussie voor een stom lampje, nog erger of je moet kiezen tussen een 9800GTX en een HD4870 :o
Tweakers mierenneuken over dingen als 72 vs 73 afleveringen in de originele Star Trek - deze discussie gaat in ons universum over iets wereldgroots!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ik_ben_Mark3 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:24:
voor 65 euro koop ik liever een lamp op dealextreme. Dan kan ik een van de betere lithium zaklampen pakken (die eventueel ook met AAA werken). Dan heb ik voor minder een zaklamp inclusief lithium lader + een flink aantal lithium batterijen. Bij veel zaklampen worden daar ook vergelijkingen met o.a. maglite en fenix gemaakt
Die Fenixjes hebben ze bij DealExtreme ook, maar ze zijn net iets duurder dan Fenix-store.com; de P3D is bij dX bijvoorbeeld $66.

En een syteem met nog een lader lijkt me niks, ik sleep al een AA-lader mee (flitser/GPS-batterijen), dus ik wil niet nog een lader (naast die van m'n camera-accu's, iPod, telefoon en Game Boy Micro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:16:
ben alleen nog opzoek naar een goedkope leverancier voor de CR123A batterijen.
Dat kan ik me voorstellen. Je hebt er 278 nodig voor een kWh, en met een prijs van € 4.50 komt dat neer op € 1251. Voor dat bedrag kun je een leuke lader kopen, een paar oplaadbare AA's, en een week naar Kaapstad.. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Wat is dan het verschil tussen:
Fenix L2D-CE Q5
en
Fenix L2T V2.0

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Fenix L2D Q5:

Specificaties:

# Compact LED-zaklampje met 6 lichtstanden, vervaardigd van aluminium
# Duurzame Type III hard geanodiseerde finish
# Tactisch geplaatste klik-aan klik-uit schakelaar op achterzijde
# Speciaal geharde, ultra-heldere glazen lens met anti-reflectiecoating & metalen reflector
# Maakt gebruik van een Cree Q5 LED met en levensduur van 50.000 uur
# 2 lichtstanden naar keuze (door het verdraaien van het lampkopje)
# General Mode: 11 lumen (55 uur) -> 50 lumen (10.5 uur) -> 100 lumen (4 uur) -> S.O.S
# Turbo Mode: 180 lumen (2.4 uur) -> Stroboscoop
# Digitaal gereguleerd voor een constante lichtopbrengst
# Werkt op 2 stuks 1,5 Volt AA Penlite batterijen ( Alkaline, Ni-MH, Lithium ), goedkoop en vrijwel overal verkrijgbaar.
# Lengte: 14.7 cm
# Dikte: 2,1 cm
# Gewicht: 56 gram (exclusief batterijen)
# Water-resistent

Leveringsomvang:

# 1 stuks L2D Premium Q5 (zwart)
# 1 stuks nylon riemhouder
# 1 stuks polskoord
# 1 stuks reserve rubber schakelaardopje
# 2 stuks reserve O-ringen

€59,95
Fenix L2T:

Specificaties:

# Compact LED-zaklampje met 2 lichtstanden, vervaardigd van aluminium
# Duurzame Type III hard geanodiseerde finish
# Tactisch geplaatste klik-aan klik-uit schakelaar op achterzijde
# Speciaal geharde, ultra-heldere glazen lens met anti-reflectiecoating & metalen reflector
# Maakt gebruik van een Cree Q2 LED met en levensduur van 50.000 uur
# 2 lichtstanden naar keuze (door het verdraaien van het lampkopje)
# Gedimde stand: 15 lumens gedurende 32 uur
# Hoge stand: 150 lumen gedurende 2,4 uur
# Digitaal gereguleerd voor een constante lichtopbrengst
# Werkt op 2 stuks 1,5 Volt AA Penlite batterijen ( Alkaline, Ni-MH, Lithium ), goedkoop en vrijwel overal verkrijgbaar.
# Lengte: 14,4 cm
# Dikte: 2,1 cm
# Gewicht: 56 gram (exclusief batterijen)
# Water-resistent

Leveringsomvang:

# 1 stuks L2T-V2.0 (zwart)
# 1 stuks nylon riemhouder
# 1 stuks polskoord
# 1 stuks reserve rubber schakelaardopje
# 2 stuks reserve O-ringen
# 1 stuks extra tactische schakelaar

€47,50
Dus:

Andere LED en de goedkopere kan je instellen op 15 lumen en 150 lumen, de duurdere op 11 lumen, 50 lumen, 100 lumen, 180 lumen, SOS stand (knipperen), en stroboscoop (flitsen).

[ Voor 11% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 10-07-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hmmm valt me op dat hij overal hetzelfde kost!
Overal 59,95.

Heeft iemand hem ergens vandan voor onder die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Als je een credit card hebt kan je hem natuurlijk bij de Fenix-store bestellen, daar is hij $62.50 inclusief verzendkosten, net geen €40.

[ Voor 6% gewijzigd door Tarin op 11-07-2008 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dat is goed te doen, maar hoe zit dat met invoerrechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ligt er vaak aan, als het meezit staat er "gift" op je pakketje samen met een laag bedrag, wordt hij niet zo snel gecontroleerd en betaal je geen invoerrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Da's de gok, je zit boven de €22 tot waar je vrijstelling krijgt. Nou heb ik op zich wel wat ervaring met het ontvangen van pakketjes van buiten de EU, en ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad (*klopt af*).. maar ik denk dat die kosten lang geen 50% (dan zou je op €60 uitkomen) zijn, ik heb wel eens verhalen over 40% gehoord, en dat je in Nederland minder risico loopt dan in België, maar ik kan je dus geen directe ervaringen leveren. Beetje jammer dat ze dat niet duidelijk aangeven op de website van de douane.

[ Voor 6% gewijzigd door Tarin op 11-07-2008 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ach ja, dat zien we vanzelf wel. Kost in NL ook 60 dus ja...
Risk i'm willing to take :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

koop gewoon een Maglight :) Ik heb die hier ook, een 4D. Zitten dus 4 'D batterijen' in. Echt goede dingen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ja. En de grap van deze dingen is dus dat er zo'n beetje net zoveel licht uit komt, maar dan met 2 AA-batterijtjes. Natuurlijk niet constant en net zo lang, en misschien geeft een 4D Maglite met LED-module weer wat meer licht, maar goed, het is een hele buts.

Zo'n Maglite is leuk hoor.. totdat je op het gewicht en pakvolume van zo'n ding gaat letten, en dan zijn D-cellen totaal onpraktisch.

[ Voor 24% gewijzigd door Tarin op 11-07-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Ik heb dus een Fenix P3D CE Premium Q5 besteld die vanmiddag is geleverd.

Ze hebben het lampje voorzien van twee Duracell CR123A batterijen, getest, ingepakt en opgestuurd, zonder het lampje uit te zetten!

De P3D kwam hier dus in Turbo Mode uit de doos... Deze stand mag maximaal voor 10 minuten gebruikt worden, maar heeft dus ruim 24 uur gebrand. Mag van geluk spreken dat het pakketje niet is ontploft of in de fik gevlogen. Daarnaast tast het langer dan 10 minuten branden de kleurtint en levensduur van de LED aan.

Maandag maar even bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick87
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 11:29
Toch wel goeie batterijen dan die Duracell CR123a's, dat ze zo'n lamp 24 uur in turbomodus kunnen laten branden... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Hij brandde ook niet meer met vol vermogen dan he, daar bovenop flikkert de LED nu constant en ruik ik verbrande LED* als ik de kop er af draai...

*Toen ik nog een guppie was, soldeerde ik af en toe flipflopjes en knightrider looplichtjes in elkaar. Als ik een halfgeleider verkeerd om had gesoldeerd, of een verkeerde waarde weerstand had gebruikt, begon de schakeling dan hetzelfde te ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik ga misschien toch in eerste instantie voor een kleine AA of AAA led-zaklamp. Wat is een betere keus? 1x AA of 3x AAA? (oplaadbare batterijen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als ik het zo even bekijk, zit in een AA batterij 2.5 keer meer energie dan een AAA, dus qua capaciteit (en dus ook branduren bij gelijke lamp) zit je ongeveer gelijk. Je zal voor jezelf moeten uitmaken de kleinere diameter van een AAA batterij interessanter voor jou is dan de kortere lengte van een AA, het is 90% kwestie van smaak.

Iets wat als je twijfelt de balans kan doen overslaan, is dat de meeste batterijladers 2 of 4 batterijen gaan opladen, niet 1 of 3. Een lamp met 1* AA batterij kan je dan gemakkelijk opladen (1 batterij in de lamp en 1 in reserve), met 3*AAA batterij heb je na opladen 1 volle batterij over die je los niet kan gebruiken in je lamp, dan moet je al 6 batterijen opladen om aan 2 sets volle batterijen te komen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273001

Deze Zaklampen zijn goed tekoop in China, als je een CREE zaklamp wilt kan ik je wel helpen, die zijn echt super goed en kan je met de CR123a Batterij en lader kopen voor rond de 25 euro.

let echter wel op met het kopen online, er zijn veel mensen die slechte LED's en batterijen verkopen, de kwalitijd is niet te controleren online.

CREE maakt de beste, en er zijn ook lampen tekoop met 3X3 watt, die zijn echt heel fel en hebben ook de dimmer en knipper functie.

groeten
Arjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
ik wil een cree zaklamp van DealExtreme kopen, in eerste instantie dus met zo'n lithium batterij. Maar nu dus toch maar eerst met of een AA of een AAA batterij.
Die met AAA zijn meestal kort omdat ze vaak zo'n "adapter" gebruiken (hieronder twee voorbeeld foto's met zo'n adapter)
Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_13974_4.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_0046_4.jpg
Maar het verschil tussen 3xAAA of 1xAA is dus niet zo groot.. dan moet ik maar een keuze maken a.d.h.v. het type led en de prijs.
Kan iemand toevallig een top 5 van beste cree led's maken? Met de beste bovenaan :) (wel led's die in het 10/15 euro budget passen) Is de Q5 de beste? Welke komen daarna..?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03
voor mensen die een goede lamp zoeken die goed werkt met standaard AAtjes, neem de Fenix L2D Q5 bij de fenixshop.com
Snelle levering, geen verzendkosten, nog geen naheffing gehad en een super lampje!!

Strava

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Prulleman schreef op donderdag 04 september 2008 @ 14:49:
voor mensen die een goede lamp zoeken die goed werkt met standaard AAtjes, neem de Fenix L2D Q5 bij de fenixshop.com
Snelle levering, geen verzendkosten, nog geen naheffing gehad en een super lampje!!
Heerlijk lampje idd. Had eerst de L1D Q5, maar je kan de batterij-behuizing van de L2D op de 'kop' van de L1D schroeven.
Dus nu heb ik een kleine L1D Q5, en als ik meer licht wil maak ik er een L2D van.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
dealextreme heeft overigens ook zaklampen van fenix
Fenix Flashlights - Geniune Fenix Flashlight in Retail Packaging (klik)
ik weet overigens niet of ze daar goedkoper zijn dan normaal

Spam is niet toegestaan, referer spam dus ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Zoefff op 27-09-2008 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Zijn deze twee hetzelfde?

Fenix L2D Q5

Fenix Digital LD20 Black Premium Q5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 06:55

Ravefiend

Carpe diem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Precies dezelfde LED

Net wat andere lumes???

Misschien is de een een ouder model dan de ander???

Ik zie verder het grote verschil niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03
Die premium is beter/feller (volgens mij wel een andere LED, ik dacht dat het type LED "Premium Q5" of "Q5" is)

[ Voor 60% gewijzigd door Prulleman op 13-10-2008 15:33 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Laatst online: 21-05 17:12

Acheron

updatepack.nl

Ik heb inmiddels ook boodschappen gedaan en gekozen voor de EagleTac T10L. De reden dat ik niet voor een goedkopere heb gekozen is vanwege de bouwkwaliteit. De goedkope lithium zaklampen hebben vaak best een sterke lamp, maar de behuizing laat te wensen over. De zaklampen van EagleTac zijn van dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld de Fenix maar wel goedkoper. Deze zaklamp maakt gebruik van 1 protected lithium 18650 batterij. Deze heb ik via DealExtreme gekocht + lader en eurostekker. In totaal met verzendkosten, lader en 2 batterijen was ik voor €80 klaar :)

[ Voor 7% gewijzigd door Acheron op 06-11-2008 15:51 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• BarnOwl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-05 20:03
Acheron schreef op donderdag 06 november 2008 @ 15:50:
Ik heb inmiddels ook boodschappen gedaan en gekozen voor de EagleTac T10L. De reden dat ik niet voor een goedkopere heb gekozen is vanwege de bouwkwaliteit. De goedkope lithium zaklampen hebben vaak best een sterke lamp, maar de behuizing laat te wensen over. De zaklampen van EagleTac zijn van dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld de Fenix maar wel goedkoper. Deze zaklamp maakt gebruik van 1 protected lithium 18650 batterij. Deze heb ik via DealExtreme gekocht + lader en eurostekker. In totaal met verzendkosten, lader en 2 batterijen was ik voor €80 klaar :)
Heb je misschien een link? Ik zie nml nergens meer EagleTac's op DealExtreme staan.....

Jeroen

• BarnOwl
Laat maar.....ik begrijp dat DealExtreme alleen tijdelijke partijen verkoopt.

Ik heb inmiddels de LiteFlux LF5XT besteld, rechtstreeks uit Taiwan voor 79 dollar incl verzending.

Is volledig programmeerbaar in te stellen met één knop en vreet AA zowel als Lithium. Reviews zijn overweldigend. Ben benieuwd....... :)

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Het begint hier meer op "welke led zaklamp is beter" te lijken dan alleen over batterijen. Van batterijen werken meesten op standaard AA of AAA batterijen. Natuurlijk kun je lithium nemen, maar dat is gewoon exclusief. Vanwege meer energieopslag weliswaar. Maar het blijft exclusief, omdat het niet zomaar overal te koop is.
Dit om 1 reden: het moet speciaal opgeladen worden omdat het lithium is.

Maar in winkel tref je bijna alleen laders voor NiCAD en NiMH. Kortom, een gewone persoon zal speciale lithium batterijen snel verkeerd gebruiken en dus opblazen. Toch? Speciale Lithium laders, ook nog in AA of AAA vorm zal dus alleen in speciale zaken voorkomen en dat zullen er niet veel van zijn.

Met NiMH heb je nog redelijk hoog opslag en het is goedkoop. En opladen is geen probleem met genoeg keuze uit laders.

Dan even over de led zaklampen. Ik heb zojuist leuk 17-led zaklamp uit Gamma uit budget bakkie opgevist. Snel opengemaakt want een budget bak voorstelt niet altijd goeds voor. Zeker omdat er makkelijk regels worden overtreden met goedkope led zaklampen: totaal geen stroomregeling. En inderdaad, de gamma ding heeft nergens een weerstandje, niet eens smd, maar alleen maar leds. Dat betekent dat men na tijdje gebruik het langzaamaan zwakker wordt en 1 voor 1 wegdooft...

Ik snap niet dat mensen in China letterlijk leds willen destroyen. Er wordt ontzettend veel vernietigd door domme manier: geen weerstanden. Weerstanden kosten geen drol maar toch blijven ze vaak weg om veel te goedkoop te maken. De dingen worden leuk gemaakt, maar zonder de bedoeling dat LED lang meegaat gaan ze snel kapot in paar maanden en mogen ze doodleuk weer de vuilnisbelt op. Bedenk dat LEDs zelf zeldzame stoffen bevatten die ook niet goed zijn voor milieu. Daar moet men ook niet snel mee vernietigen.

• BarnOwl
MrDummy schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:51:
Natuurlijk kun je lithium nemen, maar dat is gewoon exclusief. Vanwege meer energieopslag weliswaar. Maar het blijft exclusief, omdat het niet zomaar overal te koop is.

Maar in winkel tref je bijna alleen laders voor NiCAD en NiMH. Kortom, een gewone persoon zal speciale lithium batterijen snel verkeerd gebruiken en dus opblazen. Toch? Speciale Lithium laders, ook nog in AA of AAA vorm zal dus alleen in speciale zaken voorkomen en dat zullen er niet veel van zijn.

Met NiMH heb je nog redelijk hoog opslag en het is goedkoop. En opladen is geen probleem met genoeg keuze uit laders.[/i]
Je hebt helemaal gelijk, maar als je dan toch een nieuwe en GOEDE lamp wilt bestellen, is het voordeel dat Lithium wel TWEE keer zoveel opbrengst geeft als een gewone NiMH. Het voordeel van de goede nieuwe led zaklampjes is dat ze zowel gewone AA als oplaadbare NiMH maar OOK Lithium met een hogere spanning vreten.

De lithium batterijen zijn tegenwoordig in "protected" versie te krijgen, dus opblazen is inmiddels een fabel uit de historie geworden.

En aangezien je al 2 x 900 Mah 3,9v 14500 protected Lithium koopt voor 5 dollar en een ladertje voor 8 dollar lijkt me dit geen probleem. Bovendien kun je altijd nog de alom aanwezige "normale" AA's gebruiken mocht je onverhoopt een keer zonder Lithium komen te zitten.

De lichtopbrengst is dan wel de helft, maar met deze mini zonnetjes hoeft dat geen probleem te zijn.....

[ Voor 12% gewijzigd door BarnOwl op 27-11-2008 09:13 ]

Jeroen

• Acheron
  • Laatst online: 21-05 17:12

Acheron

updatepack.nl

MrDummy schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:51:
Het begint hier meer op "welke led zaklamp is beter" te lijken dan alleen over batterijen. Van batterijen werken meesten op standaard AA of AAA batterijen. Natuurlijk kun je lithium nemen, maar dat is gewoon exclusief. Vanwege meer energieopslag weliswaar. Maar het blijft exclusief, omdat het niet zomaar overal te koop is.
Lithium wordt tegenwoordig door bijna iedereen gebruikt in laptops, maar dat betekent toch niet dat het in andere apparaten niet toegepast kan worden?
De reden dat bedrijven standaard batterijen (AA/AAA) blijven verkopen is omdat de markt voor deze batterijen erg groot is.
Lithium batterijen moeten opgeladen worden, maar NiMH batterijen ook. Je hebt hier inderdaad een andere lader voor nodig, aangezien het formaat van deze batterijen groter is en de vereiste spanning hoger is. Veel mensen schaffen tegenwoordig ook een nieuwe lader aan om NiMH-batterijen volledig te kunnen opladen, dus waarom ook geen lader voor lithiumbatterijen?
Bijna alle lithiumbatterijen hebben tegenwoordig een ingebouwde beveiliging. Deze beveiliging is in de eerste plaats bedoeld om de batterij te beschermen tegen volledig ontladen. Onveilige batterijen die kunnen ontploffen mogen niet eens verkocht worden.
Met NiMH heb je nog redelijk hoog opslag en het is goedkoop. En opladen is geen probleem met genoeg keuze uit laders.
De opslag van NiMH is hoger dan die van NiCd-batterijen. Echter leggen deze batterijen het af tegen de niet-oplaadbare alkalinebatterijen. Lithiumbatterijen zijn een nieuwe generatie oplaadbare batterijen welke eindelijk kunnen concurreren met niet-oplaadbare batterijen _/-\o_
Dan even over de led zaklampen. Ik heb zojuist leuk 17-led zaklamp uit Gamma uit budget bakkie opgevist. Snel opengemaakt want een budget bak voorstelt niet altijd goeds voor. Zeker omdat er makkelijk regels worden overtreden met goedkope led zaklampen: totaal geen stroomregeling. En inderdaad, de gamma ding heeft nergens een weerstandje, niet eens smd, maar alleen maar leds. Dat betekent dat men na tijdje gebruik het langzaamaan zwakker wordt en 1 voor 1 wegdooft...
Ik snap niet dat mensen in China letterlijk leds willen destroyen. Er wordt ontzettend veel vernietigd door domme manier: geen weerstanden. Weerstanden kosten geen drol maar toch blijven ze vaak weg om veel te goedkoop te maken. De dingen worden leuk gemaakt, maar zonder de bedoeling dat LED lang meegaat gaan ze snel kapot in paar maanden en mogen ze doodleuk weer de vuilnisbelt op. Bedenk dat LEDs zelf zeldzame stoffen bevatten die ook niet goed zijn voor milieu. Daar moet men ook niet snel mee vernietigen.
Dat lampje wat je bij de gamma gehaald hebt is een ander soort ledlamp dan de zogenaamde 'Cree'-LEDs, vernoemd naar het gelijknamige bedrijf welke een paar jaar geleden een nieuw soort LED op de markt bracht welke een veel hogere lichtopbrengst heeft dan gewone LEDs. In mijn zaklamp zit dus ook 'maar' 1 LED.
Wat je vertelt over de chineze import zaklampen is gedeeltelijk waar. Je hebt LED-zaklampen in verschillende prijsklassen. Met een goedkope LED-zaklamp loop je inderdaad het risico dat deze het eerder begeeft dan een professionele.

Wat nu de beste keus voor een zaklamp is moeilijk te zeggen. Ik ben in ieder geval blij dat er sinds kort volop keus is. Kies je voor een LED-zaklamp let dan op of het in ieder geval een 'nieuwe generatie' LED bevat. En zaklampen kopen met meerdere leds is in elk geval niet nodig.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Pagina: 1