printplaat vervangen

Pagina: 1
Acties:

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 12:49
Een Hitachi Deskstar harde schijf (model: HDS722516VLAT20) met capaciteit van 164.7 GB kreeg ik, met de vraag erbij of ik de bestanden ervan nog kan redden. Wat ermee gebeurd is, is onbekend, maar al zijn foto's van jaren staan erop. Ze moeten dus terug.
Kijkende naar de harde schijf was aan de buitenkant al een (deels) verbrande printplaat te zien, bij het IC'tje. Die is half gesmolten. Verder lijkt hij in orde, alhoewel ik de binnenkant niet gezien heb.

Mijn idee is om de printplaat te vervangen, en ik heb een (vrijwel) identieke harde schijf liggen, echter met een capaciteit van 250 GB (model: HDS722525VLAT80). De componenten lijken precies gelijk te zijn. Een gelukje dus.

Nu is mijn vraag, voordat ik de harde schijf inwendig kapot maak: kan ik deze printplaten uitwisselen, om hiermee de harde schijf nog eenmalig "tot leven te wekken"? Of heeft dit gevaren met zich, of kan dit uberhaupt niet (omdat ze verschillende capaciteit hebben).

Indien het mogelijk is, moet ik nog wel een ster-schroevendraaier zien te vinden, maar dat zal vast wel te doen zijn.

EDIT: ze staan beiden op de site van Hitachi, op dezelfde pagina (7K250 serie):
http://www.hitachigst.com/hdd/support/d7k250/d7k250.htm
Ze hebben zo te zien wel verschillend aantal heads etc., dus ik maak me zorgen.

EDIT2: ik weet dat er enkele topics al over zijn, echter gaat me het om deze specifieke wisseling, en of dit mogelijk is of niet.

[ Voor 18% gewijzigd door vmsw op 28-06-2008 12:10 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat jij wilt doen heb ik reeds 2 keer met succes uitgevoerd.
Maar dan wel met printplaten van een identiek model en grootte.
Ik denk dat je niet zo snel fysieke schade toe brengt als je het probeerd.
Hooguit werkt het gewoon niet. Maar dat is slechts een vermoeden.

Wil je zeker van je zaak zijn, zorg dan dat je een identiek model te pakken krijgt.
(en de volgende keer 2 HDD's kopen, 1 voor gebruik, 1 voor backup). :)

Alles kan stuk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
Als je iets sloopt, sloop je eerder de printplaat van je vervangende schijf dan je schijf met data. Ik heb destijds ook geprobeerd om prints te verwisselen, na monteren van de print kon ik nog steeds niks van de disk lezen, maar wat ik minder leuk vond was dat ik meteen 2 disks naar Maxtor kon sturen voor RMA ipv 1: de dode disk had mooi de printplaat van de levende disk ook gesloopt.

• vmsw
Dat wordt dus een beetje een probleem, want het gaat niet makkelijk zijn om een identieke te krijgen... Is het het gokken waard, of niet?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

de vraag is eerder wat is die persoon het waard om zijn foto's terug te krijgen lijkt me. Dan is de keus daarna snel gemaakt.... (ik zou persoonlijk geen enkel risico nemen en net zolang zoeken totdat ik dezelfde print zou vinden, desnoods via de fabrikant)

• vmsw
De persoon wil (uiteraard) heel graag de data terug. En dit mag best wat kosten, en zijn tijd duren. Het zijn de foto's van JAREN, en hiervan heeft hij jammergenoeg nooit een backup gemaakt. Uiteraard tot zijn spijt, nu.

Het mag best even duren (zoeken), of wat kosten. Risico uiteraard zo klein mogelijk, want het zou heel zonde zijn als hij het kwijt is.

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
remco_k schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:12:
Wat jij wilt doen heb ik reeds 2 keer met succes uitgevoerd.
Maar dan wel met printplaten van een identiek model en grootte.
Me toe, maar ook indentiek.

Iets anders, als je printplaat verbrand is, weet ik niet wat er in de motor gebeurt is. Of de electronica daarin.

Die andere HD die je hebt, als die uit de zelfde serie komen, zal de aansturing van HD wel het zelfde zijn, Die printplaaten worden ook in een batch gemaakt. Dus mischien kan je hem flashen van als 160gb

"Is your mother proud of you ?"

• _Arthur
  • Laatst online: 21:26

_Arthur

blub

vmsw schreef op zondag 29 juni 2008 @ 16:02:
Het mag best even duren (zoeken), of wat kosten. Risico uiteraard zo klein mogelijk, want het zou heel zonde zijn als hij het kwijt is.
Indien je geen printplaat van een identieke schijf te pakken kan krijgen zou ik er verder vanaf blijven. Daarna de disks aanbieden bij een recovery bedrijf en gewoon de euro's lappen die het kost om de data te recoveren.

• vmsw
_Arthur schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:55:
[...]

Indien je geen printplaat van een identieke schijf te pakken kan krijgen zou ik er verder vanaf blijven. Daarna de disks aanbieden bij een recovery bedrijf en gewoon de euro's lappen die het kost om de data te recoveren.
Klinkt zo zonde eigenlijk, als het slechts om een printplaat gaat. Want zo'n recoverybedrijf rekent vrij veel, terwijl het slechts om een identieke printplaat gaat.

En, de tweede harde schijf is wel uit dezelfde serie, echter met meer heads etc., waardoor aansturing ook anders zou moeten zijn. Waarschijnlijk kwestie van flash, maar zo'n flash kan je denk ik niet zomaar doen ;).

• _Arthur
  • Laatst online: 21:26

_Arthur

blub

vmsw schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:34:
Want zo'n recoverybedrijf rekent vrij veel.
Vind jij het veel, of de eigenaar die zijn data terug wilt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

vmsw schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:34:
Klinkt zo zonde eigenlijk, als het slechts om een printplaat gaat. Want zo'n recoverybedrijf rekent vrij veel, terwijl het slechts om een identieke printplaat gaat.
Als de data echt waardevol is dan zou ik er niet aan denken om zelf te gaan klooien.

Je bent waarschijnlijk met een paar 100 euro klaar als het een eenvoudige recovery betreft. Natuurlijk kost het wat geld, maar imho had die persoon dan maar wat beter moeten nadenken over backups.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:04
Je moet natuurlijk wel exact dezelfde schijf hebben, wil je de printplaten overzetten. In de schijf van 250 GB staat natuurlijk een groote van 250 in de firmware geprogrameerd. Overzetten kan dus niet, tenzij je exact dezelfde schijven hebt zoals eerder ook al is gezegt.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Speur het web eens af of vraag eens rond of je dezelfde harde schijf kan krijgen en dan "gewoon" de printplaat omzetten. Kijk wel uit dat je een goeie soldeerbout gebruikt en dat je geen lanes gaat verbranden. Heb je het geprobeerd en lukt het daarna nog niet dan kun je hem altijd nog aanbieden aan een recovery bedrijf, aagezien er niks met de platters zelf aan de hand is.

Helaas om te zien dat mensen in deze relatief goedkope harde schijf tijd nog steeds geen back up maken van hun waardevolle data, het is zelfs zo goedkoop dat een 3 dubbele back up niets meer kost :) Wil het niet inpeperen maar het geeft aan dat mensen te weinig er bij stil staan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:27:
Kijk wel uit dat je een goeie soldeerbout gebruikt en dat je geen lanes gaat verbranden.
Ehh, waarom zou je een soldeerbout gebruiken voor het overzetten van een printplaat? Je schroeft er gewoon een andere op.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Terw_Dan schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:33:
[...]

Ehh, waarom zou je een soldeerbout gebruiken voor het overzetten van een printplaat? Je schroeft er gewoon een andere op.
Indeed, enige gereedschap wat ik nodig had was een torx schroevendraaiertje.
De rest is allemaal sleepcontact of bandkabeltjes werk die geklemd zitten. (waar dus ook vaak een contact probleem in ontstaat en daardoor de schijf 'stukgaat'. Zo'n bandkabeltje opnieuw vastzetten heeft bij mij al eens geleid tot het repareren van een defecte schijf.)

Alles kan stuk.

Verwijderd

Heb zelf net bij een laptop hardeschijf geprobeerd,.

2 hardeschijven
-1 volledig werkend. = MK4021GAS
-1 printplaat niet goed. = MK4018GAS

allebij:
40GB IDE evenveel sectoren, printplaat precies hetzelfde.

Enige verschil was dat eentje iets nieuwer is en dat was het.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:04
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:59:
Heb zelf net bij een laptop hardeschijf geprobeerd,.

2 hardeschijven
-1 volledig werkend. = MK4021GAS
-1 printplaat niet goed. = MK4018GAS

allebij:
40GB IDE evenveel sectoren, printplaat precies hetzelfde.

Enige verschil was dat eentje iets nieuwer is en dat was het.
Wel een beetje jammer dat je er dan niet bijverteld of het heeft gewerkt... ;)

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:33:
[...]

Ah, dacht de voeding gesoldeerd zat :) Heb gelukkig nog nooit een kapotte drive gehad in de afgelopen16 jaar dus heb er ook nooit 1tje hoeven te slopen maar dacht dat de voeding niet alleen de printplaat voorziet maar apart ook de motor. My bad :)

• vmsw
Dank voor de reacties. Ik ga zoeken naar eenzelfde harde schijf/printplaats, ik vind het andere dan teveel risico. :)

Hopelijk zijn ze nog te vinden... want ze worden niet meer verkocht :(
Pagina: 1