Raid0 probleem

Pagina: 1
Acties:

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:17

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Topicstarter
Hi all,

Mijn ouders zitten met een raid0 probleem op de computer en ondanks googlen ben ik niet echt zeker van mijn zaak (gezien ik er zelf nooit wat mee gedaan heb) en aangezien er veel belangrijke data opstaat die bij de laatste backup niet meegenomen is (zoals o.a. e-mails) kan ik me hierbij geen foutje permitteren.

Iets meer dan een jaar geleden is de computer gekocht bij Dell en deze heeft een 2x 250gb RAID0 setup. Nou geeft bij het opstarten de raid controller aan dat de 2e harde schijf een error geeft. Hij start verder op, begint schijfcontrole maar windows kom je uiteraard niet meer in en hij blijft zichzelf rebooten elke keer.

Zelf wilde ik in eerste instantie proberen om de raid opnieuw in te stellen om te kijken of dat werkte maar hij zegt dat dat totale data-loss tot gevolg heeft (google gaf mij hier ook tegenstrijdige antwoorden over) en dat is dus niet de bedoeling. Ik zat eraan te denken om er een extra harde schijf bij te zetten om hierop windows te installeren en kijken of ik nog bij de data kwam, maar voordat ik mogelijk iets aan schade doe ben ik hier nog niet aan begonnen voor het vooronderzoek.

Mijn concrete vragen zijn:

- Hoe kan ik de data op de schrijf redden (met name wat astrologie programma's en outlook e-mail)
- Kan ik nog bij de data op het moment dat ik de RAID-0 opnieuw probeer te configureren
- Heeft het zin om er een extra harde schrijf bij te zetten om windows daarop te zetten en vervolgens proberen de data op te halen?
- Zijn er nog andere mogelijkheden om de data terug te krijgen?

Thanks

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je hebt belangrijke gegevens op en raid 0, dan is er iemand zeer dom, want 1 fout en alles is weg.

Kan ik nog bij de data op het moment dat ik de RAID-0 opnieuw probeer te configureren?:
Nee

- Zijn er nog andere mogelijkheden om de data terug te krijgen?:
Lees faq van forum. En highpoint site lezen.

Bootable cd maken met bartpe, met de raid drivers geinstalleerd.
En dit had je van te voren moeten maken.

Voor de rest veel lezen en google veel.

• ankhie

ankhie

Topicstarter
Ja, ik heb mijzelf weinig met die PC bemoeid. Hij kwam zo vanuit Dell (door m'n ouders zo besteld). Zelf doe ik zoals gezegd weinig met RAID en we kwamen er pas achter toen het te laat was :)

Heb misschien nog wel iets dat nuttig kan zijn, ook voor de mensen die na mij dit probleem hebben

http://www.file-recovery.net/raid.htm

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Extra (externe) schijf erin hangen, linux live-cd (Ubuntu bijvoorbeeld) en de data proberen te kopiëren naar de extra schijf.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• ankhie

ankhie

Topicstarter
@Mentox: Dit heb ik inderdaad ook gedaan, alleen dan een extra harde schijf met Windows, gezien de data toch al verloren was als er niks gebeurde, nieuwe harde schijf erin gehangen (ernaast), Windows erop gezet en proberen de toegang te krijgen. Dit is inderdaad voor het grootste gedeelte gelukt. Meeste data is veilig.

Thanks voor alle hulp. RAID 0 zullen we niet meer zo snel gebruiken :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Niets mis met het gebruik van RAID-0, tot je er belangrijke bestanden op gaat zetten, die je ook nog eens niet backupped :p

Bij mijn staat de RAID-0 array vol met games die ik na een crash gewoon opnieuw kan installeren. Dan heb je er geen nadelen van.

• Robstar
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-11-2022
Ankhie,

Heel erg nuttig is dit niet, maar ik heb ook RAID-0 gehad en één van mijn schijven was nogal instabiel. Uiteindelijk heb ik een heel leger aan tooltjes op mijn computer losgelaten, en ééntje werkte in mijn geval: De RAID-configuratie werd hersteld. Later gebeurde het opnieuw (een paar keer, maar mijn data stond er toen natuurlijk niet meer op), en toen klooide ik wat met de stroom en ide-kabels en na een reboot werkte het ineens weer.

Wat je ook doet: Als je de configuratie opnieuw aan laat maken ben je je data zeker kwijt!

M.a.w. als één of twee tooltjes niet werken, dan kan het best zijn dat je gewoon een ander tooltje moet proberen. Namen weet ik helaas niet meer (sorry).

Trouwens, die RAID-0 van mij kwam van een HPT-370 chip en alles bij elkaar kreeg ik gewoon GEEN performance winst van dat ding... right.
Pagina: 1